بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

Laurocerasusofficrnalis                                               جل

این درخت و یا درختچه همیشه سبز را از اروپای جنوبی نام برده اند. در ایران نیز در

جنگلهای شمال کشور و در ارتفاعات مختلف از 300 – 1200 متر از سطح دریا از

آستارا و توالش تا گیلان و مازندران دیده می شود و کم و بیش توده ی جنگلی تشکیل

 می دهد. ارتفاع آن به 10 متر بالغ می گردد. شاخه های تازه و جوان آن صاف و سبز

و برگهای آن دائم ، صاف ، چرمی و براق و شکل آن بیضی کشیده یا تخم مرغی کشیده

 با نوکی تیز و کوتاه و قاعده ای گرد یا گره ای و حاشیه ای درست و یا با دندانه های فاصله دار می باشد. روی برگ دارای رنگ سبز تیره و پشت آن سبز مغز پسته ای و مات و رگبرگ میانی آن نمایان است. ابعاد آن cm  20×8 می باشد و دم برگ ناودانی شکل آن به 5/1 سانتی متر طول بالغ می گردد و گاهی دارای 2-4 غده است.

گل آذین جل خوشه ای استوانه ای صاف  ، انبوه به طول  16 سانتی متر است. گلهای آن سفید و پایک دار به قطر 8 میلی متر می باشد. پایک آن صاف و به طول 8 میلی متر می رسد. میوه آن سفت شبیه تخم مرغی نوک تیز به قطر 12-10 میلی متر و به رنگ ارغوانی خیلی تیره یا سیاه می باشد. دارای یک هسته ی صاف و ناوی است.

نام محلی آن جل ( در مازندران ) جلی ( در لاهیجان ) چرم لیفه و چرم لیوه ( در گیلان و طوالش ) است

اسلاید 2 :

Juniperus Sabina  مای مرز                                               

این درختچه در اروپای مرکزی و جنوبی و مغرب آسیا

تا شمال سیبریه ادامه می یابد و در ایران معمولاً در

ارتفاعات زیاد و مرز فوقانی جنگل و حد فاصل جنگلهای

 مرطوب با مناطق خشک استپی کوه های البرز دیده

می شود و در زرین گل تا 1800 متر ارتفاع پایین می رود. در ارتفاعات نور تا 200 متر ارتفاع که حد فوقانی جنگلهای شمال است و در کجور تا 3300 متر ارتفاع از سطح دریا دیده شده است. مای مرز پشته ای شکل و کوتاه می باشد و بر روی دامنه های کوهستانی می خزد. برگهای آن معطر است . برگهای اولیه ی آن سوزنی تیز و برگ ساقه ها فلسی است و رنگ آن سبز تیره است و میوه ی آن کوچک به قطر 8-5 میلی متر با 6-4 فلس ، گرد ، سیاه رنگ و گرد آلود کبود است.

در گذشته به نام ابهل برای سقط جنین به کار می رفته و حاوی اسانس روغنی ساوینول
می باشد.نام های بومی آن مای مرز ( در رامیان ) ، ریس ( در نور و کجور ) می باشد. و دانه های آن به نام ابهل دارای مصارف پزشکی است.

اسلاید 3 :

Juniperuscommunis  پیرو                                                                       

 این درخت بومی اروپا است. و دو زیر گونه ی ان در ایران وجود

دارد و در ارتفاعات البرز و در آذربایجان دیده می شود. پیرو درختچه

یا درخت کوچک یک پایه یا دو پایه است. ارتفاع آن به 12 متر

می رسد. شاخه های آن قائم یا خوابیده با انشعابات 3 ضلعی است.

 درختچه های آن با پنجه زدن و خوابیدن ساقه تکثیر می شود و

قطعه ای را می پوشاند. پوست ساقه ی آن نیز تیره رنگ است و

سپس به خاکستری قهوه ای تبدیل می گردد. برگهای آن سه به

سه و پیرامونی قرار گرفته اند. برگها سوزنی راست و یا خمیده

 با انتهایی سوزنی و خیلی تیز بوده و رگبرگ میانی آن از پشت کارنه و ناوی شکل و روی برگ شیار دار و در طول آن خیلی کبود رنگ دیده می شود. ابعاد آن 18-4×2-1 میلی متر است . میوه آن سبز خیلی تیره و کبود رنگ تقریباً گرد یا شبیه تخم مرغی است  و دارای 9-6 میلی متر قطر است و معمولاً دارای 3 دانه ی 3 وجهی است و در سال دوم می رسد.

نامهای محلی آن عبارتند از پیرو ( در گرگان ) ، اربس ، ابرس ( در درفک و شیر کوه گیلان ) ، ابرسک ( در دیلمان ) و .. می باشد.

اسلاید 4 :

Mespilusgermanica                                     در خت ازگیل ، کونوس دار ( گیلان)

درختچه و یا درخت کوچکی به ارتفاع 5 تا 6 متر است و در غالب جنگلهای نواحی معتدله ی آسیا و اروپا می روید. نمونه های پیوند شده و پرورش یافته ی آن میوه ی درشت با طعم مطبوع می دهد. منشأ اصلی آن در نواحی جنوب و جنوب شرقی آسیا است. درخت ازگیل ساقه ای خاردار ، برگهای بیضوی دراز ، نوک تیز با دانه های کوچک و گلهای درشت ، سفید رنگ و صورتی دارد. میوه اش کدوی شکل با ظاهر مشخص و دارای کاسبرگها استطاله مانند در قسمت انتهایی است. در داخل میوه ی آن دانه های سختی محصور در یک قسمت گوشت دار جای دارد. قسمت مورد استفاده ی درخت ازگیل برگ و میوه ی آن است.

پوست درخت ازگیل ، برگ و میوه ی آن دارای تانن زیادو دارای موسیلاژ فراوان ، 75 درصد آب ، 10 درصد قند ، 7 تا 13 درصد سلولز ، 38/1 درصد اسید مالیک ، اسید سیتریک و تارتریک به مقدار جزئی اسید بوریک ، فنیدیم و ویتامینهای B و C است.

ازگیل بر روی روده اثر مقوی و قابض دارد و بر روی خون اثر کرده و فشار اسمزی آن را بالا می برد. در رفع اسهالهای ساده اثر قاطع دارد . جوشانده ی آن به صورت غرغره در رفع آفت و ورم مخاط گلو موثر واقع می شود. محل رویش آن در نواحی مختلف ایران ، گیلان ، بندر انزلی ، دره چالوس ، و نواحی آذربایجان است.

اسلاید 5 :

Diospyros  Latus L                                 خرمندی – کلهو – اربه

درختچه ای به ارتفاع 5-10 متر و دارای برگها بیضوی دراز و نوک تیز به طول 7-15 و به عرض 4-6 سانتی متر است. گلهای نر آن کوچک ، مجتمع به تعداد 3-2 تائی و گلهای ماده ی آن درشت تر از گلهای نر می باشد. میوه ای کوچک و بیضوی به طول 2 سانتی متر و به رنگ ارغوانی تیره پس از رسیدن است.

در نواحی مختلف آسیا مانند ایران ، چین ، هند ، و همچنین بعضی از مناطق جنوب اروپا پراکنده است.

 چوب آن اثر تصفیه کننده ی خون دارد. از میوه اش به عنوان آرام کننده استفاده می شود. برگ های آن اثر تب بر دارد. در نواحی مختلف گیلان از پختن میوه ی رسیده ی گیاه نوعی شیره با طعم مطبوع به نام دوشاب تهیه می گردد.

محل رویش آن گرگان ، بندر گز ، جنگل گلستان ، مازندران ، قائم شهر ، چالوس و آذربایجان است.

اسلاید 6 :

     Cerasusavium L گیلاس وحشی ، آلبالو وحشی ، سپاهای ، هلی کاک                                 

         

درختانی به ارتفاع 35- 25 متر ، دارای برگهای خیزان ریز با تاجی کم و بیش مدور یا گسترده. ساقه یا تنه دارای پوست متمایل به ارغوانی – خاکستری یا کمی متمایل به سیاه و شفاف و مشخص با نوارهای برجسته ی عرضی قهوه ای رنگ و متمایل به نارنجی ، حاصل از بافت چوب پنبه ای ثابت ، شاخه های جوان سبز و بدون کرک ، و جوانه های گل دهنده فاقد برگ است. تقریباً دسته ای نسبتاً بزرگ به ابعاد 8×16 سانتی متر ، پهن ، دراز ، تخم مرغی ، بیضی ، نوک دار ، در قاعده ی کنجی یا مدور. دارای سطح تقریباً زبر در پشت گردینه پوش دارای دندانه های اره ای ساده یا مضاعف در حاشیه ، برگهای جوان ابتدا کرم دار به رنگ قهوه ای برنزی و سپس با بزرگ شدن سبز رنگ و فاقد کرک . دارای دم برگ در بخش فوقانی ، دارای دو قاعده ، میوه سفت ، کروی یا تقریباً کروی . در درختان جنگلی و خودرو به قطر یک سانتی متر ، گوشتی ، ترش ، یا کم و بیش شیرین یا کمی چرمی . و موسم گل در فروردین و اردیبهشت است.

میوه ی آن دارای کیرش و اسید سیانیوریک و دارای مواد قندی و اسیدهای آلی مختلف است.

علاوه بر آنکه میوه ی خوش طعم و مطبوعی است دارای ویتامین A (کاروتن) و اثر مدر می باشد. دمگل آن طعمی قابض تلخ و اثر مدر دارد.

اسلاید 7 :

            Fraxinusexcelsior      زبان گنجشک                                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

درختی است زیبا با شاخه های انبوه با ارتفاع 15 تا 20 سانتی متر که در جنگلهای شمال ایران می روید. برگها مرکب از 4 یا 5 برچه ی دانه دار با یک برگچه ی انتهایی است و گلها فاقد پوشش به رنگ قرمز متمایل به قهوه ای که معمولاً قبل از ظاهر شدن برگها می رویند.

قسمت مورد استفاده ی گیاه برگ ، میوه و پوست است. از برگ و پوست درخت گلیکوزیدی به نام فراگزین Fraxine و همچنین موادی مانند مانیت ، اینوزیت ، کوئرسیتن ، اسید مالیک ، صمغ ، تانن  و اسانس یافت می شود. پوست شاخه های درخت دارای طعم تلخ ، قابض ، تب بر و خلط آور است. برگ درخت اثر درمانی ملین ، مسهل ، رفع روماتیسم و نقرس ، مدر و معرق دارد. از دانه ی آن 5/26 % روغن به دست می آید که در صنایع و صابون سازی استفاده می شود.

اسلاید 8 :

      Gleditschiacaspicaلیلکی ، لالکی ، کرات ( درخت خاردار با خارهای منشعب و چند شاخه )               

 

ساقه به ارتفاع 12-3 سانتی متر. در راس بسیار پر شاخه با شاخه ها و شاخک های گسترده و باز. مجهز به خارهای طویل به درازای 15-10 سانتی متر و چند شاخه. برگ تقریباً بزرگ ، شانه ای یا جفت شانه با برگچه های بزرگ شانه ای یا جفت. شاخه با برگچه های بزرگ ، گاهی طویل تر به درازای 15 -10 سانتی متر و چند شاخه گل کوچه ، سبز خام ، مجتمع در خوشه های جانبی و کمی کوتاه تر از برگ ، کاسه و جام کرکپوش ، نیام ، طویلف به درازای 25-10 سانتی متر گاهی طویل تر، راست یا کمی خمیده و داسی شکل، دانه ها در حاشیه تقریباً سینوسی.

موسم گل در اردیبهشت و خرداد است.

اسلاید 9 :

      Acer cappadocicum                    شیر دار ، قاقاج                                          

 

 درختانی به ارتفاع 20 متر با پوست صاف. سفید متمایل به خاکستری یا قهوه ای. ساقه : با تنه ی صاف با شاخه های جوان ابتدا کبود رنگ کرکدار سپس قهوه ای متمایل به سبز. برگها بدون کرک و یک رنگ ، تقریباً فلسی شکل ، پنجه ای با 7-5 لبه یا بخش مدور. به ندرت سه لبه، سینوسی ، مدور ، یا مقطع به ابعاد 16-6×10-4 سانتی متر. شیرابدار گل : سبز فام ، مجتمع در دیهیم های ایستاده . کاسه و گلبرگها بدون کرک . میوه دو ثمری به ابعاد 12-4×25-10 میلی متر. با بالهای دور از هم. موسم گل : اردیبهشت.

اسلاید 10 :

           Castanea sativa mill  درخت شاه بلوط                                                   

درخت شاه بلوط بومی اروپاست. در نقاط مختلف آسیا مخصوصاً قسمتهای غربی آن در اراضی غیر آهکی پراکندگی دارد. برگهای آن بیضوی دراز ، نوک تیز و دندانه دار و گلهای آن به صورت نر و ماده ، واقع بر روی یک پایه اند. در گلهای ماده آن که هر سه تای آنها در پیاله ای قرار دارند. تخمدان سه تا شش خانه دیده می شود. و پس از رسیدن میوه ای تشکیل می دهند که درون پیاله ای تیغ دار جای دارد. درخت شاه بلوط به علت ظاهر زیبا و میوه ی خوراکی که دارد در بعضی نواحی پرورش می یابد. از نظر درمانی پوست ، چوب ، برگ و میوه ی آن قابل توجه است.

خواص درمانی :

پوست و چوب درخت شاه بلوط دارای اثر قابض است. چون آن دارای 8-7 درصد و پوست آن دارای 14-8 درصد تانن می باشد. جوشانده ی آن موارد دیسانتری و رفع اسهالهای ساده و یا به صورت غرغره جهت رفع گلودرد به کار می رود. این جوشانده بر روی اولسرهای واریسی ، اثر معالج ظاهر می نماید. دم کرده ی آن جهت رفع سرفه ، سیاه سرفه و یا ثرله به کار می رود. میوه ی آن که به حالت خام و بو داده مصرف می شود دارای 5/2 درصد روغن قابل استخراج و ویتامین های B  و  C  است . شاه بلوط مواد نشاسته ای فراوان ، مواد چوب و ازته و املاح معدنی مختلف نظیر پتاسیم ، سدیم ، آهن ، کلسیم ، منیزیم و همچنین فسفر و ... دارد. شاه بلوط به علت ویتامین  B  و فسفری که دارد می تواند در تنظیم تعادل عصبی موثر باشد. ضمناً چون اثر تقویت دهنده بر روی شبکه ی خونی دارد برای کسانی که آمادگی ابتلا به وسیله ی واریس دارند مفید است.

محل رویش آن بیشتر در نواحی شمالی ایران است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید