- فضا و هندسه مناسب براي هريک از ابزار و شيوه هاي ادراکي انسان ها و نقد ديدگاههاي رقيب
با توجّه به مطالب بند پنج و جدول ارائه شده در آن، از آنجا که اسلام، هر يک از ابزارها و شيوه هاي ادراکي انسان را براي درک هر مرتبه از عالم وجود پذيرفته و آنها را در طول يکديگر مناسب سير از ظاهر به باطن عالم و صيرورت وجودي و کمالي انسان ها مي دانند، بنايراين فضا و هندسه مناسب هريک از ابزار و شيوه هاي ادراکي انسان ها را مورد بررسي قرار مي دهيم . به عنوان مقدمه براي ورود به مسئله ، يادآوري چند نکته اساسي ضروري است .
-در اوايل قرن بيستم توجّه به عنصر فضا در معماري، به عنوان اصلي ترين رکن بنا، در مقابل فرماليسم افراطي ، که شعار فرم از عملکرد تبعيت مي کند را نمي پذيرفت ، از طريق محققين برجسته و انسانگرا، نظير برونوزوي مطرح و از آن دفاع مي شد. اما در تحليل ها و ارائه طريق ها در مورد کيفيت و چگونگي طرّاحي فضا در معماري انحرافات جدي مطرح شده است که به تعدادي از آنها اشاره مي نمايد.
- آقاي زيگفريد گيدئون در کتاب (فضا، زمان و معماري)، صفحه بيست و يک، در مطلبي تحت عنوان (بيم ها و اميدها٢٠)، تاريخ تحول طرّاحي فضا در معماري را به سه دوره مشخص تقسيم مي نمايد. او مي گويد: در دوره اول در............ معماري، شبيه مجسمه سازي، برون گرا بود و فضاي داخلي ، بروز اندکي داشت و براي مثال معماري هاي بين النحرين ، مصر و يونان (معبد پانتئون) را مثال مي زند.
در مرحله دوم که از نظر ايشان انقلاب و تحول عظيمي در طرّاحي فضا در معماري اتفاق افتاده است ، معماري کاملاً درونگرا مي شود و فضاي داخلي از اهمّيت برجسته اي برخوردار مي گردد و براي مثال معماري رومي و معبد پانتئون را مثال مي زند.
در مرحله سوم، مي گويد معماران تحت تأثير ديدگاه هاي جديد علمي نظير نظريه نسبيت انيشتن و انقلاب ُاپتيکي و آشنايي با پرسپکتيو سه نقطه اي و غيرو، از اين پس ، هم به داخل بنا و هم به خارج بنا اهمّيت دادند و اين نوع طرّاحي را نجات بخش آينده معماري و جلوه گاه اميدهاي خود مي داند. (نمودار شماره ١٨)