نکته بسيار مهم در اين است که ، اين فضاي خنثي کننده حواس پنج گانه انسان را، خداوند مناسب ترين فضا براي (قيام) معرفي مي نمايد، که نشان از توقف پويايي فيزيکي و زمينه تحول و پويايي فکري و روحي است . يگانه بودن خانه کعبه ، نماد يگانه بودن مسير تکاملي انسان (صراط مستقيم ) و مظهر قيام روحاني انسان است ، آنچنان که در طبيعت خورشيد مظهر توحيد و يگانگي حضرت حق است . (نمودار شماره ٢٥ و ٢٦)
در ساير اشکال هندسي منظم يا نامنظم مشاهده نمي شود در فرهنگ اسلامي بت هاي سه گانه ، نماد محل هايي است که شيطان براي جلوگيري از فرمان الهي ، بر حضرت ابراهيم (ع) نازل شد، تا او را از قرباني کردن فرزندش اسماعيل (وابستگي هاي دنيوي خود) باز دارد.
بنابراين اگر خانه کعبه مناسب ترين فضا براي پذيرش توبه و معراج انسان به سوي قرب الهي است ، جمرات سه گانه مظهر و نماد از خود بيگانه کردن انسان و هبوط انسان در پست ترين مراحل وجود است .
کالبد آنها به صورت سه هرم تو پر با نقشه کف مربع است .
در اين نمادهاي صلب و مجسمه گونه انسان و فضاي مناسب براي حضور انسان اصل نيست ، بلکه سنگ هايي که در حالت طبيعي در زير پاي انسان و در خدمت انسان است ، شکلي بت گونه به خود پذيرفته و انسان را در مقام تماشاچي به ديدار خود مي خواند، در اين رابطه انسان قهرمان داستان خلقت نيست ، آنچنان که خداوند زمين و آسمان را براي او را خلق کرده و او براي تکامل ارادي، بلکه موجودي است منفعل و تماشاچي .
عدد سه نماد کثرت و سه سنگواره فوق، نماد بت و مجموع عناصري است ، که موجب دلفريبي و دلمشغولي انسان شده و او را از مسير تکاملي خود يعني خدا آگاهي و خودآگاهي بازمي دارند و مرتبه انسان را در عالم طبيعت و زمين مخلد مي گردانند و استعدادهاي عظيم روحي و تکاملي او را منکر مي شوند. و در يک کلام او را از نفس روحاني خود بيگانه مي کنند.( نمودار شماره ٢٧ و ٢٨)