راهنمای سایت های اینترنتی

 

راهنمای سایت های اینترنتی:

مقدمه:

استعداد درخشان جوانان ایرانی، نیاز جامعه علمی ایران از یک سو و رشد فرهنگ استفاده از اینترنت همراه با افزایش امکان دسترسی عموم به این رسانه عظیم در سطح کشور از سوی دیگر، تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد را بر آن داشت تا به نشر کتابچه آدرس های مفید اینترنتی همت کند. کتابچه ای که در دست دارید مجموعه جدیدی از آدرسهای وب در زمینه های گوناگون است. در گردآوری این آدرسها سعی شده تا نیازهای دانشجویان ارشد و دکتری در ۲۸ رشته کارشناسی ارشد و ۵ رشته دکتری دائر در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد را تا حدودی بر طرف کند، در عین حال سعی شده است تا دسته بندی آدرسها به شکلی انجام شود که دانشجویان و اساتید محترم به سهولت بتوانند منبع مورد نیاز خود را بیابیند اما به خوانندگان توصیه میشود در صورتی که آدرس دلخواه خود را در یک عنوان نیافتند، عناوین مرتبط را جستجو کنند اگر چه در هنگام تالیف کتابچه، تمام آدرسها از نظر اعتبار و قابلیت دسترسی کنترل شده اند اما به دلیل تغییراتی که همه روزه در اینترنت اتفاق میافتد و از کنترل مولف خارج میباشد، تمام آدرسهای ارایه شده از نظر محتوا کنترل شده و هیچگونه مغایرت با شئونات اسلامی و اخلاقی و یا یچگونه ضدیتی با نظام جمهوری اسلامی در آنها وجود ندارد اما به دلیل اینکه محتویات هیچ یک از سایت ها در کنترل مولف نیستند، در صورت برخورد با چنین مواردی، آن را به مولف رسانده تا در چاپهای بعدی نسبت به حذف آنها اقدام شود. چنانچه مطالبی در زمینه های مختلف در هر یک از این آدرسها یافت می شود که با واقعیات، مغایرت داشته باشند نیز مسوولیتی متوجه مولف نیست و صرفاً ارایه کننده آنها در این زمینه مسئول ی باشد. اگر خواننده برای استفاده از وب، مرورگرهای وب، موتورهای جستجو و سایر سرویس های اینترنت، نیاز به راهنمایی دارد وصیه می شود کتاب راهنمای عملی استفاده از بنترنت تالیف بهداد براتی از انتشارات ارس رایانه را مطالعه نماید.

از آنجا که اعتلای دانش از طریق تبادل آن امکان پذیر است، تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد امیدوار است با نشر چنین کتابچه ای، قدم مثبتی برای توسعه دانش در میان جوانان و دانش پژوهان ایرانی به خصوصی دانشجویان کارشناسی و دکترای دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برداشته باشد. مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از تمام اساتیدی که در چاپ این قسمت کمک نموده اند تشکر و قدردانی میکند.

در شروع باید به این نکته اشاره کرد که هر آدرس وب بیانگر حضور یک شخصی، گروه، موسسه و... در اینترنت میباشد که برای سهولت دسته بندی اینها، از Domain استفاده میشود

. Domain مجموعه ای است که بیانگر نوع فعالیت یا محل جغرافیایی مربوط به یک آدرس میباشد. مثلاً com که در انتهای بسیاری از آدرسها دیده میشود، به معنی مجموعه فعالان در زمینه تجارتی ( Commercial) می باشد. اگر انتهای آدرس به de ختم شود متوجه می شویم که مجموعه ای که در این آدرس فایلهای خود را به ما ارائه میکنند، در کشور آلمان قرار گرفته اند.

 جدول ۱-۱ تعدادی از Domain های متعبر و معنای آنها را به شما نشان میدهد.

12