بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

بررسي اثر استفاده از مواد افزودني در توليد بتن هاي بازيافتي
چکيده
مسئله بازيافت مواد يا استفاده مجدد از موادي که قبلاً از مواد اوليه ساخته شدهاند به لحاظ صرفه جويي هر چه بيشتر در بهرهبرداري از ذخائر معدني و همچنين به لحاظ جلوگيري از افزايش اثرات تخريبي زيست محيطي خود يکي از مهمترين مسائل در صنعت ساخت و معدن به شمار مي آيد.
سازههاي بتن مسلح که در اثر عوامل مختلفي نظير زلزله ، انفجار، نامرغوب بودن سازههاي بتن و غيره تخريب مي شوند بتن ضايعاتي را به وجود مي آورند. بتن ضايعاتي حاصل از تخريب سازهها را مي توان دوباره خرد نمود و به عنوان سنگدانه در ساخت بتن استفاده کرد و بدين ترتيب ضمن جلوگيري و تحليل اثرات تخريبي زيست محيطي حاصل از خرده بتن ها از بهرهبرداري بيرويه ذخائر معدني نيز با استفاده از اين روش توليد بتن جلوگري بعمل آورد.
در اين تحقيق که مقاله حاضر برگرفته از آن مي باشد، اثر مواد افزودني شامل اثر ميکرو سيليس و فوق روان کننده در بتن هاي بازيافتي با استفاده از دانه هاي خرد شده بتن به عنوان سنگدانه و تنها در رابطه با مقاومت فشاري و مدول الاستيسيته آن مورد بررسي قرار گرفته است .
براي انجام تحقيق از ميکرو سيليس و فوق روان کننده ٨٠٠ ARAKS SF با استاندارد ASTM C494 تهيه شده از شرکت اصفهان سوپلاي و سيمان تيپ ١ سيمان اصفهان به همراه بتن خرد شده به عنوان درشت دانه و ريز دا نه در ساخت مجدد بتن استفاده شده است .
مخلوط هاي بتن با استفاده از خرده بتن به طور کامل به عنوان بتن بازيافتي و بتن مبنا با استفاده از سنگدانه هاي طبيعي ساخته شده است . اختلاطهاي ساخته شده مجموعا" شامل دوسري (يک سري با استفاده از مواد افزودني و يکسري بدون مواد افزودني ) مي باشند که در تمامي موارد نمونه هاي فشاري آن مورد آزمايش قرار گرفته و مدول الاستيسيته ي هر يک محاسبه شده است .
کلمات کليدي: بتن بازيافتي ، خرده بتن ، مقاومت بتن بازيافتي ، روان کننده، ميکروسيليس روش تحقيق و مشخصات اجزاء مقدمتا" مخلوطهاي بتني مختلف براي بررسي اثر ميکروسيليس و فوق روان کننده بر روي بتن تهيه شده از خرده بتن طراحي و آماده گرديد. از هر مخلوط ٩ نمون ه مکعبي در ابعاد cm١٥ cm١٥ cm١٥ تهيه و در سنين ٣- ٧ و ٢٨ روزه مورد آزمايش قرار گرفته اند.در هر سري آزمايش ، سه نمونه مقاومت فشاري آزمايش شد تا ضمن بدست آوردن ميانگين مناسب ، اثر پراکندگي نتايج بدست آمده کاهش يابد. بدين ترتيب جمعا" ٣٦ نمونه جهت اندازه گيري مقاومت فشاري تهيه تحت آزمايش قرار گرفته اند.
براي تهيه خرده بتن جهت انجام آزمايشات ، از خرده بتن با کيفيتهاي مشخص قبلي مربوط به نمونه هاي مکعبي
١٥×١٥×١٥ سانتيمتر آزمايش شده در آزمايشگاه تکنولوژي بتن دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد با ميانگين مقاوم استفاده گرديد. بتن خرد شده بوسيله سنگ شکن به دانه هاي کوچکتر از ٢٠ ميليمتر تبديل شده و روي آن و همچنين سنگدانه هاي مبنا، آزمايشهاي دانه بندي، جذب آب، چگالي و وزن مخصوص انبوه انجام گرفت .
نتايج اين آزمايشات در جدول شماره ١ نشان داده شده است .



اسلامپ همه طرح های اختلاط در محدود ثابت نگه داشته اند . سیمان مورد استفاده از سیمان 1 کارخانه سيمان اصفهان بوده است . جهت بررسي تاثير افزودنيها بر روي خواص مکانيکي بتن بازيافتي ، نيمي از نمونه ها با استفاده از ١٥% ميکرو سيليس به عنوان جايگزين در سيمان مصرفي (%15=SF.C )ساخته شدند.
مشخصات طرح
طرح اختلاط بتن و نمونه ها داراي مشخصات ذيل مي باشند:
١- بتن با ١٠٠% سنگدانه هاي طبيعي به عنوان بتن مبنا بدون مواد افزودني
٢- بتن بازيافتي با ١٠٠% سنگدانه بازيافتي بدون مواد افزودني
٣- اضافه کردن فوق روان کننده و ميکروسيليس به بتن مبنا
٤- اضافه کردن فوق روان کننده و ميکروسيليس به بتن بازيافتي
٥- استفاده از خرده بتن با کيفيت اوليه معلوم
٦- اضافه کردن حداقل افزودني براي رساندن اسلامپ در محدوده مورد نظر

نتايج آزمايشات مقاومت فشاري و مدول الاستيسيته بتن بازيافتي و مبنا با استفاده از ميکرو سيليس و فوق روان کننده و بدون آن در جدول-٣ نشان داده شده است . لازم به تذکر است که هر عدد مقاومت فشاري ميانگين سه نمونه مي باشد.


تحليل نتايج
در مرحله اول بررسي تغييرات وزن مخصوص بتن مورد ارزيابي قرار ميگيرد. از نتايج بدست آمده در جدول-٣ مشخص مي گردد که اساسا" استفاده از بتن بازيافتي چه با مواد افزودني و چه بدون مواد افزودني باعث تقليل و کاهش وزن مخصوص بتن مي شود. اين ميزان کاهش به ترتيب براي دو حالت خواهد بود:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید