بخشی از مقاله

خلاصه

در تأثیر زیست محیطی بازیافت آسفالت همان بس که تخریب منابع طبیعی به حداقل خواهد رسید و از آنچه که یکبار در چرخه استفاده قرار گرفته مجدداً با احیای استفاده از الیاف بهره می جوییم از سوی دیگر در روش سرد باریافت آسفالت نیز باید اشاره داشت که حداقل به موضوع جلوگیری از اتلاف انرژی، کاهش گازهای زیان آور، و نیز کاربردی در برخی ازاقلیم ها توجه خواهد داشت در این تحقیق با بررسی درصدهای متنوع از الیاف پلی پروپیلین با ابعاد متفاوت بهبود خواص مکانیکی آسفالت بازیافتی مشاهده خواهد شد. .

کلمات کلیدی: بازیافت سردآسفالت، ابعاد، الیاف پلی پروپیلین، خواص مکانیکی

1.    مقدمه

مهمترین مسائلی که صنعت راهسازی و موسسات اعتباری در تمام نقاط جهان با آن مواجه می باشند عبارتند از:نحوه حفظ منابع طبیعی و مصالح،حفاظت محیط زیست و ابداع روشهای اقتصادی برای انجام کارهای نوسازی و یا بهسازی.بازیابی روسازی آسفالت روشی است که به نحوی بارز و مبتنی بر واقعیت تمام نکات فوق را تحقق می بخشد بویژه که انجام چنین کاری از نظر انرژی،مصالح و پول به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. [1]کمبود بودجه و ضرورت صرفه جویی در هزینه ها در دنیای امروز باعث شده است تا یافتن راهی جهت بهسازی راه ها همواره مدنظر قرار گیرد. به علاوه مسائل زیست محیطی ناشی از ورود تراشه های آسفالتی به طبیعت و همچنین استفاده بیرویه از منابع طبیعی به خصوص سنگدانه امر مهمی است که باید به آن توجه شود. [2]

2.    بازیافت سرد آسفالت1

بازیافت سرد می تواند بسیاری از انواع خرابی ها وآسیب دیدگی های سطحی و سازه ای روسازی را با استفاده از مصالح سنگی و قیری روسازی موجود و صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی، اصلاح و تقویت کندو نهایتاً موجب کاهش هزینه کلی بهسازی شود.بازیافت سرد به دو روش درجا و کارخانه ای انجام می پذیرد.

1 . 2    بازیافت سرد درجا2

در این روش کلیه عملیات بازیابی به صورت درجا و در محل پروژه انجام می گیرد و طی آن بخشی یا تمامی از لایه آسفالتی و لایه های غیر چسبنده روسازی موجود، مطابق ضخامتی که در نقشه های اجرایی نشان داده شده است تراشیده و خرد می شوند. سپس این مصالح دانه بندی شده و مواد قیری و هیدرولیکی به آن افزوده و محصول تولید شده در سطح راه پخش و متراکم می گردد.

2 . 2   بازیافت سرد کارخانهای1

در این روش مصالح برداشته شده از روسازی به یک کارخانه آسفالت مرکزی حمل و بعد از فرآوری و تغذیه مصالح به کارخانه و تولید محصول بدون استفاده از حرارت ودردمای محیط وحمل به محل مصرف، پخش وکوبیده می شوند.

3.    مصالح و روش کار

در مرحله اول این تحقیق نمونه آسفالت بازیافتی که با نام خرده آسفالت 2 - RAP - از این پس می نامیم از محل مورد نظر اخذ شد سعی گردید محل انتخاب شده برای اخذ خرده آسفالت طوری باشد که مصالح همگنی به دست آید اولین گام در طرح مخلوط، ارزیابی مصالح می باشد. یکی از اهداف مهم این مرحله می تواند تشخیص کمبودهای آسفالت موجود و تعیین نیاز به مصالح سنگی جدید باشد، ولی در این تحقیق با توجه به مطالعات قبلی، هیچگونه مصالح جدید به مصالح افزوده نشد و فقط از مصالح خرده آسفالتی بازیافتی استفاده گردید. نمونههای مورد نظر پس از انتقال به آزمایشگاه مورد آزمون دانه-بندی قرار گرفت. در مرحله بعد مصالح خرده آسفالت مورد آزمون تعیین درصد قیر قرار گرفت که نتیجه حاصله مقدار 4/54 را نشان میدهد.نمونه شسته شده مجدداً مورد آزمون دانه بندی قرار گرفت.با توجه به دانهبندی مصالح خرده آسفالت و افزودن مقادیر مختلف سیمان از 1 تا 2/5 درصد که انطباق با حدود مشخصات دانهبندی ستون 4 جدول 1-3 نشریه شماره 339 سازمان مدیریت و برنامه ریزی - مشخصات فنی اجرایی بازیافت سرد آسفالت - [3] را می توان در 1/5 درصد برآورده نمود. نتایج حاصله فوق در شکل های 1 و 2 ارائه گردیده اند.

شکل -1 دانه بندی اولیه خرده آسفالت

شکل -2 دانه بندی مصالح خرده آسفالت با حذف دانه های بالاتر از 1/5 اینچ حاصل از اکستراکشن با حدود مشخصات نشریه339

4.    انتخاب امولسیون قیر

بهطور کلی مزایای استفاده از امولسیون قیر به عنوان افزودنی در روش بازیافت سرد شامل موارد زیر است: -1 کاربرد آسانتر آن در سیستم مخلوط کن دستگاه بازیافت سرد درجا.

-2 مخلوط بازیافتی حاصل در برابر خستگی انعطافپذیر و مقاوم بوده و بروز ترکها در آن به کندی صورت میپذیرد. -3 قبل از عمل آوری در برابر رطوبت مقاوم است.

قیر امولسیونی که در این طرح از آن استفاده شده است با توجه به نتایج آزمایشات انجام شده از نوع کاتیونیک کندشکن میباشد.

5.    ساخت نمونه ها و آزمایشهای انجام شده

در این مرحله و باتوجه به مشخصات بدست آمده از مصالح و نیز درصد سیال بهینه که برای مخلوط های بازیافت شده با قیر امولسیونی برابر با درصد وزنی قیر امولسیونی بعلاوه درصد آب به منظور دستیابی به حداکثر دانسیته خشک مخلوط بازیافتی با قیر امولسیونی است، نمونه ها در ابتدا بدون الیاف و سپس با الیاف پلی پروپیلن با اندازه و درصدهای متفاوت از 0/5 تا 2 درصد و پله افزایشی 0/5 درصد ساخته شده اند. نمونه ها در دو سایز 4 اینچ و 6 اینچ می باشند که بر روی نمونه ها مراحل ساخت و انجام با روش آزمایش های زیر اجرا گردید.

-1 وزن مخصوص نمونههای مخلوط متراکم بر اساس استاندارد [4] AASHTO-T166 -2 تعیین استحکام و نرمی نمونه های 4 اینچ مطابق استاندارد [5] AASHTO-T245
-3 تعیین مقاومت کششی غیر مستقیم خشک و اشباع نمونه های 4 اینچ مطابق استاندارد [6] AASHTO-T283 -4 تعیین مقاومت فشاری نمونه های 6 اینچ مطابق استاندارد [7] AASHTO-T180

6.    نتیجهگیری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید