بخشی از مقاله

چکیده

پیشرفت تکنولوژی در طی سالها بر شیوه اجرایی کارها در تاثیر های زیادی گذاشته و همواره آن را مورد تاثیر قرار داده است،تکنولوژی محاسبات در دهه گذشته تاثیری غیر قابل انکار بر برنامه های کاربردی گذاشته است و سازمان ها در تلاش هستند تا برنامه های کاربردی خود را در این قالب ارائه دهند تا بتوانند از مزیت های این فناوری جدید و کاربردی بهره مند شوند،اما در این بین مشکلاتی برای توسعه دهندگان و استفاده کنندگان نهایی ممکن است پیش آید.در این پژوهش چالش های پیاده سازی محاسبات ابری مورد بررسی قرار می گیرد.

کلمات کلیدی: محاسبات ابری، برنامه کاربردی سازمانی، مدیریت ابرها

.1 مقدمه

تعاریف زیادی برای محاسبات ابری وجود دارد، موسسه ملی استانداردها و تکنولوژیک آزمایشگاه فناوری اطلاعات،محاسبات ابری را بدین صورت تعریف کرده است:"محاسبات ابری یک مدل پرداخت در قبال استفاده است که امکان دسترسی شبکه ای مبتنی بر تقاضا و مناسب را به انبوهی از منابع محاسباتی مشترک مثل شبکه ها، سرورها، ذخیره سازی برنامه های کاربردی و خدمت ها موجب می شود. این منابع می توانند با سرعت فراهم شوند و در کمترین تلاش مدیریتی و تعامل با فراهم کننده خدمت یا سرویس ارسال شوند".

2.کارهای مرتبط در [1] نویسنده تلاش کرده است تا ادغامی از معماری سرویس گرا و محاسبات ابری برای پیاده سازی برنامه های کاربردی سازمان ارائه دهد.در [2] محاسبات ابری از لحاظ امنیتی،مدیریتی و همچنین پیاده سازی مورد بررسی قرار گرفته است نویسنده در ابتدا ارزیابی هایی را از لحاظ سخت افزارمورد نیاز سپس از لحاظ برنامه های تحت اینترنت در آخر مجازی سازی سرور را مورد بررسی قرار داده است.محاسبات ابری از نظر مدیریت و همچنین فرایند های برای محاسبه؛کاربردی و مراکز داده بصورت در صورت تقاضا در [3] مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شده است.در [4] نویسنده اجرای برنامه های کاربردی را روی زیر ساخت های ویژهVXDL و چارچوب مدیریت شده به وسیله HIPerNET مورد بررسی قرار داده است. در [5] نویسندگان یکپارچگی مبتنی بر کارایی را برای محاسبات مشبک ابری ارائه داده اند.در [6-7] چارچوب هایی برای محاسبات ابری ارائه شده اند.

3.ویژگی های محاسبات ابری
این مدل ابری در دسترس بودن را ارتقا می دهد و شامل 5 ویژگی کلیدی است:

-1 خود خدمتی مبتنی بر تقاضا: یک مشتری قادر است به طور یک جانبه توانمندی های محاسباتی از قبیل سرور و ذخیره سازی شبکه را بدون تعاملات انسانی با ارائه دهنده خدمت بدست آورد.

-2 دسترسی شبکه در همه جا: توانمندی ها در شبکه در دسترس هستند و این دسترسی از طریق مکانیزم های استانداردی است که با بسترهای نرم افزاری یا پلتفرم های مشتری سازگار است.

-3 منابع مستقل از مکان: فراهم کننده منابع محاسباتی به همه مشتری ها با استفاده از مدل چند منظوره با منابع فیزیکی و مجازی متفاوت که به طور پویا با نیاز مشتری سازگاری می یابند خدمت دهی می کند به طور کلی مشتری کنترل یا آگاهی در مورد مکان دقیق فراهم کننده منابع ندارد مثال هایی از این منابع شامل ذخیره سازی پردازش حافظه پهنای شبکه ماشین های مجازی است.

-4 انعطاف سریع: توانمندی ها به سرعت و با انعطاف میتواند ارتقا یابند یا با سرعت تقلیل یابند برای مشتری ها دسترسی به توانمندی ها برای اجاره نامحدود است و بر اساس مقدار مورد نیاز در یک زمان خاص خریداری میشود.

-5 پرداخت در قبال استفاده: هزینه توانمندی ها با استفاده از مدل های نرخ خدمت صورت حساب های مبتنی برآگاهی پرداخت می شود تا استفاده بهینه از آن منابع را ارتقا دهد به عنوان مثال: اندازه گیری ذخیره سازی، پهنای باند، منابع محاسباتی مورد استفاده و پرداخت در قبال تعداد کاربران فعال در هر ماه، ابرها در یک سازمان هزینه را در میان واحدهای شرکت تقسیم می کنند.

-6 ارزش بالقوه ابرها برای سازمان ها محاسبات ابری چه مزیتی را برای سطح عملیات به همراه دارد؟ پاسخ آن در فرآیند محاسبه بازگشت سرمایه، هنگام بکارگیری ابرها در شرکت است. اولین گام، تعیین وضع موجود یک برنامه کاربردی خاص یا یک سیستم تجاری است که شامل هزینه های عملیات، نگهداری، طراحی، توسعه، تست، پیاده سازی و غیره می باشد. از اینجا می توانید وضع مطلوب را در محاسبات ابری مشخص کرد. علاوه بر موارد فوق، باید چابکی و قابلیت توسعه، یعنی توانایی تغییر سیستم های اطلاعاتی به هنگام تغییر نیازهای کسب و کار و توانایی توسعه سیستم ها به هنگام افزایش نیاز های پردازشی برای پشتیبانی از کسب و کار نیز در نظر گرفته شود. همچنین باید در نظر بگیرید که برنامه های کاربردی سازمان می توانند از خدمت ها، اطلاعات و برنامه های دیگر که پلتفرم محاسبات ابری قرار دارد، استفاده کنند. این اقدام برای بکارگیری محاسبات ابری درک ارزش آن ضروری است.

.4 مزایا و محدودیت های ابرها شرکت ها باید محاسبات ابری را به عنوان شیوه هایی برای بهبود معماری سازمان در نظر بگیرند و به اثرات جانبی آن هم توجه کنند.

4,1 مزایا ✓ کاهش هزینه: استفاده از پردازش ابری هزینه های بسیاری را کاهش می دهد. اعم از هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری و... پردازش ابری هزینه های سنگینی که شرکتها برای سخت افزار متحمل می شوند را کاهش می دهد.سازمان ها دیگر نیازی به خریدن هارد دیسک های پرظرفیت و پردازش گرهای پیشرفته ندارد. از طرفی نیاز به فضاهای ذخیره فیزیکی نیست و با قرار دادن اطلاعات بر روی ابزار ذخیره دیگر تنها هزینه اجاره و دسترسی به اطلاعات خود را می پردازد.این فناوری هزینه ها را به میزان زیادی کاهش می دهد. محاسبات ابر، مشتریان را از مخارج سخت افزار، نرم افزار و خدمات و همچنین از درگیری با نصب و نگهداری نرم افزارهای کاربردی به شکل محلی می رهاند. هم چنین هزینه توسعه نرم افزاری را کاهش داده و فرآیند را مقیاس پذیر تر می نماید.

✓افزایش کارایی: کارایی در سیستم بدون نیاز به هزینه افزایش می یابد. زیرا بدون نیاز به سخت افزار خاص می توان از امکانات موجود در ابر استفاده کرد.

✓راحتی در نگهداری: به دلیل عدم نیاز به نصب برنامه های کاربردی برای هر کاربر نگهداری آسانتر وبا هزینه کمتر انجام می شود. شرکت هایی که پلتفرم های خودشان را پیاده سازی و اجرا می کنند، سازمان ها باید زیر ساختهای سخت افزاری و نرم افزاری خودشان را خریداری و نگهداری نمایند و کارمندانی را برای مراقبت از سیستم استخدام

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید