بخشی از مقاله

چکیده

دراین تحقق هدف توزیع زمانی تردد خودروهای سنگین در کریدور بندر امام-اهواز-اندیمشک می باشد-که قسمتی از کریدور شمال جنوب است- بنحوی که با داشته های موجود بتوان بیشترین روانی حرکت را مدیریت وجهت سهولت ترانزیت کالا با توجه به اهمیت منطقه بندرامام راهکارهای مناسبی را پیشنهاد نمود.باتوجه به ومطالعات میدانی وبررسی اعدادبدست آمده از تردد ماشین آلات سنگین،منحنی های تغییرات ترافیک بررسی شدونقاط اوج بدست آمد.برای داشتن روانی تردد،می بایست نقاط اوج به نقاط کم باری ومیان باری منتقل شوند.روش تحقیق ازطریق مدیریت برنامه تعرفه محور بوده است،که این برنامه،مبتنی برتعیین قیمت درشرایط مختلف می باشد.بدین معنی که قیمت درزمان ترافیک کم،ارزان،درمیان باری،متوسط ودرزمان اوج - پیک - گران تعیین می شود.نتیجه مهمی که دراین فرآیندبدست می آید،تغییر روش ترددازساعات پیک به ساعت های دیگراست . نتایج بدست آمده نیزنشاندهنده این مطلب است که با افزایش تعرفه درزمان اوج - پیک - ،درصدی ازترددبه زمان کم باری ومیان باری انتقال می یابد. روانی تردد،باعث افزایش ایمنی،کاهش آلودگی صوتی وهمچنین کاهش مصرف سوخت خواهد شد.

مقدمه:

زندگی بشر امروز با واژگانی همچون توسعه زیرساخت، توسعه اقتصادی، حمل ونقل زمینی و سفر و تجارت درهم آمیخته است و این درهم آمیختگی برای دولتها دارای اهمیت روز افزون شده است. جهت توسعه یافتگی می بایست یک شبکه حمل ونقل مناسب درسطح کلان دارا بود زیرا هم موجب کاهش هزینه های ملی و خسارات مادی و انسانی و نیز بالا بردن فرهنگ ترافیکی شده و هم خودبخود زمینه را جهت بستر سازی مناسب در آینده فراهم می نماید البته در این راستا متولیان امر می بایست باکنترل دقیق و هماهنگی و مدیریت حمل و نقل در سطح ملی بستر را برای نیل به این مقصود مهیاسازند. آمار حاکی از آنست که شبکه حمل و نقل زمینی ایران یکی از پرحادثه ترین شبکه های حمل و نقل جهان است و تلفات و خسارات مادی آن هزینه سنگینی را در بعد ملی برپیکره جامعه تحمیل می کند و باز می توان اشاره به این موضوع داشت که سهم خطای انسانی در تصادفات تا %75 می باشد که با افزودن سهم خطای مربوط به نقص فنی وسایل نقلیه و عوامل محیطی، سهم کمی از سوانح مربوط به نقص جاده ای است و لیکن طی سالهای اخیر مطالعات گسترده ای در خصوص ایمنی راه ها صورت گرفته که در کشورما نیاز است ابتدا به موضوع تردد و توزیع صحیح آن پرداخته و سپس مسائل دیگر را دنبال کنیم. کشورما بلحاظ استراتژیک دارای موقعیت خاص جغرافیایی می باشد که با 15 کشور ازطریق مرزهای آبی و خاکی ارتباط دارد و همچنین می تواند با بقیه کشورهای جهان بعنوان پل ارتباطی عمل نماید که این امرمستلزم آنست که با اصلاح زیرساختهای مسیرهای داخلی به جایگاه واقعی خود درترانزیت بین المللی دست یابد. در نتیجه با توزیع مناسب زمانی جهت تردد خودروها و با استفاده از قوانین و کنترل همه جانبه می توان گام مهمی درجهت هرچه امن ترکردن مسیرها برداشت و زمینه رابرای گام بعدی مهیا و هموار نمود.

-1 تعریف کریدور

جهت حمل و نقل جاده ای می بایست مسیرهایی مشخص می شدند که هزینه های حمل و نقل را کاهش می دادند که به این مسیرها کریدور اطلاق می شود. از جمله کریدورهای خیلی مهم کریدور شمال، جنوب که مهم ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می باشد.که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان %40 کوتاهتر و از نظرهزینه %30 ارزانتر می باشد. کریدور شمال، جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای واقع در این مسیر هریک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه جانبه به توسعه و تجهیز بنادر جاده ها، ترمینالها و مسیرهای ارتباطی خود می پردازند. کشورهای اروپایی می توانند در مسیرکریدور شمال، جنوب کالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر کانال سوئز مبادله کنند مکانیزم آن بدین صورت است که ازحوزه اقیانوس هند - بندربمبئی - آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می شود و در داخل خاک ایران کالاها بوسیله حمل و نقل جاده ای و یاریلی به بنادر شمال کشور - بندر انزلی و بندر امیرآباد - انتقال می یابند و سپس می تواند به کشورهای آسیای میانه انتقال یابد.

-2 بیان مساله

یکی از تاثیر گذارترین عوامل ایجاد ترافیک عدم توزیع متوازن زمانی مناسب تردد خودرو های سنگین در مسیرهای جادهای اصلی و ترانزیتی است، که بدلیل تراکم ترافیک دربرخی ساعات شبانه روز باعث بروز تصادف و تلفات جانی و مالی می گردد.مسئله تعین حداکثر توانایی یک جاده برای عبور ترافیک روان و میزان سرویس دهی در شرایط متفاوت از مهم ترین مسائل تحلیلی و طراحی شبکه میباشد و از سوی دیگر سرمایه گذاری در ایجاد زیر ساخت های جدید و توسعه راه ها در کوتاه مدت میسر نیست و ضمن اینکه هزینه های زیادی را می طلبد. در نتیجه ارائه طرحهای کوتاه مدت و کم هزینه برای افزایش بهره وری از راه های موجود، خصوصا اصلی و ترانزیتی گزینه مناسب تر و با الویت بیشترمحسوب می شود .

-3 اهمیت ضرورت انجام تحقیق:

امروزه با رشد زیاد و سایل نقلیه و تسخیرجاده ها توسط انواع خودروها، لزوم امنیت و کنترل ترافیک در مسیرهای زمینی بی شک یکی از دغدغه های طراحان ومهندسان راه می باشد و ازسوی دیگردردنیای مدرن ترانزیت جایگاه ویژه ای درتجارت جهانی دارد که هرکشوربه با توجه به امکانات موجود از آن بهره مند میشود.با این دیدگاه می توان دریافت ترانزیت که به شکلهای متفاوت ازقبیل زمینی، هوایی، دریایی و ریلی انجام میشود خود نیاز به زیرساختهای خاصی دارد. در حمل ونقل دریایی و هوایی کنترل های شدید و دقیقی حاکم می باشدکه کمبود آن در مسیرهای زمینی احساس میشود .از طرفی به لحاظ ظرفیت، حمل دریایی با توجه به توان جابجایی حجم بالا و هزینه کم در مقایسه با سایر روشها بهتر عمل میکند و کشورهای پیشرو در صنعت حمل و نقل، سیستم حمل زمینی خود را به واسطه آن ارتقا داده اند، لذا ضروری به نظر می رسد جهت تکمیل زنجیره های حمل و نقلی Bعلی الخصوص در کشور ما که در مسیر ترانزیتی کریدور شمال جنوب قرار داردB

مسیرهای جاده ای تا حدامکان از لحاظ حمل و نقل حالت روان و بدون ترافیکی بر آنها حاکم باشد.

-4 اهداف تحقیق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید