بخشی از مقاله

چکیده

نظر به کاربردهای دریایی آلیاژ آلومینیوم 5083 و نیاز به مقاومت به خوردگی بالای این آلیاژ، افزایش خاصیت آب گریزی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. در تحقیق حاضر، با استفاده از نانولایه های گرافن و به روش فراوری اصطکاکی اغتشاشی، سطح آلیاژ 5083 مورد اصلاح قرار گرفت. نسبت های مختلفی از گرافن شامل 0 تا %0.05 وزنی آلومینیومَ برداشته شده در حین فرایند مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور پارامترهای فراوری اصطکاکی اغتشاشی ثابت در نظر گرفته شد. پس از فراروری، میزان آب گریزی آلیاژ 5083 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که زاویه آب گریزی با افزایش درصد گرافن افزایش می یابد.

مقدمه

پیشینه ساخت سطوح فوق آب گریز به سال های دور بر می گردد. جایی که با الهام از گیاهانی مانند نیلوفر آبی و با ایجاد ریز ساختار مشابه به این رفتار دست یافتند، طبق تعریف سطوحی که زاویه تماس بیش تری از 150° و زاویه لغزش کمتر از 10 داشته باشد فوق آب گریز ٌنامیده می شود.لازمه فوق آب گریزبودن یک سطح، هم انرژی سطحی پایین وهم الگوی زبری خاصی در ابعاد میکرو و نانو است، در تحقیقات پیشین انرژی سطحی پایین، با انتخاب مواد با کنش سطحی مناسب تامین شده و نانو ساختار لازم به روش های گوناگونی ایجاد شده است.

نقص عمده ی پوشش های فوق آب گریز موجود، دوام پایین این پوشش هاست. این سطوح به علت انرژی سطحی پایین شان، در معرض رطوبت محیط، نور خورشید و یا سایر عوامل خورنده تجزیه می شوند و یا در اثر تنش های محیطی تخریب شده و فوق آب گریزی خود را از دست می دهند و باید قابلیت فوق آب گریزی آن ها ارزیابی شود. سطوح فوق آب گریز کاربرد های فراوانی دارند، مثلا به عنوان سطوح خود تمیز شونده، ضد آب وپوشش های مقاوم ب خوردگی استفاده می شوند. - مینلین - - Minglin، - 2006

آلومینیوم و آلیاژهایش به طور فزاینده ای در صنایع اتومبیل و کامیون سازی، بسته بندی مواد غذایی و نوشابه ها، ساختمان سازی، انتقال الکتریسیته، زیر بنای تجهیزات حمل و نقل، ساخت استحکامات و تجهیزات سفینه های فضایی، تولید ماشین آلات صنعتی و ابزار آلات کشتی استفاده می شود دارای خواص منحصر به فردی مانند مقاومت به خوردگی بالا، هدایت الکتریکی وحراراتی بالا، استحکام بالا همراه با چگالی پایین، چقرمگی شکست قابلیت جذب انرژِی، چقرمگی در دمای پایین، کارپذیری، راحتی در اتصال؛ هم اتصال در حالت جامد هم اتصال در حالت مایع؛ قابلیت لحیم کاری، قابلیت پرچ کاری می باشد علاوه بر همه ی اینها آلومینیوم فلزی است که به ذخیره سازی انرژی کمک می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید