بخشی از مقاله

کامپوزیت زمینهی آلومینیومی با ذرات تقویت کننده Fe3O4 به روش ریختهگری گردابی و با استفاده از همزن تولید شد. نمونههای کامپوزیتی با درصدهای متفاوت از ذرات تقویت کننده 1 - ،5،10و20 وزنی - ریختهگری و آماده گردیدند. به منظور بررسی و مشخصه یابی کامپوزیت موجود، بررسیهای ریزساختاری با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی روبشی - - SEM انجام و خواص مکانیکی ومغناطیسی از قبیل سختی و فاکتور نفوذ پذیری مغناطیسی برروی نمونهها نیز انجام پذیرفت. نتایج نشان داد به کار بردن همزن در حین ریختهگری سبب توزیع یکنواخت و مناسب ذرات در زمینه الومینیومی گردید. توزیع یکنواخت و افزایش درصد ذرات تقویت کننده از یک طرف و ایجاد اتصال مناسب بین زمینه و ذرات از طرف دیگر، سبب بهبود سختی و فاکتور نفوذ پذیری مغناطیسی شد.

مقدمه :

هدف  از  ساخت  مواد  کامپوزیت  زمینه  فلزی  ،  ترکیب خواص  مطلوب    فلزات    و  سرامیک    ها    بوده    است  . کامپوزیت  های    زمینه    فلزی  را    می    توان  به    عنوان دسته ای از مواد پیشرفته که دارای وزن کم ، استحکام بالا ، مدول الاستیته زیاد ، ضریب انبساط حرارتی کم و مقاومت سایشی خوب درنظر گرفت . معمولا ترکیبی از این خواص به تنهایی در یک ماده یافت نمی شود . افزون ذرات مستحکم مانند دیرگدازها با مدول الاستیسیته بالا به زمینه فلزی نرم و دارای استحکام پایین ، ماده ای را ایجاد میکند که خواصی بینابین ذرات سرامیکی و آلیاژ زمینه را ایجاد می کند . روش های تولید کامپوزیت را می توان در 3 کلاس طبقه بندی کرد.

روش های جامد ، روش نیمه جامد و روش مایع . روش های جامد را می توان به متالوژی پودر ، آلیاژسازی مکانیکی و روش اتصال نفوذی تقسیم بندی نمود . این روش ها به طورکلی شامل ساخت کامپوزیت های زمینه فلزی از مخلوط پودر عناصر بوسیله مراحلی قبل از شکل دهی نهایی می باشد . از این روش ها می توان از طیف وسیعی از مواد به عنوان تقویت کننده و زمینه استفاده کرد همچنین اثرجدایش و تشکیل فاز فلزی برای این فرایند کمتر است.

با این حال در این روش ها ، مسیرتولید پیچیده ، طولانی و گران و مصرف انرژی در آنها نیز بالا می باشد. فرایند نیمه جامد که شامل اختلاط سرامیک و زمینه در فازهای جامد- مایع که اجازه می دهد از روش های مختلفی مانند کمپوکست ، Thixoforging تولید شوند . در این روش امکان تولید قطعات بسیارحجیم وجود دارد و نرخ بهره وری در آنها نیز بالا می باشد . اگرچه در این فرایند تولید تنها محدود به آلیاژهایی با دامنه انجماد بالا بوده و همچنین محدودیت های مشابه روش های اختلاط مایع را دارد . روش های حالت مابع به صرفه ترین روش ها نسبت به دو روش قبلی جهت ساخت کامپوزیت های زمینه فلزی می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید