بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق از رنگ اسیدي Brilliant Red به عنوان مدلی از آلوده کننده هاي زیست محیطی استفاده گردید. ازخاك بنتونیت، MnFe2O4/bentonite , MnFe2O4 به عنوان جاذب استفاده شد. کامپوزیت مغناطیسی توسط روش هم رسوبی با نمونه خاك بنتونیت تهیه گردید. این پودر جاذب خاصیت جذب بسیار عالی نسبت به رنگ اسیدي BR در pH 2 و حداکثر زمان تماس 7 دقیقه نشان داد. نتایج XRD ساختار اسپینل را براي کامپوزیت مغناطیسی تایید می کند. طیف UV-Vis از نمونه هاي تهیه شده، قدرت جذب رنگ را توسط جاذب تهیه شده، نشان دادند. بررسی سینتیکی جذب سطحی نیز نشان داد که پودر بنتونیت در حضور فریت مغناطیسی می تواند تا%99 از رنگ موجود در نمونه هاي آب و پساب هاي صنعتی را حذف کند.

کلمات کلیدي: بنتونیت ، جذب سطحی، رنگ اسیدي

-1 مقدمه

پساب صنایع مختلف به ویژه صنایع نساجی به دلیل حضور رنگینه هاي مختلف بسیار الوده می باشند و طی سال هاي اخیر تعداد مراکزي که پساب هاي خود را به شبکه هاي فاضلاب شهري تخلیه می کنند افزایش یافته است. با توجه به اثرات سمی ناشی از حضور این فضولات حتی با غلظت کم و به منظور ارتقاء شرایط زیست محیطی آب هاي سطحی و رودخانه، روش هاي تصفیه معمول بایستی بهبود یابد. یکی از رنگ هاي مورد استفاده در صنایع به خصوص صنایع نساجی، رنگ هاي اسیدي می باشند. تصفیه پساب هاي صنعتی با استفاده از روش اکسایش شیمیایی 1 - و - 2 وانواع جاذب ها مورد علاقه محققین می باشد - . - 7-3 خاك هاي معدنی نمونه اي از جاذب ها می باشد. کامپوزیت هاي مغناطیسی نیز به عنوان جاذب و کاتالیست براي حذف و کاهش رنگ ها کاربرد دارند - . - 11 -8 هدف اصلی این تحقیق بررسی قابلیت استفاده از جاذب بنتونیت در حضور فریت MnFe2O4 می باشد.

-1 -2 مواد و روش

اهن - ІІІ - کلرید از مواد مرك خریداري شد.  رنگ BR  با غلظت 1000 mg Ll-1 تهیه، سپس رنگ با غلظت هاي 100-10 mg Ll-1به عنوان محلول رنگی استفاده شد. کامپوزیت مغناطیسی MnFe2O4/betonite به روش هم رسوبی تهیه شد. خاك بنتونیت به 400 میلی لیتر محلولی محتوي کلرید منگنز - - 0/02 mol - - ІІ و کلرید آهن - 0/ 04 mol - - ІІІ - اضافه شد و به آهستگی سود اضافه گردید تا pH محلول به 10 برسد. سپس محلول را به مدت 2 ساعت در دماي 100-95 درجه نگه داشته و بعد از سرد شدن محلول، آن را در دماي اتاق صاف کرده و مواد روي صافی را با آب مقطر شستشو داده سپس در اتوکلاو به مدت 2 ساعت حرارت داده تا کاملا خشک شود.

-2-2 اندازه گیري درصد جذب:

./2 گرم ازکامپوزیت منگنز - ІІ - کلرید و MnFe2O4/ bentonite را در 50 میلی لیتر ازمحلول رنگی - 100 ppm - ریخته و در زمان هاي مختلف ان را صاف کرده و جذب محلول زیر صافی را اندازه گرفته و طبق فرمول زیر درصد جذب رنگ را محاسبه نمودیم:% Sorbed dye = - A0 – A - /A × 100که در این فرمول A0 مقدار جذب اولیه رنگ قبل از استفاده از جاذب است و A مقدار جذب رنگ بعد از استفاده از جاذب است.

-3 بحث و نتایج:

-1-3 اثر کاتالیزوري MnFe2O4 در افزایش راندمان جذب:

براي بررسی اثر کاتالیزوري کامپوزیت مغناطیسی، 0/2گرم از هریک از نمونه هاي جاذب - پودر بنتونیت، پودر مغناطیسی و مخلوط کامپوزیت - MnFe2O4 / bentonite با 50 میلی لیتر از نمونه رنگ 50 میلی گرم بر لیتر در زمان هاي مختلف تماس داده شد. بعد از صاف نمودن، جذب محلول زیر صافی توسط دستگاه اسپکتروفتومتر اندازه گیري گردید. زمانی که از بنتونیت به عنوان جاذب استفاده شد درصد جذبی حدود %15 مشاهده شد و هنگامی که از MnFe2O4 استفاده شد درصد جذب به %70 رسید ولی زمانی که از MnFe2O4/ bentonite استفاده شد، درصد جذب رنگ به %100 نزدیک شد. همان طور که در شکل 1 مشاهده می شود پودر مغناطیسی MnFe2O4 داراي قدرت کاتالیزوري بالایی بوده و باعث افزایش راندمان حذف رنگ می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید