بخشی از مقاله

چکیده- در این مقاله به منظور بررسی عملکرد و اثر بازشوها در دیوار برشی فولادی 18 نمونه دیوار برشی با هندسه مستطیل شکل و با بازشوهای افقی به روش اجزاء محدود مورد مطالعه قرار گرفت .نمونه ها با نامهای SW نامگذاری و با مشخصات فنی و مکانیکی و بارگذاری یکسان مورد تحلیل قرار گرفت. این نمونه با سه حالت شامل بدون سخت کننده، با سخت کننده افقی و عمودی و با سخت کننده قطری بررسی که نتیجه بررسیها حاکی از آن شد که نمونههای دارای 2بازشوی مستطیلی و دارای سخت کننده قطری دارای بالاترین مقاومت و سختی سیستم و عملکرد
بهتر در سازه بوده و توزیع تنش مناسبتری داشته است..

-1 مقدمه

وظیفه اصلی دیوار برشی فولادی مقاومت در برابر برش افقی طبقه و لنگر واژگونی ناشی از بارهای جانبی است، به طور کلی سیستم دیوار برشی صفحهای فولادی، شامل یک دیوار صفحهای فولادی، دو ستون مرزی و تیرهای افقی کف میباشند. مطابق آنچه در شکل - 1 - نشان داده شده است به عنوان یک تیر ورق عمودی عمل میکند. همچنین تیرهای کف، کم و بیش به عنوان سخت کنندههای عرضی در یک تیر ورق در نظر گرفته میشوند.

[5] مزایای استفاده از آن در مقاومت بارهای جانبی، بسیار شکل پذیر بوده و به طور نسبی ظرفیت اتلاف انرژی بالایی دارد در نتیجه جزء سیستمهای بسیار کارامد و اقتصادی در برابر بارهای جانبی میباشد، به طور نسبی سختی اولیه بالایی دارد بنابراین در محدود کردن تغییر مکان نسبی بسیار موثر است و در مقایسه با دیوار برشی بتنی بسیار سبکتر بوده و باعث کاهش وزن تحمل شده به وسیله ستونها و فونداسیونها به علاوه نیروی زلزله کمتر ناشی از کاهش وزن منجر میشود و با استفاده از دیوار برشی جوش شده در کارخانه و پیچ شده در کارگاه میتوان مراحل نصب را تسریع نمود شکل - - 1 دیوار برشی فولادی سمت راست و تیر ورق سمت چپ دیوار برشی فولادی از سال 1970 میلادی در ساختمانهای مختلف به عنوان سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی مورد استفاده قرار گرفته است .

سیستم مذکور در دو زلزله قوی نورث ریچ و کوپه ژاپن و همچنین در آزمایشگاه از خود رفتار بسیار مناسبی را نشان داده است. به کارگیری این سیستم در مقایسه با قاب های فولادی ممان گیر تا حدود 50 درصد صرفه جویی در مصرف فولاد را در سازه ساختمان به همراه داشته است همچنین سیستم مذکور از تمام خصوصیات خوب سیستمهای مهاربندی متمرکز - - CBF و نیز خارج از مرکز - EBF - به لحاظ اجرایی کارایی و رفتاری بهره مند بوده و در بسیاری از موارد نیز بهتر عمل می کند. سیستم از نظر سختی برشی از سخت ترین سیستمهای مهاربندی که X شکل می باشد.

-2 روش تحقیق 1-2 صحت سنجی مدل اجزاء محدود با نمونه آزمایشگاهی

به منظور کالیبره کردن مدل عددی با نمونه آزمایشگاهی بین نتایج آزمایش شده توسط ناطقی الهی و علوی در پژوهشگاه مهندسی زلزله و نتایج مدلسازی اجزا محدود در نرم افزار Abaqus 6-13-1 مقایسه انجام شد که نتایج حاکی از انطباق قابل قبول آن دارد. افقی و عمودی و همچنین با سخت کننده قطری در نظر گرفته شده است. طراحی این مدلها مطابق جدولهای شماره 2 - و - 3 در نظر گرفته شده است. ارتفاع طبقه - h=3m - و طول دهانه - L=4m - فرض شده است تیر ها و ستونها از نوع IPB300 در نظر گرفته شده است.اتصال تیرها به ستونها از نوع گیردار فرض شده است، وبرای تحلیل تغییر مکانی معادل 10cmدر بالای ستون مد نظر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید