بخشی از مقاله

چکیده

در این کار، نمونه های توده ای و لایه ای ترکیبات آمورف xAg2O-40TeO2- - 60-x - V2O5 با درصدهای مولی 0 ≤ x ≥ 50 به ترتیب با روش سرمایش سریع مذاب و دمش ساخته شدند؛ که x درصد مولی Ag2O می باشد. سپس نمونه های حاصل تحت عملیات حرارتی - بازپخت - قرار گرفته و شیشه-سرامیک های مطلوب تهیه شدند. برای بررسی خواص نوری نمونه ها، طیف های جذب اپتیکی لایه ها در بازه طول موجی 190-1100 نانومتر ثبت شدند. سپس گافانرژِی شیشه – سرامیکهای حاصل از عملیات باز پخت، به روش مشتق انطباق طیف جذبی - DASF - تعیین و پهنای حالت های دنباله ای نواری - انرژی اورباخ - مشخص و مقادیر به دست آمده با مقادیر گزارش شده برای شیشه های متناظر مقایسه گردید.

مقدمه

تلاش علمی هر چه بیشتر در زمینه ی ششیشه ها منجر به یافتن قطعات جدید و توسعه بینش مربوطه در این شاخه از علم و صنعت شده است. شیشه – سرامیکها یکی از مهمترین و جدیدترین آنهاست. شیشه – سرامیکهایی که در یک فرایند کنترل شده و جبری متبلور می شوند، ترکیبی از حالتهای شیشه و خصوصیات بلوری یک ماده را دارا هستند. در مقایسه با شیشه ها ، در نمونه های شیشه – سرامیک، معمولا توانایی و استحکام آنها افزایش یافته و ثابت الاستیک بالاتری دارند.

خواص ویژه شیشه – سرامیکها توسط خواص فیزیکی تک بلورها و بوسیله رابطه بین بافت بلورها و شیشه باقی مانده کنترل می شود.[1] در مطالعات اخیر خواص نوری و گاف اپتیکی نمونه های شیشه ای از قبیل Ag2O - TeO2-V2O5 بررسی شده اند4]،3،[2، اما گزارشی در خصوص ویژگیهای شیشه – سرامیکهای متناظربه شیشه ی اکسیدی سه مؤلفه ای Ag2O-TeO2-V2O5 ملاحظه نشده است. از این رو در پژوهش حاضر، برای فهم مکانیسم حاکم بر گذارهای اپتیکی حاملهای بار در این مواد و یافتن اطلاعاتی راجع به گاف و ساختار نواری انرژی، طیف جذبی اپتیکی نمونه ها به طور دقیق بررسی و با مقادیر به دست آمده برای شیشه مقایسه شده است.

روش آزمایشگاهی

برای تهیه شیشه و شیشه – سرامیکهای xAg2  O- 40TeO2- - 60-x - V2O5 - که از این به بعد به ترتیب به اختصارTVAgx و ATVAgx نامیده می شوند و xدرصد مولی مؤلفه Ag2O دارای مقادیر 40،30،20،10،0و50 است - ؛ ابتدا باید نمونه توده ای و لایه ای شیشه های مورد نظر تهیه شود که جزییات در مراجع شماره 2و 4 آمده است. اگر چه بطور کلی از روش سرمایش سریع مذاب   شرح داده شده در مراجع دیگر استفاده شده است.[5] سپس نمونه های ساخته شده در کوره ی الکتریکی قرار داده شده تا در مدت یک ساعت به دمای بلورینگی - - Tcrبرسند؛ سپس نمونه ها بمدت سه ساعت در دمای بلورینگی باقی مانده تا فازهای نانومتری شیشه – سرامیک تشکیل شود.

این دما مناسبترین دما برای ایجاد و رشد فازهای نانو متری می باشد.[6] دماهای بلورینگی از گزارشهای کالریمتری قبلی مؤلف اخذ شده اند.[4] پس از آن کوره را خاموش کرده تا در طول یک شبانه روز نمونه ها به دمای محیط برسند. برای عملیات حرارت از کوره مدل - Azar, Frances, - F11L 1250, Iran استفاده شده است. پس از آن از نمونه های بازپخت شده الگوی پراش پرتو x توسط دستگاه مدل - - X-ray Cu    Bruker.    D8-Advance    diffractometer, K  1 - =1.5406Aœ انجام گرفته است. همچنین برای طیف سنجی فرابنفشی و مریی از دستگاه مدل- - Double Beam UV Visible spectrometer, PerkinElmer Lambda 25-USA - در گستره 1100 -190 نانومتر استفاده شده است.

نتایج وبحث

الگوهای پراش پرتو - XRD - x

الگوی XRD شیشه های TVAGx مؤید ماهیت غیر بلوری آنها می باشد که جزییات مربوطه در مرجع شماره 2 آمده است.     شکل - 1 - الگوی پراش پرتو ایکس نمونه های شی شه -    سرامیک ATVAgx  را  در کار حاضر نشان می    دهد.  در این الگو شاهد قله هایی هستیم که این قله ها مبین تشکیل و رشد نانو بلورها می باشند. تحلیل طیف های پراش مشخص می کند که نانو بلورهای تشکیل شده و رشد داده شده در نمونه هایی با درصد مولی Ag2O کمتر، بیشتر از نوع فازهای TeO2 و Te2O5 و V6O13 است و و در نمونه هایی با درصد مولی Ag2O بیشتر، مانند ATVAg40 و ATVAg50 از نوع Ag3O4 و Ag2TeO3 است.

خواص نوری،تعیین گاف انرژی و پهنای حالت های دنباله ای نواری شکلهای 2و 3 بترتیب طیف جذب اپتیکی نمونه TVAg0-40 ATVAg0-40 را نشان می دهند. نمونه شیشه با x = 50 بدلیل ویسکوزیته ی نامناسب تشکیل نشده است .[2] از مقایسه طیفها می توان فهمید که در نمونه های شیشه – سرامیک شده لبه جذب به سمت طول موج های کوتاهتر میل کرده است که دلیل این موضوع تشکیل فازهای نانومتری در ماتریس آمورف می باشد و بالطبع با کوچک شدن اندازه دانه ها انتقال به سمت آبی لبه جذب منطقی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید