بخشی از مقاله

چکیده

صنعت بازیهای ویدویی رشد چشمگیری در سالیان اخیر داشته است. در سال 2012 بازار جهانی این بازیها 70.4 میلیارد دلار بود که پیشبینی میشود این در آمد در سال 2017 به حدود 102 میلیارد دلار برسد. طبق آمار ارائه شده از درآمد جهانی صنعت بازیهای رایانهای به همراه خدمات و کالاهای مجازی درون بازیها در سال 2012 بیش از 82 میلیارد دلار بوده است که این درآمد پنج برابر درآمد صنعت موسیقی، بیش از درآمد فروش کتاب و برابر با فروش فیلم در همان سال بوده است که نشان از اهمیت بیش از پیش این صنعت دارد.

بازی های ویدوئی مبتنی بر موبایل همانند کندی کراش و کلش آو کلنز همه ی صاحبان تلفن های همراه را به افرادی با پتانسیل پرداختن به بازی بدل کرده اند.گزارش جدیدی که از جانب سازمان نرم افزارهای سرگرمی - ESA - منتشر شده است می گوید صنعت بازی های کامپیوتری رشدی 9,6 درصدی را مابین سال های 2009 الی 2012 تجربه کرده و بر همین اساس توانسته 6,2 میلیارد دلار سودآوری را در اقتصاد ایالات متحده رقم بزند. چنین رشدی 4 بار سریعتر از رشد اقتصادی آمریکا در سال 2012 محسوب می گردد.

مقدمه

صنعت بازی های ویدئویی طی بیست سال پیش تا به حال به یک صنعت قابل توجه در اقتصاد سرگرمی جهانی تبدیل شد. در مقایسه با اکثر صنعت های سرگرمی ایجاد شده مثل موزیک و فیلم ، تحقیقات کمتری روی بازاریابی صنعت بازی سازی شده است.با توجه به رشد صنعت بازی سازی امروزه تحقیقات آکادمیک در این زمینه افزایش یافته است اما هنوز محققان بازاریابی به آن در مقایسه با صنعت های سرگرمی دیگرکمتر توجه می کنند.تحقیقات نشان می دهد که زمانی که بازی call of duty modern warfare3 در نوامبر 2011 عرضه شد، طی24ساعت 400میلیون دلار در شمال آمریکا و انگلیس بفروش رفت. فروش این بازی بعد 16روز از یک بیلیون دلار گذشت.

این بررسی نشان دهنده رشد صنعت بازی های ویدئویی می باشد که از یک صنعت کوچک به یک صنعت قابل توجه و چشمگیر و اثرگذاردر اقتصاد تبدیل شده است. همچنین با ظهور بازی های ویدئویی مهم، باعث تحول در آموزش و یادگیری شد. منظور از بازی های ویدئویی مهم بازی های است که به گیمرها در محیط مجازی بازی قدرت انتخاب، تصمیم گیری و آنالیز اتفاقات رخ داده در حین بازی را می دهد. ویژگی ها ذکر شده سبب گردید که شرکت ها و سازندگان بازی های ویدئویی از آن، برای آموزش و آموختن علوم و مهارت های مختلف استفاده کنند.همچنین با ظهور تکنولوژی VR فعالین در زمینه بازی سازی از VR در زمینه ذکر شده استفاده می کنند برای مثال می تواند به بازی هایی اشاره کرد که درآن انجام عمل جراحی،ساخت قطعات صنعتی، آموزش مهارت های هنری و... با استفاده از تکنولوژی VRصورت می گیرد.ما در این مقاله نگاه اجمالی به صنعت بازی های ویدئویی و اثرات آن در اقتصاد را مورد بررسی قرار می گیرد.

مرور ادبیات:

در این قسمت می خواهیم نگاهی بر نسل های کنسول ها و بازی های ویدئویی داشته باشیم.

نسل اول، عصر طلایی بازی های آرکید معمولا به عنوان اوج صنعت بازی آرکید به دلیل پیشرفت تکنولوژی و محبوبیت سریع، شناخته می شود. اگرچه بازه ی زمانی دقیق برای این دوره شناخته شده نیست،اما اغلب کارشناسان بر این باورند که این عصر از اواخر 1970 تا اواسط 1980 می باشد. در مقایسه با بازی های ویدوئی که ما امروزه بازی می کنیم،تکنولوژی و گرافیک استفاده شده در بازی های آرکید در دوره عصر طلایی واقعا ساده است.

نسل دوم - دوره زمانی 1976 تا - 1984نسل دوم کنسول های بازی ویدئویی با Fairchild Channel F اولین کنسول بازی ویدئویی در جهان که از کاتریج های رام قابل برنامه ریزی استفاده می کرد،شروع شد. این باعث شد Atari 2600، Magnavox Odyssey و Intellivison ارائه شوند و اولین جنگ واقعی کنسولی را شروع کنند. Sega SG-100 درآخر این دوره به عنوان اولین کنسول Sega عرضه شد. فروش این کنسول ناموفق بود و تعداد کمی از آن خارج از ژاپن پخش شد اما آن یک تجربه به Sega داد که بعدا منجر به ارائه Sega Master System شد.

اولین کنسول دستی the Milton Bradley Microvision در سال 1979 ارائه شد. آن خیلی خوب و قوی نبود اما کمک به پیدایش تمامی کنسول های دستی بعدی کرد.
نسل سوم - 1992-1983 - در این نسل کنسول های زیر ظهور پیدا کردند:

آتاری 7800،سیستم سرگرمی نینتندو،سیستم Sega Master،Game Boy،Sega Game gear SNK،Famicom

نسل چهارم - دوره زمانی:1987 تا - 1996این دوره معمولا به عنوان عصر 16 بیتی شناخته می شود.نسل چهارم بازی های ویدئویی باارائه محصولات موتور Nippon Electric Company PC که به عنوان TurboGrafx-16 در شمال آمریکا شناخته می شود شروع شد.

نسل پنجم - دوره زمانی: 1993تا - 2002این دوره به اسم عصر 32 بیتی یاعصر 64 بیتی شناخته می شود، نسل پنجم بازی های ویدئویی انفجار گرافیک های سه بعدی و همچنین استفاده از سی دی را نشان می دهد و سونی به
 عنوان توسعه دهنده ی کنسول بازی ویدئویی خیزش کرد. کنسول های Sega Saturn, Sony PlayStation, and the Nintendo 64 - a 64-bit system - در این عصر ارائه شدند، همچنین گیم بویPocket و گیم بوی Light نیز عرضه شدند.

نسل ششم - دوره زمانی: 1998 تا - 2006گاهی اوقات به اشتباه به عنوان عصر 128 بیتی شناخته می شود. نسل ششم بازی های ویدئویی از قرن 21 برای بازی ها شروع می شود.

با ارائه ی دادن Sega Dreamcast،PlayStation2 و Nintendo GameCube ،کنسول ها ی کارتریجی ترک شدند و به DVD و مدیاهای دیگرتوسعه دهنده ها تمایل پیدا کردند. حتی ماکروسافت با سیستم Xbox وارد رقابت شد. گاهی اوقات این عصر به عنوان 128 بیتی شناخته می شود اکثر کنسول ها در این نسل از پردازشگر های 32 بیتی استفاده می کردند. همچنین این نسل دوره ای بود که بازی آنلاین یک عامل شد.

نسل هفتم کنسول های بازی ویدئویی،در تاریخ بازی های ویدئویی نسل هفتم شامل کنسول هایی می شود که از اواخر سال2005 توسط نینتندو، ماکروسافت و Sony Computer Entertainment ارائه شدند. هر یک از کنسول های جدید یک نوع پیشرفت شگفت انگیز در تکنولوژی به شمار می رفت. ایکس باکس 360 بازی هایی را ارائه کرد که ویدئو ها با رزولیشن HD را ارائه می داد و پلی استیشن 3 فیلم ها را به صورت HD از طریق یک دیسکتBlue ray 3d نمایش می داد و Wii هم بر یکپارچه سازی کنترلر ها با سنسور های حرکتی و همچنین جوی استیک تمرکز می کرد. برخی از کنترلر های Wii را می توانستیم حرکت بدیم که حرکات و اعمال درون بازی را کنترل کند که فرد درون بازی را قادر می ساخت که فعالیت های دنیای واقعی را در طول بازی - مثلا بازی تنیسWii sports در آن بازی کاربر میتوانست دسته را حرکت بدهد تا به یک تصویری از توپ تنیس که روی صفحه بود برخورد کند - شبیه سازی کند.

درنسل هشتم - از 2010 تا به امروز - ، ازکنسول های محبوب زیر رونمایی شد:در کنفرانس E3 2010 نینتندو از کنسول دستی با نام Nintendo 3DS رونمایی کرد. این کنسول از تکنولوژی autostereoscopic سه بعدی استفاده می کرد که افکت های سه بعدی رو روی صفحه ایجاد می کرد.در 27 ژانویه 2011 پلی استیشن ویتا - با نام کد شده NGP or next gen portable به معنی نسل بعدی کنسول های قابل حمل , در زمان توسعه و ساخت - معرفی شد.وی یو - Wii U - کنسول بازی های ویدیویی از شرکت نینتندو است که در تاریخ 18 نوامبر 2012 در آمریکای شمالی و در 30 نوامبر 2012 در اروپا استرالیا و نیوزلند منتشر شد.

کنسول بازی پلی استیشن 4 یا پی اِس 4 یک کنسول بازی ویدیویی محصول بخش سرگرمی سونی کامپیوتر است.به دنبال جانشینی برای , PS3 کنسول ps4 به صورت رسمی در کنفرانسی در 20 فوریه 2013 معرفی شد.کنسول بازی XBOX One محصولی از شرکت مایکروسافت است. این کنسول برای جایگزینی Xbox 360 به صورت رسمی در کنفرانس خبری مایکروسافت در تاریخ 21 می 2013 معرفی شد. مایکروسافت محدودیت هایی رو برای کنترل روی بازی ها و دوبار نفروختن آنها و قابل اجرا بودن فقط روی یک دستگاه را ایجاد کرده بود اما بعد ها تصمیم خود را به علت مخالفت عمومی تغییر داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید