مکتب اسلام براي اصلاح جهت گيري و خط مشي راهبردي هنرها و معماري رسالت يافته است و سير تکاملي انسان را تضمين مي نمايد، يعني به ماهيت ها و کيفت ها و ارتباط صورت ها با معاني ، براي کمال انسان توجّه مي نمايد تا توجّه به کميت ها و صورت ها به صورت مستقل و خود بنياد.
يکي از دلايل آن تغيير ماهوي چهارتاقي آتشکده ها است در تبديل آنها به مسجد، نظير تبديل چهارطاقي آتشکده هاي ساساني به مسجد يزدخواست ، همانطور که در (نمودار شماره ٢٩و ٣٠ )
ملاحظه مي شود، چهار طرف آن باز است ، در مرکز فضا مجمر آتش (مقدس) قرار مي گيرد، در فضاي داخلي آن هيربدان و مؤبدان با صورت هايي که بر آن ها، دهان بند زده اند تا تنفس آن ها آتش مقدس را آلوده نکند، حاضر شده و مراسمي را اجرا مي نمايند و ساير عبادت کنندگان در خارج چهارطاقي ناظر مراسم و شنونده نيايش ها هستند. آنچنان که اسناد تاريخي به آن اشاره دارد، اين نيايشگاه ها دردوران ساساني براي طبقات مختلف اجتماعي نظير درباريان، ارتشيان و کشاورزان به صورت انحصاري مورد بهره برداري بوده است .
در تبديل اين آتشکده ها به عنوان مثال در مسجد يزدخواست چه تغييرات کالبدي و درنتيجه ماهوي صورت پذيرفته است .