چگونگی انجام اصلاحات ویرایشی یا تخصصی تحلیل پایان نامه

تحلیل پایان نامه

 

برای تحویل پایان نامه لازم است که دانشجو بعد از انجام اصلاحات ویرایشی یا تخصصی، پایان نامه خود را طبق دستورالعملی این راهنما صفحه بندی کرده و به تأیید استادان راهنما، مشاور، داوران، مدیر گروه آموزشی مربوط و در نهایت معاونت پژوهشی واحد دانشگاهی برساند و برابر با مقررات مربوط به مراکز و اشخاصی مشخص شده تحویل دهد و امضای تحویل دریافت کند.

دانشجو میبایست کلی متن پایاننامه و ضمایم و مقاله استخراج شده از پایاننامه را بصورت فایل کامپیوتری قابل خواندن در محیط ویندوز و نرم افزار Word بر روی یک لوح فشرده قرار داده به کتابخانه دیجیتال دانشگاه تحویل دهل و امضای تحویل دریافت کند.

نوشتن یک مقاله پژوهشی

ارائه مقاله پژوهشی برگرفته از یکی از معیارهای معاونت پژوهشی دانشگاه برای تایید فراغت از تحصیل دانشجو می باشد. همچنین در صورت ارائه مقاله چاپ شده یا ارائه گواهی موافقت برای چاپ مقاله از مجلات معتبر علمی در جلسه دفاع از پایان نامه دارای ارزشی نمره ای ۱ از ۲۰ می باشد. چنانچه دانشجو در مراحل تدوین پایاننامه خود اقدام به نوشتن مقاله علمی مرتبط با موضوع پژوهشی پایان نامه کند امتیاز بالایی کسب خواهد کرد. در این هنگام است که مطالب پژوهشی انجام شده (پایان نامه ) در ذهن دانشجو باقی و ازآفات فراموشی حاصل از گذر زمان و اشتغالات ذهنی دیگر مصون می ماند، و او میتواند بسیار آسان تر اقدام به نوشتن مقاله کند، تا آنکه این کار را در آینده و به وقت دیگری موکول سازد. اکثر سازمانهایی که افراد با تحصیلات عالی را استخدام می کنند، علاقمند به آثار آنها بوده، و چنانچه دانشجو بتواند تعدادی از آثار خود را ارائه کند امتیاز بیشتری خواهد داشت.

اولین گام برای تهیه یک مقاله علمی پژوهشی آن است که مجله ای را که به احتمال زیاد کارهای مشابه طرح تحقیقاتی شما را انتشار میدهد پیدا کنید. برای این کار می توانید از فهرست های منابع پایان نامه خود و یا بانک های اطلاعاتی مجلات علمی پژوهشی همچون: مرکز اسناد و مدارک علمی کشور و یا موتورهای جستجوگر شبکه جهانی اطلاعات همچون گوگل و یاهو" و یا فهرست مجلات پیوست همین کتاب، اسامی مجله هایی که احتمالا مقاله تحقیقاتی شما را برای چاپ پذیرش خواهند کرد، مشخص کند. بد نیست بدانید که مجلات علمی دانشگاهی دارای رتبه بندی هستند و این رتبه ها با عنوان هایی چون " علمی - ترویجی و یا علمی- پژوهشی " مشخص میشوند. مجلات علمی پژوهشی اعتبار بالاتری نسبت به مجلات علمی ترویجی دارند. پس از انتخاب مجله ای که می خواهید مقاله خود را در آن به چاپ برسانید، حداقل دو سه شمارهٔ آخر آن را تهیه و با سبک نگارش و اصول مقالات پذیرفته شده آن مجله آشنایی پیدا کنید. هرچند مقاله های تحقیقاتی هم از سبک نگارش پایان نامه پیروی می کنند، اما حجم آنها بسیار کمتر است. مقالاتی که برای انتشار به مجلات تخصصی داده میشوند باید بسیار موجز و مختصر نوشته شوند. زیرا چنین مجله هایی فضای محدودی برای مقاله ها در نظر می گیرند و سردبیران چنین مجله هایی تمایل بسیار دارند که در یک شماره تا آنجا که ممکن باشد، تعداد مقاله های بیشتری به چاپ برسانند

بخشهای مختلف یک مقاله تحقیقاتی با رعایت انعطاف برای هر رشته علمی به شرح ذیل میباشد:

۱- عنوان ۲- مؤلف یا مؤلفان و سازمانی که به آن وابسته هستند ۳- چکیده

4.-܂ واژههای کلیدی ۵- مقالمه ۶- روشی ۷- نتایج 8- بحيث 9- منابع ماخذ.

علاوه بر این بخش ها پژوهشی نامه ممکن است شامل قسمت های دیگری مانند عنوان پژوهشی باید مفهوم اصلی پژوهشی را نشان دهد و همچنین دارای جذابیت باشد.

از دیگر ویژگیهای یک عنوان خوب، کوتاه و گویا بودن آن است. یک عنوان خوب معمولا بیش از حدود هشت تا ده کلمه نیست .

در صفحه عنوان مقاله بعد از عنوان تحقیقی، نام نویسنده یا نویسندگان همراه با آدرس پست الکترونیکی نوشته میشود و در سطر بعدی آن نام موسسه یا دانشگاهی که هر یک از نویسندگان در آن مشغول به کارند وارد می شود.

مثال:

تاثير مشاوره در پیشرفت:تحصیلی دانشجویان

دکتر عصمت فاضلی

عضو هیات علمی  موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی

در مواردی که مقاله دارای بیش از یک نویسنده باشد .

اگر همه نویسندگان به یک موسسه وابسته باشند، نام موسسه در پایان اسامی نویسندگان ذکر میشود  حسب میزان مشارکت آنان در انجام پژوهشی ذکر می شود. اگر میزان مشارکت برابر باشد از ترتیب حروف الفبای فارسی استفاده شود.

مثال:

تغییرات اشتغال بر حسب تحصیلات شاغلان و عوامل مؤثر برآن

دکتر منصور خلیلی عراقی

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

دکتر علی سوری

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان

از آنجایی که مقاله های تحقیقی همواره با نقد و بررسی دیگر محققان و صاحبنظران مواجه می باشند و خوانندگان نیاز به ارتباط با نویسنده یا نویسندگان مقاله را پیدا می کنند. بنابراین لازم است که در بخش اسامی نویسندگان مقاله آدرس پستی یا پست الکترونیکی آنان نوشته شود.

 

مثال:

تغییرات اشتغال بر حسب تحصیلات شاغلان و عوامل مؤثر بر آن

دکتر منصور خليلى عراقی

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

دکتر على سوری

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان

اگر در انجام پژوهشی از حمایت های مالی افراد یا سازمانها بهره گرفته اید لازم

است که در این مورد نیز توضیح داده شود .

مثال:

بررسی راهبردهای یادگیری در دانشجویان و رابطه آن با هوش در آغاز مقاله خلاصه ای بسیار فشرده از اهداف، مراحل و نتایج تحقیق آورده میشود که چکیده نام دارد.

در نوشتن چکیده مقاله موارد ذیل را رعایت کنید.

نقل قول مستقیم نکنید.

- از ذکر مطالبی که در تحقیق نیامده است خودداری کنید

.- اصطلاحات مهم و کلیدی را بیاورید. برای نوشتن اعداد دو رقمی از عدد استفاده کنید نه حروف.

-- فقط گزارش کنید. ارزشیابی، نقد و اظهار نظر را در متن مقاله بیاورید و در نوشتن متن از افعال زمان گذشته "ماضی " نقلی ستفاده کنید