بخشی از پاورپوینت

اسلاید 2 :

پارادایم شناسی روش پژوهش و سلامت درقرآن

اسلاید 3 :

چرا بدنبال ایجاد روش تحقیق در حوزه قرآن؟
توسعه علم قرانی(انجام فعالیتهای پژوهشی با صبغه غربی و مقایسه و مطرح فرمودن آیه یا آیاتی از قرآن جهت تایید نظر علمی)

توسعه قرانی علم(ایجاد پارادایمی مستقل از پارادایمهای غربی که خود بتواند رویکرد مشخصی با روش و تکنیک خاص خودش به تولید علم بپردازد)

اسلاید 4 :

اهميت تحقيق در رهنمودهاي ديني
تفاوت بهره گيري هاي گسترده از آيات و روايات با تفسير به رأي
دعوت به تحقيق و انديشه در آيات و روايات
شرايط تحقيق در فلسفه احکام
نکات الهام بخش در آموزه هاي ديني

اسلاید 5 :

چيستي تحقيق و معرفت علمي
تحقيق به معناي جستجو و بررسي كردن است.
جستجو و بررسي زماني انجام ميشود كه انسان در مقابل يك ابهام، نگراني، ناراحتي، سختي و. قرار دارد و براي فهم از اين موارد و نهايتاً يافتن راهي جهت خلاصي يا تخفيف آنها اقدام به بررسي يا جستجو ميكند.
جستجو ميكند كه اين موارد چه هستند، چرا بهوجود آمدهاند؟ و چگونه ميتوان آنها را رفع كرد؟
تحقيق با محوريت سؤال شكل ميگيرد. بههمين لحاظ تحقيق را فعاليت سؤال محور يا مسأله محور مينامند. انسان در طول حيات زندگي خود در مقابل با ديگران و طبيعت مرتباً در معرض ابهامات، ناراحتيها، سختيها و دشواريهائي قرار ميگيرد كه براي شناسائي آنها و نهايتاً فائق آمدن بر آنها اقدام به طرح سؤالاتي پيرامون آنها مينمايد.

اسلاید 6 :

تمامي فعاليتها يا مراحلي كه انسان دنبال مينمايد تا به طرح سؤال و جواب برسد ، فرآيند تحقيق نامند.
اينكه دانشمندان امروزه بحث تحقيقاتي علمي مينمايند، به دنبال طرح فرآيند يا مجموعه فعاليتهائي هستند كه از خصيصه علمي برخوردار باشند، اين به معناي اين نيست كه صرفاً دانشمندان تحقيق مينمايند. بلکه آنان اقدام به تحقيق علمي مينمايند.
مسئوليت دانشمندان اين است كه: تحقيق يا جواب به سؤالات از اعتبار و پايائي لازم برخوردار باشد. شناسائي ابهامات، ناراحتي و سختيها به صورت شفاف، درست، خارج از تعصب و پيشداوري و خارج از توهمات انجام شود. سؤال يا مجموعه سؤالاتي كه بر اين ابهامات، ناراحتيها و سختيها و. ارائه ميشود، هدفمند، منطقي، سازمانيافته و بهدور از تعصبات و پيشداوريها باشند. جواب به اين سؤالات از صحت و اعتبار لازم برخوردار باشد.

اسلاید 7 :

بحث و گفتگو پيرامون تحقيق به انسان مربوط ميشود. انسان توانائي انجام تحقيق را دارد. انسان است كه براي رفع ابهامات، كاهش مشكلات و جواب به سؤالاتي كه در ذهن او بوجود ميآيد، اقدام به فعاليتهاي قابل تشخيص، قابل تعريف و حتي قابل پيشبيني نمايد. انجام اين عمل متكي بر توانائي ذاتي انسان است.
در كل ميتوان انسان را با دو توانائي و استعداد در رابطه با فرآيند تحقيق يا پژوهش معرفي كرد.
- استعداد و توانائي حل عقلائي مسأله
- توانائي و استعداد حل خلاقانه مسأله

اسلاید 8 :

اين دو توانائي از عقلانيت و خلاقيت انسان سرچشمه ميگيرد.
انسان بر اساس قدرت عقل به تشخيص و تميز ميرسد. عقلانيت در انسان همان قدرت تمايزگذاري، تشخيص شباهتها و تفاوتها و تشخيص مرزها و محدوديتها است. دوام و پايداري، ثبات و ماندگاري فعاليتهاي انسان در گروه عقلانيت آن است.
انسان بر اساس قدرت خلاقيت اقدام به نوآوري، شكوفائي، ساخت و سازهاي جديد اجتماعي، خطرپذيري، اختراع، ابداع . مينمايد. خلاقيت، انسان را به سمت رهائي، آزادي و تحول خواهي هدايت ميكند در حاليكه عقلانيت انسان را به ثبات، ماندگاري، دوام و مرزبندي در زندگي ترغيب مينمايد.

اسلاید 9 :

سلسله مراتب معرفتي از واقعيت
معرفت فلسفي از واقعيت
پارادايم
معرفت پارادايمي از واقعيت
مدل
واقعيت
معرفت علمي از واقعيت خاص
تئوری
معرفت علمي از واقعيت عام
فلسفه

اسلاید 10 :

فلسفه و فلسفه اسلامی
نفس انسان از سه قدرت ذهنی به نامهای حسی، خیالی و عقلی در جهت شناخت خود و اطرافش بهره مند است و البته آن معلوماتی که ارزشمند است،ادراکات عقلی است.
هنر فکر کردن به وجود خود و موجودات اطراف، برای یافتن دلایل وجودی آنها و اثبات مقوله « وجود » برای هر یک، « فلسفه » نامیده می شود و بطور خلاصه « فلسفه یعنی حقیقت جویی»
با ظهور اسلام که مقارن با قرون وسطی و زمان انحطاط غرب بود ، فلسفه از غرب و یونان به جزیره العرب و دیگر بلاد اسلامی شیوع پیدا کرد و دستخوش تحولات و تکاملات قابل ملاحظه گشت .افرادی مانند خواجه نصیر الدین طوسی ،  ابن یونس نبطی عاملی و افضل الدین کاشانی از بزرگان آن بودند. و از دیگر دانشمندان در این زمینه عبارتند از: شهاب الدین سهروردی، میرابوالقاسم میرفندرسکی ، محمد باقر استر آبادی (معروف به میر داماد)، ملاصدرا، ملاهادی سبزواری

اسلاید 11 :

تعريف پارادايم و جايگاه آن در تحقيق علمي:
1-جهتدهي (راهنمائي) اساسي به تئوري و تحقيق توسط پارادايم انجام ميشود.
2- علم متعارف يعني كاركردن در چارچوب پارادايمي كه سنت پژوهشي منسجم را تعريف ميكند.
3- مجموعهاي از اعتقادات علمي و باورهائي است كه براي آزمون، ارزيابي كردن و در صورت لزوم، اصلاح نظريههاي علمي چارچوبي فراهم ميآورد.
4- پارادايم مجموعه قضايائي است كه چگونگي درك جهان را تبيين مينمايد. در اين تبيين، نوع نگرش به دنيا، چگونگي فائق آمدن بر پيچيدگيها و راهنمائي محققان و دانشمندان علوم اجتماعي در اينكه چه چيزي مهم و اساسي است، چه چيزي مشروعيت دارد و چه چيزي منطقي و عقلائي است، ارائه ميشود.

اسلاید 12 :

5- مجموعه گفتارها يا مدل منطقي از گفتارهائي است كه در ارتباط بين ذهني اجتماعاتي از انديشمندان مورد اتفاق نظر قرار ميگيرد و زير بناي فلسفي يا پيشفرضهاي علم را تشكيل ميدهد.
1-5- اجتماعات يا جامعه علمي:
يك گروه حرفهاي كه مفروضات ، نشريات، مجاري ارتباطي يا علائق مشترك دارند.

6- از طريق پارادايم، محقق و دانشمند به شبكه نيرومندي از تعهدات مفهومي، نظري، ابزاري و روش شناختي متعهد ميشود.
7- پارادايممشتمل بر پيشفرضهاي اساسي علم، سؤالات اساسي كه بايد جواب داده شود و يا معماهائي كه بايد حل شود، است.

اسلاید 13 :

پارادايم
جواب به سؤالات:
1- هدف پژوهش هاي علمي
2- ماهيت واقعيت
3- ماهيت انسان
4- ماهيت علم
5- اجزاء تبيين يا تئوري از واقعيت اجتماعي
6- ماهيت داده و مدارك
7-جايگاه ارزش در علم

اسلاید 15 :

پاردايم اثباتي
پارادايم اثباتي كه به صورت گسترده در تحقيقات علمي حضوري فعال دارد، ادعاي به كارگيري روشهاي علوم طبيعي در علوم مختلف دارد.

اثباتگرايان معتقدند كه صرفاً يك منطق علمي وجود دارد و آن منطق علوم طبيعي است. علوم اثباتي به منزلة " مجموعة سازمان يافتهاي از روشي است كه درصدد تركيب منطق قياس با مشاهدات تجربي دقيق از رفتار فردي جهت كشف و تأييد قوانين علي احتمالي براي پيشبيني الگوهاي عمومي از رفتار انسان است

اسلاید 16 :

اثباتگرائي واقعيت را عيني و قابل مشاهده به نحوي تعريف ميكند كه بتوان توسط حواس درك كرد. واقعيت كه خارج از شعور و آگاهي انسان قرار دارد كاملاً نظام يافته است و بوسيله قوانين طبيعي غير قابل تغيير اداره ميشود. انسانها از طريق تجربه ميتوانند واقعيت را تشخيص و شبيه به يكديگر تعريف نمايند.
اثباتگرائي در تفكيك معرفت علمي از غير علمي به روشهاي علوم طبيعي به عنوان ابزارهاي كسب معرفت علمي تأكيد ميكند. در اين پارادايم، داستانها ، افسانهها، مذهب و تجربيات فردي به عنوان اجزاء اصلي شعور عاميانه به حساب ميآيند كه معرفت غير علمي را تشكيل ميدهند. معرفت غير علمي داراي خصيصه: غير منطقي، فاقد نظم و مملو از تعصب و پيشداوري است. آنچه در معرفت علمي محوريت دارد، استفاده از روشهاي علمي مبتني بر مشاهده است.

اسلاید 17 :

پارادايم تفسيري
پارادايم تفسيري به تمايز بين سایرعلوم از علوم طبيعي و مطالعة كنش اجتماعي در علوم، ميباشد. در این دیدگاه ضمن تأكيد بر كنش اجتماعي با معنا يا متمايل به مقصود ( هدف) به بررسي مفهوم تفهم كه انعكاس دهندة چگونگي نگرش مردم در خلق معنا و دلايل و انگيزشهاي آنها ميباشد، ميپردازد.
اين رويكرد به صورت خلاصه"يك تحليل سيستماتيك از كنش اجتماعي با معنا از طريق مشاهدة مستقيم جزئي رفتار مردم در شرايط طبيعي جهت فهم و تفسير اين كه چگونه مردم دنياي اجتماعي خودشان را خلق و به آن معنا ميبخشند، ميباشد.
پارادايم تفسيري به نحوي سعي در مطالعة اين امر دارد كه چگونه مردم عادي زندگي روزمره خودشان را دنبال مينمايند و به انجام امور خود ميپردازند؟

اسلاید 18 :

اصول اساسي رويكرد كيفي كه در تحقيقات تفسيري ملحوظ ميباشند، بر محوريت معنا، ارتباط، تفسير، تفهم و زندگي روزمره استوار است.
پارادايم تفسيري معتقد است كه دنياي اجتماعي بر خلاف دنياي فيزيكي، خارج و مستقل از آگاهي انسان وجود ندارد. بنابراين دنياي اجتماعي واقعيتي از پيشتعيين شده نيست كه محققان آن را كشف نمايند.
تفسيرگرايان معتقدند كه: آنچه در معرفت علمي ضرورت دارد، درك زندگي روزانه مردم است كه بر اساس شعور عاميانه اداره ميشود. در شعور عاميانه، سيستم معاني وجود دارد كه كنش متقابل اجتماعي مردم را هدايت مي كند. بنابراين، شعور عاميانه مبنايي براي درك و شناخت صحيح از جامعه و زندگي اجتماعي به شمار ميآيد. پارادايم تفسيري يك رويكرد استقرائي است كه به دنبال كشف بيان سمبليك يا توصيف موارد خاص است.

اسلاید 19 :

پارادايم انتقادي
رويكردهاي انتقادي معتقدند كه علوم اجتماعي يك فرآيند انتقادي را در تحقيقات دنبال مينمايند.
اين فرآيند از سطح ظاهر فراتر ميرود تا بتواند به ساختهاي واقعي دنياي مادي دستيابد. در اين مسير، مردم جهت تفسير شرايط در ساختن دنياي بهتر براي خويش ترغيب ميشوند. انتقادگرايان به دنبال نقد و بررسي واقعيت جهت تحول اساسي در آن با توسل به مفاهيم فلسفي از قبيل آزادي، حقيقت، برابري و عدالت هستند.
واقعيت در رويكرد انتقادي در زمان پيچيده است كه تمسك به ظاهر آن كاذب و مصنوعي است.

اسلاید 20 :

پارادايم معرفت توسعه قرآنی علم در ايران
- اقتصاد اسلامی (اثباتي)
- سياست اسلامی (انتقادي)
- فرهنگ اسلامی(تفسيري)
- پژوهش قرآنی و آموزه های دینی(بی سازمانی و عدم وجود سلسه مراتب معرفتی مشخص)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید