بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعریف روان شناسی تجربی :
روان شناسی تجربی یعنی کاربرد روش آزمایشی در روان شناسی
کاربرد روش آزمایشی در روان شناسی
مشاهده :
یعنی درک وقایع و روابط آنها به کمک حواس یا به کمک ابزار هایی که بر دقت و توانایی حواس می افزاید .
ارائه فرضیه :
همان حدسی و گمان اولیه یا رابطه اگر که بین متغیر ها فرض می شود
آزمایش :
محقق فرضیه خود را مورد آزمایش قرار می دهد تا درست یا نادرست بودن آن معلوم شود . تأثیر متغیر مستقل به وابسته را در حالی که بقیه موارد برابر است را می سنجد.

اسلاید 2 :

تنظیم و طبقه بندی نتایج :
که معمولاً با فنون آماری انجام می گیرد بدین ترتیب که محقق پس ازآن که مرحله آزمایش را پشت سر گذاشت نتایج به دست آمده را به کمک روش های آماری تنظیم و طبقه بندی می کند و آخر الامر به تفسیر آنها می‏پردازد.

اسلاید 3 :

اصولاً از نوع دشواری های اخلاقی است بدین صورت که نمی توان پدیده هایی مثل خودکشی را به صورت آزمایشی مورد مطالعه قرار داد.اما این دشواری ها به کمک روان شناسی حیوانی تا اندازه ای حل شده اما جای تردید نیست که نتایج حاصل از مطالعه حیوانات درباره انسان به راحتی قابل تعمیم نخواهد بود .

اسلاید 4 :

فخنر:
که کتاب اصلی او در سال 1860 تحت عنوان اصول سایکوفیزیک منشر شد معمولاً بنیان گذار روان شناسی تجربی به حساب می آید .
هلم هولتز :
یکی دیگر از فلاسفه آلمانی است که به پیشرفت روان شناسی تجربی کمک کرده است .او بود که برای اولین بار نظریه ی رنگ ها را ارائه داد و نیز در گسترش آن کوشید .
وونت :
در واقع اولین روان شنسا تجربی است، اوست که در سال 1879 اولین آزمایشگاه روان شناسی را در لایپزیک آلمان بنا نهاد.

اسلاید 5 :

الف) نظریه گشتالت:
که در اثر تلاش های ماکس ورتمایمر و شاگردان و همکاران او رشد یافته است . اساس مکتب گشتالت این است که نمی تواند روان را به واحد های مجزا تقسیم کرد.
جنبش فکری حاصل از نظریه ی گشتالت از این جهت حایز اهمیت است که خطر تجربه روان به عناصر کوچک را خاطر نشان می سازد و بر اهمیت محیط تأکید می ورزد.
ب) رفتار گرایی :
که در سال 1913 و به دنبال نظرات واستون به وجود آمد طبق این نریه مطالعه روان باید بر اساس توصیف رفتار های قابل مشاهده انجام گیرد و نه بر اساس محتوای آگاهی روان شناسی رفتار گرایی یعنی روانشناسی مبتنی بر مشاهده به دنبال مطالعات پاولف درباره بازتابهای شرطی به سرعت گسترش یافت.

اسلاید 6 :

کاربرد روش آزمایش در روانشناسی محدودیت ها و اجبارهایی به وجود می‏آورد مثلاً هر چیزی که قابل مشاهده نیست از قلمرو روش آزمایش به دور می ماند و خود مشاهده نیز زمانی اعتبار می یابد که قابل تکرار باشد.

اسلاید 7 :

الف) روانشناسی تجربی جزئی را فدای کلی می کند
ب) روان شناسی تجربی کل را فدای جز می کند
ج) روان شناسی تجبی ذهنیت را فدای عینیت می کند.
منظور از انتقاد اول این است که روانشناسی تجربی به دنبال کشف قوانین کلی است و تفاوت های فردی را ندیده می گیرد منظور از انتقاد دوم یعنی این که روان شناسی تجربی کل را فدای جز می کند این است انسان را به صورت یک کل و یک پارچه در نظر نمی گیرد بلکه آن را به اجزای کوچکتر تقسیم می کند .منظور از انتقاد سوم این است که طبق تظریه رفتار گرایی آن چه را می بینید و ان چه را که مشاهده می کند مورد توجه قرار می دهد .

اسلاید 8 :

یادآوری :
هیچ آزمایش شونده ای نباید قبل از اجرای آزمایش این متن را بخواند .
هدف :
نشان دادن این واقعیت که آگاهی از نتایج عملکرد را تحت تأثیر قرار می دهد . می توان از این قانون ساده در تعلیم و تربیت استفاده کرد بدین ترتیب که معلم تکالیف دانش آموزان را بررسی کند و نقاط قوت و ضعف را به اطلاع آن ها برساند.

اسلاید 9 :

وسایل آزمایش
سه برگ کاغذ میلیمتری- دو عدد خط کش که یکی از آنها دست کم سي سانتیمتر طول دارد- یک عدد مداد- یک عدد چشم بند.
روش آزمایش
در مرحله اول از آزمودنی می خواهیم با چشمان بسته بیست خط ده سانتی متری رسم کند مراحل سه گانه آزمایش به صورت زیر است :

اسلاید 10 :

هدف مرحله اول نشان دادن این واقعیت است که آزمودنی، در حالی که تنها از توانایی حسی- حرکتی خود استفاده می کند، با چه دقتی می تواند فاصله را ارزیابی کند.ابتدا آزماینده چشمان آزمودنی را می بندد و یک خط کش در اطرف آزمودنی و خط کش دوم به عنوان نشانه در ده سانتی متری خط کش اول و به موازات آن قرار می گیرد و دست آزمودنی را می گیردو نوک مداد در مقابل خط کش اول قرار می دهد و به آزمودنی می گویداز طرف خودت به طرف من خطوط ده سانتی متری رسم کند برای این که بداند خطوط ترسیمی ده سانتی متر شده یا نه در ده سانتی متری شما خط کش دیگری گذاشته شده خط کش دومی برای پنج تمرین اول سر جایش است و بعد آزماینده آن را بر می دارد و آزمودنی باید 20 خط دیگر را خودش رسم کند ( در مجموع 25 خط) به همین ترسیم شدن خط آخر آزماینده کاغذ میلی متری را عوض می کند آزمودنی می تواند چشم بند را بردارد اما هرگز نباید خطوط ترسیمی خود را ببیند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید