بخشی از مقاله

كارآموزي ماشين سازي اراک

فصل اول : تاريخچه

شركت ماشين سازي اراك
با اهداف پشتيباني از صنايع بنيادين،انجام پروژه هاي گوناگون و توليد فرآورده هاي متنوع صنعتي در سال1347 در زميني به مساحت 36 هكتار در جوار شهر اراك تأسيس و در سال 1351 به عنوان اولين هسته صنعت سنگين كشور مورد بهره برداري قرار گرفت.


اين شركت با قابليت و توانايي هاي علمي، فني و تخصصي در زمينه هاي طراحي، ساخت،نصب و راه اندازي تجهيزات پالايشگاهي، پتروشيمي، نيروگاهي و توليد ماشين آلات صنعتي به مثابه يك صنعت كارخانه ساز تاكنون پروژه هاي عظيم و ارزنده اي را با كيفيت بسيار مطلوب به اجرا در آورده است يا در دست اجرا دارد.اين مجتمع عظيم صنعتي با بهره مندي از حدود 3600 نفر نيروي متخصص و كار آزموده تنها مجموعه اي است كه تمامي امكانات و تجهيزات لازم در فرآيند توليد انواع محصولات صنعتي و اجراي پروژه هاي بزرگ ملي را به صورت يكجا در خود جاي داده است.

گروه توليدي فلزي و سازه
اين گروه با در اختيار داشتن حدود50000 متر مربع فضاي مسقف كارگاهي در زمينه توليد پل و سازه هاي فلزي، تجهيزات پروژه اي فعاليت مي نمايد. طراحي و ساخت انواع مخازن ذخيره سقف ثابت و سقف شناور در ظرفيت هاي مختلف، انواع مخازن تحت فشار كروي و استوانه اي (ثابت، سيار، زيرزميني) از توانايي هاي بالقوه گروه فلزي و سازه مي باشد،كه مطابق استانداردهاي جهاني و بالاترين ضرايب اطمينان و دقت قابل مقايسه با شركت هاي معتبر خارجي صورت

مي گيرد. از ديگر توانمنديهاي اين گروه ساخت انواع ديگهاي بخار تا ظرفيت 70000 پوند در ساعت با فشارهاي مختلف، ديگهاي آب گرم،تجهيزات مورد استفاده در شركت ملي گاز از قبيل هيتر هاي غير مستقيم گاز دز ظرفيت هاي مختلف،فيلتر هاي گاز طبيعي، مبدلهاي حرارتي، اودورايزر، لانچر، ريسيور، فيلتر، اسكرابر، سپريتور،ريكاوري بويلر و… مي باشد.


گروه فلزي و سازه همچنين به طراحي و ساخت سازه هاي عظيم فلزي از قبيل آشيانه چند منظوره هواپيما،دريچه هاي هيدرومكانيكال سدها و نيروگاههاي آبي، دودكش هاي نيروگاهي،انواع پلها از قبيل راه آهن،پل قوسي،پل تير مشبك(روستايي)، پل پيش ساخته(بيلي)، پل خرپائي و پل كف فلزي پرداخته است.واحدهاي طراحي اين گروه با به كارگيري آخرين امكانات رايانه اي، نرم افزارهاي گوناگون و استفاده از استانداردهاي معتبر بين المللي از قبيل API, AASHTO, AD, DIN, B.S, ASME بزرگترين پروژه هاي صنعتي را طراحي نموده اند.

گروه توليدي ماشين و مونتاژ
اين گروه قابليتهاي متنوعي را در زمينه، ارائه خدمات ماشينكاري، ساخت و مونتاژ انواع قالبها و فيكسچر ها، طراحي و ساخت جرثقيل هاي هيدروليك، بوم، خشك كاميوني، موبايل و جرثقيل هاي ساختماني در 14 مدل درتناژهاي مختلف دارامي باشد.


علاوه براين ساخت قطعات صنعتي مورد نياز ساير كارخانجات توليدي، ساخت و مونتاژ انواع جعبه دنده ها و انجام سفارشاتي از قبيل ماشينكاري قطعات سنگ شكن، محور راه آهن، شير آلات مورد مصرف در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، توربين هاي نيروگاههاي بادي، واحد هاي فرآورش نفت خام (M.O.T)، فلنج هاي تحت فشار، ميز ها و غلطكهاي كارخانجات نورد، قطعات دكلهاي حفاري، تجهيزات مورد استفاده در صنعت قند از قبيل سيستم ديفيوزر، تفاله خشك كن و … ،

ساخت ماشين آلات واحد خنك كنندة شمش كارخانجات فولاد،طراحي و ساخت تجهيزات استخراج معادل ذغال سنگ و سنگ آهن شامل:فيدر، كانوير، واكنهاي معادن، وينچ،الواتور و انواع جكها در اين گروه انجام گرفته است.همچنين طراحي و ساخت انواع كوره هاي صنعتي توليد فولاد براي اولين بار در ايران همچون پروژه كوره هاي عمليات حرارتي تا ظرفيت 200 تن فولاد سازي اسفراين و كوره هاي واگني 60 تني طرح توسعة آهنگري و كوره VODC، طرح توسعه ريخته گري

كارخانه ماشين سازي اراك، طراحي و ساخت قالبهاي لغزنده و گام به گام بتون ريزي مورد استفاده در پوژه هاي سد سازي و نيز انواع،شير آلات پروانه اي و هاول بانگر سدها از قبيل سد شهيد يعقوبي و بسياري محصولات ديگر نمايانگر توان و قابليتهاي ممتاز اين گروه مي باشد.

گروه توليدي متالوژي
اين گروه توليدي متشكل از 3 كارگاه عمده:
1) ذوب و ريخته گري
2) آهنگري
3) گلوله زني


كه با برخورداري از 500 نفر نيروي ماهر و متخصص و دارا بودن تجهيزات و ماشين آلات پيشرفته در زمينه ذوب و ريخته گري و پرسها و چكشهاي آهنگري منحصر به فرد خود و همچنين تجهيزات عمليات حرارتي پيشرفته در زمينه توليد انواع قطعات ريخته گري، قطعات آهنگري، گلوله هاي فولادي با خواص ضد سايشي، تهيه قطعات و شمشهاي فولادي با سطح مقطع دايره تا قطر530 ميليمتر و سطح مقطع چهار گوش تا ضلع 600 ميليمتر،محور ها و رينگ هاي فولادي، فلنجهاي تحت فشار،قطعات خودرو، محور و بانداژ راه آهن، غلطكها، بلوكهاي فولادي،بوش و سيلندر در ابعاد مختلف فعاليت مي نمايد و قادر است همه نوع آلياژ اعم از فولادهاي كربني و آلياژي و چدن هاي آلياژي را بر اساس استانداردهاي شناخته شدةبين المللي مانند DIN و ASTM و … مطابق نظر سفارش دهندگان توليد نمايد.


در اين گروه به منظور توليد فولادهاي گاززدائي شده، افزايش درجه خلوص، بهبود خواص مكانيكي و نيز تهيه فولادهاي ضد زنگ از سيستم پيشرفته VODC ريخته گري در خلاء استفاده مي شود.


گروه نصب و راه اندازي
اين گروه با بهره مندي از كادر متخصص و مجهز توانسته است در مقياس بسيار وسيعي نسبت به نصب و راه اندازي پروژه هاي پر اهميت و استراتژيك نظير پلهاي عظيم راه آهن بافق،بندر عباس، پل پاكستان، پلهاي ديگر و آشيانة چند منظوره هواپيماهاي بوئينگ747 ، مخازن سقف ثابت و سقف شناور در اكثر پالايشگاهها و مجتمع هاي پتروشيمي.از قبيل مخزن ذخيره 000/330/1 بشكه اي پالايشگاه اصفهان و 000/000/1 بشكه اي خارك و … ، مخازن كروي پتروشيمي اصفهان، تبريز و پالايشگاه هشتم بندر عباس و … اقدام نمايد.


در اين رابطه نصب تجهيزات پروژةآروماتيك پتروشيمي اصفهان واحد هاي H, M,T) (پالايشگاه هشتم بندر عباس از مواردي است كه توان تكنولوژيكي اين مجموعه را به نمايش مي گذارد.


در جمهوري اسلامي ايران هيچ مجتمع پالايشگاهي، پتروشيميائي و يا صنايع گازي را نمي توان يافت كرد كه اين گروه در نصب و راه اندازي آن سهيم نباشد.پروژه عظيم نصب و راه اندازي ماشين آلات و تجهيزات كارخانة نورد سنگين كاويان اهواز با حضور فعال گروه نصب ماشين سازي اراك در حومةشهر اهواز به اجرا در آمده است.


اين گروه در راه اندازي كارخانه آلومينيوم المهدي بندر عباس،آذر آب اراك. نساجي بروجرد، فولاد آلياژي يزد و قند دزفول حضوري فعال داشته و از جمله پروژه هاي برجسته اي كه اجرا نموده نصب دودكش 220 متري نيروگاه شهيد رجائي قزوين مي باشد.


كارگاههاي اين گروه در محل نصب و راه اندازي پروژه ها بر پا شده و پس از تكميل طرح به كار خود خاتمه مي دهند.
گروه نصب و راه اندازي در خلال عمليات خود از انواع مختلف روشهاي جوشكاري نظير استيلن، آرگون، قوس الكتريكي،دستگاههاي آزمايشات غير مخرب و … مطابق آخرين استانداردهاي بين المللي استفاده مي نمايد.


كنترل كيفيت
واحد هاي كنترل كيفيت در ماشين سازي،اراك در خصوص تحقق دستيابي مؤثر و درآمد در جهت ثمر بخش بودن تلاش بخشهاي مختلف اعم از بازاريابي، امور مهندسي، توليد و خدمات پس از فروش در زمينه هاي توسعه و حفظ اصول استانداردهاي كيفي محصولات و خدمات به فعاليت اشتغال دارند.
اين واحد در فضائي مناسب جهت بروز استعداد ها و كارهاي گروهي با حمايت جدي و پيگيري مديريت در زمينه هاي ذيل عمل مي كنند:


►تعيين استانداردهاي كيفي
►انطباق محصولات توليدي با استانداردها
►انجام اقدامات اصلاحي در صورت عدم انطباق با استانداردها
در اين شركت دو بخش مستقل كليه فعاليتهايي كه بر مرغوبيت محصولات تأثير مي گذارند تحت پوشش قرار مي دهند:
1)كنترل كيفيتQuality Control(QC)


اين واحد در هر گروه توليدي تحت نظارت و هدايت مستقيم مديريت عامل گروه فعاليت نموده و در طي اجراي فرآيند توليد با نظارت مداوم و مستمر و با به كارگيري ابزار و تجهيزات دقيق كنترلي هر مرحله را مطابق با نقشه، روشهاي مهندسي و برنامه كيفي مورد بازرسي قرار مي دهد.
2)اطمينان مرغوبيت Quality Assurance (QA)


اين واحد مستقيماًزير نظر مديريت عامل كارخانه قرار داشته و كاملاً مستقل از گروههاي توليدي عمل مي نمايد .كارشناسان اين واحد بر اساس Quality Control Plan در مقاطع تعيين شده با هماهنگي و همكاري QC نسبت به بازرسي محصول بر اساس قرار داد مشتري اقدام نموده و بعد از اتمام كار در صورت عدم وجود مغايرت،برگه ترخيص محصول را تأييد مي نمايند و براي محصول گواهينامه صادر مي كند. توضيح اينكه در مواردي كه بازرس بر اساس Q .C.P و باحضور بازرس كارفرما انجام مي شود.


► مدارك و سوابق بازرسي و آزمون در تمام مراحل توليد و نصب محصول حفظ و نگهداري مي شوند. واحد اطمينان مرغوبيت جهت انجام وظايف خود از آزمايشگاههاي مجهز بهره مي برد.

گروه خدمات فني و پشتيباني
اين گروه به عنوان يك مجتمع پشتيباني كننده از توليد، نقش بسيار عمده اي را جهت تحقق اهداف مجموعه توليدي ايفا مي نمايد با توجه به امكانات، وسايل و پرسنل در اختيار،اقدامات پشتيباني از واحدهاي توليدي و نصب را بر عهده دارد.
واحدهاي تشكيل دهنده اين گروه عبارتند از


► خدمات فني
► حمل و نقل سنگين و سبك
► رستوران كارخانه
►باشگاه، ميهمانسراي شماره يك و دو
► استخر سر پوشيده و سونا


► درمانگاه
► خدمات اداري
► خدمات عمومي
► فضاي سبز و پارك اختصاصي

مجتمع آموزش
مركز آموزش ماشين سازي اراك در سال 1348 و با هدف تأمين نيروي انساني ماهر و متخصص مورد نياز ماشين سازي اراك در سطوح كارگر ماهر و تكنسين فعاليت خود را آغاز نمود. اين مجموعه به منظور انطباق با دگرگونيهاي فرآينده صنعت و براي تأمين منابع انساني مورد نياز،از سال 1363 اقدام به نيروي انساني متخصص در مقاطع كارداني،كارشناسي و كارشناسي ارشد نموده و نام آن به (مجتمع آموزشي ماشين سازي اراك) تغيير يافت.


اين مجتمع علاوه بر پاسخگويي به نياز هاي آموزشي ماشين سازي اراك، تاكنون در حدود سي هزار نفر را براي بيش از 130 شركت، مؤسسه، سازمان و نهاد در دوره هاي بلند مدت وكوتاه مدت (در بيش از 40 رشته در زمينه هاي مختلف) آموزش داده است. مجتمع آموزشي با در اختيار داشتن امكانات اموزشي و رفاهي شامل:


► 12 باب كلاس تئوري
► 22 باب آزمايشگاه مجهز به وسايل اموزشي مربوطه
► 17 باب كارگاه مجهز به وسايل آموزشي مربوطه


► كتابخانه فني با بيش از 18000 جلد منابع و مراجع
► 2 باب مركز كامپيوتر مجهز به وسايل آموزشي مربوطه و يك سالن اجتماعات


► سه ساختمان خوابگاه با گنجايش 600 نفر، دو سالن غذاخوري و مجموعة ورزشي سر پوشيده و رو باز در كنار فضاهاي آموزشي.
و همچنين با در اختيار داشتن مدرسين و مربيان مجرب و كار آزمودهو بيش از 30 سال تجربه در تربيت نيرو هاي متخصص دررده هاي مختلف، همواره آمادگي دارد تا دوره هاي آموزشي كوتاه مدت و بلند مدت مورد نياز شركتها و سازمانهاي مختلف از سراسر كشور را طراحي و اجرا نمايد. قرار گرفتن امكانات آموزشي و رفاهي در كنار هم، برخورداري از محوطه زيبا و آرام و امكان استفاده از توانمنديهاي ماشين سازي اراك، فضا و شرايط ممتازي را در اين مجموعة آموزشي، براي آموزش مؤثر تر فراگيران فراهم ساخته است.

 

فصل دوم : ساختارPLC

PLC ازعبارتprogrammmable Logic Controler به معناي كنترل كننده منطقي قابل برنامه ريزي گرفته شده است.P LC، كنترل كننده اي نرم افزاري است كه در قسمت ورودي، اطلاعاتي را به صورت باينري دريافت و آنها را طبق برنامه اي كه در حافظه اش ذخيره شده پردازش مي نمايد و نتيجه عمليات را نيز از قسمت خروجي به صورت فرمانهايي به گيرنده ها و اجرا كننده هاي فرمان (Actuators) ارسال مي كند.


به عبارت ديگر PLC عبارت از يك كنترل كننده منطقي است كه مي توان كنترل را توسط برنامه براي آن تعريف نمود و در صورت نياز، به راحتي آن را تغيير داد.
وظيفه PLC قبلاً بر عهده مدارهاي فرمان رله اي بود كه استفاده از آنها در محيطهاي صنعتي جديد منسوخ گرديده است.اولين اشكالي كه در اين مدارها ظاهر مي شود آن است كه با افزايش تعداد رله ها حجم و وزن مدار فرمان، بسيار بزرگ شده، همچنين موجب افزايش قيمت آن مي گردد.براي رفع اين اشكال، مدارهاي فرمان الكترونيكي ساخته شدند ولي با وجود اين، هنگامي كه تغييري در روند يا عملكرد ماشين صورت مي گيرد مثلاًدر يك دستگاه پرس، ابعاد، وزن، سختي و زمان قرار گرفتن قطعه زير بازوي پرس تغيير مي كند، لازم است تغييرات بسياري در سخت افزار سيستم كنترل داده شود.به عبارت ديگر اتصالات و عناصر مدار فرمان بايد تغيير كند.


با استفاده از PLC تغيير در روند توليد يا عملكرد ماشين به آساني صورت مي پذيرد، زيرا ديگر لازم نيست سيم كشي ها (Wiring) و سخت افزار سيستم كنترل تغيير كند و تنها كافي است چند سطر برنامه نوشت و به PLC ارسال كرد تا كنترل مورد نظر تحقق يابد.
ازطرف ديگر قدرت PLC در انجام عمليات منطقي، محاسباتي، مقايسه اي و نگهداري اطلاعات به مراتب بيشتر از تابلوهاي فرمان معمولي است.P LC به طراحان سيستم هاي كنترل اين امكان را مي دهد كه آنچه را در ذهن دارند در اسرع وقت بيازمايند و به ارتقاي محصول خود بينديشند، كاري گه در سيستم مستلزم صرف هاي قديمي هزينه و به خصوص زمان است و نياز به زمان، گاهي باعث مي شود كه ايده مورد نظر هيچ گاه به مرحله عمل درنيايد.
هر كس كه با مدارهاي فرمان الكتريكي رله اي كار كرده باشد به خوبي مي داند كه پس از طراحي يك تابلوي فرمان، چنانچه نكته اي از قتم افتاده باشد، مشكلات مختلفي ظهور نموده، هزينه ها و اتلاف وقت بسياري را به دنبال خواهد داشت.به علاوه گاهي افزايش و كاهش چند قطعه در تابلوي فرمان به دلايل مختلف مانند محدوديت فضا، عملاً غير ممكن و يا مستلزم انجام سيم كشي هاي مجدد و پر هزينه مي باشد.
اكنون براي توجه بيشتر به تفاوتها و مزاياي PLC نسبت به مدارات فرمان رله اي، مزاياي مهمPLC را نسبت به مدارات ياد شده بر مي شماريم.
1) استفاده از PLC موجب كاهش حجم تابلوي فرمان مي گردد.
2) استفاده از PLC مخصوصاًدر فرآيندهاي عظيم موجب صرفه جوي قابل توجهي در هزينه،لوازم و قطعات مي گردد.
3) PLC ها استهلاك مكانيكي ندارند، بنابراين علاوه بر عمر بيشتر، نيازي به تعميرات و سرويس هاي دوره اي نخواهند داشت.
4) PLC انرژي كمتري هصرف مي كنند.
5) PLC ها بر خلاف مدارات رله كنتاكتوري، نويزهاي الكتريكي و صوتي ايجاد نمي كنند.
6) استفاده از يك PLC منحصر به پروسه و فرآيند خاصي نيست و با تغيير برنامه مي توان به آساني از آن براي كنترل پروسه هاي ديگر استفاده نمود.
7) طراحي و اجراي مدارهاي كنترل و فرمان با استفاده از P LC ها بسيار سريع و آسان است.
8) براي عيب يابي مدارات فرمان الكترومكانيكي، الگوريتم و ونطق خاصي را نمي توان پيشنهاد نمود.اين امر بيشتر تجربي بوده،بستگي به سابقه آشنايي فرد تعميركار با سيستم دارد.در صورتي كه عيب يابي در مدارات فرمان كنترل شده توسطP LC به آساني و با سرعت بيشتري انجام مي گيرد.
9) PLC ها را مي توانند با استفاده از برنامه هاي مخصوص، وجود نقص و اشكال در پروسه تحت كنترل را به سرعت تعيين و اعلام نمايند.
در جدول 2-1 مزايايPLC نسبت به مدارات فرمان رله اي و همچنين مدارهاي منطقي الكترونيكي و كامپيوتر بر شمرده شده است.
جدول 2-1 : مزاياي PLC نسبت به كنترل كننده هاي ديگر
كامپيوتر مدارهاي منطقي الكترونيكي مدارهاي رله اي PLC


قيمت با توجه به عملكرد گران قيمت ارزان نسبتا ارزان ارزان
حجم و ابعاد نسبتا كوچك خيلي كوچك بزرگ و حجيم خيلي كوچك


سرعت و كنترل خيلي سريع نسبتا سريع كند خيلي سريع
نويز الكتريكي كاملا خوب خوب عالي خوب
نصب و بهره برداري برنامه نويسي مشكل است طراحي مشكل است طراحي و نصب مشكل است نصب و برنامه نويسي ساده است
توانايي محاسبات پيچيده را دارد؟ آري خير خير آري
تغيير نحوه كنترل و ايجاد تغييرات آسان مشكل خيلي مشكل بسيار آسان

سخت افزار PLC


از لحاظ سخت افزاري مي توان قسمت هاي تشكيل دهنده يك سيستم P LC را به صورت زير تقسيم نمود:
1) واحد منبع تغذيه(Power Supply) PS
2) واحد پردازش مركزي(Central Processing Unit) CPU
3) حافظه(Memory)


4) ترمينال هاي ورودي (Input Module)
5) ترمينال هاي خروجي (Output Module)
6) مدول ارتباط پروسسوري(Communication Processor) CP
7) مدول رابط(Interface Module)

مدول منبع تغذيه(PS)
منبع تغذيه ولتاژهاي مورد نياز PLC را تأمين مي كند.اين منبع معمولاً از ولتاژهاي 24 ولتDC و 110 يا 220 ولتAC ، ولتاژ5 ولتDC را ايجاد مي كند.ماكزيمم جريان قابل دسترسي منطبق با تعداد مدول هاي خروجي مصرفي است.لازم به ذكر است كه ولتاژ منبع تغذيه بايد كاملاًتنظيم شده (رگوله) باشد.جهت دستيابي به راندمان بالا معمولاًاز منابع تغذيه سوئيچينگ استفاده مي شود.ولتاژي كه در اكثر PLC ها استفاده مي گردد ولتاژ 5 يا 2/5 ولت DC است.(در برخي موارد، منبع تغذيه و واحد كنترل شونده در فاصله زيادي نسبت به يكديگر قرار دارند بنابراين ولتاژ منبع، 2/5 ولت انتخاب مي شود تا افت ولتاژ حاصل از بعد مسافت بين دو واحد مذكور جبران گردد).


براي تغذيه رله ها و محرك ها (Actuator) معمولاً از ولتاژ 24 ولت DC به صورت مستقيم (بدون استفاده از هيچ كارت ارتباطي) استفاده مي شود.در برخي موارد نيز از ولتاژهاي 110 يا 220 ولت AC با استفاده از يك كارت رابط به نام Relay Board استفاده مي گردد.(در مورد تغذيه رله ها احتياج به رگولاسيون دقيق نيست).
در برخي شرايط كنترلي لازم است تا در صورت قطع جريان منبع تغذيه، اطلاعات موجود در حافظه و همچنين محتويات شمارنده ها، تايمرها و فلگ هاي پايدار

بدون تغيير باقي بمانند.در اين موارد از يك باطري جنس‘‘Li thium’’ جهت حفظ برنامه در حافظه استفاده مي گردد.به اين باطري ‘‘B a ttery Back Up’’ مي گويند. ولتاژ ايننوع باطري معمولاً 8/2 ولت تا 6/3 ولت مي باشد.از آنجايي كه اين باطري نقش مهمي در حفظ اطلاعات موجود درحافظه دارد در اكثر PLC ها يك چراغ نشان دهنده تعبيه شده و در صورتي كه ولتاژ باطري به سطحي پايين تر از مقدار مجاز 8/2 ولت برسد اين نشان دهنده به B attery LowLED معروف است.در صورت مشاهده روشن شدن اين نشان دهنده لازم است كه باطري مذكور تعويض گردد. براي تعويض باطري ابتدا بايد به وسيله يك منبع تغذيه، ولتاژ مدول مورد نظر را تأمين و سپس اقدام به تعويض باطري نمود.

 

واحد پردازش مركزي(CPU)
CPU يا واحد پردازش مركزي در حقيقت قلب PLC است.وظيفه اين واحد، دريافت اطلاعات از ورودي ها،پردازش اين اطلاعات مطابق دستورات برنامه و صدور فرمانهايي است كه به صورت فعال و يا غير فعال نمودن خروجي ها ظاهر مي شود. واضح است كه هر چه سرعت پردازش CPU بالاتر باشد زمان اجراي يك برنامه كمتر خواهد بود.

حافظه(Memory)
حافظه محلي است كه اطلاعات و برنامه كنترل در آن ذخيره مي شوند. علاوه بر اين، سيستم عامل كه عهده دار مديريت كلي بر PLC است در حافظه قرار دارد.تمايز در عملكرد PLC ها، عمدتاًبه دليل برنامه سيستم عامل و طراحي خاصCPU آنهاست. در حالت كلي در PLC ها دو نوع حافظه وجود دارد.
1)حافظه موقت(RAM) كه محل نگهداري فلگ ها، تايمرها، شمارنده ها و برنامه هاي كاربر است.
2) حافظه دائم (EPROM , EEPROM) كه جهت نگهداري و ذخيره هميشگي برنامه كاربر استفاده مي گردد.

ترمينال ورودي(Input Module)
اين واحد، محل دريافت اطلاعات از فرآيند با روسه تحت كنترل مي باشد. تعداد ورودي ها در PLC ها ي مختلف، متفاوت است. ورودي ها يي كه در سيستم هاي PLC مورد استفاده قرار مي گيرند در حالت كلي به صورت زير مي باشند:
الف) ورودي هاي ديجيتال(Digital Input)
ب) ورودي هاي آنالوگ(Analog Input)

الف)ورودي هاي ديجيتال يا گسسته
اين وروردي ها كه معمولاً به صورت سيگنال هاي صفر يا 24 ولت DC مي باشند، گاهي براي پردازش توسط CPU به تغيير سطح ولتاژ نياز دارند.معمولاًبراي انجام اين عمل مدول هايي خاص در PLC در نظر گرفته مي شود. جهت حفاظت مدارات داخلي PLC از خطرات ناشي از اشكالات بوجود آمده در مدار يا براي جلوگيري از ورود نويزهاي موجود در محيط هاي صنعتي ارتباط ورودي ها با مدارات داخلي P LC توسط كوپل كننده هاي نوري (Optical Coupler) انجام مي گيرد.به دليل ايزوله شدن ورودي ها از بقيه اجزاي مدار داخلي P LC، هر گونه اتصال كوتاه و يا اضافه ولتاژ نمي تواند آسيبي به واحد هاي داخلي PLC وارد آورد.

ب)ورودي هاي آنالوگ يا پيوسته
اين گونه ورودي ها در حالت استانداردV(DC)10+- تا0، mA 20-4 ويا mA 20-0 بوده، مستقيماًبه مدول هاي آنالوگ متصل مي شوند.مدول هاي ورودي آنالوگ، سيگنال هاي دريافتي پيوسته (آنالوگ) را به مقادير ديجيتال تبديل نموده، سپس مقادير ديجيتال حاصل توسط CPU پردازش مي شوند.

ترمينال خروجي(Output Module)
اين واحد، محل صدور فرمانهايP LC به پروسه تحت كنترل مي باشد.تعداد اين خروجي ها در PLC هاي مختلف متفاوت است.خروجي هاي استفاده شده در PLC ها به دو صورت زير وجود دارند:
الف) خروجي هاي ديجيتال (Digital Output)
ب) خروجي هاي آنالوگ (Analog Output)
الف) خروجي هاي ديجيتال يا گسسته
اين فرمانهاي خروجي به صورت سيگنال هاي 0 تا 24 ولت DC بوده كه در خروجي ظاهر مي شوند، بنابراين هر خروجي از لحاظ منطقي مي تواند مقادير 0 (غير فعال) يا 1 (فعال) را داشته باشد.اين سيگنال ها به تقويت كننده هاي قدرت با مبدل هاي الكتريكي ارسال مي شوند تا مثلاًماشيني را به حركت در آورده (فعال نمايند) يا آن را از حركت باز دارند (غير فعال نمايند). در برخي موارد استفاده از مدول هاي خروجي ديجيتال جهت رسانيدن سطوح سيگنال هاي داخلي PLC به سطح 0 يا 24 ولت DC الزامي است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید