بخشی از مقاله

بررسی اندیشگاه ها

تاریخچه اندیشگاه ها:
اندیشگاه ها یکی از مهمترین فعالان سیاسی در جوامع دمکراتیک هستند. می توان به اندیشگاه ها به عنوان یک مجمع عقلانی یا مکانی برای فعالیت بر اساس پایه ی علمی "Soft instructure" نگاه گرد. همچنین در این مکان فعالیت هایی نظیر، اطمینان دادن به یک گروه در مورد فعالیتشان، باز کردن و قابل توضیح کردن مراحل مختلف یک تجزیه تحلیل سیاسی، تحقیق، تصمیم سازی و ارزیابی انجام می پذیرد.


از اندیشگاه ها در اکثر موارد به عنوان بزرگترین ابتکار بشر در قرن بیستم یاد می کنند که بعد از دوران جنگ سرد و به خصوص در دهه ی آخر قرن بیستم در سر تاسر جهان گسترده شدند. برای توضیح علت افزایش شمار اندیشگاه ها در جهان جدولی بر اساس برقراری اندیشگاه ها در مناطق مختلف جهان در Table 1 (جدول شماره یک) ارائه شده است.


ما در اینجا به معرفی و بررسی چند شرکت قدیمی که در این زمینه فعالیت می کنند می پردازیم:
موسسات Ressel Sage که در کشور آمریکا در سال 1907 ، Fabain Society که در کشور انگلستان در سال 1884 و موسسه ی هامبورگ برای تحقیقات اقتصادی که در کشور آلمان در سال 1908 تاسیس شده اند از قدیمی ترین موسسات فعال در این زمینه هستند.
در آسیا به طور کلی اندیشگاه ها بعد از جنگ جهانی دوم و دهها سال بعد از کشورهای غربی به وجود آمدند. مانند


"The Pakistan Institute of International Affairs" که در کشور پاکستان در سال 1947،
Bangladesh Institute of Development Studies" " که در بنگلادش در سال 1948،
"The Institute of International Relations" که در تایوان در سال 1953 ،
"The National Institute of Development Administration" که در تایلند در سال 1955 و
"Institute of Economic Growth" که در دانشگاه دهلی هند در سال 1958 تاسیس شدند. این موسسه ها از پیشگامان این فعالیت در کشورهای خود و در آسیا هستند.


در ژاپن ، موسسه های Kokumin Keizai Research Ins (KKRI، تاسیس 1945 ) و Kyushu Economic Research Center (KERC، تاسیس 1946) پیشگامان این فعالیت در بعد از جنگ جهانی در این کشور هستند. اما موسسه های بسیاری در ژاپن وجود داشتند که قبل از جنگ جهانی نیز در ژاپن فعالیت هایی شبیه به فعالیت های اندیشگاه ها انجام می دادند. با ذپذیرش این حقیقت که اندیشگاه یک بخش درونی در دولت هر کشوری است موسسه ی تحقیقاتی «خط آهن منچوری جنوبی» SMRC، که در سال 1907 تاسیس شد به عنوان سرچشمه ی اندیشگاه

های ژاپن نام برده می شود. این شرکت توانست شمار زیادی از تحقیقات خود را به صورت گزارش ارائه بدهد و متدهای سرشار از انضباط خود را عملی کند. این شرکت تیم های تحقیقاتی گوناگونی را در شاخه های مختلف تشکیل می داد تا بطور رسمی برای شرکت ها و دانشگاه ها تحقیق انجام دهند. متدهایی که توسط SMRC استفاده می شد بیشتر شبیه روشهایی بود که در

اندیشگاه ها مورد استفاده قرار می گرفته هممچنین پس از گذشت پند سال موسسه هایی نظیر (1919) OISK ، (1921) ISL و (1922) TIMR در ژاپن آغاز به فعالیت کردند که فعالیت هایی نظیر SMRC داشتند.
کشور ژاپن سابقه ی بیشتر نسبت به دیگر کشورهای آسیایی در زمینه ی فعالیت های اندیشگاهی دارد. هرچند اینگونه فعالیت ها در ژاپن در سالهای نزدیک قبل یا بعد از 1970 انجام گرفته اند اما این سال به عنوان «طلوع اندیشگاههای ژاپن » نام گرفته است.


اندیشگاه ها در این مدت به یکی از فاکتور های اساسی در فرآیندهای سیاسی جوامع دموکراتیکی تبدیل شده اند. همانطور که در جدول مشاهده می کنیم این گونه موسسه ها با یک جریان بدون توقف در آسیا و اروپای غربی در نیمه دوم قرن بیشتم رشد یافته اند. نیز اگر بررسی کنیم در می یابیم که شمار اندیشگاه ها در اروپای غربی در دهه ی 80، به ویژه در دهه ی 90 افزایش چشمگیری یافته است. در این میان بسیاری از موسسه های مشهور امریکایی مانند

(1916) Brookings Institution و Carnegie Endowment for Internationalpeale (1914) سرچشمه و آغاز فعالیت های اندیشگاهی خود را آغاز قرن گذشته بیان می کنند انجمن سیاسی امریکا (us policy community) با یک تحلیل آماری درست افزایش تعداد اینگونه موسسات و بسط یافتن آنها را مربوط به سالهای 70 تا 80 میلادی می داند. ابتدا در دهه ی 60 میلادی واژه ی

«اندیشگاه » یا «Think Tank» برای شرکت هایی مانند Rand که فعالیت آنها بستن قراردادهای تجاری و یا تحقیقات سازمانی بود به کار برده می شد اما معنی این کلمه در دهه ی 70 میلادی به «موسسات تحقیقات همگانی سیاسی » بسط داده شد به همین دلیل سال 1970 را به عنوان اوج فعالیت ها و تغییرات اندیشگاه ها در سراسر جهان مورد توجه قرار می دهند.
اندیشگاه ها در گونه های مختلف و با ویژگی های متفاوت و متناسب با سیستم های سیاسی کشورهایشان رشد و گسترش یافته اند.


در Figure اندیشگاه ها بر اساس انواع مختلف آنها در سازمانها و بر اساس بوم و منطقه ی خود به صورت شفاف و اشکار دسته بندی شده اند.به این دلیل که این کار ابتدا برای توصیف و تحلیل Rand و موسسات سیاسی مهم و بررسی تأثیر آنها در امریکا صورت گرفت، اکثر اوقات اینگونه موسسات به عنوان مدل اولیه برای مقایسه ی اندیشگاه ها در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد مطالعات اخیر در مورد اندیشگاه ها نشان می دهد که RAND به یک مثال استثنایی در حوزه ی موسسات تحقیقاتی سیاسی تبدیل شده است اما اینکه همه اندیشگاه ها را فقط با یک اندیشگاه مقایسه کنیم به علت تنوع در انواع اندیشگاه ها کار چندان مناسبی نیست.


اندیشگاه ها ویژگی های گوناگونی دارند و به طور گسترده از نظر سازمانی، نوع ماموریت هایشان، منبع تامین بودجه ، تعداد کارکنان (Figure 2) سبک تحقیقات ، بازده و خروجی و عملکرد با هم تفاوت دارند. هر چند بسیاری از موسسات در جهان از موسسه های سنتی در امریکا الهام گرفته اند اما آنها توانسته اند سبک ها و چهارچوب ها ی مناسبی برای رفتارهای سیاسی و عملکرد دولت در کشورهای خودشان پدید آورند.

 


در صنعت اندیشگاه در کشور ژاپن تعدادی موسسات سود آور تحت نظر این اندیشگاه ها فعالیت می کنند و این بدان علت است که تحقیقات همگانی سیاسی به تنهایی سودی برای این موسسه ها به ارمغان نمی آورد . به همین دلیل لین سازمانها دارای بخش های اضافه ای نظیر سیستم های اطلاعاتی و مشاوره ای هستند که این بخش ها در قبال دریافت هزینه از مشتریان خود از تحقیقات آنها پشتیبانی و کارهای آنها را تجزیه و تحلیل می کنند.از سال 1970 به بعد این سازمان های سودآور بودند که از صنعت اندیشگاه ژاپن حمایت و پشتیبانی می کردند ولی به علت اینکه هدف آنها فقط سودآوری بود دچار رکورد شدند از آن به بعد اندیشگاه ها خود فعالیت هایشان را بر روی کارهای سود آور معطوف کردند و به این ترتیب تعدادی از شرکت ها و بخش های کمکی از میان رفتند و یا به فعالیت های سازمانی دیگر پرداختند به عبارت دیگر بسیاری از موسسات فعال در حوزه ی بهسازی و بازساخت اداری وابسته به دولت منتقل شدند.
و صنعت اندیشگاه در ژاپن هدیه ای بزرگ برای پیشرفت این کشور بود.


در حالی که انجمن اندیشگاه ها دائما در حال رشد است تحولات ذکر شده در بالا فقط در کشور اتفاق نیفتاده است بلکه تحقیقات نشان می دهد که موسسات بسیاری در کسورهای دیگر نیز این تغییر ساختار را تجربه کرده اند.
The Policy studies Institute (UK) که پیشتر به صورت مستقل عمل می کرد وطرفدار Policy Studies Contering در فعالیتهای اجتماعی بود در سال 1998 به یک سازمان داخلی در دانشگاه west mister تبدیل گشت نیز در ایالات متحده(ODC ) overseas Development Council بعد از 30 سال در سال2000 میلادی از فعالیتها و تحقیقات خود بر روی «توسعه» دست کشید.


همچنین The Harvard Institue for International Development (VS) ، HIID ، پس از ربع قرن فعالیت در سال 2000 بسته شد. HIID یک مرکز بسیار منظم و فعال بود که با دانشگاه هاروارد همکاری داشت و در زمینه ی « کمک برای توسعه هماهنگ» وتحقیق در مورد پیشرفت کشورها فعالیت می کرد. نیروهای فعال در سازمان، چهار پیشنهاد برای آینده ی HIID بیان کردند و در آخر پیشنهاد کردند که این سازمان باید منحل بشود و فعالیتهای سازمان به شرط آنکه عملکردها و

برنامه های سازمان حفظ شود با دانشگاه هاروارد یک پارچه شود و فعالیتهای سازمان بدوهن قطع شدن در دانشگاه ادامه پیدا کند. نیروهای فعال در سازمان همچنین پیشنهاد کردند که دانشکده ها با حفظ نظم موجود در HIID و عملکرد ممتاز آن در متدهای تحقیقاتی و پروژه های طولانی مدت نقش HIID را برعهده بگیرند. این موضوع همچنین به طور کلی با مسئولیتها و راهکارهای اصلی اندیشگاهها و اهداف آنها متناسب بود. اندیشگاهها همواره از سیاستهای کثرت گرایی حمایت می کنند. همچنین پهنای مشارکت و درگیری سیاسی فعالان، قدرت دار کردن تابعین ( Ghzen empower ment ) و گوناگونی ایده ها و پیشنهادهایی سیاسی همه از مواردی است که در

اندیشگاهها مورد توجه قرار می گیرد. اما هنوز مدت بیشتری مورد نیاز است تا تعریف کاملی از اندیشگاه ا رائه شود زیرا این انجمن ها به سرعت در حال بست یافتن و گسترش پیدا کردن هستند. پیش بینی می شود که این انجمن ها در قرن بیست و یکم، دوران اطلاعات و دانش، به صورت انفجاری رشد کنند.
یکی از نقش های مهم اندیشگاهها ایجاد ارتباط میان پیشنهادهای سیاسی و علمی و محققان و مؤسسه هاست و این بدان معناست که پیوندها و شبکه های ارتباطی مناسب و قوی در این انجمن ها مورد نیاز خواهد بود زیرا شبکه های ارتباطی اندیشگاهی ماوراء حریم ملت ها و کشورها گسترش پیدا می کنند و آنها راهی برای جهانی سازی هستند.


Global think Net, Global Development Network, ASEAN-ISIS, The Trans Europeon Policy Studies A ssociation, The International Think Thank Forum (ITTF) , Transition Policy Network (TPN) مثالهایی از شبکه های اندیشگاهی هستند.
پروفسور ژوزف . ای . استیگلایتز، برنده جایزه ی نوبل اقتصاد در سال 2001 میلادی ، بر این عقیده است که ما با استفاده از شبکه اندیشگاهی GND در سراسر جهان تحقیق کنیم و آن را به چیزی که در بوم خط نیاز داریم تبدیل کنیم. همچنین این دانشمند بر اهمیت ایجاد پل بین سیاست و دانش تأکید می کند.
تحقیقات ریموند. جی. استرایک، یکی از شخصیت های بزرگ مؤسسات شهری، در مورد شبکه های اندیشگاهی نشان می دهد که هشت راه مدیریت شبکه های اندیشگاهی برای موفقیت کامل و مطمئن وجود دارد که عبارتند از :
1-الهام گرفتن، سازمان دهی، تأمین نخستین بودجه.
2-هماهنگ کردن مشاوارت با اهداف مورد نظر.
3- تأمین کردن اعتبار مورد نیاز.
4- برقرار کردن وضعیت « ساختار غیر رسمی».
5- تعیین اعضای انجمن.
6- تعیین دستور جلسات.
7- تحریکات به مشارکت در فعالیتهای Network .
8- ترفیع و بالا بردن سطح ارتباطات.
مدیریت شبکه های اندیشگاهی کار بسیار مشکلی است زیرا مدیران فعال در این زمینه باید فعالیت های بسیار زیادی را با هم هماهنگ کنند و به همین دلیل قابل پیش بینی است که این شبکه ها مزایا و معایبی را به همراه خود داشته باشند. تلاش مدیران در این عرصه موجب این خواهد شد که بعضی از شبکه ها از حالت انحصاری بیرون بیایند که این کار افق های تازه ای را برای عملکرد شبکه ها پیش روی آنها خواهد گذاشت.


با افزایش آگاهی در مورد اصول اندیشگاه ها- شفاف سازی، تنوع، کثرت گرایی- نظریه ی ایجاد شبکه های اندیشگاهی دارای قدرت و نفوذ بیشتری می شود. این شبکه ها فقط به صورت جهانی ارائه نمی شوند بلکه این مزیت را دارند که متناسب با نیازها به صورت بومی، خانگی و یا محلی در بیابند. البته اینگونه شبکه ها (شبکه های بومی) از نظر تعاون وتبادل اطلاعات ساختار ضعیفی دارند اما به نسبت از نقش های سیاسی دور هستند. شبکه های اندیشگاهی به هیچ وجه اعضای خود را محدود به فعالیت خاصی نمی کنند. این کار باعث ایجاد محیطی شفاف و متنوع می شود. همچنین با ایجاد پیوستگی بین شبکه ها کثرت گرایی هم افزایش پیدا می کند. شبکه هایی که ساختار غیر رسمی دارند این توانایی را دارند که دانش های سیاسی مورد نیاز را جمع آوری

می کنند و آنها را در سطح رسمی ارائه دهند. همانطور که در بالا اشاره شد بسیاری از شبکه های جهانی همگانی که فعالیت سیاسی دارند برای پرکردن شکافهای موجود در فعالیت های سیاسی رسمی به وجود آمدند. می دانیم که فعالیت های رسمی مستلزم در گیری بسیاری از

شخصیت ها و سازمانها مانند : سازمانهای بین المللی، بحث های طولانی، شرکت کننده های بسیار زیاد و تلاش های بسیار زیاد برای دستیابی به هدف نهایی یعنی « تصمیم سازی» است که مورد پسند انجمن های جهانی نیست. به همین دلیل است که پیش بینی می شود با پیشرفت های اخیر در زمینه ی ICT شانسهای بیشتری برای مردم و محققین برای مبادله ی ایده ها بدون نیاز به پروازهای طولانی و هزینه های بالا ایجاد شود. البته این شبکه های ICT وسیله ای برای دایر کردن شبکه های سیاسی مردمی هستند و علم تولید نخواهند کرد. اما به وسیله شبکه های مردمی تولید علم نیز انجام خواهد گرفت.


اندیشگاه :
اندیشگاه یک مؤسسه تحقیقاتی یا سازمانی است که برای مشکلات سیاسی، تجاری و نظامی نظر و ایده ارائه می دهد. همچنین گاهی اوقات با آزمایشگاههای نظامی، شرکتها، مؤسسات آموزشی و دیگر مؤسسات همکاری میکند. معمولا این واژه رجوع داده می شود به سازمان هایی که دارای تئوریسین هایی با سطح علمی بالا هستند که تلاش می کنند تا تجزیه و تحلیلی درست یا پیشنهادهای مصلحت اندیشانه ارائه بدهند.


تاریخچه اندیشگاه ها :
از زمانی که برای اولین بار در دهه ی 50 میلادی واژه « اندیشگاه » بکار برده شد هنوز مباحثی در مورد اینکه چه کسی اولین اندیشگاه را تأسیس کرده وجود دارد. یکی از گزینه ها Brooking Institution است که در سال 1916 در امریکا تاسیس شد . واژه ی اندیشگاه اگر چه به خودی خود به سازمانهایی که پیشنهادات و نظریه هایی برای ارتش می دادند رجوع داده می شود اما بیشترین توجه به شرکت RAND است که در سال 1945 تاسیس شده است.


ریشه یابی و کاربرد:
تا دهه ی 45 میلادی بیشتر اندیشگاهها فقط با نامهای موسساتشان شناخته می شدند در مدت جنگ جهانی دوم مفهوم این کلمه در عبارت «جعبه ی مغزها» نمود پیدا کرده بود که بیشتر واژه ی جمجمه بود عبارت اندیشگاه (Think Tank) در مدت جنگ به اتاق هایی که در آنها نقشه های جنگ را پی ریزی می کردند رجوع داده می شد. اولین استفاده از این کلمه با مفهوم جدید خود به سال 1959 بر می گردد که شرکت RAND برای معرفی خود از این واژه استفاده کرد. هم اکنون

عبارت اندیشگاه به تمام سازمانهایی که ارائه کننده ی پیشنهاد هستند اتلاق می شود و هیچ تعریف دقیقی از این واژه وجود ندارد . همچنین گاهی اوقات بازاریاب ها یا سازمان های ارتباط عمومی به ویژه سازمانهای بین المللی خود را به عنوان یک اندیشگاه معرفی می کنند.
گونه های مختلف اندیشگاه:
بعضی از اندیشگاه ها به طور آشکار در ردیف سازمان های محافظ کار یا طرفدار مشی تجاری فعالیت می کنند در حالی که بقیه به ویژه آنهایی که فعالیت هایی در زمینه ی اسایش اجتماعی، تساوی اجتماعی و بررسی نتایج محیطی انجام می دهند خط مشی روشنفکرانه دارند.


گونه های مختلف اندیشگاه :
بعضی از اندیشگاه ها به طور آشکار در ردیف سازمان های محافظ کار یا طرفدار خط مشی تجاری فعالیت می کنند در حالی که بقیه به ویژه آنهایی که فعالیت هایی در زمینه ی آسایش اجتماعی، تساوی اجتماعی و بررسی نتایج محیطی انجام می دهند خط مشی روشنفکرانه دارند.
اندیشگاه های ایالت متحده امریکا :
اندیشگاه های ایالت متحده نقش مهمی را در شکل دهی به سیاست های داخلی امریکا و حتی کشورهای دیگر ایفا می کنند مثلا موضوعی مثل «سیستم های دفاع موشکی»که در داخل امریکا مورد بحث قرار گرفت و اندیشگاه ها توانستند در این مورد بر سیاست گزاران امریکا تأثیر بگذارند. اندیشگاه ها در ایالات متحده به طور عمده بودجه ی خود را از کمک کننده های شخصی دریافت می کنند که این امر باعث شده است تا اعضای این اندیشگاه ها در اظهار نظر های خود و ارائه ی پیشنهادها از آزادی بیشتری نسبت به افراد دولتی برخوردار باشند .
یک مدل جدید از اندیشگاه ها نوعی است که منحصرا بر روی شبکه ی اینترنت ارائه می شود . نمونه های بسیار زیادی در این مورد در شبکه ی اینترنت یافت می شود. این مدل جدید از شبکه ها به انجمن ها این امکان را می دهد که شانس استفاده از آراء مردم را بدون نیاز به تجمع آنها و صرف وقت زیاد داشته باشند برای بعضی از کاربران به ویژه مبتدیان این شکل از شبکه ها بسیار خوب و محرک بود. در اینجا با یک نمونه از مدل On0line اندیشگاه ها ارائه شده است:
http://www.worldthinktank.net/wttbbs
بسیاری از این فضاها برای همگان قابل استفاده می باشد البته فقط از آنها به جمع آوری اطلاعات و دانش می پردازند و بقیه بیشتر جنبه ی تفریحی دارند. به هر حال استفاده از موتورهای جستجو و جستجو کلمه ی think tank بهترین راه برای پیدا کردن آنها در اینترنت است .


اندیشگاه های چینی:
در جمهوری خلق چین اندیشگاه ها توسط دولت حمایت می شوند. اما همواره نیاز به یک محیط آزاد و غیر اداری است تا در آنجا بتوان به راحتی پیشنهادها و ایده ها را آزاده به بحثگذاشت . با این حال بیشتر فعالیت های دیپلماسی بین چین و امریکا فرم مبادله آکادمیک بین اعضای اندیشگاه ها را دارد.

اندیشگاهای اروپایی:
در انگلستان اندیشگاهها همان نقشی را دارند که در امریکا ایفا می کنند، یعنی تلاش برای شکل دهی به سیاست های دولت . اما با این حال همکاری کمی بین اندیشگاه های انگلیسی و امریکایی وجود دارد.
در آلمان اکثر حزب های بزرگ همکاری ضعیفی با سارمان های تحقیقاتی که نقش شکل دهی به سیایت ها را به عهده دارند همکاری می کنند .


اندیشگاه های روسی:
اندیشگاه های روسی در پنج اخیر (2002-1997) با نشیب زیادی رشد و پیشرفت کردند. اندیشگاه های تحت نظر شوروی سابق مدل های امریکایی خود بودند و برای شکل دهی به استراتژی های سیاسی به وجود آمدند . در زمان بلادمیرپوتین بیشتر اندیشگاه های روسی دور انداخته شدند و فقط آنهایی فعالیتشان ادامه پیدا کرد که با دولت روسیه هماهنگ بودند.
موسسه ی تحقیقاتی و اطلاعاتی Mizuho:
وضعیت سازمانی: سودآور ، موسسه مستقل، تاسیس شده به سال 2004 میلادی
شرح کلی: MHIR از به هم پیوستن موسسات «سیستم های اطلاعاتی DKB» ، «موسسه ی تحقیقاتی فوجی» و «شرکت سیستم های اطلاعاتی وارد شد. اما امروزه فنائری اطلاعات فقط به عنوان یک ابزار برای مدیریت بازرگانی و تجارت استفاده نمی شود ،بلکه به عنوان یک ابزار اساسی که از تمام ف عالیت های مدیریتی یک شرکت حمایت و پشتیبانی می کند ، استفاده می شود. این اغراق نیست که بگوییم امروزه یک سازمان قوی نمی تواند بدون داشتن یک ساختار اطلاعاتی پیشرفته فعالیت می کند.
MHIR با بهره گیری از تمام فعالیت ها و قدرت سه شرکت مذکور در زمینه ی اطلاعات و با هسته ی IT توانست به تمام درخواست های متنوع مشتریان خود پاسخ مناسب بدهد و بهترین راه حل ها را در مقابل مشتریان خود قراردهد . در مقیاس وسیع تر، هدف MHIR به وجود آوردن ارزش های جدید برای جامعه ی جهانی است.


بودجه سالیانه : 2/134 میلیارد ین ژاپن از خروش در سال 2003
تعداد کارمندان : 4501 نفر (347 نفر در حوزه ی اداری و پشتیبانی تحقیقات)
مدیران اجرایی: آقای ANNEN (رئیس ، CEO)
آقای TSTSUI (مدیر اجرایی)


آقای IMAI (مدیر اجرایی)
آقای YOSHIMTO(مدیر ارشد و مدیر اجرایی)
آقای KAKEI (مدیر ارشد و مدیر اجرایی)
روابط عمومی: آقای HAYASHI (مدیر ارشد و مدیر اجرایی)

جامعه (انجمن ) IT :
پیشرفت سریع جریان مکانیزه شدن موجب شد تا فعالیت های اقتصادی، تجاری و دولتی با سرعت زیادی تغییر کنند موسسه ی تحقیقاتی و اطلاعاتی mizuho چون باید متدهای اجرایی برای یکی شدن فعالیت ها و همراه شدن آنها با دولت ارائه می داد نمایی از آینده ی جوامع اطلاعاتی را با استفاده ازتجارب گذشته ی خود پیش روی دولت قرارداد. این شرکت در برنامه های خود تشکیل DC ها (internet Data Centers) را قرار داده است تا با ارائه آنها نسل بعدی جوامع اطلاعاتی به وسیله ی فناوری اطلاعات قابل فهم شود و در همه جا ، در صنعت در اقتصاد و در پیشرفت انجمن ها و سازمان های شهری مورد استفاده قرار گیرد.


استراتژی IT :
گفته می شود که اهمیت استفاده از فناوری اطلاعات وقتی مشخص می شود که شرکتی در حال نابودی باشد موسسه ی mizuho فقط از نام IT استفاده نمی کند بلکه از آن به عنوان یک ابزار مهم برای پیشبرد استراتژی های اقتصادی بهره می برد. وقتی که استراتژی های IT قاعده مند می شوند و به اجرا در می آیند، لازم است که به افرادی که از سیستم های اطلاعاتی استفاده می کنند توجه ویژه ای شود. همچنین همواره باید استراتژی های IT با ویژگی های یک

سازمان یا شرکت هماهنگ شوند. برای مثال سیستم یکپارچه سازی که ارائه شد تا بطور دقیق برای سیستم های اطلاعاتی استراتژی ارائه بدهد. این استراتژی ها بیان کننده ی وجود رابطه ی قوی بین سازمانها و سیستمهای اطلاعاتی و پشتیبانی از بهینه سازی تمام سیستم های اطلاعاتی بودند.
با به وجود آمدن تغییرات گسترده در حوزه ی سیستم های اطلاعاتی در شرکت ها مطمئن می شویم که سرمایه گذاری در حوزه ی فناوری اطلاعات افزایش چشم گیری خواهد یافت.
راه حل ها:


1- Insite (MES) : MHIR این سرویس ها را به صورت انحصاری و با استفاده از اعضای بسیار حرفه ای خود برای پوشش کشورهای ژاپن، کره شمالی، چین ، تایوان، سنگاپور، مالزی، استرالیا، ویتنام، تایلند و فیلیپین ارائه می دهد.
2- ALPS(Particular management system) :
ALPS یک بسته ی نرم افزاری است که اطلاعات را به وسیله ی سیکانداکتورهای Back-End تجزیه و تحلیل می کند.


3- management Consulting
با پیشرفت فناوری اطلاعات و جهانی شدن چشم انداز اقتصادی و صنعتی ژاپن به سرعت تغییر می کند. در نتیجه شرکت های خصوصی باید با استراتژی های قوی تری عمل کنند تا بر این محیط غالب شوند. هدف MHIR کمک کردن به مشتریان خود برای داشتن قدرت مبارزه در یک محیط رقابتی طاقت فرسا در حیطه ی تجارت در قرن حاضر است.
محیط و انرژی :
موسسه ی mizuho از گستره ی دانش – چگونگی برای برنامه ریزی فناوری پیشگیری محیط، فناوری انرژی و تشخیص سیاست استفاده می کند همچنین این موسسه تحقیقات و مشاوره هایی را در مورد تجارب مرتبط با محیط های مختلف انجام می دهد.
علم:
در زمینه ی فناوری علم، مشکلات بسیاری در انجام تست ها و آزمون تجربه ها وجود دارد. در نقطه ی مقابل درخواست ها برای شبیه سازی فناوری به سرعت در حال توسعه یافتن است. در موسسه ی mizuho به عنوان یک شرکت اطلاعاتی بسیار قوی در حوزه ی علم از طرحهای (Micro Electro Mechanical System) MEMS در زمینه فناوری نانو پشتیبانی می کند. همچنین این موسسه شبیه سازی های دارویی را که در زمینه ی فناوری بایو و شبیه سازی هایی که توانایی آنالیز مکانیزم سلولهای غذایی را دارند به مشتریان خود ارائه می دهد.


امنیت:
امروزه دسته بندی سطح های مختلف امنیتی در شرکت ها کار بسیار دشواری است. با یکی شدن استراتژی ها و مدیریت ریسک به عنوان یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در موسسه ی mizuho ما در می یابیم که سرویس های متنوعی از «تشخیص امنیت» برای قاعده مند کردن

سیاست ها در شرکت ها وجود دارد. همچنین به همان نسبت مشاوره و پیشنهاد برای سیستم های نظارتی در این شرکت ها وجود دارد این موسسه مناسبترین راه حل های مورد نیاز مشتریان را به وسیله ی پیشنهادات امنیتی فناوری اطلاعات، ساختار حفظ امنیت ، مدیریت ریسک و تقویت سیستم های مدیریت بحران ارائه می دهد.


راه حل:
ارزیابی کلی ایمنی IT و سرویس های پشتیبانی:
موسسه ی mizuho تولیداتی در زمینه ی IT و سیستم های ارزیابی با عنوان و ضوابط عمومی برای ارزیابی امنیت فناوری اطلاعات تهیه کرده است. که ارزیابی سطح امنیت در آن بر پایه ی «موضوع گواهی و ارزیابی سطح امنیت فناوری اطلاعات در ژاپن » (JISEC) که از طرف وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت به تایید رسیده است انجام می پذیرد. همچنین این موسسه (MHIR) سرویس های پشتیبانی را که شامل مدارک دیگر عوامل مورد نیاز هستند در دسترس مشتریان خود قرار داده است.
مشاوره ها در این موسسه همواره به اهداف خود محدود می شوند تا هم ارزیابی به سهولت انجام بگیرد و هم محیط ایمنی حاصل شود.
مرکز اطلاعات فناوری و علوم ، انجمن های علوم (STIC):
وضعیت سازمانی: موسسه ی دولتی، تاسیس به سال 1974.
شرح کلی : STIC مامور شده است تا علوم و تحقیقات تکنولوژی را به وسیله ی تسهیل انتشار اطلاعات علمی و فنی در سراسر تایوان و حتی جهان توسعه بدهد برای پاسخ دهی به تغییرات

سریع در جامعه تایوان و ایجاد تقاضا برای توسعه در حوزه ی علم STIC فعالیت های خود را بر روی یکپارچه سازی اطلاعات فنی و منابع آن معطوف کرد. فعالیت های STIC فقط محدود به یکپارچه سازی اطلاعات بومی و مقدمه سازی برای ایجاد منابع اطلاعات بین المللی نبود بلکه آشنایی کاربران با شیوه های یکپارچه سازی و مشارکت با همکاران خانگی و بین المللی نیز جزئی از فعالیت های موسسه به شمار می روند. STIC اخیرا فعالیت هایی خود را برای بازسازی و

گسترش سرویس های خود از یک مهیا کننده اطلاعات به سوی یک اندیشگاه به وسیله ی انجام تحقیقات بدیع و عمیق ، تحلیل های ارزش گذاری شده، بررسی های آماری و مدیریت فناوری اطلاعات آغاز کرده است.
STIC برای داشتن پایه ی قوی در جامعه ی اطلاعاتی تلاش کرده تا توسعه ی فنی و علمی را همراه با نهادهای کوچک (domestic) خانگی و خارج از آن انجام دهد تا به رقابت های بین المللی تایوان شتاب هرچه بیشتر بدهد.


بودجه ی سالیانه : 6/6 میلیون دلار امریکا در سال 2004
کارکنان : 110 نفر (90 نفر محقق ، 20 نفر گروه مدیریت و پشتیبانی)
مدیران اجرایی: Dr.MENG, Hsien- Chun (مدیر کل ).


STPI:
مرکز اطلاعات و تحقیقات علم و فناوری (STPI) که در سال 1974 تاسیس شد ماموریت پیدا کرد تا تحقیقات علم و فناوری را توسعه بدهد، که این کار به وسیله ی تسهیل انتشار اطلاعات در حوزه ی Sci-Tech عملی می شود. ماموریت STPI شامل موارد زیر می شود:
حمایت کردن از پیشرفت تحقیقات دانشگاهی، حمایت از سیاست سازان ، تسهیل جریان ابداعات صنعتی و بالا بردن تعاون و همکاری در حوزه ی S&T بین ملت ها.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید