بخشی از مقاله

بررسی فواید ورزش شنا


تاريخچه :
از آنجا كه بخش وسيعي از سطح كره زمين با آب پوشيده ، بشر از ابتدا نسبت به شيوه هاي استفاده از آب و چير ه شدن بر آن كنجكاو بوده است.
توجه انسان به شنا و آموختن فن شنا وري، بي ترديد از زماني آغاز شده كه انسانهاي نخستين از غارها بيرون آمده و در كنار رودها و دريا ها سكونت گزيدند.
بشر اوليه كه مي بايست در همه حال با عوامل طبيعي در مبارزه باشد، شنا را هم به ناچار و از روي نياز آموخت تا بدينوسليه بتواند از آبها و آبگيرها به سلامت بگذرد، بنابراين در مراحل اوليه، شنا نه انگيزه ورزش و تفريح ، بلكه براي رهايي از چنگال امواج و نجات جان بوده است.


به درستي دانسته نيست و نمي توان گفت: كه انسانهاي اوليه چگونه شنا مي كردند. اما چون بيشتر جانوران به طور طبيعي شنا كردن مي دانند به يقين مي توان گفت كه بشر اوليه شنا كردن را از حيوانات آموخته و با دقت در طرز دست وپا زدن جانوران در آ ب از آ نها تقليد كرده است. اين گونه شنا ، كه به صورت مداوم چهار دست و پا در آب است البته سرعت چنداني ندارد ولي همين اندازه كه شناگر را در آب غوطه ور نگه مي داشت كافي بود. به اين ترتيب شنا كردن تبديل به يك نياز اصلي براي مردمان كنار رودها و درياچه ها و دريا ها شد و به تدريج ، ارتشهاي دوران باستان هم كه براي خود نيروي دريايي بوجود آورده بودند، فن شنا را به ملوانان خود آموزش دادند تا هنگام غرق شدن كشتي، بتوانند خود را نجات دهند.


با توجه به مداركي كه از تمدنهاي مصر باستان، كلده، آشور در دست است به خوبي معلوم مي شود كه آن مردمان به فن شنا آشنا بوده و مي توانسته اند در رودهاي نيل، دجله، فرات شنا كنند.
در تمدنهاي دوم و يونان باستان، شنا كردن يكي از تعليمات اصلي سربازان بوده است. از ويرانه هاي شهر باستاني پمپي، نقش و نگارهايي كنده شده بر سنگ بدست آمده كه آدميان را در حال غوطه وري در آب نشان مي دهد. با اين همه، دليلي در دست نيست كه بتوان گفت شنا يكي از مسابقات بازيهاي المپيك باستان بوده است.


در ژاپن، كه مجمع الجزاير است و دريا نقشي حياتي در زندگي مردمان دارد، شنا كرن (به ويژه براي ماهيگيري) امري طبيعي بوده است. به صورت ورزش و رقابت هم شنا در ژاپن سابقه اي طولاني دارد در سال 1603 ميلادي، به فرمان امپراتور ژاپن شنا در مدارس آن كشور اجباري شد و حتي مسابقه اي هم براي آن به وجود آمد.


در هر حال با توجه به مدارك تاريخي ميتوان گفت كه انسان حدود دو هزار سال است كه به فن شنا آشنا شده است و آن را اجرا كرده است. اما در قرون وسطي كه بيماريهاي مهلك و مسري و با و طاعون در ميان مردم افتاد و در اروپا چندين بار قربانيان زياد گرفت چون اعتقاد بر اين بود كه بيماريها از طريق آب و شناوري در آبگير ها شايع مي شود. پس شنا را ممنوع كردند و اين ترس تا حدود قرن شانزده همچنان در مردم بود.


از قرن 16 به بعد كم كم سخن از شنا و فنون آب به ميان آمد حتي نوشته هايي در باره فوايد شنا و طرز دست و پا زدن در آب منتشر شد. اولين كتاب در اين باره توسط توسط معلمي بنام «نيكلاس واين من» در كشور آلمان در سال 1538 ميلادي نوشته شد.


پس از آن «ادوارد ديگي» در سال 1587 كتابي به زبان لاتين در آموزش فن شنا و فوايد آن نوشت كه اين كتاب در سال 1595 به زبان انگليسي ترجمه و منتشر شد.


بعدها در سال 1696 هم يك فرانسوي به نام تيونت كتابي نوشت تحت عنوان هنر شنا كه در آن نوعي شنا شبيه شناي قورباغه را مورد بحث و آموزش قرار مي داد.


انتشار اين گونه كتابها و علاقه اي كه بطور طبيعي در انسان نسبت به آب بازي و آب تني هست، سرانجام سبب شد كه شنا بار ديگر در اروپا رونق بگيرد و زنده شود.
نخستين استخر در سال 1828 در شهر ليورپول (انگلستان) به وجود آمد. به زودي ساختن استخر در ديگر شهرهاي انگلستان مخصوصاَ لندن آغاز شد. تا جايي كه در سال 1837 فقط در شهر لندن شش استخر شنا وجود داشت.


لندن را بايد نخستين شهر جهان به حساب آورد كه شنا را به صورت ورزش مورد توجه قرار داد و براي آن مسابقاتي به راه انداخت. در سالهاي دهه 1860 چندين مسابقه ميان شناگران باشگاههاي شناي لندن برگزار شد اما نخستين مسابقه ي شناي مدرن در استراليا ترتيب يافت. اين مسابقه در ماه فوريه سال 1864 در شهر سيدني صورت گرفت كه در آن شناگري به نام ردموند توانست 440 يارد (كمي بيشتر از 400 متر) را در 8 دقيقه و 43 ثانيه بپيمايد.


در قرن نوزدهم لندن همچنان پيشتاز ورزش در جهان بود در سال 1869 اتحاديه شناي لندن تاسيس شد كه بر مسابقات شنا نظارت مي كرد و براي آن قوانين و مقررات خاصي مي نوشت در اين سالها جز شناي قورباغه شناي ديگري را شناگران نمي دانستند تا آنكه شناي پهلو ابداع شد كه هيجان بسياري را در استخرهاي آن روزگار برپا كرد. در شناي پهلو، سر به طرف پاها مي چرخيد و يك دست كوتاهتر از دست ديگر زده مي شود. در شناي پهلو به تدريج اصلاحاتي صورت گرفت كه مهمترين آن حركت قيچي پاها بود شناگري انگليسي به نام كول در سال 1871 موفق شد به كمك اين نوع شنا (كه ديگر شناي انگليسي ناميده مي شد) مسافت صد متر (91.5) را در يك دقيقه و 15 ثانيه شنا كند)


مسابقات شنا، در مسافتهاي گوناگون و به شيوه هاي مختلف برگزار مي شود.

شنا در دل تابستان و به خصوص در آب‌هاي سرد چشمه‌سارها و رودخانه‌ها، انرژي‌زا، لذت‌بخش، آرام‌بخش، شادي‌آور و مسکن و مقوّي اعصاب است؛ و بدن را در برابر بيماري‌ها بيمه مي‌کند. «کسي که در تابستان در ميان چشمه‌ها و آب‌هاي سرد شنا مي‌کند، و بعداً از حرارت و نور خورشيد فروزان بهره‌مند مي‌شود، بدنش در مقابل تغيير هوا بيمه مي‌شود و يک نوع مصونيّت پيدا مي‌کند که در فصل زمستان از سرماخوردگي‌هاي پي‌درپي راحت و آسوده باشد. آب سرد، مقوي اعصاب کوفته است، و شنا مخصوصاً در آب سرد، خود مقوّي ديگري است؛ زيرا به واسطه حرکات دست و پا و تنفس عميق که توأم با لذت و نشاط است، اعصاب و عضلات تمديد نيرو مي‌کند


در ميان ورزش‌هاي متداول دنيا که از ورزش‌هاي سنتي و قديمي به شمار مي‌رود، و در دين مقدس اسلام هم بر يادگيري و اهتمام به آن تأکيد فراوان شده، ورزش شنا است. يادگرفتن شنا، در مکتب فطري و انسان‌ساز اسلام مستحب بوده و تا اندازه‌اي به آن اهميت داده شده است، که تعليم دادن آن از يکي از حقوق فرزندان بر عهده والدين قرار داده شده است.

 

پيامبر اکرم(صلّي‌الله‌عليه‌وآله) در اين باره مي‌فرمايد: «عَلِّمُوا أَبنائَکُم السِّباحَةَ و الرَّمْيَ، حَقُّ الوَلَدِ علي الوالدِ أن يُعَلِّمَهُ الکتابةَ و السِّباحةَ و الرِّمايةَ»[2]؛ «به فرزندانتان شنا و تيراندازي ياد بدهيد؛ اين حق فرزند بر پدر است که به او خواندن و نوشتن، شنا کردن و تيراندازي کردن تعليم دهد.»


شنا (سِباحة) از واژه‌هاي زيبا در فرهنگ اسلامي و يادآور پاکي، قداست، عظمت، نيرومندي، تحرک، پويايي

اين‌که در فرهنگ اسلامي «سباحة» با واژه‌هاي قرآني سبحان، يسبح، تسبيح و امثال آن هم‌ريشه است، بسيار جالب توجه است. «السُبْحَة»: به معناي دعا کردن، و «تسبيح»: به معناي پاک و منزّه دانستن مي‌باشد. و «سبحات وجه الله» انوار الهي و جلال و عظمت پروردگار است که مورد تقديس و تکريم واقع مي‌شود. «سابح» به معني شناگر است، که براي فرشته، ستاره و اسب به منزلة اين که به نوعي شنا مي‌کنند، به کار مي‌رود.[4]


دنياي امروز به شنا اهميت فوق‌العاده‌اي قايل است، و از آن به عنوان ورزشي مادر استفاده مي‌کند. اين رشتة ورزشي با توجه به آثار بسيار مهمي که در آمادگي جسماني، شفا‌بخشي و نشاط‌بخشي از خود به يادگار مي‌گذارد، آموزش آن از نيازهاي اساسي براي هر شخص مي‌باشد، که بايد جزو آموزش‌هاي لازم براي زندگي به خصوص در سنين اوليه به کودکان باشد. شنا از جمله ورزش‌هاي مفيدي است که اگر در سنين پايين شروع شود، فرد در آينده از وضعيت فيزيکي، قلبي ـ عروقي، ذهني و مهارت‌هاي اجتماعي بالايي برخوردار خواهد بود.


دنياي امروز به شنا اهميت فوق‌العاده‌اي قايل است، و از آن به عنوان ورزشي مادر استفاده مي‌کند. اين رشتة ورزشي با توجه به آثار بسيار مهمي که در آمادگي جسماني، شفا‌بخشي و نشاط‌بخشي از خود به يادگار مي‌گذارد، آموزش آن از نيازهاي اساسي براي هر شخص مي‌باشد، که بايد جزو آموزش‌هاي لازم براي زندگي به خصوص در سنين اوليه به کودکان باشد. شنا از جمله ورزش‌هاي مفيدي است که اگر در سنين پايين شروع شود، فرد در آينده از وضعيت فيزيکي، قلبي ـ عروقي، ذهني و مهارت‌هاي اجتماعي بالايي برخوردار خواهد بود.

 

شنا کاملترين نوع از ورزش‌هاي هوازي است، که به عقيده بسياري از پزشکان و متخصصين توان‌بخشي، اکسيژن بيشتر و مطلوبتري را به ارگانيسم منتقل مي‌کند؛ تمامي اندام و عضلات بدن را به شکل مناسبي به کار مي‌گيرد؛ و دستگاه‌هاي قلب و عروق، تنفس و اعصاب را تقويت مي‌کند، و اثر نامطلوبي بر روي بدن نمي‌گذارد.<\/h2>


شنا از جمله ورزش‌هاي باارزش است که حتي افرادي که دچار نقص عضو و معلوليت هستند، مي‌توانند از آن علاوه بر لذت‌جويي، در جهت کسب سلامتي و تندرستي جسمي استفاده نمايند. اين‌گونه افراد، به خصوص کساني که از ناحية پا معلول هستند، مي‌توانند بي‌آنکه به پاهاي خود احتياج داشته باشند، به راحتي شنا کنند.
تقويت‌کننده روح و جسم

شنا يک فعاليت طبيعي است، که هم براي تفريح و سرگرمي، هم براي نيرومندي و تندرستي بدن و هم براي آرامش اعصاب و روان مي‌باشد. از لحاظ تناسب، شنا هر دو مزاياي جسماني و روحاني را دارا مي‌باشد. شاهکارهايي که شنا کردن در جسم و روان انسان از خود بر جاي مي‌گذارد، قابل شمارش نيست. اين نوع ورزش بهترين نوعي است که تقريباً تمام خصوصياتي را که در تأمين سلامتي و تندرستي و بهداشت رواني براي ورزش وجود دارد، دارا مي‌باشد. <\/h2>
از شنا تفريحي گرفته تا شناي قهرماني، شنا خيلي راحت بدن را از نظر جسمي به سطح مطلوبي رسانده، و تمام اندام و عضلات بدن را نيرومند مي‌کند. اين

ورزش به علت اينکه ترکيبي از حرکات متفاوت است و هماهنگي بين آنها نيز رعايت مي‌شود، باعث مي‌شود که ماهيچه‌ها به صورت متعادل رشد کنند، و در نتيجه شنا‌گر از اندامي زيبا و طبيعي برخوردار باشد. شنا همچنين مقدار جنبش‌پذيري مفاصل بدن را افزايش مي‌دهد، و مقاومتي که آب ايجاد مي‌کند، باعث قدرت، نرمي و انعطاف‌پذيري بيشتر، به خصوص در مفاصل بزرگ مثل مفاصل گردن، شانه و کشاله ران مي‌شود. چون آب اصولاً فشارناپذير است، با ايجاد تورم به ساخت و حالت بافت‌هاي بدن کمک مي‌کند.[5] و به خاطر همين دليل‌ها است که شناگران از جسمي پويا و پوستي باطراوت برخوردار مي‌باشند.

 

ورزش شنا تأثير مثبتي در حالت‌هاي روحي ـ رواني و کاهش اضطراب در افراد عادي دارد. و اعصاب را در برابر هيجان و استرس مقاوم مي‌کند. مشاهده شده است که بعد از اين ورزش، شناگران به طور قابل ملاحظه‌اي کمتر عصباني، افسرده، خشمگين و هيجان‌زده مي‌شوند. (برگر[6] و اوئن[7]، 1983) شنا بهترين ورزشي است که باعث اعتماد به نفس مي‌شود. و خلاقيت انسان را رشد مي‌دهد. توني بوزان نويسندة کتاب «هوش خلاق» مي‌گويد: ورزش‌هايي که در يک مسافت طولاني انجام مي‌گيرند، مانند قايقراني، پياده‌روي و شنا به ويژه براي خلاقيت مفيد هستند؛ زيرا در هنگام انجام آنها مغز آزاد گذاشته مي‌شود. احتمالاً ورزش در حالي که شما در وضعيتي قرار گرفته‌ايد که از قيود گوناگون فراغت يافته، کسب آرامش نموده و تنها هستيد، بيشترين سود را عايد شما خواهد ساخت.»


از ديگر فوايد شنا، مزاياي درماني ‌آن است؛ شناي اصولي و متعادل در درمان آرتريت، آرتروز، کمردرد، چاقي، فشار خون و آسم، و تسکين دردهاي استخواني و عضلاني نقش مؤثري دارد.

تمرينات آبي باعث افزايش جريان خون سطحي، به ويژه در عضلات و نرمي آنها مي‌شود، و دردهاي عضلاني را تسکين مي‌دهد. زماني که بيمار در آب قرار مي‌گيرد، ميزان فشاري که بر روي مفاصل وارد مي‌شود کاهش يافته، و با حرکات و تمريناتي که داخل آب انجام مي‌دهد، به نحوي ماهيچه‌ها تقويت يافته، و اين تقويت باعث مي‌شود تا فشار بر روي فضاي ديسک و مفاصل کاهش يابد. اين کاهش فشار کمکي است براي مبتلايان به آرتروز زانو که غضروف اصلي آنان تخريب شده است؛ اين‌گونه بيمار‌ها بايد بدون خم کردن زانو، با تقويت ماهيچه‌هاي اطراف و سفت کردن عضلات چهارسر ران، عضلات دوطرف زانو را تقويت ‌کنند. شنا همچنين تراکم استخوان‌ها را افزايش مي‌دهد. در نتيجه کساني که به ورزش‌هاي آبي روي مي‌آورند، نه تنها عضلات ناحية شکم خود را نيز تقويت مي‌کنند، بلکه موجب مي‌شوند از بروز افتادگي شکم که از دلايل اصلي کمر‌درد است، ممانعت به عمل آيد. اما از آنجايي که شنا در استحکام استخوان نقشي ندارد، مبتلايان به پوکي استخوان بايد از شنا کردن زياد و سنگين پرهيز کنند.


شنا موجب بهبودي سيستم تنفسي شده و رطوبت و پاکي‌اي که در هواي محيط‌ آبي وجود دارد، مي‌تواند به بهبود آسم کمک کند. ورزش‌هاي آبي همچنين باعث افزايش متابوليسم عمومي مي‌شوند. افزايش سوخت‌ و ساز در درمان چاقي[9] و پيشگيري از ديابت نوع دوم مؤثر است. اين نوع ديابت در افراد مسن و چاقي که از تحرک بدني کمتري برخوردارند و حساسيت گيرنده‌هاي انسوليني در سلول‌هاي آن کاهش مي‌يابد، بيشتر است. هنگام شنا کردن، سوخت و ساز گلوکز خون به راحتي صورت گرفته و گليکوژن ذخيره شده در عضلات به مصرف مي‌رسد. <\/h2>


شنا همچنين باعث کاهش حساسيت پايانه‌هاي اعصاب حسي شده، ريلکس عمومي عضلات را فراهم مي‌کند و استرس را کاهش مي‌دهد. از تأثيرات مهم آن، حفظ يا بازگشت تعادل جسمي و رواني به ارگانيزم است. کسب تعادل در حيات بشري خيلي ضروري است؛ و در نتيجة آن است که انسان سلامتي و مزاج طبيعي خود را به دست آورده و احساس آرامش و سرخوشي مي‌کند.<\/h2>


شنا يک ورزش همه‌‌جانبه و بسيار عالي است، و يک فعاليت طبيعي و اجتماعي است؛ و نه تنها موجب تقويت جسم و روان انسان مي‌گردد، بلکه روح مذهبي و معنوي انسان را نيز قوي‌تر مي‌کند. وقتي که شناگري در دل رودخانه يا دريايي مشغول شنا کردن است، خودش را مي‌بيند و خدايش را، احساس مي‌کند در دنياي ديگري است؛ چرا که در آن لحظه از هر قيد و بندي رها و تنها است؛ و فکرش آزاد و آسوده است. و اگر احساس خطري کند، ياريگرش را فقط خدا مي‌بيند و با او با خلوص نيت به نجوا مي‌نشيند.<\/h2>


تمامي آثار و فوايدي که شنا دارد، بيشتر از همه مديون آب است. و خيلي از اثرات جسمي و رواني که در فصل‌هاي گذشته براي آب بيان شد، به نوعي در اثرگذاري شنا به جسم و روح انسان دخيل مي‌باشند. به عنوان نمونه، چون آب و الکتروليت‌هاي آن در حال تعادل هستند، تمام سيستم‌هاي بدن و الکتروليت‌هاي آن را با اثر کردن در الکترون‌هاي ين‌هاي سديم و پتاسيم سلول‌ها، به حالت تعادل مي‌آورد.

 

به تمام کساني که علاقه‌مند به بهبود وضعيت روحي و جسماني خود مي‌باشند، صرف‌نظر از سن، سابقة آمادگي جسماني و يا هر بيماري که داشته باشند، حتي اگر تا به حال شنا کردن را تجربه نکرده‌اند، اين ورزش شفا‌بخش توصيه مي‌شود. تمامي آناني که از اين موهبت آب استقبال کنند، آثار آن را ظرف چند هفته مشاهده خواهند نمود!


دلایل زیادی برای شنا كردن هست. در اینجا تعدادی از آنها را ذكر می‌كنیم تا انگیزه شما بیشتر شود. هنگام شنا هیچ نوع فشاری از طرف زمین وجود ندارد كه این امر مفاصل را از فشار و كشیدگی به دور نگاه می‌دارد. در واقع، بنیاد آرتروز شنا و فعالیت‌های آبی را به این دلیل قویا توصیه می‌كند. كلاس‌های آیروبیك آبی به این دلیل هم خوب هستند، چون با وجود اینكه می‌پرید و به كف استخر می‌خورید، آن‌را با فشار كمتری انجام می‌دهید برای اینكه در آب شناور هستید. و دیگر اینكه در زمان كلاس آیروبیك آبی اگر وسیله ای برای شناور ماندن (مثل جلیقه ) داشته باشید، فشار وارده كمتر هم می‌شود.
رسیدن به آمادگی قلبی عروقی
شنا استقامت را بهبود می‌بخشد. در مطالعه‌ای بر روی مردان و زنان میانسال بدون فعالیت بدنی كه به مدت 12 هفته تمرین شنا انجام دادند، مصرف اكسیژن حداكثر، 10 و حجم ضربه ( مقدار خون پمپ شده با هر ضربان كه نشان دهنده قدرت قلب است) تا 18 بهبود پیدا كرد.
ایجاد توده عضلانی
در مطالعه ای بر روی مردانی كه یك برنامه شنا هشت هفته ای را كامل كردند، 8/23 افزایش در ماهیچه سه سر ( پشت بازو) مشاهده شد.
اگر شما هم اصلا تمرین مقاومتی انجام نمی‌دهید و شروع به شنا كنید، مطمئناً قوی تر خواهید شد و حتی ممكن است به مانند مردان مورد اشاره در این مطالعه توده عضلانی تان بیشتر شود اما حتی اگر افزایشی هم در توده عضلانی نداشته باشید اما ارزش آن را دارد كه به خاطر قدرت و توانی كه مطمئناً كسب می‌كنید شنا كنید.

یك جایگزین به هنگام آسیب دیدگی
وقتی ورزشكاران آسیب می‌بینند مكررا به آنها توصیه می‌شود كه برای حفظ تناسب اندام شان شنا كنند. شنا به آنها كمك می‌كند كه روفرم بمانند، و حتی بخشی از روال بازتوانی هم است. چون مقاومت آب باعث می‌شود ماهیچه‌ها بدون كشیدگی یا فشاری كه بر روی زمین تجربه می‌شود، سخت كار كنند.
گریزی از گرمای تابستان
چیزی مثل شنا در طی ایام گرم تابستان، چه در ساحل باشد یا چه در استخر، وجود ندارد. شنا آرام بخش است، حركات نرم و موزون هستند، و تمرینی عالی است.
رویدادی خانوادگی
شنا و دیگر فعالیت‌های آبی چیزی است كه تمام اعضای خانواده می‌توانند در آن شركت كنند. با افزایش میزان چاقی در بچه ها و نیز در بزرگسالان، فعالیت‌های بدنی خانوادگی و الگوسازی خوب می‌تواند یك روش برای متوقف كردن همه گیری بی تحركی و چاقی باشد.
سوزاندن كالری
شنا كالری زیادی را، حدود 500 تا 650 در ساعت می‌سوزاند كه بستگی دارد به اینكه با چه كارآیی شنا می‌كنید و چقدر شناور هستید ( هر چه چربی تان بیشتر باشد، بیشتر شناور می‌مانید و برای شنا كالری كمتری نیاز دارید) . تحقیق اولیه بر روی شنا و مصرف كالری نشان داده است كه شنا، بدون توجه به ضربه، حدود 89 كالری سوزانده شده در طی دویدن و 97 کالری سوزانده در طی دوچرخه سواری در یك دوره زمانی مشابه را می‌سوزاند.به بیان دیگر، شنا حدود 11 کمتر از دویدن اما تنها 3 کمتر از دوچرخه سواری می‌سوزاند. یك نكته مهم در این اطلاعات این است كه مصرف كالری به شدت ورزش بستگی دارد و امكان آن كاملاً وجود دارد كه در زمانی مشابه كالری‌های بیشتری را بسوزانید در صورتی كه شدید شنا كنید.


آموزش گام به گام ورزش شنا


آموزش شنا از مقدماتی تا حرفه ای :

اولين چيزی كه برای آموزش شنا لازم است آشنا بودن كودك يا فرد آموزش گيرنده با آب است . برای آشنا كردن فرد آموزش گيرنده با آب راههای بسياری وجود دارد و نوع آموزش بستگی به سن فرد دارد . آموزش شنا Swimming Training : آموزش کامل شنا برای آقایان و خانمها به زبان اصلی . آموزش شنا شامل : شنای كرال سینه ، شنای كرال پشت ، شنای قورباغه ، شنای پروانه و ... آموزش شنا از مبتدی تا پیشرفته به روشی كاملا ساده و به صورت مرحله به مرحله تهیه شده به صورت فیلم . در این فیلم سعی شده است با نمایش حرکات مختلف شناگران به صورت تصویر آهسته مدل های مختلف شنای مهارتی به شما آموزش داده شود . این مجموعه شامل 2 دی وی دی با کیفیت عالی می باشد و آموزش بصورت کاملا دقیق و حرفه ای صورت می گیرد و با قیمت 6000 تومان در اختیار شما مشتریان عزیز قرار گرفته است .


به فرزندان خود شناکردن و تیراندازی بیاموزید . ( پیامبر اکرم ) با توجه به قرار داشتن در فصل تابستان و ضرورت و اهمیت یادگیری شنا و سفارش آن در دین مبین اسلام ما قصد داریم آموزش شنا را به همراه تصاویر و نکات مهم مربوط به این ورزش مفرح را تقدیم حضورتان کنیم. توضیح اینکه در این مجموعه آموزشی تاریخچه و مقدمات آموزش شنا و انواع آن به همراه سایر نکات لازمه ارائه می گردد. امید است با مطالعه و بکارگیری آنها قدمی در فراگیری این ورزش برای شما عزیزان برداشته باشیم .


فوائد ورزش شنا :

ورزش شنا یكی از محبوب ترین ورزشها در بین اقشار مختلف مردم است. فردی كه شنا می كند، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می كند بلكه در اثر شنا كردن قابلیتهای جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف پذیری مفاصل شانه و مچ پا افزایش می دهد. ورزش شنا ورزشی است كه از سن نوزادی تا سن كهنسالی میتوان آنرا انجام داد و به طور كلی ورزشی است كه هیجان و اضطراب را كاهش داده، عضلات را قوی و محكم كرده و بدن را نرم و انعطاف پذیر می سازد و باعث می شود كه فرد انرژیی بیشتری برای انجام كارهای روزانه خود كسب كند.


تاثیر شنا بر سلامتی :

تأثیر مثبت فراوانى كه چند مرتبه شنا در طول یا عرض استخر بر سلامت ما مى گذارد باوركردنى نیست ، همچنین تأثیر مثبت ورزش بر سلامت روحى و جسمى ما غیر قابل انكار است. در این میان بهترین حالت ، زمانى است كه شما برنامه ورزشى خاصى كه متناسب با شیوه زندگى ، علایق و شرایط جسمی تان باشد برگزینید زیرا ورزش كارى است كه باید از آن لذت ببرید . شنا نه تنها موجب طراوت و شادابى مى شود ، بلكه مى تواند تأثیرى معجزه آسایی بر جسم و از بین بردن چربی اضافه بگذارد . شنا سلامت را بهبود بخشیده و موجب تناسب تمام بدن مى شود و قدرت ، استقامت و انعطاف آن را تقویت مى كند .
ورزش شنا در زنان و جلوگیری از آسیب های احتمالی آن

معمولاهمه ما شنا را ورزشي مفرح و عاري از هر خطر و آسيب ديدگي تصور مي كنيم . اين در حاليست كه سالانه بيش از 150000 نفر در سراسر جهان براي مداواي صدمات ناشي از شنا كردن( غير از خفگي) به مراكز درماني مراجعه ميكنند .اهمیت دیگر این ماجرا هنگامی است که زنان در حین حاملگی شنا میکنند .انجام ورزش شنا در حاملگی به انجام ساده‌تر زایمان و کنترل اضافه وزن در حین بارداری کمک کرده و با کاهش وزن خانم حامله در آب از صدمه به مفاصل زانو جلوگیری می ‌شود.
در موارد خاصی باید از انجام ورزش اجتناب کرد و یا حتماً با نظر پزشک اقدام به این کار کرد. این موارد عبارتند از: تهدید به سقط که همراه خون‌ریزی سه ماهه اول باشد و حاملگی‌های چند قلویی و بیماری قلبی و ریوی شدید و احتمال زایمان زودرس که با کوتاه شدن طول دهانه رحم همراه است. زنان غير فعال مي توانند با اطمينان و به تدريج ورزش ائروبيک را در طول بارداري همچون پياده روي، دوچرخه سواري و شنا آغاز نمايند اما فعاليتهايي که در آن خم شدن، پريدن، دويدن و پيچيدن واحتمال آسيب وجود دارد بايد پرهيز شوند.به مادر بايد توصيه شود تا از عينک شنا استفاده نمايد تا به هنگام اجراي شناي سينه و کرال سرش قدري پايين تر در آب فرو رود، در نتيجه خطر جراحت و آسيب به مهره ها کاهش مي يابد.
توصیه های زیر به خانم ها که حساسیت بیشتری در انجام حرکات ورزشی دارند , کمک میکنند تا از شنای خود نهایت لذت را برده و آرامش و سلامت پس از آن را تجربه کنند :
بل از شنا هميشه وقت كافي براي انجام نرمشهاي كششي همچنين گرم كردن اختصاص دهيد . تحقيقات نشان مي دهد عضلات سرد استعداد بيشتري براي آسيب ديدگي
دارند . جهشهاي درجا . نرمشهاي دوره اي درجا و پياده روي و دويدن براي 3 تا 5 دقيقه و بعد از اينها حركات كششي سبك (هر كشش بمدت حدودا 30 ثانيه ) مي تواند امكان مصدوميت را بشدت كاهش دهد.
شنا را درست و اصولي ياد بگيريد و هيچگاه سعي نكنيد به تنهائي شنا كنيد . به ياد داشته باشيد در مكانهائي شنا كنيد كه بواسطه حضور ناجيان غريق پوشش داده شده باشد .

شناگران تازه كار و افرادي كه شنا را بلد نيستند حتما بايد از جليقه نجات استفاده كنند. هرگز سعي در هنگاميكه دچار خستگي شديد . سرماخوردگي و يا گرمازدگي شده ايد شنا كنيد . از شيرجه زدن در آبهاي كم عمق پرهيز كنيد . هرساله هزاران نفر بر اثر اين امر دچار از كارافتادگي از ناحيه گردن و نخاع مي شوند. امكان وقوع همچنين صدماتي مي تواند در آبهاي كم عمق ويا آبهائي كه كدر هستند بسيار بيشتر باشد . حتما قبل از شنا كردن در استخرها از وضعيت كلي استخر از نظر عميق و كم عمق بودن مطمئن شويد . هم چنين اگر اگر قصد شيرجه زدن در استخر راداريد از كافي بودن عمق آن اطمينان حاصل كنيد . اگر از تخته شيرجه استفاده مي كنيد حتما از قسمت انتهائي مشرف بر استخر براي پريدن استفاده كنيد . دويدن بروي تخته . دورخيز كردن و پرشهاي مداوم به بالا و پائين ميتواند بسيار خطرناك باشد پس از شيرجه زدن و ورود به آب سريعا از محل زير دايو دور شويد تا هم دچار آسيبديدگي نشويد هم امكان شيرجه زدن را براي نفر بعد فراهم كنيد . بياد داشته باشيد هميشه يك نفر بايد از تخته شيرجه استفاده كند .اين بدين معنيست كه استفاده همزمان چند نفر بسيار خطرناك است . در هنگام شنا در آبهاي آزاد هيچگاهبا سر به امواج حمله نكنيد زيرا آب ممكناست داراي جريانهاي تحتاني و احيانا اشياء خطر آفرين مثل چوب . سنگ ويا … باشد .
هرگز بعد از طوفان در يك درياچه و يا رودخانه شنا نكنيد . اگر جريان نا آرام باشد امكان تقويت اين ناآرامي زياد است و اين يكي از نشانه هاي وقوع سيل است .

اگر قصد شنا در آبهاي آزاد را داريد بد نيست قبل از آن به اخبار هواشناسي توجه كنيد . شنا كردن در هواي مه آلود . طوفاني و باد شديد بسيار خطرناك است بهتر است بدانيد الكل و آب با هم سازگار نيستند . الكل نه تنها قدرت تشخيص را از انسان مي گيرد بلكه باعث كندي حركات شده و در بينائي نقصان ايجاد مي كند .اينها همه مهارت شناگر را كاهش داده و كار را براي شناگر سخت مي كند . با كمكهاي اوليه آشنا باشيد تا به شناگراني كه دچار آسيب ديدگي شده اند كمك كنيد .از اين آسيب ديدگي ها مي توان به بريدگي سائيدگي – خون مردگي – كبودي – ورم زانو – در رفتگي مفاصل – كشيدگي عضلات – رگ به رگ شدن و … نام برد . براي مقابله با هر حادثه اي آماده باشيد . نزديكترين مركزدرماني را بلد باشيد . بعيد نيست براي شناگران صدماتي جدي تر مثل ضربه مغزي – شكستگي استخوان هاي مچ انگشت ارنج و … اتفاق بيفتد .


ممکن است این خطرات در هنگام شیرجه رفتن پیش آید :
1. ورود بد به آب
2. برخورد به تخته یا سکوی پرش


3. فشار وارده به گوش ها
4.برخورد به کف استخر با عمق کم آب ویا اشیاء زیر آب
1. ورود بد به آب : معمولا آسیب های که در اثر برخورد ناشیانه با آب پیش می آید


جدی وخطر ناک نیست وممکن است چند لحظه سوزش در بدن ایجاد شود ولی در مدت کوتاهی بر طرف میشود . اگر پاها هنگام ورود به آب بیش از حد برگردد ویا زود تر از زمان لازم شیرجه رو بدنش را بطف بالا قوس دهد یعنی قبل از اینکه بدنش کاملا در آب فرو رودبطف سطح آب بیاید ممکن است ضربه شدیدی به مهره کمرش وارد شود .


2. برخورد به تخته یا سکوی پرش : به طور کلی صدماتی که در اثر برخورد با تخته یا سکوی پرش پیش می آید ، به ناحیه سر محدود میشود واین مسئله اغلب شامل شیرجه های گروه مهتاب (تو) وفرنگی می با شد که به علت خطای جدا شدن از سکو یا تخته پرش پیش می آید وگاهی بسیار جدی می باشد اما به ندرت اتفاق می افتد ، در حال جراهت وارده بر سررا باید جدی گرفت ودر صدد معالجه پزشکی بر آمد.


3. فشار وارده به گوش ها : افرادی که به زکام یا ناراحتی های گوش یا سرما خوردگی مبتلا هستند نباید به عمق سه متری آب بروند چون ممکن است که گوش داخلی دچار عفونت شده یا پرده صماخ گوش پاره شود . فشار آب همراه با عمق آب افزایش می یابد به طوری که سرعت افزایش آن برای هر فوت (3%متر ) حرکت به طرف پایین میباشد .


4.برخورد به کف استخر با عمق کم آب ویا اشیاء زیر آب : بزرگترین خطری که افراد را در زمان شیرجه رفتن تهدید میکند این است که از ناحیه سر با کف استخر یا اشیاء زیر آب در محل هایی که شناخته شده نمی باشند ، برخورد نماید . این مسئله در بسیاری موارد موجب فلج نسبی به علت آسیب دیدگی نخاع ودر موارد شدید منجر به مرگ خواهد شد . البته چنین اتفاقی به ندرت برای شیرجه روندگان در مسابقات پیش می آید زیرا عمق آب با قوانین ومقررات رسمی مطابقت دارد . عواملی که عمق این آب را تعیین میکند ومیتوان آن را مورد بررسی قرار داد عبارتند از :
ارتفاع قد ووزن شیرجه رونده وزاویه شیرجه نسبت به سطح آب .


ارتفاع قد شیرجه رونده : برای جلو گیری از صدمات نباید هیچ گونه شیرجه ای بطور عمودی (حتی در مورد لبه استخر ) اجرا گرددکه عمق آن کمتر از قد شیرجه رو در حالت کشیده یعنی بازوها در بالا ی سر قرار داشته باشد . زمانی که بدن به طرف کف استخر حرکت میکند ودر آب غوطه ور میشود، با نیروی پر تاب آب به طرف سطح مواجه می شود ونیروی حرکتی زیادی برای رفتن بیشتر به عمق آب نیازمند خواهد بود .


فاصله افت : اگر ارتفاع مشخص ومعینی را در نظر بگیریم ، همه شیرجه روندگان بدون توجه به وزن بدنشان با یک سرعت وارد آب خواهند شد . شتاب زمان ورود به آب فقط به فاصله افت بستگی دارد . از انجا که نیروی حرکتی فر آیند حجم وشتاب بدن در زمان ورود به آب است شیرجه رفتن از ارتفاع زیاد نیز شتاب لحظه ورود به آب را افزایش داده وآب برای خنثی نمودن نیروی حرکتی زیاد به عمق بیشتری نیازمند خواهد بود .


زاویه ورود وعمق آب : زمانی که از لبه استخر یا سکوهای پرش کم ارتفاع به درون آب شیرجه زده می شود می توان از هر زاویه ای از زاویه نزدیک به خط عمود گرفته تا زاویه نزدیک به خط افق وارد آب شد . وظیفه شیرجه رونده این است که قبل از هر اقدامی در جهت شیرجه رفتن به درون آب عمق آب را بررسی کند . پرش به طور عمودی با پا به درون آب سریعترین روش رسیدن به کف استخر است واین کار بهترین امتحان برای سنجش عمق آب میباشد . اگر عمق آب کم بود و امکان ورود عمودی به آب وجود نداشته باشد باید زاویه ورود به اب را متناسب با عمق آن تغییر داد .


اگر شیرجه رونده ای با زاویه 60 درجه نسبت به عمق آب شیرجه برود عمق آب باید 5 فوت 7 اینچ ( 70/1متر ) باشد واگر با زاویه 30درجه وارد آب شود به عمق 4 فوت (20/1 متر )نیاز می باشد واگر با زاویه 15 درجه شیرجه برود عمق 2 فوت
(61/0 متر ) نیاز میباشد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید