بخشی از مقاله

پلی استایرین (فوم)


نام و نوع شرکت مجری طرح: شرکت فوم صنعت ابهر، سهامی خاص
موضوع شرکت: تاسیس کارخانه تولید پلاستفوم و تولید انواع مواد پلاستفوم و فروش آنها و ایجاد نمایندگی در ثمرات و شهرستان ها و صادرات محصولات تولید شده به کشورهای خارجی و خرید مواد اولیه از داخل و خارج کشور.
سهامداران و امضاء هیئت مدیره شرکت:


آقای سعید مختار نیا رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل.
آقای ابراهیم خانواده نظری تایپ رئیس هیئت مدیره.
آقای حسین ابراهیمی عضو هیئت مدیره و بازرسی.
نحوه مدیریت: به موجب تصمیمات اتخاذ شده کلیه اسناد و وارث تعهد آور با امضاء مدیر عامل و یکی دیگر از اعضا هیئت مدیره و به همراه مهر شرکت معتبر و سایر نامه های اداری و قرار داد ها با امضاء مدیر عامل به همراه شرکت معتبر خواهند بود.
هیئت مدیره مجاز به اخذ شهدات مالی از بانک ها و شرکت ها و موسسات به هر

مبلغ و به مدت و به هر میزان سرد تضمین شده و هر گونه شرایطی می باشند.
ساختمان اصلی:
ساختمان اصلی که به عنوان سالن تولید و سالن انبار مواد اولیه و تولیدات و قسمتی هم اختصاص به فضای مورد استفاده کارکنان دارد با احداث اسکلت فلزی (سوله) و فر پای فلزی در زیر پوشش سقف فلزی و پوشش ورق آزبست سیمانی همراه با سیم توری و عایق پشم شیشه با روکش آلومینیوم و عملیات گود برداری و اجرای فونداسیون بتون آرمه و دیوار چینی با اجر با بلوک سیمانی و تغییرات داخل با ملات پودر سنگ و سیمان سفید و کف بتون ساختمان اصلی احداث خواهد گردید.
اسکلت سوله و اجرای فونداسیون بتون آرمه و پنجره های نور گیر در بالای دیوار های جانبی و نما سازی با اجر سازی 3 سانتی در جبهه بیرونی دیواره (نمای خارجی)، هزینه اجرای سوله به

 

مساحت 980 متر مربع می باشد.
علاوه بر ساختمان اصلی تولید، ساختمانی به مساحت 80 متر مربع با دیوار چینی آجر و پنجره های آلومینیومی و شیشه رنگی رفلکس و پوششی ورق آز بست سیمانی با اجرای سقف تیر چه و بلوک و بتون و پوشش کف با سرامیک و کاشی کاری قسمت های بهداشتی می باشد.
برق و تاسیسات برق رسانی:
برق مورد نیاز به قدرت kw60 از شبکه سراسری انتقال نیرو با استفاده از پست هوائی KvA 5/3 تامین گردید.


عملیات سیم کشی و کابل کشی و نصب تابلوهای اصلی و فرعی کلیه ماشین آلات جهت تامین برق در محل های مورد نیاز ضرورت دارد.
جهت هشدار حریق، سیستم اعلام حریق در نقاط مختلف سالن تولید نصب خواهند گردید.
آب و تاسیسات آبرسانی: در محل زمین شرکت چاهی به عمق 78 متر حفر شده به طرفه ضرب

ه ای موجود می باشد که به جهت استفاده از آب چاه مزبور، خرید لوله های داخل چاه و شناخت و غلاف و الکترو پمپ و سایر وسایل و لوازم استخراج آب و همچنین تهیه، حمل و نصب یک دستگاه مخزن فلزی گالوانیزه هوایی به ارتفاع 12 متر و عملیات لوله کشی داخلی و تهیه و نصب لوازم و وسایل تامین آب مورد نیاز کارکنان و دستگاه ها موجود می باشد.
وسایل اطفاء حریق: شامل سیلندر های ثابت و متحرک.
سوخت و تاسیسات سوخت رسانی: سوخت مورد نیاز از شبکه کشی گاز ابهر خریداری شده
تلفن: دارای 5 خط تلفن شهری می باشد.
وسایل و لوازم اداری و کارگری: انواع میز، صندلی، ماشین های حساب، کامپیوتر و چاپگر، فاکس، یخچال، صندوق نسوز، فایل، کمد های اداری، کمد های لباس های کارگران، وسایل بهداشتی، وسایل و لوازم آشپز خانه، دفتر های حضور و غیاب کارگران.

پلاستوفوم را بیشتر بشناسیم:
پلی استایرین انبساطی یک مواد ترمو پلاستیک سلول بسته و سبک می باشد. گاز موجود در این مواد بر اثر گرما متساعد و باعث رشد آن می شود که در نمودار از ذیل نسبت رشد نمایشی داده شده است.
بارزترین ویژگی مواد پلاستوفرم ضریب انتقال حرارت پائین آن است که باعث وسعت دامنه مصرف آن گردیده است و آن را جهت عایق برودت، رطوبت حرارت و صوت در صنعت، ساختمان، سرد خانه ها، بسته بندی، یخدان، کلمن، گوی های ماهی گیری و امروزه در تشکل های طبی، مبلمان و صندلی نیز مصارف فراوان پیدا کرده است.


معرفی محصول:
الفسواد اولیه پلی استایون انبساطی طی محصولی به وجود می آید که در صنعت به نام یونولیت مورد استفاده قرار می گیرد.
ویژگی های این محصول عبارتند از:
1 ) سبکی وزن عایق هم عایق حرارتی و برودتی و هم عایق صوتی؛
2 ) موارد مصرف آن در صنعت عایق بندی حرارتی سرد خانه ها از ورق های یونولیت استفاده می شود.


3 ) ورق های یونولیت در درز دیوار به دلیل خواص ضد صدا بودن این محصول اخیراً مصرف آن رو به ازدیاد؛
4 ) بلوک های سقفی تولیدی یونولیت که از 10 سال گذشته وارد صنعت ساختمان سازی شده و استفاده از آن رو به گسترش می باشد، پیش بینی می شود در 5 سال آتی 70% ساختمان ها از این محصول به جای بلوک سقفی مورد استفاده قرار گیرد.
5 ) تولیدات جهت حفاظت از دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی و دستگاه های دیگر به ویژه در حمل و نقل نیز استفاده می گردد.
6 ) از یونولیت برای ظرف یکبار مصرف هم استفاده می شود زیرا که طبق تشخیص اداره بهداشت بهترین نوع ظرف های یکبار مصرف ظرف های یونولیتی می باشد.
ب ) ویژگی های اقتصادی:
صنعت در 20 سال گذشته در کشور های صنعتی تولید می شده و به دلیل حجیم بودن آن ترانسپورت قابل ملاحظه ای داشته ولی از دهه گذشته که تولید آن در کشور آغاز گردیده و اوایل با مواد خارجی ولی اکنون با مواد ایرانی تولید می شود حمل ترانسپورت را کاهش و از طرفی رابطه آن با صنایع پتر و شیمی که قسمتی از تولیدات آنرا به مصرف داخلی (صنایع ساختمان سازی و ساخت سرد خانه ها) اختصاص داده گام مثبتی در جلوگیری از خروج ارز داشته و لذا به لحاظ توجیه اقتصادی تولید یونولیت در داخل کشور و تشویق سرمایه گذاران در این بخش به ویژه در محل هایی که نیاز داخلی را تامین می نماید مجوز و بهره برداری آن را تسهیل نموده به طوری که براساس آمار وزارت صنایع در سال 83 این محصول در 103 کارخانه و به مقدار 176486 تن تولید گردیده و آمار نشان می دهد که از سال 79 تا سال 84 حدود 18% بر تولید آن افزوده شده است.
ج ) نقش یونولیت در صادرات:
به طوری که ذکر شد حدود 103 واحد تولیدی در حال بهره برداری بوده و استان های اصفهان،

آذربایجان شرقی و تهران به ترتیب در ردیف های اول تولید کنند گان هستند و در حال حاضر به دلیل تولید محدود پلی استایون در پتر و شیمی تبریز اکثر کارخانجات در یک شیفت کار می کنند و در موارد ی هم ماده اولیه از بازار آزاد وارداتی تامین و تولید می گردد و لذا بیشترین تولیدات در داخل مصرف می شود و هر استان در حد نیاز تولید و مصرف می کند ولی در صورت افزایش تولید مازاد آن قابل صدور به کشور های حاشیه دریای خزر (آذربایجان، ارمنستان) و کشورهای همسایه (عراق

و افغانستان) بوده که به همین دلیل مورد حمایت دولت نیز می باشد لذا با توجه به موارد ی که در بالا ذکر شد رقبتی برای این محصول وجود نداشته و تولید کنند گان داخلی نیز به نسبت مرغوبیت کالای تولیدی با هم رقابت خواهد نمود.

د ) توسعه بازار:


در حال حاضر تولید این مواد در انبارها موجود و تولید کنند گان معمولا تولید خود را پیش فروش می کنند ولی با توجه به رشد فروش این محصول در بخش ساختمان و سرد خانه تولید کنونی جوابگوی نیاز آینده نبوده و مخصوصاً در استان هایی که تولید آن بسیار کم است باید به فکر احداث کارخانجات جدید باشند و از آنجاییکه این محصول جایگزین ندارد لازم است تا به منظور شناخت بیشتر محصول در بازار نسبت به تبلیغ و معرفی آن امکانات لازم فراهم شود از طرفی با توجه به وابستگی صنعت ساختمان و سرد خانه ها و سایر موارد مصرف و افزایش تولیدات نسبی آن به میزان 4/1 در سال، لذا تولید این محصول هر ساله 4 الی 5 در صد رشد داشته و پیش بینی می شود تولید آن در سال 90 به 120000 تن افزایش یابد.
ضوابط فنی:
برای استفاده از بلوک های سقف پلی استایون منبسط شده کند سوز در سیستم سقف تیرچه بلوک.
بلوک های سقفی از نوع پلی استایوین منبسط شده در صورتی عملکرد مناسب و قابل قبول خواهند داشت که موارد ی از قبیل ایمنی در برابر آتش، روا داری های ابعادی، مقاومت مصالح (که می تواند با دانستیه مصالح ارتباط داشته باشد.) شکل، هندسی و روش اجرایی مناسب در آن رعایت گردد. بنابراین لازم است تا مشخصات بلوک تولیدی با ضوابط زیر انطباق داشته و در اجرا نیز از روش ها و محافظت های صحیح بهره گیری گردد.
بدیهی است که سیستم سقف تمام شده باید علاوه بر تطابق با این ضوابط مانند سایر سیستم های ساختمانی به طور کامل با مقررات ملی ساختمان و کلیه ضوابط و آیین نامه های مصوب مرتبط مطابقت نماید.
1 ) الزامات ایمنی در برابر آتش،


1 . 1 ) تنها استفاده از انواع کند سوز شده بلوک پلی استایرن منبسط شده مجاز بوده و استفاده از انواع غیر کند سوز ممنوع است.
تولید کنند گان موظف می باشند مدارک لازم دال بر استفاده از موارد اولیه از نوع کند سوز ش

ده برای تولید بلوک را به شرح زیر ارائه نمایند:
الف ) مواد اولیه (پودر پلی استایرن منبسط شده محصول کارخانجات پتر و شیمی) باید از نوع کند سوز باشد. در این زمینه باید مدارک فنی معتبر از کارخانه فروشنده مواد اولیه اخذ گردد. مدارک فعلاً باید قرار گرفتن ماده اولیه از نظر واکنش در برابر آتش را براساس استانداردهای معتبر بین المللی، در یکی از گروه های زیر نشان دهد.
گروه D (یا گروه های بهتر از آن) مطابق با استاندارد 1 . 1 1350 EN
گروه B1 (یا گروه های بهتر از آن ) مطابق با استاندارد 02/4 DIN

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید