بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 تحلیل و بررسی رفتار سازه های فولادی

اسلاید 2 :

نیازها و انتظارات از رفتار سازه های فولادی تحت نیروهای

 زلزله :

1- مقاومت کافی برای تحمل بارهای وارد بر سازه

2- سختی کافی برای کنترل تغییر شکلهای وارد بر سازه

3- شکل پذیری کافی برای جذب انرژیهای وارد بر سازه

اسلاید 3 :

تاثیر سختی بر رفتار لرزه ای :

 تاثیر افزایش سختی روی نیروهای زلزله گاهی فزاینده و گاه کاهنده است اما روی جابجایی تقریبا اثری کاهنده دارد . با استفاده از این اصل می توان نتیجه گرفت که در یک سازه , عناصر به ظاهر غیر سازه ای نظیر تیغه ها و میانقابها به طور ناخواسته سختی و مقاومت را می افزایند و موجب تغییر در نیروهای زلزله و جابجایی مربوطه می شوند . تاثیر این عناصر بر نیروی زلزله نا مشخص است اما جابجایی را تقریبا همیشه کاهش می دهند و از این رو تاثیر مثبتی بر پایداری سازه دارند . البته آثار ناخوشایندی نظیر سختی نا متقارن که موجب پیچش و یا افزایش لنگر واژگونی می شود , مطالبی هستند که باید جداگانه مطالعه شوند .

اسلاید 4 :

تاثیر کاهندگی مقاومت و سختی :

 چنانچه مقاومت و سختی یک سازه تحت بارگذاری متناوب در حوزه غیر ارتجاعی ثابت بماند آنرا دارای رفتار پسماند ثابت می خوانند و اگر کاهش یابد نوع رفتار پسماند را کاهنده می نامند .

کاهندگی ممکن است در اثر تناوب بارگذاری و یا جابجاییهای زیاد , و یا همچنین از ترکیب ایندو اتفاق افتد.

چنانچه ناپایداری های موضعی و کلی , و گسیختگی اتصالات و جوشها رخ ندهد رفتار سازه های فولادی از نوع ثابت است . بر عکس سازه هایی که دارای ترکیبی از مصالح نرم (فولاد) و ترد(بتن , آجر, سنگ و...)هستند ممکن است رفتارشان کاهنده باشد.

اسلاید 5 :

سازه های فولادی :

ساختمانهای اسکلت فولادی معمولا به عنوان مناسب ترین نوع سازه از نظر ایستایی و عملکرد در زلزله شناخته می شوند زیرا فولاد از یکسو به علت نرمی زیاد و از سوی دیگر نسبت مقاومت به وزن بالا , مصالح بسیار مناسبی به شمار می آید . اما باید توجه داشت که عملکرد مصالح یک سازه و خود سازه می تواند بسیار متفاوت باشد و علیرغم نرمی و مقاومت بالقوه مصالح , به علت طراحی و یا اجرای نا مناسب یک سازه نامقاوم و ترد باشد :

اسلاید 6 :

  1- کمانش موضعی بخشهایی از یک نیمرخ با نسبت عرض به ضخامت زیاد :

اسلاید 7 :

2- کمانش ستونها و باد بندهای لاغر :

اسلاید 8 :

3- کمانش جانبی پیچشی تیر و ستون , و اثر وزن در سازه های سنگین و کیفیت نامناسب اتصالات در کشور :

اسلاید 9 :

کمانش موضعی تحت نیروهای متناوب :

نمودارهای لنگر- انحنا برای تیر ستونهای بال پهن ( H) با نسبت عرض به ضخامت متفاوت در شکل 36-6 نمایش یافته است . با توجه به این شکل, واضح است که هم مقاومت هم نرمی بستگی زیادی به نسبت عرض به ضخامت دارند و برای b/t = 8  نرمی و مقاومت از وضعیت خوبی بر خوردارند . این نسبت با حدود ارائه شده در ضوابط AISC

, برای طراحی به روش خمیری تقریبا مطابقت دارد . برای  b/t = 11 مقاومت به حد تسلیم رسیده ولی از نرمی کاسته شده است .

اسلاید 10 :

باید توجه داشت که مطابق ضوابط AICS , نسبت 11 برای b/t در طراحی سازه برای مقاطع فشرده قابل قبول است در حالیکه این موجب تضعیف عملکرد لرزه ای سازه می شود زیرا در یک زلزله قوی سازه تسلیم می گردد و تنش از حدود عنوان شده در آیین نامه فراتر می رود وبنابراین بهتر است محدوده b/t طوری تعیین شود که نرمی کافی را تضمین نماید .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید