بخشی از مقاله

مقدمه

فناوری اطلاعات بسیاری از مرزهای فیزیکی، عقیدتی و سیاسی را درنوردیده و امکان محدود کردن، گزینش و فیلترینگ اخبار و اطلاعات عملا از کنترل خارج شده است.

چت یا گفتگوی اینترنتی که پدیده ای نوین و نوظهور است به سرعت فراگیر شده و مخاطبان خود را میان اقشار مختلف جامعه یافته است.
این تکنولوژی در ایران به علت نوع ساختار اجتماعی و سیاسی، مقبولیتی بیش از دیگر جوامع یافته و بسیاری از جوانان را به خود جلب کرده است

اقشار مختلف اجتماعی از سنین مختلف تمایلات ویژه ای به گفتگوی اینترنتی دارند و چت روم های مختلف پذیرای بسیاری از آنان هستند
فضای مجازی گفتگو، ناشناس بودن افراد و عدم اجبار اجتماعی در رعایت اخلاق و قوانین، باعث شده که محیط های مجازی گفتگو به محلی برای بروز و ترویج افکار، اندیشه ها و سخنان دگرخواهانه و گاه غیراخلاقی تبدیل شوند


بنابراین در چند سال اخیر در بدو ورود کاربران به بسیاری از چت روم ها، اخطاری در خصوص رعایت موارد اخلاقی و عدم گفتگوی سیاسی به کاربران داده می شود، هر چند در این چت روم ها نیز اشخاص در اتاق های خصوصی آزادانه عقاید خود را مطرح می کنند
غیر از این بسیاری از چت روم ها وجود دارند که بکار بردن الفاظ غیراخلاقی و بقیه موارد ممنوعیتی در آنها ندارد و فیلترینگ آنها به امری عادی برای مسوولان امر مبدل گشته است


تمام این موارد باعث شده که فضای گفتگوی مجازی به محلی برای عرض اندام جوانانی تبدیل شود که در دنیای واقعی به علت محدودیت های اجتماعی، هنجارها و ارزش های مسلط محیطی، اجازه ابراز و بروز برخی نظرات و رفتارها را نمی یابند


جوانان به نیات مختلف وارد چت روم ها می شوند:
عده ای از جوانان که به علت نوع اعتقادات فکری، ارتباط خارج از چهارچوب خانواده با جنس مخالف را درست نمی دانند، فضای چت را محیط مناسبی برای تخلیه هیجانات روحی و ارضای نیازهای غریزی بدون زیر سوال رفتن عقاید خود می دانند.


همچنین تعدادی از جوانانی که به دلایلی چون ضعف ارتباطی، آشنا نبودن به قواعد کار و غیره توانایی برقراری رابطه با جنس مخالف را ندارند، در چت روم ها با نام ها و اطلاعات نادرست و جذاب اقدام به برقراری رابطه با جنس مخالف می کنند.
دسته دیگری از جوانان نیز (خصوصا دختران) به علت اینکه در فرهنگ عمومی فعلی (در برخی شهرها و محله ها) برقراری رابطه با جنس مخالف در انظار دیگران، شانس ازدواج آنها را کاهش می دهد، از طریق چت روم ها با جنس مخالف ارتباط برقرار می کنند


زوج یابی اینترنتی نیز پدیده ای جدید و در حال گسترش است و جوانان به منظور آشنایی با همسر آینده خود وارد محیط چت می شوند و معمولا نیز اینگونه آشنایی ها به ازدواج می انجامد.
بعد از جوانان، افراد سودجو، روان پریش و بیمار بیشترین کاربران محیط های گفتگوی مجازی را تشکیل می دهند.


باتوجه به اینکه بیشتر کاربران چت روم را جوانان ناآشنا به واقعیت های اجتماعی تشکیل می دهند، افراد سودجو و فرصت طلب، حضور گسترده ای در چت روم ها دارند و به اغفال جوانان و جذب آنان به گروه های فساد، فروش مواد مخدر و قوادی گری می پردازند
برخی از مردانی که تمایل به رفتارهای پرخطر دارند، در چت روم ها به دنبال زنان ویژه هستند و سرکردگان تیم های فساد با حضور در چت روم ها و جلب اعتماد جوانان (خصوصا دختران)، در دراز مدت آنها را به خانه های فساد هدایت می کنند


دو جنسی ها" که به دلیل نوع ظاهر و خصوصیات فیزیولوژیک خود امکان برقراری ارتباط سالم با جنس مخالف را ندارند با حضور در چت روم ها و با نام های کاربری اکثرا مستهجن که به نوعی بیانگر وضعیت ویژه آنها نیز هست، از طریق گفتگوهای سکسی در محیط های چت به "ارضای بصری" نیاز جنسی خود می پردازند


علاوه بر اینها برخی مردان و زنان که از اختلالات روانی رنج می برند و تمایل به همجنس گرایی دارند در چت روم ها حضور دارند و از طریق گفتگوی مجازی و بیان بی پرده مسایل جنسی و شهوانی، از نظر روحی ارضا می شوند عده ای از آنها افراد نزدیک به تمایلات همجنس خواهانه را یافته و با رد و بدل کردن شماره تلفن به برقراری روابط نزدیک تر می پردازند


همچنین تعدادی از زنان یا مردان متاهل که در روابط زناشویی با همسران خود از نظر جنسی و عاطفی ارضا نمی شوند، با برقراری ارتباط با جنس مخالف، سعی در ارضای نیاز جنسی و عاطفی خود دارند که اکثرا نیز روابط نزدیکتری با پسران یا دختران جوان برقرار می کنند
برخی از افراد میانسال که به دلایلی چون تاهل و بد دانستن ارتباط دوستانه با جنس مخالف، کهولت سن و غیره امکان و توانایی برقراری ارتباط دوستانه باجنس مخالف را ندارند، از طریق حضور در چت روم ها با دیگران خصوصا جوانان آشنا می شوند و اکثرا نیز خود را جوانتر از آنچه که هستند، نشان می دهند.


جوانان، مردان و زنان تنها، بیشترین کاربران چت روم ها را تشکیل می دهند و افراد افسرده و منزوی، مشتریان ثابت چت روم ها هستند و در مجموع تعداد زیادی از جوانانی که از افسردگی رنج می برند، افراد منزوی، گوشه گیر و تنها، حضور گسترده ای در محیط های گفتگوی مجازی دارند و با توجه با اینکه در چت روم ها نیازی به رعایت چهارچوب ها و استانداردهای رایج در روابط میان فردی و اجتماعی نیست، به راحتی با دیگران ارتباط را برقرار می کنند بطوریکه در بسیاری از چت روم ها تعدادی از کاربران از اعضای ثابت و همیشگی آنجا هستند و معمولا نیز یکدیگر را به نام و آدرس می شناسند.


گذشته از کسانی که نیازهای جنسی و روانی شان آنها را به چت روم ها می کشاند، عده ای از افراد به قصد مزاح و فریب دیگر کاربران وارد چت روم ها می شوند و از دادن اطلاعات غلط و دست انداختن دیگران لذت می برند.

آسيب شناسی چت- رابطه در دنیای مجازی

با سرعت انگشتانش را روی دكمه‌ها فشار می‌داد و حروف به سرعت به هم می‌چسبیدند و روی صفحه حك می‌شدند.
«از همان روزی كه وبلاگ تو را دیدم و با افكار زیبایت آشنا شدم فهمیدم كه تو با همه فرق داری. تو مثل دخترهای دیگر نبودی و نیستی. و شاید برای همین است كه من عاشقت شدم و دوست دارم بدانی كه تو اولین و آخرین عشق من هستی, برای همیشه.»
با خود گفت: "همین‌قدر كافیه. بیشتر از این ممكنه مصنوعی بشه. حالا فقط باید برای چهار پنج تا‌شون آف بزارم و منتظر جواب باشم


يكي از جذابيت‌هاي شبكه جهاني اينترنت به ويژه براي كاربران پرو پا قرص آن،وجود كلوپ هاي گفتگو و چت روم‌هاي اينترنت است،اما اين كه چه قدر اين كلوپ‌ها كارآيي مفيد فرهنگي و علمي داشته‌اند،جاي بحث و بررسي دارد.مقاله زير با طرح بحث نقش كلوپ‌هاي مذكور در ايجاد عشق مجازي و روابط جنسي،به موضوع دروغ پردازي و شخصيت‌سازي تصنعي و نيز فرجام ناخوشايند اكثريت غالب اين روابط اشاراتي دارد.


دوستی ازطريق چت
واقعا دوستی ازطريق چت اگر به فرض نام آن را دوستی بگذاريم، در کدام نوع از دوستی های رايج می گنجد؟
با ورود اينترنت به کشورهای مختلف، گروه های زيادی از مردم با ايجاد کلوپ های اينترنتی، از مزايای اين وسيله اعجاب انگيز در زمينه تحقيق، تبادل اطلاعات، ارسال پيام و... بهره گرفتند، اما چيزی که بيشترين وقت نوجوانان وجوانان را در اين کلوب ها صرف می کند استفاده از مسنجر و چت (گپ اينترنتی) است.


با استفاده از اين وسيله به ويژه جوانان از پشت کامپيوتر با دوستان مجازی خود در اطراف و اکناف جهان در حال گفتگو و درد و دل اند. به اين روند می توان دوستی از طريق چت گفت.
دوستی از غریزه تا افراط
آنچه مسلم است، انسان براساس غريزه دوست دارد که کسی را دوست داشته باشد و بيشتر انسان ها تمايل دارند که جنس مخالفی را دوست داشته باشد، اما اين دوستی خاستگاه های متفاوتی دارد که باعث احساسات متفاوتی نيز می شود.


انسان ممکن کسی را دوست داشته باشد به اين علت که فرضا با او قرابت فاميلی دارد؛ پدر، مادر، برادر، خواهر و....اين دوستی توام با نوعی احترام ودلسوزی است، ولی اگر طرف دوست داشتنی ما و شما بيگانه ای باشد، احساسات متفاوت وگوناگونی می توان داشت:


ممکن کسی را دوست بداری به اين علت که از چشمان سياه و ابروان کشيده اش خوشتان آمده باشد، که اين دوستی ممکن توام با نوعی عشق و محبت باشد. ممکن کسی را دوست بداری چون که آدم منضبط يا بااستعدادی است، ممکن به اين خاطر دوستش داشته باشی که آدم خوش مشربی است. اين دوستی ها توام با نوعی احترام است. از طرفی ممکن کسی را از روی غريزه جنسی دوست بداری...


چت شبيه به بازی ای است
دوستی از طريق چت شبيه به بازی ای است که در کودکی زياد انجام می داديم: به اين صورت که دونفر دو جنس را که در مشت و يا جيب خود دارند، معامله می کنند بدون آنکه به همديگر نشان دهند. در اين معامله کسی حق پشيمانی ندارد

یک آسیب شناسی
اين مقدمه را گفتم که بگويم واقعا دوستی ازطريق چت اگر به فرض نام آن را دوستی بگذاريم، در کدام نوع از اين دوستی ها می گنجد؟ مسلما در هيچ کدام.
پس چه عاملی وجود دارد که باعث دوستی از طريق چت می شود؟ چه احساسی باعث پايداری اين روابط می شود. اين نوع دوستی منتج به چه نتيجه ای خواهد شد؟


دوستی ازطريق چت تا زمانيکه دوطرف از نزديک همديگر را نديده اند، برای هميشه تازگی دارد و در حکم ابتدای کار است که طرفين گاهی با استفاده از کلمات شيرين و در مواردی با دروغهای رنگين، سعی در فريب همديگر را دارند. که بعد از ديدار، البته در صورتيکه اين ارتباط منجر به ديدار شود، ممکن اتفاقات جالبی بيافتد وم نجر به نتايج تلخ يا شيرينی شود. اين می تواند بهترين حالت برای دو طرف باشد که هر دو از کشف شان راضی باشند و در نتيجه اين دوستی ممکن است ادامه پيدا کند.


ولی حد متوسط زمانی است که هردو طرف بعداز ديدار رو در رو، هيچکدام از ديگری خوشش نيايد، که در نتيجه يکی را به خير وديگری را به سلامت!
اما بدترين حالت زمانی است که يکی از آنها راضی از دوستی شان باشد وديگری پشيمان. در اين حالت برای هردو طرف مصيبت بار خواهد بود.


البته اين حالات همه در زمانی است که ديدار ممکن باشد، اما اگر پسری از افغانستان با دختری در فلان شهر آمريکا گفتگو کند، اين گفتگوی دوستانه، به دليل اختلافات فرهنگی و اقتصادی و غيره، بيشتر شبيه به هذيان و گفتگو با ديوار است! مگر انکه طرفين، يا يکی از طرفها، در پی گرفتن اطلاعاتی فرهنگی، سياسی و اجتماعی از طرف ديگر باشد.


در آخر می خواهم بگويم که دوستی از طريق چت شبيه به بازی ای است که در کودکی زياد انجام می داديم: به اين صورت که دونفر دو جنس را که در مشت و يا جيب خود دارند، معامله می کنند بدون آنکه به همديگر نشان دهند. در اين معامله کسی حق پشيمانی ندارد.
دوستی از طريق چت، شبيه همان بازی کودکانه است، مگر آنکه خوش شانس باشی....
شبكه جهاني دروغ پردازي(اينترنت)


با مختصر فشاري بر صفحه كليد و به كارگيري ماوس كامپيوتر،اين [چهره‌هاي] مجازي متقلب،بي‌درنگ به شبكه جهاني دروغ پردازي(اينترنت)وصل مي‌شوند.دنياي اينترنتي،دنيايي است كه يك زن متاهل47 ساله و صاحب سه فرزند،به راحتي تغيير چهره داده و خود را به عنوان دختري هفده ساله و پرشور و نشاط جا مي‌زند.


دنيايي كه در آن،يك دانش آموز اخراجي و بيكار،تغيير چهره داده و خود را صاحب يك شركت آتيه‌دار و رو به ترقي معرفي مي‌كند.عرصه‌اي كه يك زنداني(تعجب نكنيد،دربسياري اززندان‌ها دسترسي به اينترنت امكان‌پذيراست)مي تواند با چهره‌هاي مبدل،تبديل به افسر ويژه‌اي شود كه مي‌خواهد ازدستبرد زدن به حساب بانكي آن لاين شما توسط افرادي كه قصد تهديد دارند،"ممانعت" به عمل آورد.


اينترنت دنيايي ناهمگون
اينترنت دنيايي است كه متجاوزين به عنف و آدم ربايان در آن ولگردي و پرسه زني مي‌كنند و بقيه افراد جاده صاف كن، كه خود را شهرونداني قانونمند تصور مي‌كنند،ساعتها وقت خود را صرف گفتگو در اين فضاي مجازي مي كنند،در صورتيكه واقعيت چيز ديگري است.آنها بر موجي سوار شده‌اند كه به دنبال قربانيان تازه‌اي مي‌گردند.


خطر؛ خطر است
بسياري از زوج‌ها،دوست‌ دخترها،دوست پسرها و نامزدها(زن و مرد)هستند كه از طريق اتاق‌هاي گفت و گو (اتاق هاي چت) با هم ارتباط برقرار مي‌كنند.دسته‌ها و گروه‌هايي به صورت آن لاين مي باشند كه افراد مجرد در زمان‌هاي مشخص به آنها پيام فرستاده و متقابلا پيام دريافت مي‌نمايند و گاهي اين ارتباط ساعت‌ها به طول مي‌انجامد و هرگزهم موجب گمراهي آن‌ها از ارتباط حقيقي(زندگي زناشويي)نمي‌شود.


اما عده‌اي نيزحقيقتا گمراه مي‌شوند و هرگز نمي توانند خود را از شبكه ي آشفته اينترنت رهاكنند؛نمي‌توانند معشوقه‌هاي جديد كامپيوتري خود را كنار زده و يا آنها را مهار كنند،برعكس آنها را بر روابط زندگي خود ترجيح مي‌دهند.
بسياري از زناني كه مورد بي‌مهري شوهرانشان قرار گرفته‌اند،معتقدند،زماني كه از نزديك شاهد روابط شوهران خود با معاون جذاب اداره،دوست صميمي دوره دبيرستان شوهرانشان و يا آن خانم‌ صاحب سبك در آرايشگاه بودند،هرگز باور نمي كردند كه سيستم كامپيوتري شخصي آنها نيز تبديل به رقيبي براي روابط عاشقانه با همسرانشان شده باشد.


فرانكي یک مثال از یک چتر Chater
فرانكي از اهالي بوستن مي‌گويد: "او(شوهرش)هميشه درخانه مي ماند و من فكرمي‌كردم،دليل خاصي ندارد.ما هردو دريك خانه زندگي مي كنيم ولي به ندرت پيش مي‌آيد كه فرصتي را با هم در يك اتاق صرف گفتگو كنيم.يك شب از روي اتفاق فراموش كرده بود صفحه مربوط به كنترل ايميل‌هاي شخصي خودش را ببندد و من با مراجعه به آنها دريافتم كه زن‌هاي بسياري با او مكاتبه دارند.


تمام آنها را پرينت گرفته و جلوي رويش گذاشتم.در حال حاضر،پي‌گيري كار را به وكيلي سپرده‌ام و تلاشمان بر اين است كه مشكل به زودي مرتفع گردد،ولي اعتماد ميان ما خيلي وقت است كه از بين رفته و آن كامپيوتر[كذايي]هم مدتها است كه بدون مشتري در گوشه‌اي افتاده است

نوجوانان و خانواده و کاربری مناسب با کامپیوتر و اینترنت
۸ نوجوان ۱۴ تا ۱۶ ساله در یک کافی نت سرگرم کار با اینترنت هستند. تصاویری از نوجوانان چشم دوخته به صفحه کامپیوتر در بسیاری از کافی نت ها و خانه ها دیده می شود. برای اغلب کاربران نوجوان، اینترنت همه چیز دارد. تا حدی که گاهی پدران و مادران ، خود را در مقابل حجم ساعتی که فرزندان نوجوان آنها صرف کار با اینترنت می کنند، خلع سلاح شده می بینند. به راستی این نوجوانان در اینترنت به دنبال چه هستند؟!


فرهاد پشت میز کامپیوتر نشسته، او در دنیای مجازی مشغول جنگ است. فرهاد با کمک دوستانش از طریق اینترنت به بازیهای جدید دست پیدا می کند.


هیجانی که عاطفه با هر بار فرودآمدن انگشتانش بر دکمه های کیبورد احساس می کند ، قابل مقایسه با تماشای بهترین فیلم سینمایی از تلویزیون نیست. به نظر عاطفه او با وسیله ای کار می کند که کنترلش در دست خود اوست. هرچند بعد از ساعتها گشت و گذار در اتاقهای چت، سایت های مختلف و وب گردی سرانجام در می یابد بی آن که خودخواسته باشد، یک سرکشی ساده سبب شده او به همه جا رفته باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید