بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاريخچه

nتصویر برداری از اعضای بدن برای اولین بار توسط ویلهلم کنراد رونتگن فیزیکدان آلمانی و استاد دانشگاه ورزبورگ (wurzburg) آلمان در شب 8 نوامبر سال 1895 میلادی همزمان با کشف اشعه ایکس از استخوانهای دست همسرش انجام گرفت. علت نامگذاری ایکس به این اشعه نداشتن ایده بخصوصی در مورد آن بود. بنابراین آن را اشعه ناشناخته یا مجهول ایکس نامیدند و تصویرگیری با این اشعه ، رادیولوژی نامیده شد.

 

اسلاید 2 :

دستگاههای رادیولوژی ساده

در این دستگاه‌ها بوسیله تولید اشعه ایکس در یک تیوپ و بکاربردن یک سری تکنیکها و شرایط لازم و عبور اشعه از بدن بیمار و برخورد آن با فیلم و سپس ثبت تصویر بوسیله دستگاههای ظهور و ثبوت از اعضای مختلف بدن تصویر برداری می‌شود.

دستگاه سی‌تی اسکن (computeriz tomography)

در این دستگاه تصویر برداری مقطعی و عرضی توسط چرخش دستگاه به دور عضور مورد نظر صورت می‌گیرد و در هر چرخش یک مقطع از عضو را در کوتاهترین زمان تصویرگیری می‌کند و تصاویر توسط کامپیوتر بازسازی می‌شوند.

دستگاه ام آر آی (magnetic Resonance Imaging)

استفاده از یک میدان مغناطیسی بزرگ است که وقتی بیمار در آن قرار می‌گیرد، امواج رادیویی که دستگاه می‌فرستد، بر روی هسته اتم هیدروژن در بدن اثر گذاشته و آنها را در یک میدان مغناطیسی قرار می‌دهد. سپس تصویرگیری توسط کامپیوتر از مقاطع مختلف عضو مورد نظر صورت می‌گیرد.

اسلاید 3 :

 

دستگاه پت (positron Emission tomogeraphy)

برای استفاده از این سیستم یک عنصر رادیواکتیو که پوزیترون تولید می‌کند، وارد بدن بیمار می‌شود و سپس دو عدد پرتو گاما تولید می‌شود. بر این اساس در این سیستم آناتومی و فیزیولوژی بدن مشخص می‌شود.

پزشکی هسته‌ای (RNI)

یک ماده رادیواکتیو از طریق داخل رگی یا خوراکی یا استنشاقی مورد استفاده بیمار قرار می‌گیرد. به علت اعمال متابولیک در بدن این مواد رادیواکتیو در محل خاصی تجمع می‌یابند. سپس یک دوربین در این سیستم به نام دوربین گاما تعداد تشعشعات گامای ساطع شده از بیمار را شمارش می‌کند که نشان دهنده میزان جذب اکتیویته در آن عضو مورد نظر است. در نتیجه یک بیماری خاص مثلا تومور می‌تواند در شمارش تغییر بوجود آورد و بیماری تشخیص داده می‌شود.

اسلاید 4 :

سیستم پکس(PACS)چیست؟
 Picture Archiving and Communication Systems

nسازمان بهداشت جهانی WHO به تولید کنندگان فیلم رادیولوژی فرصت داده است که تا سال 2010 میلادی تولیدشان را به دلیل آسیب به محیط زیست متوقف نمایند.

nبایگانی تصاویردیجیتال پزشکی و سیستم های ارتباطی (داخل و خارج مراکز درمانی) که موارد زیر در سیستم پکس (PACS) استاندارد باید قابل دسترسی باشند تا آن مرکز تصویر برداری شرایط (Filmless) را داشته باشد.

تصاویر دیجیتال پزشکی با فرمت دایکام(DICOM)

گزارش پزشک از تفسیر تصاویر دیجیتال

اطلاعات بالینی بیماردر قالب استاندارد HL7

اسلاید 5 :

اهميت تصاوير پزشكي ديجيتالي

nتصاوير پزشکي عموما به دليل مخاطرات احتمالي در تصويربرداري مکرر يا طولاني مدت براي بيمار و نيز هزينه هاي جانبي به صورت تک نسخه اي تهيه مي شوند و تکثير آنها به روشهاي عادي معمولا هزينه قابل ملاحظه اي را در بردارد، ضمن آن که در اين روشهاي تکثير کيفيت تصوير نيز عمدتا کاهش مي يابد.

اسلاید 6 :

اهميت تصاوير پزشكي ديجيتالي

nدر حالتي که با ضبط تصوير پزشکي در محيط رايانه امکان تکثير آن با وقت زياد، هزينه کم و به تعداد مورد نياز فراهم مي شود.

nاستاندارد «تصويربرداري و ارتباطات ديجيتال در پزشکي» DICOM به عنوان تنها استاندارد رسمي براي ذخيره سازي ، نمايش و ارسال تصاوير پزشکي به صورت گسترده استفاده مي شود که اين استاندارد از اجزاي تفکيک ناپذير سامانه هاي بايگاني و انتقال تصوير، سيستم هاي راديولوژي از دور و پزشکي از دور به شمار مي آيد.

 

اسلاید 7 :

استاندارد دايكام(DICOM)
 Digital Imaging and Communications in Medicine

nدايكام يك سند چند بخشي براي پردازش و ذخيره سازي تصاويرپزشكي است

nکالج رادیولوژی آمریکا (ACR) و انجمن ملی تولیدکنندگان برقی (NEMA) به منظور توسعه یک استاندارد براي ضبط تصاوير پزشكي در سال 1983 کمیته مشتركي را تشکیل دادند.

nاين استاندار نتيجه پيشرفت عمده در نسخه ارائه شده از سوي اين كميته است.

 

اسلاید 8 :

پردازش تصاوير ديجيتال پزشکي با فرمت DICOM ‎

nاساس تعريف فرمت دايکام مبتني بر دو پديده جهت کاربرد در جهان پزشکي است. پديده اول تصاوير ديجيتال با فرمت دايکام‎ DICOM ‎‏ و پديده دوم سيستم‏PACS ‎‏ که فرمت دايکام را ذخيره و ارتباطات آن را بر قرار مي کند.‏

اسلاید 9 :

طراحي فرمت تصاوير پزشکي جهت استاندارد دايکام

دستگاه ها و تجهيزات پزشكي در مراكز درماني و تحقيقاتي كه داراي خروجي تصوير مي باشند، اين خروجي از جنس طيف نوري، ‏X-RAY‏  و غيره . . . است.‏

بيش از 60 درصد تصاوير پزشكي از جنس طيف نوري (مانند ميكروسكوپ و غيره...) و بيش از 30 درصد تصاوير پزشكي از جنس ‏X-RAY‏  (مانند راديولوژي و غيره...) مي باشند.‏
در صورتيكه سيگنال خروجي دستگاه هاي پزشكي و تحقيقاتي از جنس تصوير باشند، بايد اين تصاوير را با فرمت استاندارد ذخيره و سپس تبديل به فرمت دايكام (‏DICOM‏) نمود.
در ذخيره سازي اوليه تصاوير چهار فرمت كاربرد زيادي دارند. اين چهار فرمت عبارتند از :

‎1. BMP
2. GIF
3. TIFF
4. JPEG‎

اسلاید 10 :

فرمت ‏JPEGدر فرمت ‏‎DICOM

nيکي از دلايل ارزشمند بودن فرمت ‏JPEG2000‎‏ ‏‎ ‎پردازش و آناليز تصاوير با آن است که هيچ تغييري در پيکسل هاي تصوير صورت نمي گيرد و شما مي توانيد به نتايج پردازش خودتان اعتماد داشته باشد. حذف هر گونه اطلاعات تصاوير مي تواند در تشخيص اثر بگذارد، و فيلترها که در پردازش تصاوير کاربرد وسيعي دارند و نسبت به تغييرات رنگ و روشنائي در هر پيکسل دقيق بوده و به شما اجازه مي دهد که رنگ و يا روشنائي تصوير را طوري تغيير دهيد تا زمينه را جهت تشخيص شما مهيا سازد. ‏

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید