بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه  

    هدف از انتخاب این موضوع آگاهی دادن به افراد جامعه در مورد

   پیشرفت علم در زمینه تولید غذا در عصر نانوتكنولوژی می باشد.

   نانوتكنولوژی علمی جدید است كه می خواهد مضراتی كه علوم

   مصنوعی در عالم كنونی گذاشته را از بین برده واز راه طبیعی جهان

   را تبدیل به بهشت كند ، بطوری كه زندگی برای تمام مردم ازكودك تا

   بزرگ لذت بخش وراحت شود. انقلاب صنعتی برای اشخاص ساكن روی این سیاره این توانایی را ایجاد می كند . كه ازاین پس نیازی به بریدن درختان جنگل ها و فرستادن دودشان به هوا نشوند و این پیمان نانوتكنولوژی است .

اسلاید 2 :

   درحقیقت اگر هر 100 میلیون سال را یك سال در نظر بگیریم كره زمین سیاره ای 46 ساله است كه هیچ اطلاعاتی راجع به 7 سال اول آن وجود ندارد ودر مورد سالهای میانی آن اطلاعات كم و بیش پراكنده و نامطمئنی وجود دارد. درسن 42 سالگی گیاهان و جنگل ها پدیدار شده و شروع به رشد كرده اند،انسان جدید حدود 4 ساعت روی زمین است كه طی همین یك ساعت گذشته كشاورزی را كشف كرده و انقلاب صنعتی فقط یك دقیقه پیش اتفاق افتاد. حال ببینیم كه در این یك دقیقه انسان چه بلایی بر سر این كره 46 ساله آورده است.

اسلاید 3 :

تاریخچه

 نانو از یک کلمه یونانی (کوتوله )یا (به معنای چیزی کوچکتر

 از اندازه معمولی) گرفته شده است.

 در حدود سال 1950 میلادی ، فیزیکدان معروف آمریکایی ،   پروفسور ریچارد فاینمن پیشنهاد ساخت یک موتور الکتریکی

 با ابعاد کمتر از 1.64 اینج را داد و برای کسی که اولین بار  بارموفق به ساخت آن شود جایزه 1000 دلاری تعیین نمود.  سرانجام ویلیام مک لیلان با زحمت فراوان توانست بوسیله یک انبرک دستی و یک میکروسکوپ این کار را به انجام برساند.   

 در واقع هدف فاینمن از این کار ایجاد انگیزه در موسسات

 آموزشی و تحقیقاتی بود تا توجه آنها را به دنیای میکروها و

 نانوها جلب کند.

اسلاید 4 :

 

   فاینمن برای اولین بار و بطور جدی این بحث را در سال 1960  ودر تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) طی یک سخنرانی با عنوان (آن پایین فضای بسیاری هست) مطرح کرد. در طی این سخنرانی فاینمن طریقه نگارش 24 جلد دایره المعارف Britanica   را به صورت تئوری بر نوک یک سوزن توضیح داد و بدین ترتیب شاخه جدیدی از دانش پا به عرصه ظهور گذاشت.

اسلاید 5 :

نانو چقدر کوچک؟

    تا به اینجا متوجه شدیم که علم فناوری نانو که مورد بحث ما می‌باشد، در مورد بسیار کوچکها صحبت می‌کند.اما  می‌خواهیم بدانیم چقدر کوچک؟ یک نانومتر طولی است  برابر با 9-10 متر به عبارت دیگر یک میلیاردم متر.   برای درک بهتر این عبارت می توان به این نکته توجه   داشت که قطر تار موی انسان برابر 100 هزار نانومتر  ا ست یا به عنوان مثال، طول موج رنگ آبی برابر با 500 نانومتر است یا میزان فاصله دیسک خوان کامپیوتر با  صفحه دیسک در هنگام فعال بودن برابر 15 نانومتر است.

   تمام این مثال ها به این منظور است که به فوق العاده کوچک بوده مقیاس نانو پی ببریم، به طوریکه می توان نانو را با ویروس ها و یا حتی تک ‌مولکول‌های تشکیل دهنده آنها مقایسه کرد.

اسلاید 6 :

    اگر بخواهیم این اندازه را در ذهن خود مجسم کنیم باید بدانیم

   که اگر تعداد یک میلیون ذره   یک نانومتری را در کنار هم قرار دهیم تنها طولی برابر   با یک میلیمتر بدست می‌آید. به عنوان مثال در مورد نانوذرات فلزی، به محض قرار گیری    در هوا، به سرعت اکسید می شوند. در بعضی مواقع برای  حفظ خواص مطلوب نانوذرات، جهت پیشگیری از واکنش بیشتر، یک پایدار کننده را بایستی به آنها اضافه کرد که آنها    را قادر  می سازد تا در   برابر سایش، فرسودگی و خوردگی مقاوم باشند. واژه "نانوتکنولوژی" به معنی استفاده کردن از چیزهایی در گستره 1 تا 100 نانومتر است. به صورت کاملا دقیق هنگامی که ما از ابعاد نانومتری صحبت می‌کنیم منظور  ما ابعادی در اندازه اتمها و مولکولها می‌باشد.

n

n

n

اسلاید 7 :

نانو فناوری چیست؟

 فناوری نانو عبارت است از هنر دستکاری مواد در مقیاس اتمی یا مولکولی و به خصوص ساخت قطعات و لوازم میکروسکوپی (مانند روبات‌های میکروسکپی)

در ساده ترین حالت دانش نانو عبارت است از مطالعه اصول بنیادین مولکول ها و ساختارهایی با حداقل ابعاد ۱ تا ۱۰۰ نانومتر. این ساختارها به نانو ساختارها معروفند.

نانو فناوری عبارت است از کاربرد این ساختارهای نانویی در ادوات نانو مقیاس. هر چیزی که اندازه آن کوچکتر از یک نانومتر باشد تنها می تواند یک اتم آزاد یا یک مولکول کوچک باشد که در فضا معلق است مانند ذره رقیق بسیار کوچک بخار. 

اسلاید 8 :

  پس نانو ساختارها تنها کوچکتر از هر آنچه پیش از این ساخته ایم نیستند بلکه در واقع کوچکترین جامداتی هستند که می توان آنها را ساخت. به علاوه مقیاس نانو منحصر به فرد است از آن رو که جایی است که ویژگی های آشنای روزمره مواد همچون رسانندگی سختی یا نقطه ذوب یا خصوصیات شگفت انگیز و خارق العاده دنیای اتمی و مولکول از قبیل دوگانگی موج-ذره و اثرات کوانتومی مواجه می شوند . در مقیاس نانو بنیادی ترین خصوصیات مواد و ماشین ها طوری به اندازه شان وابسته است که در هیچ مقیاس دیگری نیست.

اسلاید 9 :

nنانو ذرات

    نانوذرات از ده ها یا صدها اتم یا مولکول و با اندازه ها و مورفولوژی های مختلف (آمورف، کریستالی، کروی شکل، سوزنی شکل و ...) ساخته شده است. اغلب نانوذرات که به طور تجاری مورد استفاده قرار می گیرند، به شکل پودر خشک و یا به صورت بخش مایع می باشند. البته نانوذرات ترکیب شده (آمیخته شده) در یک محلول آلی یا آبی که به شکل سوسپانسیون یا خمیری شکل است نیز مورد توجه می باشد. این ذرات در شکل ها و مورفولوژی های گوناگونی یافت می شوند، ساختارهایی از کروی گرفته تا فلسی، ورقه ای، شاخه ای، لوله ای و میله ای.

اسلاید 10 :

nخواص نانوذرات

   با گذر از میکرو ذرات به نانوذرات، با تغییر بر خی از خواص فیزیکی روبه رو می شویم که دو مورد مهم از آنها عبارتند از: افزایش نسبت مساحت سطحی به حجم و ورود اندازه ذره به قلمرو اثرات کوانتومی.

   افزایش نسبت مساحت سطحی به حجم که به تدریج با کاهش اندازهء ذره رخ می دهد، باعث غلبه یافتن رفتار اتم های واقع در سطح ذره به رفتار اتم های درونی می شود. این پدیده بر خصوصیات ذره در حالت انزوا و بر تعاملات آن با دیگر مواد اثر می گذارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید