بخشی از مقاله


استفاده از قالبهاي فلزي مشبک روفیکس در اجراي سقفهاي سازه هاي فولادي


چکیده


قالب فلزي مشبک روفیکس یک قالب درجا است و اغلب براي اجراي سقفهاي مرکب بتنی و دیوارهاي یکپارچه از آن استفاده می شود .امتیازات نهفته در روفیکس مانند سبکی، سرعت و سهولت در نصب و صرفه اقتصادي با توجه به شرایط اقلیمی اکثر مناطق ایران، نیاز به آن را تقریبا اجتناب ناپذیر کرده است . به عنوان مثال استفاده موفق از قالب روفیکس در شهر بم با تایید متخصصان هلال احمر و سازمان صلیب سرخ جهانی مشاهده می گردد.در طی سالهاي گذشته استفاده روز افزون از قالب فلزي روفیکس موجب ظهور ایده هاي نوینی در اجراي سقفهاي مرکب در ساختمان شده است. روش "عملیات همزمان" با استفاده از روفیکس نشان داده که زمان بندي مراحل مختلف ساخت و ساز با توجه به امتیازات آن، کاملا دستخوش تحول قرار گرفته است و کارشناسان کنترل پروژه می توانند با استفاده از این روش نوین، بازدهی در ساخت وساز را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.روفیکس صفحه فلزي مشبکی است که داراي هفت ناودانی به شکل v و تعداد حداقل 7000 شبکه در متر مربع می باشد.روفیکس موارد کاربرد بسیاري دارد که یکی از موارد استفاده آن به صورت قالب براي اجراي دالهاي بتنی و نهایتا حرکت به سوي حذف شبکه آرماتور در اجراي دالهاي مرکب در آینده می تواند صرفه جویی چشمگیري را در سطح ملی در مصرف آهن موجب شود.

واژه هاي کلیدي: قالب روفیکس، دال بتنی، عملیات همزمان، شبکه آرماتور، زمان بندي

-1مقدمه

بیش از چهل و پنج سال است که در کشورهاي صنعتی جهان از این محصول استفاده می شود. در ابتدا روفیکس براي ساختن سقفهاي کاذب (بدون نیاز به بستن شبکه میلگرد)مورد استفاده قرار گرفت


مقاومت خمشی قابل توجه روفیکس مهندسین را بر آن داشت که با قراردادن روفیکس بر روي تیرهاي فرعی و ریختن بتن بر روي آن، این محصول را به عنوان قالب و همینطور بخشی از فولاد تقویتی مورد استفاده قرار دهند. آزمایشات متعدد نشان داد که ترکیب بتن با روفیکس از طریق درگیرشدن بتن در شبکه هاي آن، مقاومت قابل توجهی را در مقابل بارگذاري از خود نشان میدهد.

افزایش استحکام سازه: قرار گرفتن روفیکس در سطح زیرین دال، یعنی در ناحیه حداکثرتنش کششی و قفل

شدن در شبکه هاي آن موجب می شود که تنش هاي حاصل از بارگذاري به ناودانی هاي روفیکس منتقل شوند. هر

یک از ناودانی هاي روفیکس داراي سطح مقطعی برابر چهل میلیمترمربع (معادل سطح مقطع میلگردي به قطر هفت

میلیمتر)می باشد.

برخلاف شبکه میلگرد که در آن میلگردها مستقل از یکدیگر عمل می کنند، ناودانی هاي روفیکس از طریق شبکه آن به یکدیگر متصل بوده و یک سطح یکپارچه فولادي تشکیل می دهند.بارگذاریهاي متعددنشان داده اند که ترکیب روفیکس و بتن در صورتیکه متراکم کردن بتن و درگیري آن با شبکه هاي روفیکس به نحو مطلوبی انجام شده باشد،

می تواند در حذف و یا کاهش مصرف آرماتور موثر واقع شود. نتیجه آزمایش خمشی دال در آزمایشگاه مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن ایران مشاهده می شود. که در هیچ یک از بارگذاري ها از میلگرد و یا هرگونه مصالح تقویتی دیگري استفاده نشده و ازمایش صرفا به منظور مطالعه رفتار بتن و قالب روفیکس صورت گرفته اند.


تصویر -3نتیجه آزمایش بارگذاري در آزمایشگاه مرکز تحقیقات ساختمان


تعیین ضخامت دال بتنی روي قالب روفیکس: رابطه بین ضخامت دال بتنی و اندازه دهانه تیرهاي فرعی براي شرایط مختلف بارگذاري در نمودار زیر نشان داده شده است. به عنوان مثال، چنانچه فاصله تیرهاي فرعی (l) از یکدیگر برابر با یک متر تعیین شده باشد، دال بتنی با ضخامت h=7 cm می تواند، با رعایت حاشیه اطمینان قانونی، سرباري معادل 1600 کیلوگرم برمترمربع را تحمل کند. آزمایشات مختلف نشان داده اند که ظرفیت نهایی دال حدود سه برابر مقادیر این نمودار می باشد.

-سربار قانونی براي ساختمانهاي مسکونی،اداري،آموزشی و سالنهاي اجتماعات مطابق با آیین نامه بارگذاري استاندارد 519 ایران

تصویر-4جدول تعیین ضخامت دال با توجه به اندازه دهانه تیرهاي فرعی

از امتیازات قالب روفیکس می توان نکات زیر را برشمرد:

-1سرعت و سهولت در اجرا

-2عدم نیاز به نیروي ماهر براي نصب

-3عدم نیاز به شمع یا جک

-4حذف قالب بندي به روشهاي متداول

-5کاهش ضخامت و وزن سقفها

-6یکپارچه شدن سقف و ایمنی بیشتر در برابر زلزله

-7ایجاد سقف دوجداره و عایق در برابر صدا

-8قابلیت عبور تاسیسات از فضاي میان دو لایه سقف و مهار پوسیدگی لوله ها

-9 قابلیت فرم پذیري بی نظیر براي ساخت فرم هاي پیچیده و زیبا متناسب با فرهنگ هر منطقه

-10بدون ضایعات در بارگیري، حمل، تخلیه، نگهداري و نصب

مثالهایی از کاربرد متنوع قالب فلزي روفیکس در پروژه هاي مختلف :

اجراي سقف مرکب بتنی:

مثال -1 پروژه هتل پتروشیمی در ماهشهر به مساحت 5000 متر مربع

.مثال -2ساختمان اداري گلخانه هاي صنعتی آشیانه سبز به مساحت 1500 متر مربع واقع در ورامین


روش عملیات همزمان (در فن آوري قالب روفیکس): در روشهاي معمول به علت محدودیت هاي ایمنی نمی توان نصب سازه فلزي و همچنین قالب بندي و بتن ریزي طبقات را همزمان انجام داد .معمولا ابتدا تیرگذاري یک یا دو طبقه انجام می شود و پس از قالب بندي و بتن ریزي آنها، مرحله بعدي شروع می شود . در صورت محدود بودن مقدار قالبها باید زمانی را نیز براي جدا کردن آنها از طبقات زیرین و استفاده مجدد در طبقات بالاتر در نظر گرفت. پیشرفت کار به سرعت قالب بندي و بتن ریزي و همینطور به سرعت تیرگذاري توسط گروه اسکلت ساز بستگی دارد. هماهنگی کارگران اسکلت ساز و قالب بند معمولا با دشواري صورت می گیرد و همیشه یکی از این دو گروه منتظر تکمیل کار گروه دیگر است. بارش برف و باران نیز می تواند سرعت عملیات را بیشتر کاهش دهد.در ساخت بناهاي بیش از چهارطبقه روش" عملیات همزمان" داراي توجیه قابل توجهی می باشد. این تاثیر را می توان در زمان بندي عملیات بخصوص در طراحی مسیر بحرانی cpm براي پروژه مشاهده کرد. براي معرفی این روش جدید بهتر است در یک مثال واقعی مراحل مختلف اجرا را مرور کنیم . پروژه اي که براي این مثال انتخاب شده دو بلوك پانزده طبقه مربوط به وزارت دارایی در سعادت آباد تهران می باشد.

مرحله اول :ابتدا با استفاده از روفیکس، راه پله هاي پنج طبقه اول به سرعت قالب بندي و بتن ریزي شدند .اجراي راه پله در ابتداي کار،انتقال روفیکس به طبقه پنجم را آسان تر کرده و ایمنی عملیات را نیز افزایش داد.


اجراي سریع راه پله هاي پنج طبقه اول با روفیکس

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید