بخشی از مقاله

چکیده:

درتحقیق صورت گرفته برروي عیوب اولیه درلوله هاي فولادي کم آلیازاستحکام بالا که بروش مقاومت الکتریکی - حلغ - تولیدشده اند بررسی گردید که پس ازشناسایی وبررسی عیوب بوجودآمده،فرآیندتولید راموردارزیابی قراردادیم وسپس نمونه ها راموردبررسی میکروساختاري مطابق بااستانداردلذذغ ق1حAقراردادیم وجهت بررسی دقیق ترنمونه هاراتوسط میکروسکوپ الکترونی - قغح - موردارزیابی وآنالیز ازعمق عیوب گرفتیم تا نوع عیوب وعلت بوجود آمدن این عیوب چه بوده است و سپس جهت بررسی استحکام این عیوب دربرابرگازسولفید،نمونه ها راموردآزمون خوردگی هیدروژنی - هعد - مطابق بااستانداردخنسلتق1 غهAشقراردادیم که نتیجه حاصله ازاین تحقیق درنمونه هاي 47-12و82-2ازنوع سیم جوش باز می باشدکه تنش پسماندکششی ناشی ازتوزیع دمایی درنمونه سبب بوجودآمدن عیب سیم جوش شده است و درنمونه 46-2ازنوع ناخالصی است.زمانی که اکسیژن بالا باشد این عیب که به اصطلاح ناخالصی می باشدبوجودمی آید.ناخالصی دراصل ازتجمع گروهی ازآخال ها هستندتشکیل شده است ودرنهایت پس ازقرارگیري نمونه هادرمحیط گازسولفید باتوجه به نتایج پیوست استحکام این عیوب دربرابرگازسولفیدپایین است.

کلمات کلیدي: خوردگی هیدروژنی،ناخالصی،سیم جوش باز،جوش مقاومت الکتریکی،میکروساختار

مقدمه:

جوشکاري فرکانس بالا یکی از روش هایی است که یک منبع گرم کننده با تولید یک جریان متناوب فرکانس بالا به صورت مقاومتی جهت ذوب کردن سطوح اتصال استفاده می شود .
جریان فرکانس بالا داراي مشخصات معینی می باشد که آنرا براي جوشکاري قابل استفاده می سازد. همانند جریان مستقیم یا جریان فرکانس پایین متناوب جریان فرکانس بالا نیز تمایل به جاري شدن در سطوح پردانسیته - غطفح صطکسسک - و جهت برگشت سطوح موازي و مجاور یکدیگر را جستجو می کند.

جوشکاري القایی فرکانس بالا و جوشکاري مقاومتی فرکانس بالا بدلیل تأثیرات مجاورتی و پوسته اي جریان جاري شده در لوله از عمق مشخصی از لبه عبور می کند. عمق جریان نفوذي به واسطه کنترل مقدار جریان قابل کنترل است و این پارامتر به ذوب سطحی نتیجتاًو به کیفیت جوشکاري وابسته است.

روش تحقیق:

در تحقیق بعمل آمده ابتدا شرایط تولید لوله را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و بعد از فرایند تولید عیوبی در لوله ها که توسط دستگاه آلتراسونیک بود مشخص کردیم و سپس محدوده معیوب را پس از جداسازي از لوله در آزمایشگاه مورد آماده سازي قرار دادیم.

نحوه آماده سازي نقاط معیوب:

جهت بررسی سه نقطه معیوب از لوله ها را برشکاري کردیم و توسط دستگاه پالیشینگ نقاط را آماده سازي کردیم و سپس توسط میکروسکوپ نوري نقاط را مشاهده کردیم. از عیوب مشاهده شده تصاویر ماکروسکوپی و میکروسکوپی تهیه کردیم و ابعاد عیوب که شامل طول و پهنا و عمق نمونه بود اندازه گیري کردیم.

جهت اندازه گیري دانه بندي ساختار نمونه هاي معیوب را توسط محلول فاینال %2 اسید نیتریک اچ کردیم تا اندازه دانه ها را بررسی کنیم که این عمل را مطابق با استاندارد لذذغق1حA اندازه گیري کردیم که اندازه دانه بندي این فولاد
8-10 میکرون گزارش گردیدبلم.

جهت بررسی هاي بیشتر و دقیق تر نمونه ها را مورد آزمایش میکروسکوپی الکترونی قغح قراردادیم که توانستیم علت بازشدگی بین دانه ها - ساختار - را بهتر بررسی کنیم که علت بازشدگی و بوجود آمدن عیوب از نوع سرد است یا گرم که در نتیجه گیري بیان گردیده است.

جهت حصول اطمینان در بزرگنمایی هاي مختلف تصاویر تهیه گردید و همچنین اندازه طول عیوب پهناي عیوب را نیز با این روش اندازه گیري کردیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید