بخشی از مقاله

چکیده

یکی از گام های مهم در ساخت بتن ژئوپلیمری، شرایط اعمالی بعد از عملآوری میباشد که فاکتور بسیار پراهمیتی بوده که مستقیما با دوام نمونه ها در ارتباط است. مهمترین مشخصه بتن مقاوت فشاری آن میباشد به همین جهت بررسی تاثیر دماهای مختلف عملآوری بر روی بتن ژئوپلیمری بسیار مهم میباشد. محلول هیدروکسید سدیم که تولیدی صنایع پتروشیمی بوده با غلظت 50 درصد ماده خشک در واحد جرم تولید شده و در دسترس میباشد و از آنجایی که یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده میباشد کاهش غلظت محلول کمک شایانی در صرفه اقتصادی تولید بتن مینماید. پس کاهش غلظت و از سوی دیگر تخصیص سهم بیشتری از محلول فعال کننده قلیایی-سیلیکاتی به سیلیکات سدیم باعث کاهش هزینه تمام شده میگردد. در این پژوهش تاثیر دماهای مختلف بر مقاومت فشاری بتنهای ژئوپلیمری بر پایه خاکستر کوره آهنگدازی مورد بررسی قرار گرفته که نتایج حاصل نشان داد که ژئوپلیمرها دارای گیرش سریع و مقاومت مطلوبی بوده که در همان روزهای نخستین مقاومت بالایی را از خود نشان میدهند و دمای عملآوری اولیه نقش بسیار مهمی را بر روی گیرش اولیه و مقاومت بتن ژئوپلیمر بر عهده دارد، از میان دمای 40، 60 و 80 درجه سانتیگراد دمای 80 درجه نتایج مقاومتی بالاتری را نشان میدهد.

کلید واژه ها: بتن ژئوپلیمری، محلول فعال کننده، دمای عمل آوری، خاکستر کوره

مقدمه

بتن از رایج ترین مصالح در صنعت ساختمان می باشد که مواد اولیه آن در تمام جهان به وفور یافت میشود و از طرفی تهیه و پرداخت آن به هر شکل مناسب میسر است.1 بتن از سیمان پرتلند معمولی حاصل می شود و در ساخت و توسعه زیر ساختها بکار میرود و در آینده میزان تقاضای بتن سیمانی افزایش خواهد یافت.2 بدیهی است که تولید سیمان مستلزم مصرف منابع طبیعی و به تبع آن رهاسازی حجم کثیری از دی اکسید کربن به محیط را در پی خواهد داشت. میزان بالای این مصرف، سیمان را در جایگاه سوم از پرمصرفترین مصالح پس از آلومنیوم و فولاد قرار داده است.

از این رو اهتمام به جایگزینی این مصالح مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گرفته است. در این میان بتنهای ژئوپلیمری به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی و دوامی مناسب گزینه بسیار مناسبی جهت بررسی میباشند. در این تحقیق نظر به بررسی تاثیر تغییر مقادیر و نسبتهای مواد اولیه بر مقاومت مکانیکی و دوامی این بتن میباشد

اهداف پژوهش

در این تحقیق سعی شده است با بکار بردن یکی از مواد بازیافتی خاکستر کوره آهنگدازی به عنوان موادی که سرشار از مواد سیلیکات و آلومینات هستند، نمونه های بتن ژئوپلیمری ساخته و خواص مکانیکی این نمونه ها با استفاده از آزمایشهای مدنظر مورد بررسی قرار گیرد. یکی از گام های مهم در مکانیزم گیرش و سخت شدگی نمونه های بتنی ژئوپلیمری، دمای عملآوری می باشد. در این تحقیق عملآوری نمونه ها - به دو صورت خشک و مرطوب - در دماهای مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا دمای مناسب پیدا شود.

سوال و فرضیه پژوهش

پرسش اصلی تحقیق بر محوریت تاثیر دماهای مختلف عملآوری بر مشخصات مقاومتی بتن ژئوپلیمری میباشد. که می توان آن را به صورت زیر بیان نمود:

 اثر دماهای مختلف عملآوری و زمان بر روی مقاومت فشاری بتن ژئوپلیمری بر پایه خاکسترکوره آهنگدازی چیست؟

بنابراین فرضیه پژوهش نیز بصورت زیر بیان می گردد:

تاثیر دماهای مختلف در عملآوری بر روی مقاومت فشاری بتنهای ژئوپلیمری بر پایه خاکستر کوره آهنگدازی متفاوت است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید