بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به اینکه عمل آوري مجدد می تواند باعث از سر گرفته شدن روند هیدراسیون براي بتن هایی که بخوبی تحت شرایط عمل آوري رطوبتی قرار نگرفته اند، بشود. لذا در این تحقیق، نمونه هاي بتنی که تحت عمل آوري رطوبتی اولیه ناقص قرار گرفته اند، پس از گذشت 28 روز از زمان ساخت، مجددا تحت شرایط عمل آوري رطوبتی قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمایشهاي مقاومت فشاري، جذب آب مویینه و نفوذآب تحت فشار نشان داد که عمل آوري مجدد خصوصا در بتن هاي داراي میکروسیلیس که نسبت به عمل آوري اولیه حساس هستند و همچنین نمونه هاي با نسبت آب به سیمان کمتر، موثر می باشد و باعث افزایش مقاومت فشاري و کاهش نفوذ پذیري آنها می گردد.

-1 مقدمه

عمل آوري بتن به روند کنترل نرخ و محدودکردن کاهش رطوبت بتن در طی واکنش هیدراسیون سیمان اطلاق می گردد. براي دستیابی به بتن با کیفیت مناسب، یک ترکیب ایده آل باید در کنار شرایط محیطی مطلوب قرار بگیرد تا در سنین ابتدایی سخت شدگی بتن بتواند بهترین نتیجه را بدهد 1]و.[2 عمل آوري بتن باید تحت یک شرایط و دوره زمانی مناسب عمل آوري قرار گیرد تا بتواند به حداکثر مقاومت و دوام خود برسد. اگر در هنگام عمل آوري بتن بتوان دماي محیط را به نحو مناسب تنظیم نمود و بتن تحت شرایط دمایی مناسب قرار گیرد، تنها عامل رطوبت باید کنترل گردد

با توجه به اینکه اگر رطوبت نسبی فضاي مویینه داخلی بتن کمتر از 80 درصد شود، عمل هیدراسیون سیمان متوقف می گردد [5]، لذا همواره میبایست تحت یک شرایط عمل آوري مناسب نظیر عمل آوري با آب، رطوبت نسبی داخلی بتن بالاي 80 درصد نگه داشته می شود تا عمل هیدراسیون سیمان بطور کامل صورت پذیرد.

مناسبترین زمان عمل آوري بتن سنین ابتدایی گیرش آن می باشد چرا که در این سنین حداکثر واکنش سیمان با آب رخ داده و بتن تا حدودي به مقاومت مشخصه مورد نظر می رسد .[6] لذا ضروري است در این مدت زمانی که تا 28 روز پس از اجراي بتن می باشد، بتن تحت شرایط مناسب دمایی و رطوبتی قرار گیرد.

با توجه به اینکه عمل آوري رطوبتی بتن تا سن 28 روز اولیه گیرش هزینه بر می باشد و ازطرفی منجر به تاخیر در اجراي پروژه ها می گردد درنتیجه معمولا تا چندروز اولیه پس از گیرش این عمل صورت می پذیرد. لذا ضروري است که نتایج این مدت زمانی عمل آوري اولیه با هم مقایسه گردند. ازطرفی اگر عمل آوري رطوبتی متوقف گردد و بتن
 مجددا تحت شرایط مناسب رطوبتی قرار گیرد، روند کسب مقاومتی که متوقف شده است می تواند مجددا از سر گرفته شود که خود همین مساله مقاومت از دست رفته ناشی از عمل آوري نامناسب اولیه را جبران کرده و به بهبود پارامترهاي مقاومتی و دوامی بتن منجر می گردد.

دراین پژوهش سعی برآن شده نمونه هاي بتن معمولی وهمچنین نمونه هاي بتنی حاوي میکروسیلیس، با توجه به شرایط مختلف دوره عمل آوري اولیه و ثانویه، تحت آزمایشهاي مقاومت فشاري، نفوذآب تحت فشار و جذب آب موئینه قرار بگیرند و نتایج آنها با هم مقایسه گردند.

-2 برنامه آزمایش و ساخت نمونه ها
-1-2 مواد و مصالح مصرفی

سنگدانه هاي ریز - ماسه - مصرفی از نوع دوشور و سنگدانه هاي درشت - شن - از نوع کوارتزي شکسته وبا حداکثر اندازه 20 میلی متر می باشد. دانه بندي این مصالح نیز مورد آزمایش قرار گرفته که در اشکال1و2 آورده شده است.
شکل:1 منحنی دانه بندي شن

شکل:2 منحنی دانه بندي ماسه

سیمان مصرفی از نوع سیمان آبیک تیپ دو می باشد. همچنین مشخصات مربوط به پودر میکروسیلیس مورد استفاده در این پژوهش نیز مطابق با الزامات آیین نامه استاندارد آمریکا [8] ASTM-C1240 می باشد. به منظور دستیابی به کارآیی مناسب در بتن هاي حاوي پودر میکروسیلیس، از فوق روان کننده از نوع اسیدهاي کربوسیلک اصلاح شده در آب استفاده شده که با توجه به توصیه کارخانه سازنده آن، مقدار مناسب قابل استفاده در مخلوط هاي بتنی 0/5 تا 3 درصد وزن مواد سیمانی می باشد. آب مصرفی نیز از نوع آب شرب می باشد.

-2-2 طرح اختلاط

طرح اختلاط براي بتن هاي بدون میکروسیلیس و بتن هاي حاوي پودر میکروسیلیس در جدول 3 آورده شده است. اسلامپ مورد نظر براي تمامی نمونه ها بین 70-50 میلیمتر می باشد. میزان درصد میکروسیلیس مورد استفاده، 10درصد وزنی سیمان می باشد.
جدول:3 ترکیب وزنی اختلاط براي بتن هاي بدون میکروسیلیس - 0A,0B,0C - و بتن هاي حاوي پودر میکروسیلیس

-3-2 دوره هاي عمل آوري

در این مطالعه 5 شرایط عمل آوري رطوبتی اولیه به نمونه ها اعمال گردید - در تمامی دوره هاي عمل آوري، دماي آب آهک و دماي محیط یکسان و برابر 20±2 درجه سانتیگراد می باشد. - ودر انتهاي 56 روز از دوره هاي عمل آوري، تمامی نمونه ها تحت آزمایش قرار گرفتند.

سري : A نمونه ها به مدت 28 روز در زیر آب آهک نگهداري شده پس از آن نمونه ها از آب آهک خارج شده و در هواي آزاد به مدت 28 روز نگهداري می گردند.

سري : B نمونه ها به مدت سه روز درون آب آهک نگهداري شده و سپس به مدت 53 روز در هواي آزاد نگهداري شدند.

سري : C نمونه ها به مدت سه روز درون آب آهک نگهداري شده و سپس به مدت 25 روز تحت شرایط هواي آزاد نگهداري شده، سپس مجددا به مدت 4 روز درون آب آهک قرار داده و سپس نمونه ها را از آب آهک خارج کرده و 24روز دیگر تحت شرایط محیطی قرار داده شدند.

سري : D نمونه ها به مدت سه روز درون آب آهک نگهداري شده و سپس 25 روز تحت شرایط محیطی نگهداري و مجددا براي مدت 28 روز درون آب آهک گذاشته شدند.

سري : E نمونه ها براي مدت 7 روز درون آب آهک نگهداري شده و سپس براي مدت 49 روز تحت شرایط محیطی نگهداري شدند.

-3 جزئیات آزمایشها و نتایج آنها
-1-3 آزمایش مقاومت فشاري

بر اساس استاندارد[9] ASTM C -39 براي تعیین مقاومت فشاري بتن از نمونه هاي استوانه اي به ابعاد 200 در 100 میلیمتر استفاده شده و براي هر طرح سه نمونه استوانه اي جهت تعیین مقاومت فشاري انتخاب شده است. جهت انجام آزمایش فشاري، نمونه بایستی در امتداد مرکز صفحه فوقانی اعمال نیروي دستگاه آزمایش قرار گیرد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید