بخشی از مقاله

چکیده
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر مدول نرمی ماسه بر مقاومت فشاری بتن می باشد بدین منظور با استفاده از 12 نوع دانه بندی با مدول نرمی ماسه متفاوت و نسبت آب به سیمان ثابت 19 طرح اختلاط گوناگون بررسی شده است. همچنین به واسطه طرح اختلاط های طراحی شده 114 نمونه مکعبی تهیه و در سنین 7 ، 28 و 42 روز تحت آزمایش مقاومت فشاری قرار گرفت. نتایج حاصل بیانگر تأثیر مسقیم مدول نرمی ماسه برخواص فیزیکی و مکانیکی بتن می باشد. به این صورت که کاهش مدول نرمی ماسه از 4 تا 2/7 افزایش اسلامپ و مقاومت فشاری بتن را به همراه دارد. عامل افزایش پارامترهای مکانیکی بتن را میتوان در انسجام ساختار دانه بندی مصالح سنگی با مدول نرمی کمتر دانست. همچنین وجود مصالح سنگی با ابعاد کوچکتر در ساختار دانه بندی با مدول نرمی پایین تر سبب شده است تا شرایط مناسب تری برای جابجایی ذرات بزرگتر فراهم آید که این امر افزایش نرخ اسلامپ را در مقابل کاهش میزان مدول نرمی به همراه داشته است. در نتیجه میتوان گفت نوع دانه بندی مصالح سنگی به منظور ایجاد یک ساختار مناسب، تأثیر بسزایی بر خواص فیزیکی و مکانیکی بتن ایفا می کند.

-1 مقدمه
از آنجایی که حدود 75 درصد از حجم بتن را مصالح سنگی تشکیل می دهد، مطالعه در مورد تأثیر ویژگیهای آن از قبیل نوع دانه بندی بر پارامترهای فیزیکی و مکانیکی بتن ضروری به نظر می رسد. با توجه به بررسی های به عمل آمده در زمینه تاثیر ضریب نرمی ماسه تحقیقات صورت گرفته و بر روی این موضوع که از پارامتر های اساسی طراحی طرح اختلاط های بتن می باشد و بر روی خواص مکانیکی بتن موثر است پرداخت شده است با این وجود به برخی از تحقیقات مرتبط در این زمینه اشاره می شود که بیشتر به موضوع بزرگترین اندازه و نوع ماسه مصرفی و تاثیر آن ها بر روی خواص مکانیکی بتن پرداخته اند. نویل و همکاران [2] در سال 1997 به بررسی تاثیر دانه بندی مصالح بر روی مدول الاستیسیته بتن پرداختند. تسدمیر و همکاران [3] در سال 1999 به بررسی اثر ترکیبی نوع داسنگدانه و فوم سیلیکا بر مقاومت فشاری بتن پرداختند. آتکین و همکاران [4] در سال 1990 تاثیر مشخصات سنگدانه بر خواص بتن مقاومت بالا را مورد مطالعه قرار دادند.
-2 شرح آزمایش
در این تحقیق نمونه های بتنی بر اساس آئین نامه [1] ACI 211 ساخته شده است.
-1-2  طرح های ساخته شده با مقاومت 250 Kg/cm2 - نمونه استوانهای - برای ساختن طرح اختلاط بتن در ابتدا نیاز است آزمایش های مربوطه بر روی نمونه ها صورت گیرد که در ادامه به شرح این آزمایش ها پرداخته شده و نتایج برای نمونه اول ارائه گشته است.

-1-1-2 آزمایش دانه بندی مصالح سنگی
آزمایش دانه بندی مصالح سنگی بر اساس استاندارد - - ASTM D422 - انجام گرفته و نتایج حاصل از دانه بندی مصالح در شکل های 1 تا

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید