بخشی از مقاله

چکیده:

در این مطالعه به بررسی تاثیر پودر سنگ و سایز سنگدانه درشت بر خواص بتن تازه و بتن سخت شده خودتراکم پرداخته شده است. بدین منظور دو طرح اختلاط طراحی گردید که یک طرح اختلاط به عنوان طرح شاهد منظور گردید.

به جهت بررسی پودر سنگ و سایز سنگدانه ي درشت بر آزمایشات بتن تازه که شامل: آزمایش جریان اسلامپ، قیف V شکل، جعبه L، جعبه U، و همچنین آزمایشات بتن سخت شده که شامل: آزمایش مقاومت فشاري ، مقاومت کششی می باشد، روي بتن خودتراکم انجام گرفته شد. نتایج حاصل نشان می دهد، به کار بردن پودر سنگ در مخلوط بتن خودتراکم باعث بهبودي روانی بتن به مقدار 25 درصد شده است.همچنین به دلیل کاربرد پودر سنگ در مخلوط بتن خودتراکم تازه از بوجود آمدن هاله ي دوغاب و رخ دادن پدیده ي جداشدگی جلوگیري به عمل آمد.

از طرفی به دلیل ریز دانه بودن پودرسنگ، باعث بهبود شکل پذیري و کاهش سختی بتن خودتراکم گردیده است. به کار بردن پودرسنگ می تواند تا حدود خیلی کم در مقاومت فشاري تاثیر گذار باشد ولی با افزایش سایز سنگدانه ي درشت از 5-12/5 میلی متر به 5-19/5 میلی متر، باعث بهبودي مقاومت فشاري شده است. کاربرد پودرسنگ در مخلوط بتن خودتراکم باعث بهبود مقاومت کششی به مقدار 28 درصد گردده است.

1مقدمه

در سال هاي اخیر با افزایش سرعت احداث ساختمان هاي بلند مرتبه و با دهانه هاي بزرگ در کلان شهرها نیاز به تولید بتن هاي با عملکرد و مقاومت بالا که از وزن کم و شکل پذیري قابل قبولی برخوردار باشند، بیش از پیش ضرورت یافته است.استفاده از سبکدانه هاي طبیعی و مصنوعی در ساخت بتن علاوه بر کاهش وزن بتن وبه تبع آن صرفه جویی در میزان میلگرد مورد نیاز، کاهش ابعاد ساختمان،کاهش هزینه حمل و نقل، کاهش هزینه قالب بندي و مهاربندي در حین اجراي مقاطع،مقاومت بیشتر در برابر آتش در مقایسه با بتن معمولی به همراه دارند.بتن خودتراکم، نوع جدیدي از بتن هاي با عملکرد بالا است که می تواند بدون جداشدگی وانسداد، تحت وزن خود وبدون نیاز به لرزاندن خارجی به محل مورد نظر جریان یابد و قالب را پرکند.

نمودار .1 مشخصات طرح اختلاط S1    
نمودار.2 مشخصات طرح اختلاط S2

3 تاثیر پودر سنگ و سایز سنگدانه درشت بر جریان اسلامپ

جهت بررسی خواص متفاوت بتن خودتراکم از قبیل: قابلیت عبور و پایداري بتن خودتراکم و تغییر شکل پذیري یا روانی بتن از آزمایش اسلامپ استفاده می گردد

در این مطالعه، با بکار بردن ودر سنگ به مقدار 20 درصد وزن سیمان در مخلوط بتن خودتراکم، باعث بهبودي 25 درصدي جریان اسلامپ شده و همچنین باعث جلوگیري از جدا شدگی سنگدانه ها گردیده است. می توان دریافت با بکار بردن پودر سنگ به عنوان ریز دانه و فیلر در مخلوط بتن خودتراکم باعث حفظ همگنی بتن و جلوگیري از ایجاد هاله ي دوغلب در اطراف بتن خودتراکم و همچنین جلوگیري از اور دز کردن بتن خودتراکم به دلیل نسبت آب به سیمان می شود. همانطور که در نمودار - 1 - مشاهده می شود پودر سنگ باعث افزایش روانی بتن خودتراکم می گردد.

 نمودار .1 تغییرات جریان اسلامپ

4  تاثیر پودر سنگ و سایز سنگدانه درشت بر قابلیت پرکنندگی و جریان بتن در حضور میلگرد - جعبه - L

این آزمایش می تواند شاخصی براي قابلیت پرکنندگی و ارزیابی جریان بتن در محل هایی با حضور میلگردها باشد

این آزمایش می تواند وجود و یا عدم وجود جداشدگی بتن را به صورت چشمی مشخص سازد. در این آزمایش، جریان بتن از میان میلگرد ها به صورت سه بعدي قابل تفسیر می باشد و نتایج این آزمایش به رفتار رئولوژي بتن و قابلیت همگن ماندن بتن بستگی دارد.

نتایج نشان می دهد که حضور پودر سنگ در مخلوط بتن خودتراکم تازه، باعث بهبود روانی و عدم وجود جداشدگی بتن شده و تا حدودي از نسبت انسداد در بتن خودتراکم تازه را کاهش می دهد. دلیل انسداد را می توان استفاده از سایز سنگدانه ي درشت 5-19-5 را دانست.همچنین پودر سنگ باعث بهبودي همگنی بتن تازه شده که خود باعث بهبودي نتایج آزمایش جعبه L می شود. - نمودار - 2

نمودار .2 آزمایش جعبه - mm - L

5 تاثیر پودر سنگ و سایز سنگدانه درشت بر تراکم پذیري بتن و جریان بین موانع - جعبه - U

آزمایش جعبهU، شاخصی براي سنجش تراکم پذیري بتن از طریق ارتفاع بتن بعد از جریان یافتن بین موانع است.

این آزمایش به منظور کنترل توانایی عبور بتن خودتراکم از خروجی هاي تنگ و باریک ئتحت ارتفاع مشخص طراحی شده است. میزان اختلاف ارتفاع بین دو مجرا - H2-H1 - باید کمتر از 30میلی متر باشد. این آزمایش قابلیت عبور و پرشدگی و توانایی شکل پذیري بتن را مدل سازي می کند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید