بخشی از مقاله

چکیده

تحلیلهاي بسیاري بر روي سیکل هاي جذبی یک و دو اثره همراه با یک کندانسور بعمل آمده است، لکن در این مقاله سیکل جذبی آب لیتیوم بروماید دواثره با جریانهاي سري و موازي همراه با دو کندانسور، بررسی و مقایسه شده است. بدین منظور قوانین بقاي جرم و انرژي حاکم بر سیستم نوشته شده، ضریب عملکرد سیستمها محاسبه و تلفات اگزرژي نیز تحلیل شده است.

کلمات کلیدي: چیلر جذبی دو اثره، تحلیل ترمودینامیکی، اگزرژي

مقدمه

شرایط محیط زیست انسان تأثیر مستقیمی بر چگونگی حالات روانی، وضعیت فیزیکی، نحوه انجام کار و .... دارد. از آنجائیکه بخش عمده زندگی بشر امروز در ساختمان میگذرد، ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی در ساختمان، اهمیت زیادي دارد. امروزه با افزایش شهرنشینی صنعت تهویه مطبوع گسترش یافته است. یکی از منابع سرمایش مرکزي در ساختمانها، چیلر است که وظیفه خنک کاري آب مورد استفاده در سیستم تهویه مطبوع را برعهده دارد. سیستمهاي جذبی آب لیتیوم بروماید به طور وسیعی در تأسیسات تهویه مطبوع مورد استفاده قرار میگیرند.
محققان زیادي به تحلیل سیکل جذبی یک اثره پرداختهاند .[3-1] جمعی نیز سیکل جذبی دواثره را تحلیل نمودهاند .[6-4] اما در اکثر مقالات به سیکلهاي سري همراه با یک کندانسور توجه شده است لکن در این مقاله سیکلهاي دواثره از نوع سري و موازي همراه با دو کندانسور بررسی و تحلیل شده است.

توضیح عملکرد سیکلها

شکل - 1 - و - 2 - طرح شماتیک چیلر جذبی دواثره سري و موازي را نشان میدهند. این سیکلها داراي اواپراتور، ابزوربر، ژنراتور دما بالا، ژنراتور دما پایین، دو مبدل حرارتی و دو کندانسور می باشند. در سیکل سري محلول رقیق خروجی از ابزوربر به مبدل حرارتی دما پایین پمپ شده و سپس وارد مبدل حرارتی دما و آنگاه مستقیماً وارد ژنراتور دما بالا میشود. مقداري از آب موجود در محلول آب لیتیوم بروماید تبخیر و توسط خط 17 وارد کندانسور دما بالا میشود.بقیه محلول آب لیتیوم بروماید - خط - 14 نیز بعد از عبور از مبدل حرارتی دما بالا و گذشتن از شیر انبساط وارد ژنراتور دما پایین میشود. در این مرحله نیز مقداري از آب موجود در محلول آب لیتیوم بروماید تبخیر و توسط خط 7 وارد کندانسور شده و محلول آب لیتیوم بروماید باقیمانده از مبدل حرارتی دما پایین گذشته و بعد از عبور از شیر بصورت محلول غلیظ وارد ابزوربر میشود.

بخارات آب خطوط 7 و17 توسط کندانسورها، مایع شده و پس از عبور از اواپراتور بخار میشوند. بخار آب خروجی از اواپراتور مستقیماً وارد ابزوربر شده و توسط محلول غلیظ درون ابزوربر جذب میشود و دوباره به صورت محلول رقیق از ابزوربر خارج میشود و این سیکل ادامه مییابد. ولی در سیکل موازي این محلول رقیق بطور همزمان وارد ژنراتور دما پایین و ژنراتور دما بالا میشود، آب تبخیر شده وارد کندانسورها میشود و محلول غلیظ همانند سیکل سري به ابزوربر بازمیگردد. در هر دو سیکل سري و موازي بخار آب گرفته شده از محلول آب لیتیوم بروماید در هر ژنراتور وارد یک کندانسور مجزا میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید