بخشی از مقاله

چکیده

هیدرولیک جریان تک فازي و چندفازي در لولههاي کامپوزیتی از دیدگاه تعیین پارامترهاي طراحی جریان بررسی شد. بدین منظور رژیمهاي جریانی چند فازي در خطوط لوله و پارامترهاي اصلی مشتمل بر افت فشار و حداکثر سرعت جریان سیال بررسی و با استانداردها و مراجع مختلف مقایسه شده است. در این راستا روابط و الگوهاي مختلف دستهبندي و همچنین مدلسازي ترمودینامیکی و شبیهسازي فرآیندي جریان سیال با استفاده از نرمافزارهاي PVTsim و Pipesim در خط لوله 8 اینچ و تحت شرایط عملیاتی مختلف انجام شده است. نتایج بیانگر افت فشار کمتر سیال در لوله کامپوزیتی نسبت به لوله هاي فلزي - بسته به سیال و نوع جریان از 5 تا 50 درصد - و همچنین حداکثر سرعت مجاز بیشتر نسبت به لولههاي فلزي است.

١- مقدمه

طراحی لولههاي کامپوزیتی با توجه به موضوعات هیدرولیکی و شارجریان انجام میشود؛ چون این مسایل از ملاحظات اساسی در طراحی موثر جریان گاز و مایع در سیستم هاي لولهکشی هستند. لولههاي کامپوزیتی به لحاظ هیدرولیکی برتريهاي قابل توجهی نسبت به مواد مرسوم مانند لوله هاي فلزي و بتنی دارند؛ هموار بودن سطح داخلی لوله کامپوزیتی باعث کاهش مقاومت سیال و انرژي لازم براي جریان یافتن سیال در داخل لوله میشود - Mazumdar 2002 - ؛ با این حال الگوي مدونی در داخل کشور جهت طراحی این لوله ها وجود ندارد.

-2 روش محاسبات

جهت مدلسازي ترمودینامیکی سیال از نرمافزار - Calsep 2011 - PVTsim نسخهي 20 و جهت انجام محاسبات فرآیندي از نرمافزار - Schlumberger 2008 - PipeSim نسخه 2008.1 استفاده شده است.

-1-2 جزئیات مدلسازي ترمودینامیکی

ترکیب نفت در جدول 1 آورده شده است، این ترکیب داراي دو برش سنگین C7+ است که مشخصات این دو برش مشتمل بر وزن مولکولی و وزن مخصوص در جدول 2 آورده شده است.

جدول-1 ترکیب درصد نفت مورد استفاده در شبیه سازي

جدول-2مشخصات برشهاي C7+

جهت بررسی رفتار فازي سیال از معادله حالت پنگ- رابینسون - PR - و براي ویسکوزیته از مدل CSP استفاده شده است. از آنجاییکه تمامی خصوصیات C7+ موجود نمیباشد و بدست آوردن در آزمایشگاه نیز مستلزم صرف هزینه گزاف میباشد لذا با استفاده از دو خصوصیت MW و دانسیته مشخصهسازي براي هر دو جزء سنگین انجام پذیرفت. دماي سیال در خط برابر 65 درجه سانتیگراد و فشار در ابتداي خط 300 psig است.

-2-2 جزئیات شبیهسازي فرآیندي

-1-2-2 مدلها

•    رابطه جریان چند فازي افقی: - Brill 1988 - Beggs & Brill Revised

•    رابطه جریان تک فازي: - GPSA 1998 - Moody

-2-2-2 لولهي کامپوزیتی

•    طول لوله: 10 کیلومتر
•    جنس لوله: GRE

•    سایز لوله: 8 اینچ با قطر داخلی 208/8 و ضخامت 9/3 میلیمتر

-3 اصول محاسبات هیدرولیک

-1-3 محاسبات جریان تک فاز

روشهاي مختلفی جهت محاسبه افت فشار در لولههاي کامپوزیتی بکار میرود. روشهاي متداول در جریانهاي تک فازي شامل معادله Hazen Williams, Darcy-Weisbach و Manning میباشد. براي اغلب لولهها میزان اتلاف فشار ناشی از زبري از معادله دارسی-ویسباخ بدست میآید. بر اساس استاندارد شرکت ملی نفت ایران - IPS 2010 - جهت محاسبه افت فشار در جریان با سیال آب معادله Hazen Williams بسیار دقیق بوده و بایستی از این معادله استفاده گردد. معیار طراحی جهت افت فشار مشابه با خطوط لوله فلزي میباشد. . - ISO 2000; ISO 2002 -

-1-1-3 معیار حداکثر سرعت سیال در لوله

براي جریان تک فازمعمولاً از فرمولهاي ذیل استفاده می شود - AWWA 1996 - ، اگر سیال خورنده یا ساینده باشد حداکثر سرعت سیال نصف حالت سیال عادي میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید