بخشی از مقاله

چکیده -

در این مقاله تزریق و انتقال حاملها به فیلم نازک ترکیبی - blend - متشکل از Poly - n-vinylcarbazole - - PVK - و tris - 8-hydroxyquinoline - aluminium - Alq3 - با نسبت وزنی 2:10، از دو آند - ITO و ITO اصلاح شده با - Poly - 3,4 - ethylenedioxythiophene/polystyrenesulphonate   - PEDOT:PSS - بررسی شده است. مشخصه I-V دیودهای ساخته شده با ضخامتهای مختلف لایه ترکیبی نشان میدهد که جریان در ولتاژ پایین ناشی از تزریق حفرهها در آند و محدود شده به بار فضایی است درحالیکه جریان در ولتاژهای بالا به شدت افزایش مییابد که بر اساس تونلزنی الکترون تزریق شده از کاتد قابل توصیف است.

-1 مقدمه

امروزه توسعه و پیشرفت فناوری ساخت دیودهای گسیلنده نوری آلی در گرو درک و کنترل سازوکارهای بنیادی گسیل نور نظیر تزریق و انتقال بار، تشکیل اکسایتون و فرآیند بازترکیب میباشد

هرچه سد تزریق بارها از الکترودها کوچکتر باشد و تعادل بین شار الکترون و حفره بیشتر باشد، بازده و طول عمر وسیله افزایش مییابد. یکی از روشهایی که منجر به کاهش سد تزریق حاملها در الکترودها، ایجاد توازن بیشتر میان شار الکترون و حفره در ناحیه فعال دیود و در نتیجه افزایش بازده و طول عمر دیود نورگسیل آلی میشود استفاده از ترکیب پلیمرها و مولکولهای کوچک آلی با خاصیت الکترولومینسانس است 

انتخاب نیم-رساناهای آلی متفاوت به شکل محلول در ساختار OLED، این مزیت را دارد که از یک طرف فرآیند لایه نشانی ساده است و همچنین با انتخاب ماده آلی مناسب و کنترل غلظت آن میتوان ساختاری با بازده بالا بهدست آورد

در این پژوهش نمونههائی با ساختار ITO/Blend/Al با ضخامتهای مختلف ترکیب PVK:Alq3 ساخته شده است و اثر لایه PEDOT:PSS به عنوان لایه تزریق کننده حفره بر روی مشخصه جریان-ولتاژ نمونههای مختلف بررسی گردیدهاست. همچنین ساز و کارهای تزریق و انتقال حامل-ها نیز مدلسازی شده و پارامتر تحرکپذیری حاملها - - به عنوان عاملی موثر بر خواص الکتریکی و اپتیکی OLEDها محاسبه و ارائه شده است.

-2 جزئیات آزمایشگاهی

در فرآیند آزمایشگاهی نخست مواد PVK و Alq3 خالص با نسبت وزنی مشخص - Alq3:PVK - 2:10 ترکیب شده و در حلال کلروفورم با غلظت 15 mgr/mL حل شدند. سپس ترکیب حاصله به روش لایهنشانی چرخشی بر روی بستره-های ITO با مقاومت سطحی 15 /cm2 که قبلا با محلول-های پروپانول، استون و آب دییونیزه در دستگاه التراسونیک هر بار به مدت 10 دقیقه شستشو داده شده و در آون در دمای 60 °C خشک شدند، لایهنشانی شدند.

در تعدادی از نمونهها لایه PEDOT:PSS بین لایه ترکیبی و بستره ITO به روش لایهنشانی چرخشی انباشت شد. ضخامت لایه ترکیبی 110 nm و 90 به ترتیب با آهنگ چرخش 1800 rpm و 2200 انتخاب شد. پس از لایهنشانی مواد آلی لایهها به مدت یک ساعت در دمای 80 C در محیط نیتروژن خشک شدند. سرانجام لایه آلومنیوم به عنوان کاتد به روش تبخیر حرارتی در خلا با ضخامت nm 180 لایهنشانی گردید. مشخصه I-V نمونهها با دستگاه اسپکترومتر Keithley 2400 اندازهگیری شدند. تمام اندازه-گیریها در دمای اتاق در هوا انجام گرفت و ناحیه فعال نمونهها دایرهای به شعاع 3 mm بود.

-1-2  نتایج و بحث

مشخصه j-V نمونهها با ساختارهای ITO/PVK:Alq3 - 10:2 - /Al - 1 - و ITO/PEDOOT:PSS/PVK:Alq3 - 10:2 - /Al - 2 - و با دو ضخامت متفاوت 110 nm و 90 ترکیب - blend - در شکل 1 نشان داده شده است.

شکل :1 مشخصه j-V نمونهها برای دو ساختار - 1 - و - 2 - با دو ضخامت متفاوت 

شکل 2 نمودار logJ-logV نمونهها را نشان میدهد. همان-طور که مشاهده میشود تمام منحنیها شامل دو ناحیه متفاوت هستند، یک خط مستقیم در ولتاژهای پایین و یک افزایش سریعتر جریان در ولتاژهای بالا. شیب منحنیها در ولتاژهای پایین تقریبا برابر 2 است - که متناظر است با j - V~2 که نشاندهنده آن است که جریان در ولتاژهای پایین از قانون Child تبعیت میکند و محدود شده به بار فضایی است.

شکل :2 مشخصه logj-logV ساختارها با دو ضخامت متفاوت لایه ترکیبی.

بر اساس قانون Child، جریان محدود شده به بار فضایی در شرایطی که دام - trap - وجود ندارد و یا دامها خیلی کم عمق هستند از رابطه زیر پیروی میکند:

که ضریب دیالکتریک، oتراوایی خلا، تحرک پذیری موثر حامل، d ضخامت لایه آلی و V ولتاژ اعمالی است. با توجه به اینکه PVK یک انتقال دهنده حفره با الکترون-خواهی و انرژی یونیزاسیون پایین - بهترتیب 2/3 eV و eV - 5/8 است، تحرکپزیری حفرهها را در ترکیب - 10:2 - PVK:Alq3 غالب در نظر میگیریم و با فرض =3 ، تحرک-پذیری حفرهها را در ترکیب از رابطه - 1 - محاسبه میکنیم. نتایج در جدول 1 آورده شده است. تحرکپذیری حفرهها در PVK از آزمایشهای اندازهگیری زمان پرواز - روشی برای محاسبه تحرکپذیری حاملهای بار - بین 10-7 cm2V-1S-1 و 10-6 اندازهگیری شده است [6] که در توافق خوبی با نتایج بدست آمده در این بررسی میباشد.

جدول :1 تحرکپذیری ساختارهای مختلف

همانطور که دیده میشود وجود لایه PEDOT:PSS که نقش تزریق حفره را دارد باعث افزایش تحرکپذیری حفره-ها در ساختار میشود.

در ولتاژهای بالا که با افزایش سریعتر جریان روبرو میشویم وابستگی چگالی جریان به ولتاژ به صورت توان 5 است که بیانگر وجود تلههای بار در داخل لایههای آلی است. همچنین با افزایش ولتاژ احتمال تونلزنی الکترونها از سد تماس Al و لایه آلی افزایش یافته و بنابراین تزریق دوگانه الکترون و حفرهها باعث مشاهده جریان بالا در این ولتاژهاست.

که q بار الکترون، h ثابت پلانک، m* جرم موثر حامل، E میدان الکتریکی اعمالی و سد پتانسیل در تماس با الکترود میباشند. بنابراین انتظار میرود با رسم نمودار ln - jFN/E2 - بر حسب E-1 خط راستی بهدست آید و از روی شیب آن سد تزریق محاسبه شود. در شکل 3 نمودار تجربی FN نمونهها آورده شده است.

شکل :3 نمودار FN نمونهها برای دو ساختار - 1 - و - 2 - با دو ضخامت متفاوت

دیده میشود هر چهار منحنی رفتار خطی خوبی در ولتاژهای بالا نشان میدهند و همچنین شیب خطوط برای ضخامتهای متفاوت ساختارها تقریبا یکسان است که بیانگر آن است که تزریق الکترون از طریق تونلزنی انجام میشود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید