بخشی از مقاله

چکیده
پیرامون اهمیت روز افزون فناوری اطلاعات ،علوم و تکنولوژی های وابسته به آن دست کم در سالهای اخیر در ایران و جهان بحث های بسیاری مطرح شده و تقریبا به حد کفایت در این مورد سخن به میان آمده است.اکنون برآنیم که ابعاد دقیق تری از این مهم را در حوزه برونسپاری فناوری اطلاعات قدری بشکافیم و زوایای دیگری از آن را در خصوص اجرای هرچه بهتر ITO مطرح نماییم .

در این پژوهش محقق سعی دارد تاثیر دو پارامتر مالکیت منابع سازمانی و مدت زمان قراردادها را در بحث اجرای هرچه موفق تر ITO در شرکت برق منطقه ای باختر استان مرکزی مورد کنکاش قرار دهد. روش این تحقیق از نوع همبستگی می باشد و هدف آن نیز کاربردی است .

این تحقیق در جامعه آماری سه حوزه منطقه ای همدان، لرستان و استان مرکزی کار شده و به منظور گردآوری اطلاعات آماری تحقیق از ابزار پرسشنامه با طیف لیکرت استفاده شده که در ادامه اطلاعات و داده های پرسشنامه ، بعد از بررسی به کمک نرم افزار SPSS مورد آزمون قرار گرفته است. به منظور آزمون نمودن فرضیات از ضریب همبستگی استفاده شده که در نهایت نتایج آزمون فرضیات نشان می دهد که بین دو پارامتر مالکیت منابع سازمانی،مدت زمان قراردادها و موفقیت درپیاده سازی برون سپاری فناوری اطلاعات در شرکت برق منطقه ای باختر رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

-1  مقدمه

با ورود به عصر اطلاعات و بکارگیری فناوری IT از نخستین ابزارهایی است که تغییرات اساسی در همه ابعاد ایجاد کرده است و هرروزه تاثیر این دگرگونی ها در زندگی روزمره بیشتر نمایان می شود. از سوی دیگر فناوری اطلاعات نقش بسزایی در موفقیت و یا عدم موفقیت سازمان ها دارد لذا تعیین یک استراتژی مناسب برای برون سپاری و استفاده از توانمندی کسب و کارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات می تواند یکی از تصمیات تاثیرگذاری باشد که توسط مدیران اتخاذ می گردد.

بدین منظور دولتها باید درشکل دهی ساختارشان و نحوه انجام فعالیت ها و تعاملات ، مهندسی مجدد نمایند به صورتی که از IT وICT استفاده کنند وفرایند های کاری خود را بهبود بخشند.

پیرامون اهمیت روز افزون فناوری اطلاعات ، علوم و تکنولوژی های وابسته به آن دست کم در سالهای اخیر در ایران و جهان بحث های بسیاری مطرح شده است و تقریبا به حد کفایت در این مورد سخن به میان آمده است.اکنون برانیم که ابعاد دقیق تری از این مهم را قدری بشکافیم و زوایای دیگری از آن را در خصوص اجرا و عوامل موفقیت اجرایی آن مطرح نماییم.

-2 بیان مساله
برون سپاری فناوری اطلاعات شکلی از تدارک خارجی از پیش تعیین شده ای برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات که قبلا توسط خود سازمان تامین می شده ، می باشد . به عبارت دیگر برون سپاری IT ، انتقال فرایند های غیر استراتژیک فناوری اطلاعات به بیرون از سازمان و تمرکز بر فرآیند های کلیدی درون سازمان اشاره دارد.

از طرف دیگر حرکت به سوی اجرای برون سپاری سخت افزارها و نرم افزارهای IT در ایران نیز اخیرا مورد توجه صاحب نظران و برنامه ریزان کشور قرار گرفته است. لذا نظر محقق بر آن است تا با انجام این پژوهش سعی در بررسی تاثیر مالکیت منابع و مدت زمان قراردادها بر موفقیت برون سپاری سخت افزارها و نرم افزارهای فناوری اطلاعات نماید. بنحویکه با تحلیل محیط سازمان مورد نظر علاوه بر بررسی رابطه بین این عوامل درنهایت با درنظر گرفتن چارچوب اصلی تحقیق، نتیجه گیری وپیشنهاداتی ارائه گردد تا باعث شناسایی هرچه بیشتر عوامل موثر در موفقیت برون سپاری سخت افزارها و نرم افزارهای IT در کشورگردیم.

-3 اهمیت تحقیق
در دنیای پر تحول امروزی که در آن سازمانها با قدرت هرچه تمام تر به رقابت مشغول اند بخش عظیمی از انرژی سازمانها و شرکتها صرف برون سپاری فناوری اطلاعات می شود .بی شک موفقیت برون سپاری فناوری اطلاعات در گرو شناخت و عوامل اقتضایی است که در محیط وجود دارند. در این تحقیق سعی شده است که با بررسی دو عامل موثر در موفقیت برون سپاری فناوری اطلاعات استقرار این فرایند خطیر را در سازمانهای کشور و بلاخص سازمان برق منطقه ای باختر سهولت بخشد. درنتیجه نتایج این پژوهش می تواند برای سیاست گذاران در ایجاد بستر های مناسب جهت بکارگیری و اشاعه هرچه بهتر فناوری اطلاعات در بدنه دولت موثر واقع شود.

 -4 اهداف تحقیق
برون سپاری سخت افزارها و نرم افزار  های فناوری اطلاعات آغازی است برای دولت ها جهت استفاده از روشهای نوین ارائه خدمات ، این مسئله در سال های کنونی به صورت جد در دستور کار دولتها قرار گرفته است. براین اساس موضوع اصلی پژوهش حاضراین است که : بین دو پارامتر مالکیت منابع سازمانی،مدت زمان قراردادها و برموفقیت برون سپاری سخت افزارو نرم افزارهای فناوری اطلاعات تاثیر می گذارند ؟ همانگونه که از عنوان پژوهش - تاثیر مالکیت منابع سازمانی،مدت زمان قراردادها در پیاده سازی ITO در شرکت برق منطقه ای باختر - برداشت می شود ، هدف این است که در یابیم:

• بدست آوردن یک شناخت جامع از برون سپاری سخت افزار و نرم افزارهای IT و ابعاد آن.

·    بررسی رابطه بین مولفه های - مدت زمان قرارداد و مالکیت منابع - ، وتوفیق ITO

·    ارائه راهکارها وپیشنهادات کاربردی در راستای تحقق موضوع مورد نظر.

-5 مدل تحلیل تحقیق

از آنجا که هر پژوهش میدانی و پیمایشی نیازمند نقشه ذهنی و مدل مفهومی است که در قالب ابزار تحلیلی مناسب ، متغییر ها و روابط بین آنها ترسیم شده باشد .بر همین اساس ما در زیر یک مدل تحلیلی با توجه به ادبیات تحقیق و نظریات مطروح شده ارائه می دهیم.

.-6 حدود مطالعاتی تحقیق

محدوده مکانی تحقیق حاضر شرکت برق منطقه ای استان مرکزی می باشد که در برگیرنده سه حوزه استان مرکزی استان لرستان و استان همدان است که در فاصله زمانی نیمه دوم سال 1389 و نیمه اول سال 1390 انجام گرفته است .

مدت زمان برون سپاری IT

مدت زمان ITO، طول مدت توافق شده قرارداد را منعکس می کند ، که شامل تمدیدها می شود ، که برای آن ما سه گزینه اساسی تعریف می کنیم 

جدول - 1-6 - مدت زمان برون سپاری IT
به منظور گردآوری اطلاعات آماری تحقیق از ابزار پرسشنامه با طیف لیکرت استفاده می گردد.
 
دلیل منطقی

-    می توان برسر مدت ، امتیازات یا دیگر قراردادها ، به توافق رسید.

-    امکان ارزیابی شرایط بازار برای تصمیم گیری که آیا تعهد را حفظ کنند یا نه ؟

-    ایجاد انگیزه برای تامین کنندگان ، خوب انجام دادن پروژه جهت افزایش و بدست آوردن و رشد مدت زمان قرارداد 

-7 مالکیت منابع در ITO

منابع در برون سپاری فناوری اطلاعات را می توان مجموعه ای از دارایی ها ، امکانات و نوع کاری دانست که در کنترل و یا مالکیت سازمان می باشد

هفت گزینه مالکیتی منابع را در فرایند های برون سپاری فناوری اطلاعات را می توان نام برد که این هفت نوع مالکیت منبع می تواندبه صورت گزینشی یا ترکیبی در هر معاملهای وجود داشته باشند 

-8   روش تحقیق :
روش این تحقیق از نوع همبستگی می باشد و هدف آن نیز کاربردی است.

-9روش گرد آوری اطلاعات :

مهمترین روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش عبارتند از : کتابخانه ای و میدانی و با استفاده از ادبیات مرتبط با بحث از طریق پایان نامه ها ، مقالات ، کتب ، مکتوبات فرعی دیگر و همچنین به روش میدانی از طریق استفاده از تجربه مدیران و کارکنان.

.10 ابزار گرد آوری اطلاعات :

میانگین ، انحراف معیار ، در صد و واریانس و در سطح آمار استنباطی از تجزیه و تحلیل رگرسیون استفاده می شود. تحلیل همبستگی ابزار آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه متغییرها می باشد ، ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه مستقیم و یا معکوس را نشان می دهد . این ضریب بین 1 تا -1 است و در صورت عدم وجود رابطه بین دو متغییر برابر صفر می باشد .

در تحلیل های آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه چگونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده شود.در این تحقیق ، برای تعیین میزان همبستگی برای بررسی میزان از معادله رگرسیون خطی ساده استفاده شده است تأثیرمتغیرهای مستقل بر وابسته، ازمعادله رگرسیون استفاده می شود.

برای تخمین ضرایب جامعه به کمک ضرایب نمونه و بررسی معنادار بودن ضرایب استفاده می شود.برای بررسی معنادار بودن معادله رگرسیون از tاز آزمون و برای آزمون همبستگی خطای رگرسیون از Fتحلیل واریانس و آزمون آزمون دوربین واتسون استفاده می گردد. همچنین برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای تصادفی وابسته از آزمون کالموگروف- اسمیرونوف استفاده به کار برده SPSSمی شود.برای کلیه تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار شده است. همچنین در تحقیق حاضر، سعی شده تا با تفکیک تحلیلها براساس فرضیات، به شکل مطلوبتری به بیان یافتهها پرداخته شود.

.11روش نمونه گیری:

تعداد اعضای کل جامعه آماری برابر با 330 عضو می باشد که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران محاسبه شده است.

در نتیجه تعداد 106 پرسشنامه بین افراد توزیع و در نهایت کلیه پرسشنامه ها با نرخ بازگشت % 100 جمع آوری گردید .

.12 روش تجزیه و تحلیل داده ها:
تجزیه و تحلیل نتایج حاصل در این پژوهش با استفاده از نرم افزاراماری در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است . بر اساس SPSS فرضیه های پژوهشی ، در سطح توصیفی از آماره هایی نظیر توزیع فراوانی ،  ارزش یابی دائمی قراردادها همیشه سبز - همواره ، تا ابد - صورت گیرد.

.13آزمون فرضیه اول:
فرضیه : بین مدت زمان قرارداد و توفیق در برون سپاری سخت افزار و نرم افزار IT رابطه معناداروجود دارد .

در مدل رگرسیونی مورد نظر متغیر مستقل زمان قرارداد - x - و توفیق برون سپاری - متغیر وابسته - را با y نشان دادهایم و همانطور که ملاحظه میشود ضریب رگرسیونی استاندارد شده آن B=0/523 می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید