بخشی از مقاله

چکیده

فلزات سنگین بیشتر از طریق تخلیه پسابهای صنعتی به محیط زیست وارد می گردند و برای انسان ها و دیگر موجودات زنده ، اثرات زیان آوری را به دنبال دارند. بنابراین حذف آنها از پسابهای صنعتی یک موضوع زیست محیطی بسیار مهم و در خور توجه است. هدف از این پژوهش ، بررسی جذب کروم 6 ظرفیتی توسط جاذب پلی پیرول از محلول های آبی می باشد.

انتخاب کروم 6 ظرفیتی از بین دیگر فلزات سنگین بدان خاطر بوده است که این فلز در بین دیگر فلزات سنگین معمولا کمترین میزان جذب را داشته است. جذب کروم توسط یک روش ناپیوسته انجام می گیرد. مقادیر توابع ترمودینامیکی برای فرایند جذب سطحی یون کرومیوم با پلی پیرول در دماهای مختلف بدست امده است. مقادیر مثبت +O نشان دهنده فرایند جذب حرارتی می باشد در حالی که مقدار مثبت نشانگر افزایش بی نظمی در سطح مشترک جامد و محلول در اثر انجام فرایند جذب سطحی است مقدار منفی *O امکان فرایند خود به خودی جذب سطحی را تایید می کند. اصلاح و احیای پلی پیرول نیز برای حالات ممکن بررسی شد.

-1 مقدمه

با توسعه جوامع و پیشرفت زمان ، کشورها با آهنگ سریع به طرف صنعتی شدن پیش می روند. هر چند لزوم یک جامعه پیشرفته ، وجود کارخانجات و صنایع مختلف است که از این طریق بسیاری از نیازهای اساسی جامعه امروزی تامین می شود. لکن در صورت عدم رعایت مسائل زیست محیطی و عدم کنترل آلودگیهای حاصل از فعالیتهای صنعتی ، اثرات جبران ناپذیری بر محیط زیست و منابع ارزشمند آن و همچنین بهداشت و سلامتی انسان وارد خواهد شد و در نهایت در صورت عدم تدابیر مناسب ممکن است آثار زیان بار تکنولوژی بیش از منافع آن باشد و سرانجام آن ، آلودگی محیط ، تخریب منابع آبی ، از بین رفتن اکو سیستم طبیعی و در نهایت صدمه به منابع ارزشمند طبیعی یک کشور شود.

یکی از آلودگیهای مهم اغلب فعالیتهای صنعتی ، فاضلاب های صنعتی است. اگر فاضلاب های صنعتی بدون تصفیه وارد محیط زیست شوند ، باعث صدماتی به محیط زیست ، بهداشت و سلامت مردم می شوند که گاه غیر قابل جبران خواهد بود. تاکنون فاضلابهای صنعتی حاوی فلزات سنگین مشکلات زیادی در کشورهای مختلف بوجود آورده است. مهمترین خطر ورود فاضلابهای حاوی فلز به آبهای جاری ، انهدام زندگی آبزیان است. این مسئله حتی با غلظتهای خیلی کم فلزات می تواند اتفاق بیفتد. طبق گزارش EPA هر یک از فلزات ؛ Cr - VI - با غلظت - 5 ppm - ، - - 5 ppm - Cr - III ، سیانید - 0/005 ppm - ، مس - 0/02 ppm - ، روی - - 0/3ppm ، کادمیم - 0/6 ppm - و نیکل - - 5 ppm باعث مرگ گروهی از ماهیها می شوند. بطور کلی غلظت کشنده فلزات در شرایط مختلف فرق می کند و تابع عواملی چون نوع ماهی ، سختی آب و دما و .... خواهد بود.

فلزات سنگین نه تنها ، آبهای قابل مصرف انسان و موجودات را بشدت آلوده می سازند بلکه موجب آلوده شدن خاک نیز می گردند و در مواردی در اثر آلودگی فاضلابهای حاوی فلز ، زمینهای زراعی ارزش خود را برای کشاورزی از دست می دهند. همچنین فلزات سنگین در تخلیه به محیط زیست قادرند مسافتی را بطور عمودی در خاک نفوذ کرده و آبهای زیر زمینی را نیز آلوده سازند. فلز سنگین کروم در این تحقیق مد نظر قرار گرفته است از زمان پیدایش پلیمرها ، کاربرد این مواد به عنوان عایق در ذهن تصور می شد ولی با پیشرفت علم پلیمر گروه جدیدی از پلیمرها
سنتز شده اند که رسانای جریان الکتریسیته می باشند و پلیمرهای هادی نامیده می شوند. به این پلیمرها اصطلاحا فلزات مصنوعی نیز گفته می شود . پلیمرهای هادی دارای خواص جالب نوری و الکتریکی می باشند. از مهمترین پلیمرهای هادی می توان پلی پیرول را نام برد.

در چند دهه اخیر تلاش زیادی در جهت بهبود کیفیت و خواص پلیمرهای هادی صورت گرفته است. یکی از این راهها استفاده از پلیمرهای هادی به عنوان پوشش روی ذراتی از قبیل سیلیس ، تنگستن یا آغشتن پودر اکسید فلزی به فیلم پلیمری است.

تحقیقات زیادی در زمینه پلیمرهای هادی که در مقابل هوا پایداری خوبی دارند انجام شده است. در تهیه کامپوزیت پلیمرهای هادی با موادی از قبیل پلی وینیل کلرید[5] پلی وینیل الکل[6] و الاستومرهای پلاستیک که خواص مکانیکی و نوری خوبی دارند و همچنین تهیه کامپوزیت هایی که در آب محلول باشند، تلاش های زیادی به عمل آمده است.

در این تحقیق با توجه به سطح فعال پلیمر پلی پیرول به بررسی تاثیر این پلیمر در جداسازی یون کروم 6 ظرفیتی از پساب پرداخته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید