بخشی از مقاله

چکیده:

حوضه آبریز کمستان در شمال شرق خوزستان، شامل مجموعه پیچیده اي از کوهها و دره ها با پوششهاي مختلف گیاهی می باشد. براي استخراج نقشه پوشش گیاهی از دو روش طبقهبندي تصویر سنجندهETM+ استفاده شد. براي کسب اطلاعات جنبی و تکمیلی براي تفسیر و شناسایی هدف و بررسی و ارزیابی تعداد کلاسهاي موجود در منطقه مورد مطالعه از طبقهبندي نظارت نشده استفاده شد. لذا با استفاده از الگوریتم ISODATA تصویر لندست 2002 به صورت نظارت نشده طبقهبندي گردید، که بهطور کلی پنج کلاس در این تصویر مشخص گردید. سپس با اعمال کلاس-هاي تمرینی برداشت شده از منطقه طبقهبندي به روش نظارت شده - Maximum Likelihood - انجام شد.

سپس با استفاده از شاخص NDVI نقشه الگوي تراکم پوشش گیاهی بدست آمد، اما در نواحی مجاورت خاك - اراضی بدون پوشش - ، با پوشش کلروفیلدار بهدلیل نزدیکی انعکاس طیفی این دو عارضه در باند قرمز، این مرز داراي جابجایی میباشد. انعکاس گیاهان در باند حرارتی به دلیل تبخیر و تعرق - Evapotranspiration - در گروه عوارض با ویژگیهاي آب قرار میگیرند. لذا در ساعات اولیه طلوع آفتاب دماي پوشش گیاهی کمتر از سایر عوارض فاقد پوشش گیاهی می باشد، که این به دلیل آب داخل بافتهاي گیاه و هاله بخار آب اطراف تاج پوشش گیاهان ناشی از تبخیر و تعرق میباشد. براي تصحیح نقشه تراکم پوشش گیاهی از دادههاي باند ترمال تصویر لندست سنجنده BAND62_FILE_NA - ETM+ - “L71165038_03820020528_B62.TIF” با قدرت تفکیک زمینی 62,5 متر استفاده شد، براي بدست آوردن لبه هاي - مرز - مناطق با یک تراکم خاص - تراکم پوشش - ، پروفیلهایی بصورت موازي و در دو جهت عمود بر هم ترسیم شد.

مقدمه:

حوضه آبخیز کمستان با وسعت 542/85 کیلومتر مربع در شمال شرق خوزستان بین طول جغرافیایی 49°31´20´´ تا 49°52´23´´ و عرض جغرافیایی 32°13´41´´ تا 32°29´30´´ قرار دارد. دامنه ارتفاعی حوضه از 520 تا 3100 متر و میانگین ارتفاع 1327/16 متر می باشد. تغییرات دمایی در این حوضه با افزایش ارتفاع به طور چشمگیري تغییر می کند، به طوریکه میانگین دماي سالانه در مناطق پست 20 درجه سانتیگراد و در مناطق مرتفع 12,5 درجه سانتیگراد می باشد. متوسط بارندگی سالانه در حوضه به دلیل وسعت زیاد متغیر بوده و از 705 تا 1005 میلیمتر در سال متغیر است. حوضه آبخیز کمستان داراي اشکال مورفولوژیک بسیار متنوع می باشد. بارزترین شکل مورفولوژیک این حوضه، طاقدیس کمستان است که در امتداد شمالی-جنوبی حوضه قرار گرفته است. در این حوضه آبخیز 8 سازند رخنمون دارند که وسیع ترین سازندهاي زمین شناسی این حوضه سازند ایلام سروك و آسماري-شهبازان می باشد.

روشهاي طبقه بندي تصویر ماهوارهاي جهت تفکیک عوارض زمینی

طبقه بندي فرآیندي است که تصویر با مقادیر ترتیبی را به کلاس هاي اسمی تبدیل میکند، تکنیکهایی طبقهبندي قابلیت استخراج اطلاعات از تصاویر چند باندي را دارند. به طور کلی دو روش طبقه بندي براي استخراج اطلاعات از تصویر وجود دارد: طبقه بندي نظارت شده و طبقه بندي نظارت نشده - -1377 مشکوه - .

طبقه بندي نظارت نشده

در روش طبقهبندي نظارت نشده از مناطق آموزشی بعنوان مبناي طبقهبندي استفاده نمی شود، به عبارتی در این روش خوشههاي حاصل براساس تشابه طیفی پیکسلها ایجاد می شود، بنابراین نتایج حاصله نیاز به استفاده از اطلاعات جنبی و تکمیلی براي تفسیر و شناسایی دارد، در طبقهبندي نظارت نشده مفسر در تفکیک گروههاي طیفی نظارتی ندارد و به عبارت دیگر، در این نوع طبقه بندي تعداد زیادي از پیکسلها پس از مقایسه ارزشهاي طیفی آنها در گروهها یا طبقات طیفی مجزائی قرار میگیرند، به شکلی که هر طبقه معرف پدیدهاي خاص خواهد بود این نوع طبقه بندي دقت کمتري نسبت به طبقه بندي نظارت شده دارد، ,روشهاي عمده طبقهبندي نظارت نشده الگوریتمهاي K – mean و Isodata میباشند.هدف از طبقهبندي نظارت نشده بررسی و ارزیابی تعداد کلاسهاي موجود در منطقه مورد مطالعه میباشد. لذا با استفاده از الگوریتم Isodata تصویر سال 2002 به صورت نظارت نشده طبقهبندي گردید. بهطور کلی پنج کلاس در این تصویر مشخص گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید