بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله به بررسی مراحل طراحی یک مبدل حرارتی لوله پوسته ای خنک جایگزین جریانهای A& B مبدل سه جریانه Demethanizer Reboiler شماره E-3131 پالایشگاه گاز ایلام می پردازد. دو جریان سمت لوله و پوسته این مبدل دو فازی، با فشار 73 سمت لوله و 24 بار سمت پوسته که نیاز به بررسی مواردی مثل ارتعاش، موارد مکانیکی و انتقال حرارت دارد، لذا طراحی آن پیچیدگی خاصی دارد که به این پیچیدگی محدودیت های فضای اجرای پروژه و دشواریهای کار در تاسیسات در بهره برداری را بایستی اضافه کرد. با توجه به ضریب انتقال حرارت نسبتا پایین گاز نیاز به بهینه سازی مبدل به جهت طراحی ابعادی مناسب در محل پیش بینی شده احساس میشد. در این مقاله این موارد بررسی و راهکارهای مناسب ارائه شده است.

-1 مقدمه

واحد استحصال اتان - C2 Recovery - پالایشگاه گاز ایلام دارای یک برج دی متانایزر - Demethanizer - با تعداد 32 سینی است که جهت گرم نمودن جریان های خروجی از سینی های شماره 27 و 32 آن از گرمای جریان گاز ورودی به واحد و به کمک یک دستگاه مبدل حرارتی سه جریانه تحت عنوان می باشد Brazed Aluminum Plate Fin Heat Exchanger که از نوع Demethanizer Reboiler استفاده گردیده است.

مبدل مذکور طی سالیان اخیر در دو مقطع زمانی متفاوت، دچار آسیب دیدگی و نشتی گردید که منجر به توقف واحد و همچنین صرف زمان طولانی جهت شناسایی آسیب دیدگی های تجهیز و انجام تعمیرات مورد نیاز آن شده است. پس از بررسی های میدانی و انجام مطالعات تکمیلی مورد نیاز، ضرورت جایگزینی مبدل مذکور با مبدل یا مبدل های جدید که به صورت لوله پوسته ای بوده و با در نظر گرفتن شرایط موجود و واقعی فرآیند پالایشگاه و رعایت استانداردهای مربوطه مورد تأیید قرار گرفته است. PID سیستم موجود در شکل شماره 1 نشان داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید