بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به وجود میکروب های موجود در برخورد بمب های میکروبی و نقش آن ها در سلامت مردم، توانستیم با استفاده از روش های نوین جداسازی با استفاده از خاصیت میکروب کشی اکسید روی به حذف میکروب های آنتراکس - سیاه زخم - و کلرا - وبا - موجود در بمب های میکروبی با استفاده از زئولیت طبیعی موجود ، برای افزایش سرعت جذب آنها در هوای آلوده،استفاده شده است ودر این مقاله به عملکرد فیلتر در غلظت های متفاوت میکروب در هوا و نوع میکروب ها می پردازیم . در این مطالعه ذرات اکسید روی با غلظت 0.08 درصد بر روی زئولیت متصل شده و به صورت فیلتر در راه هوای آلوده قرار گرفت . با توجه به غلظت آلودگی ، مقدار بهینه ی فیلتر و زمان ماند هوای آلوده در فیلتر برای هر نوع میکروب مورد بررسی قرار گرفت . که برای میکروب های هوای خوراک باسرعت 0.05 متر بر ثانیه به صفحه ی اکسید روی تثبیت شده روی زئولیت به اندازه 2 سانتی متر مربع بهینه می باشد .

کلمات کلیدی: اکسید روی ، زئولیت ، بمب میکروبی

.1 مقدمه

عوامل میکروبی موجود در بمب های میکروبی بعد از انتشار در هوا موجب شرایط مساعدی برای سرایت میکروبها به مردم می باشد .عوامل بیماری زایی نظیر سیاه زخم ، آنفولانزا ، سرخک ، وبا و غیره توسط هوا و توام با قطرات کوچک در جریان سرفه ، عطسه یا صحبت کردن می تواند از شخص بیمار به اشخاص سالم سرایت کند. 3 - و - 5 آنتراکس یکی از میکروب های پراکنده در هوا است که می تواند زمان زیادی را در هوای آزاد زندگی کند . میکروب وبا - کلرا - نیز می تواند در لحظه ورود به بدن ناراحتی های شدید ایجاد کند . برای کنترل عفونت ها در بیمارستان ها راه هایی از قبیل استفاده ازمواد شیمیایی ، استفاده از لامپ UV و استفاده از فیلتر ها پیشنهاد می شود .

.2 منابع آلودگی به طور معمول علل انتشار میکروبها در هواعبارتند از :

گرد و غبار گرد و غبار باعث پخش شدن میکروب ها در هوا است . معمولا میکروب ها که از نظر انتشار اهمیت دارند ، منشا انسانی یا حیوانی دارند. باکتری هایی که ممکن است داخل هوا معلق باشند از نوع باسیل سل ، باسیل دیفتیری و امثال آنها هستند قدرت زتده ماندن این باکتری ها در هوا متفاوت بوده و بستگی به عوامل محیطی از قبیل درجه حرارت ، رطوبت ، نور و غیره دارد .فلور تصادفی یا بیماری زا درصد میکروب های بیماری زا در این گروه متغیر است ، بطوریکه امکان دارد در بعضی موارد حتی 80 درصد فلور تصادفی را میکروبهای بیماری زا دانست . - 5 -

.3 روشهای تعیین درجه آلودگی هوا روش ته نشینی

چند پلیت دو پتری محتوی محیط کشت را به مدت معین در معرض هوا قرار می دهند . در مدت زمانی حامل میکروبها روی محیط کشت رسوب نموده که پس از گذراندن پلیت ها در حرارت مناسب شروع به رشد می کنند .روش ایجاد شوک در این روش مقداری از هوای مورد مطالعه به داخل دستگاه مکیده میشود . سپس این هوا با فشار زیادی روی سطح مقاومی پرتاپ می گردد. به این ترتیب حتی ذرات درشت موجود در هوا نیز از هم پاشیده می شوند . سپس این هوای محتوی میکروب را در محیط کشت مایع یا سفت شده وارد کرده ، در حرارت مناسب قرار داده و از تعداد کلنی ها به درجه آلودگی هوا پی می برند .

.4مقاومت و تعلیق میکروب ها در هوا

میکروب هایی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند ،.طیآزمایش های انجام شده توسط chemistal استافیلوکوک می تواند مدتنسبتا زیادی تقریبا 24 ساعت یا بیشتر در هوا باقی بماند . سودوموناس آئروجینوزاو اشریشیا کلی بسرعت راسب می شوند . در بین میکروب های موجود در بیماری ها میکروب سیاه زخم - آنتراکس - و میکروب وبا - کلرا - نسبت به بقیه باکتری ها از دوام بیشتری در محیط هوا بهره مند هستند . آنتراکس ها به محض ورود به هوا دور خود یک پوشش محافظ تشکیل می دهند که میتواند مدت زمانبیشتری را در هوا زندگی کند . - 4 - میکروب سیاه زخم
بیماری سیاه زخم در اثر یک باکتری به نام Bocillus anthracis که یک میکروب هوازی گرم مثبت است ایجاد می شود. این باسیل قادر به تولید »اسپور« است که قادر است مدت زیادی دوام آورده و قابلیت انتقال بیماری به انسان را حفظ کند.میکروب وبا وبا بیماری است که از طریق باکتری ویبریو کلرا ایجاد میشود.این باکتری با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدفها وارد بدن میشود. در ایران بیشترین راه انتقال وبا، سبزی های آلودهاست. سبزیهایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی - پساب - تغذیه میشوند دارای بیشترین آلودگی هستند.

.5 روش جداسازی

فرایند جداسازی مورد بحث این مقاله ، جداسازی گازی به وسیله راکتور ی که در دیواره آن اکسید روی وجود دارد . تکنولوژی جداسازی گازی ، در حدود ده سال است که توسعه چشمگیری یافته و به یکی از عملیات مهم تبدیل شده است . این فرآیند برای جذب سطحی مورد استفاده قرار می گیرد . مصرف کم انرژی برای جداسازی ، سادگی فرآیند و حجم و وزن کم تجهیزات از مزایای این تکنولوژی است که در مناطق دور افتاده که امکان حضور تمام وقت نیروی انسانی وجود ندارد ، می توان با استفاده از این تکنولوژی بدون نیاز به حضور انسان و یا باحداقل نیروی انسانی بر عملکرد فرآیند نظارت کرد . - 1 - . گاز های متفاوت در طول راکتور یا نرخ های مختلف عبور داده می شوند .

این فرآیند تحت تاثیر شاخص عملکرد کلیدی است که عبارتند از انتخاب پذیری نسبت به گاز های جدا شده ، جذب بالا و هزینه های نگهداری و جابجایی پایین .در این مطالعه از زئولیت نوع a استفاده می شود . اندازه زئولیت های مصرفی 60 مش می باشد زئولیت ها مقدار جذب گاز را بالا برده و موجب افزایش راندمان جذب می شوند . چنانچه زئولیتها در دمای 350 تا 400 درجه سانتیگراد برای چند ساعت حرارت داده شوند، آب موجود در مجاری و فضای کانال مانند آنها آزاد میشود و زئولیتهای بی آب بدست می آیند. قطر فضاهای کانال مانند، مشخص و تابع ترکیب شیمیایی، زئولیتها است. موادی که ابعاد مولکولی آنها کمتر از قطر فضای زئولیت باشد، جذب میشوند و آنهایی که بزرگتر هستند، دفع خواهند شد. زئولیت را برای بهبود شرایط جذب خرد کرده تا اندازه 60 مش برای همه ذرات به دست آید . سپس با کمک اکسید روی تهیه شده ، فعال کرده و به صورت جداره راکتورقرار داده - 2 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید