بخشی از مقاله

چکیده

اخیراً استفاده از گانهای چندبارمصرف باهدف کاهش هزینهها، حفظ محیط زیست و افزایش راحتی جراح بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند. یکی از نگرانیها در استفاده از این دسته پوشاک محافظ پزشکی، کاهش قابلیت حفاظتی آنها در نفوذ میکروب بویژه در حالت تر، پس از فرآیندهای شستشو و سترون کردن مکرر است.

هدف از این مطالعه بررسی تأثیر فرآیند شستشو و سترون کردن بر نفوذ میکروب در حالت تر است. به این منظور نفوذپذیری در برابر میکروب Staphylococcus aureus در حالت تر، پس از انجام فرآیندهای شستشو و سترون کردنهای مکرر تا 70 بار، بر روی گان چندبارمصرف یک لایه بررسی شده است.

نتایج بدست آمده بیانگر آن است که تا 20 فرآیند شستشو، قابلیت حفاظتی گانها به دلیل جمعشدگی پارچه بهبود مییابد و پس از آن نفوذپذیری میکروب به دلیل بازشدگی ساختار گان افزایش مییابد. با توجه به شاخصهای نفوذپذیری بهدست آمده از استاندارد ISO 22610، اگرچه نفوذپذیری میکروب در گان یک لایه پس از شستشو افزایش مییابد، ولی همچنان کارایی خود را به عنوان یک گان استاندارد حفظ میکند.

-1 مقدمه

پوشاک محافظ همواره به عنوان دستهای از منسوجات برای حفاظت از افراد در زمان انجام وظیفه در زمینههای مختلف مطرح بوده است. دستهای از این پوشاک محافظ که به منظور حفاظت از افراد در برابر عفونتها و میکروارگانیسمها مورد استفاده قرار میگیرند،گان های جراحی چندبار مصرف هستند. هدف از استفاده این دسته از پوشاک، جلوگیری از انتقال آلودگیها به بیمار، پزشک و سایر کارکنان بیمارستانی است. منسوجات چند بار مصرف و استفاده از آنها در حوزه پزشکی را میتوان دنباله کار اولیه محققان در زمینه حفظ محیط زیست، بیماران و حفظ بهداشت در بیمارستان دانست.

گانها علاوه بر حفاظت از افراد در برابر انتقال میکروارگانیسمها، باید از نظر راحتی پوشش نیز برای فرد مطلوب باشد. در نتیجه تهیه این البسه محافظ پیچیدهتر میگردد. راحتی جراح در طول جراحی بر عملکرد او تأثیرگذار میباشد، قابلیت تنفسی گان و عبور هوا همچنین جذب عرق بدن توسط پارچه از عوامل مهم در راحتی است. امروزه تولید گانهای چندبار مصرف با استفاده از لایههای متخلخل علاوه بر ایجاد حفاظت، راحتی فرد را نیز تأمین میکند.[2] به علاوه، با توجه به اینکه این دسته از پوشاک پس از مصرف به عنوان مواد عفونی شده مطرح هستند، روشهای از بین بردن این عفونت و هزینههای مربوط به آن و از بین بردن آلودگیها نیز در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

مقاومت در برابر نفوذ مایع به درون گان جراحی، یکی از مهمترین نکات ایمنی برای کارکنان بیمارستانها محسوب میشود. در اتاق جراحی، جراح در معرض آلودگی با خون بیمار قرار دارد. از اینرو شناسایی عوامل مؤثر بر نفوذپذیری میکروب در گان حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر بر نفوذپذیری میکروب در گان ها می توان به تکمیل، سترونکردن، تخلخل، طرح بافت، گرما، شستشو و زمان اشاره کرد.[

قیمت کلی، مزایای محیطزیستی و راحتی گانهای چندبار مصرف برتر از گان یکبار مصرف میباشد و در صورت دارا بودن ویژگیهای حفاظتی مناسب، بهترین گزینه برای استفاده در اتاق جراحی هستند.

-2 تجربیات

گانهای چندبارمصرف مورد استفاده در بیمارستانهای تهران به عنوان نمونهای از بیمارستانهای کشور ارزیابی شدهاند. در هریک از بیمارستانها اطلاعاتی در زمینه گانهای متداول مورد استفاده، روش شستشو، سترون کردن و دوخت گان جمع-آوری شدهاست.

به منظور سنجش تأثیر فرآیند شستشو و سترونکردن بر نفوذ میکروب در گانهای چندبارمصرف در حالت تر آزمایشات زیر انجام شدهاست:

•    شستشو و خشک کردن

•    سترون کردن نمونهها

•    اندازهگیری مقاومت در برابر نفوذ میکروب در حالت تر

از بین گانهای چندبارمصرف موجود در بازار، گان ترگال با طرح بافت، سرژه 2/1که عمدتاً در بیمارستانها نیز مورد استفاده قرار میگیرد، انتخاب شدهاست، در جدول 1 مشخصات گان مورد آزمایش آمدهاست.

 جدول :1 مشخصات گانهای مورد آزمایش 

مقاومت گان چندبارمصرف در برابر نفوذ میکروب در حالت تر، طبق استاندارد ISO 22610 ، مورد ارزیابی قرار گرفتهاست. طبق این استاندارد، نمونه تا 70 بار مورد شستشو قرار گرفته - تعداد دفعات شستشو متداول در بیمارستانهای مورد مطالعه - و بعد از هر بار شستشو سترون شدهاست، سپس برای بررسی مقاومت نمونه در برابر عبور میکروب، تعداد میکروبهای عبور کرده از روی نمونه که در شکل 1 نشان دادهشده است، با تکرار در5 ظرف آگار حاوی محیط کشت، شمرده شدهاست. در ظرف ششم پشت نمونه مورد بررسی قرار گرفتهاست. سپس نتایج طبق استاندارد ذکر شده مورد تحلیل قرار گرفتهاست. همچنین بعد از هر بار سترون کردن، تخلخل نمونه توسط میکروسکوب الکتریکی - - SEM عکسبرداری و با نرمافزار پردازش شده که در شکل 3 نشان دادهشدهاست.

شکل 1 نمونهای از کلونیهای رشدکرده    شکل 2 نمونهای از تصاویر SEM

-3 بحث و نتایج

نتایج بهدست آمده با استفاده از استاندارد ISO 22610 مورد بررسی قرار گرفته است.

نفوذ تجمعی
به نسبت مجموع باکتریهای نفوذ کرده از پارچه در هر ظرف به مجموع باکتریهای رشد کرده در 6 ظرف، نسبت نفوذ تجمعی گفته میشود. مقادیر بهدست آمده و نمودارآن بر حسب تعداد دفعات شستشو به ترتیب در جدول2 و شکل4 آمده-است. نسبت نفوذ تجمعی در ظرفهای 1 الی 5، به صورت زیر محاسبه میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید