بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله اثر نشاندن لایه آلومینیوم روي قطعات PET - Polyethylene terephtalate - با تاکید بر خواص ضد نوري لایه ها بررسی شده است. لایه نشانی با دستگاه مگنترون جریان مستقیم، در زمانهاي متفاوت 1و 3و 5و 7 دقیقه انجام شده است. با بررسی نتایج به دست آمده از SEM و اسپکتروفوتومتري دیده شد که با افزایش لایه آلومینیومی خاصیت بازتاب نور از سطح لایه افزایش یافته و خواص ضد نوري بسیار خوبی به دست می آید.

مقدمه:

مواد غذایی همواره یکی از مهمترین دغدغه هاي صاحبان صنایع بوده است. با توجه به ویژگی هاي خاص این بازار و طیف وسیع مشتریان آن، ضرورت نوآوري در نوع و کیفیت محصول و بهبود
قیمت و بسته بندي بیش از گذشته احساس می شود. در دهه گذشته با به کارگیري فناوري ورقه هاي انعطاف پذیر در صنعت بسته بندي نوشیدنی هاي مختلف، شاهد افزایش کیفیت و کاهش قیمت بسته بندي بوده ایم. همچنین این مواد نسبت به شیشه ها جزء مواد دوستدار محیط زیست محسوب شده و امکان بازیافت آنها به مراتب بیشتر است.

با این حال، از دست رفتن گاز - در نوشابه هاي گازدار - نفوذ اکسیژن و بخارآب و همچنین نفوذ نور UV به درون ورقه ها باعث از بین رفتن ویتامین ها و افت طعم و مزه محصول شده و از معایب استفاده از ورقه هاي انعطاف پذیر است. می دانیم که پوشش آلومنیومی، مانع خوبی براي عبور گاز و رطوبت است[1],[2] همچنین به خاطر خاصیت انعکاسی بالا، محافظ خوبی در برابر نور به حساب می آید. به همین دلیل در این مقاله، ما براي کاهش نفوذ نور به درون مواد بسته بندي شده، اثر فلزي کردن پلیمر یعنی نشاندن آلومنیوم روي PET را مورد بررسی قرار می دهیم.

آزمایش ها:

ابتدا قطعات PET به ابعاد 1/5× 1/5 cm2 و ضخامت 300 μm را تمیز کرده و توسط دستگاه مگنترون که به صورت شماتیک در شکل - 1 - نمایش داده شده است، پوششی آلومینیومی با درجه    خلوص 99/999% روي آن نشانده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید