بخشی از مقاله

لپ تاپ


مقدمه

لب تاپ:
کامپيوتري کوچک و قابل حمل ميباشد که داراي صفحه تصوير مسطح و صفحه کليدي است که روي هم تا ميشوند . ( نمايشگر کريستال مايع ) ميباشند. بعضي از مدلها ميتوانند با يک ايستگاه جفت شوند و به عنوان يک سيستم روميزي کامل در دفتر عمل کنند
لب تاپ يکی از انواع متفاوت کامپيوترهای موجود است . اين نوع از کامپيوترها دارای قدرت محاسباتی و عملياتی نظير کامپيوترهای شخصی می باشند. با توجه به ويژگی های متعدد اين نوع از کامپيوترها خصوصا" قابليت حمل، می توان آنها را در موارد متفاوت و بصورت فرامکانی استفاده کرد
سير تکاملی کامپيوترهای لب تاپ

اولين مرتبه ايجاد يک کامپيوتر لب تاپ توسط شخصی بنام (alen key)در سال 1970مطرح گرديد.در سال 1979اولين کامپيوتر لب تاپ توسط شخصی بنام gridewiliam mo ايجاد شد.کامپيوتر فوق دارای 340کيلوبايت حافظه بود در سال 1983توسط gavilan comput يک لب تاپ با مشخصات زير توليد شد
1

64 کيلوبايت حافظه ram ( امکان ارتقاء آن تا 128 کيلوبايت وجود داشت ) از سيستم عامل اختصاصی شرکت gavhlan استفاده ميکرداستفاد می کرد( قابليت استفاده از ) ms dos نيز وجود داشت .ريزپردازنده 8080 موس و وزن 4 کيلوگرم و بهمراه چاپگر 6/4 کيلوگرم .
کامپيوتر فوق دارای يک فلاپی درايو بود که با ساير فلاپی درايوهای موجود ، سازگار نبود. در سال 1984 ، شرکت "اپل " مدل Apple II را معرفی کرد. کامپيوتر فوق از لحاظ اندازه نظير يک کامپيوتر Notebook بود. سيستم فوق دارای يک ريزپردازنده 65 C02 يکصد وبيست و هشت کيلوبايت حافظه ، يک فلاپی درايو 5.25 ، دو پورت سريال ، يک پورت موس ، يک کارت مودم و منبع تغذيه خارجی ، بود. وزن کامپيوتربدون در نظر گرفتن مانيتور، 5 کيلوگرم بود. در کامپيوتر فوق از يک مانيتور نه اينچ تک رنگ و يا يک پانل اختياری LCD استفاده می شد. . در ادامه و در سال 1986 ، شرکت IBM نمونه محصول خود را در اين زمينه عرضه کرد. در سيستم فوق از ريزپردازنده 8080 ، 256 کيلوبايت حافظه ، دو عدد فلاپی درايو 3.5 اينچ ، يک LCD پورت های سريال و موازی و يک محل خاص برای يک مودم خارجی ، استفاده می گرديد. کامپيوتر فوق بهمراه نرم افزارهای اختصاصی نظير واژه پرداز ، دفترچه تلفن و ... عرضه گرديد. وزن سيستم فوق 5.4 کيلوگرم و به قيمت 3500 دلار فروخته می گرديد در ادامه شرکت های متعدد اقدام به توليد کامپيوترهای نب تاپ نمودند. امروزه اين نوع از کامپيوترها دارای قابليت ها ی فراوانی بوده که استفاده کنندگان مربوطه را در تمام سطوح راضی می نمايد .

نگهداری لب تاپ
بهترين روش برای نگهداری نوت‌بوك مراجعه به سايت شركت سازنده و يادفترچه‌های راهنمای همراه دستگاه است لين به صورت كلی می‌توان با رعايت نكات زير كاركرد و عمر دستگاه را افزايش داد و با لذت و اطمينان از اين ابزار پيشرفته استفاده كرد.
● باتری: يكی از مهمترين دلايل تهيه نوت‌بوك توسط شما خاصيت قابل حمل بودن و داشتن عمر باتری زياد است برای اينكه باتری بهترين كاركرد و عمر را داشته باشد باي اولين بار كه نوت‌بوك را روشن می‌كنيد آن را صد در صد شارژ كرده (بين يك تا سه ساعت)، سپس اجازه دهيد، باتری كار كرده تا تخليه شود به طوريكه حداقل به ۱۰ درصد برسد اين كار را ۲ الی ۳ مرتبه تكرار كنيد تا كليه سلول‌ها قابليت نگهداری شارژ خوب را بدست آورند. چنانچه هميشه از برق برای روشن بودن

دستگاه استفاده می كنيد باتری را ۱۰۰ درصد شارژ كرده، آنرا از دستگاه جدا و هفته‌ای ۱ الی ۲ بار آنرا شارژ كنيد . هر چه تعداد به برق خوردن باتری كمتر باشد عمر باتری بيشتر خواهد بود.
چنانچه از باتری استفاده می كيد اجازه دهيد تا به حداقل شارژ ۱۰ درصد برسد ( هنگامی كه Low Battery ظاهر گرديد) سپس آن را شارژ كيد. در ضمن جهت روشن كردن دستگاه هميشه ابتدا آداپتور را به برق سپس آن را به دستگاه متصل كنيد. دقت كنيد كاركرد باتری بستگی به فركانس پردازنده - نور LCD و كاركرد درایوهای دستگاه دارد و زمانی كه جهت كاركرد باتری ذكر می‌شود برای بهترين شرايط (Standby) بوده و كاركرد واقعی باتری بر اساس آمپر ساعت (mAh) و تعداد سلول‌های آن مشخص می‌شود.
● درايوها: لنز (Optic) درايو‌ها بسيار حساس می‌باشند درايو نوت‌بوك برای خواندن (DVD/CD)‌های اصل طراحی شده‌اند بنابراين اصراری در خواندن هر گونه (DVD/CD) كه به صورت غیر استاندارد و روی (DVD/CD) را به صورت پی‌درپی انجام ندهيد و حتما فواصل كوتاهی بين آنها قرار دهيد. چنانچه از درايو استفاده نمی كنيد داخل آن (DVD/CD) قرار ندهيد.
● LCD و Keyboard: برای تميز كردن فقط از مايعات مخصوص ويا يك دستمال بدون پرز كمی مرطوب باشد استفاده كنيد سپس آن را با دستمال ديگر خشك كنید. از هيچگونه اسپری (حتی خشك) استفاده نكنيد. دقت كنيد مايعات و گردو غبار به سرعت موجب خراب شدن Keyboard می‌شود. در صورتيكه مايعی روی دستگاه شما ريخت سريعا آن را خاموش كرده و باتری را جدا كنید، آن را با باد سرد خشك و سريعا به مركز خدمات مراجعه كنيد.
● بازيابی (Recovery): نوت‌بوك‌ها دارای سيستم عامل اصل شركت مايكروسافت می‌باشند كه نشانه آن زير دستگاه نصب است كه همراه درايورهای مربوطه خاص آن دستگاه بر روی آن نصب گرديده و چنانچه به هر علتی از بين بروند نصب آن، بسيار مشكل است. به همين دليل در دستگاه‌های جديد، در يك قسمت از هارد دستگاه كه معمولا ۱۰ درصد ظرفيت آن بوده ( به همين علت مقدار ظرفيت هارد كمتر از مقدار اسمی آن مشاهده می‌گردد) و به طور مخفی می باشد. قسمتی به نام Recovery وجود دارد كه كل سييتم عامل، درايورها و برنامه‌های كاربردی در آن

می‌باشد. اين برنامه در All Program و Control Panel وجود دارد. جهت تهيه نسخه پشتيبان از آن Recovery را اجرا، سپس گزينه اول كه Create Recovery Disk است را باز كنيد. چنانچه دستگاه دارای DVD RW بوده با تهيه يك يا دو دی‌وی‌دی ‌خام و چنانچه دارای CD RW بوده و با تهيه حداقل شش سی‌دی خام (تعداد در هر دستگاهی ذكر می‌گردد) به ترتيبی كه اعلام می‌شود از Recovery يك نسخه پشتيبان تهيه كنيد و آن را در آرشو خود نگاه داريد. اين كار بايد همان روزهای ابتدای خريد دستگاه انجام گردد. هرگاه به هر علتی ويندوز از بين رفت يا مشكل پيدا كرد می‌توانيد از آن استفاده كنيد و دقت كنيد كه هيچگاه هارد را نبايد فرمت كرد چون پارتيشن Recovery از بين می‌رود و در ضمن قبل از Recovery دستگاه، از اطلاعات شخصی خود حتما نسخه پشتيان تهيه كنيد.


● محافظت در برابر ويروس: لپ‌تاپ‌ها مانند سيستم‌عامل دارای برنامه ضدويروس اصل شركت‌های Norton یا McAfee می‌باشند، همواره آنها را به روز نگهدارید.
ز نكته: هنگام استفاده از بلندگوی خارجی بهتر است صدا حداكثر تا دو سوم باز گردد. در ضمن روشنایي دستگاه نيز در مواقع عادی تا دو سوم باشد و در آخر هنگام كار كردن هارد، دستگاه را حركت ندهيد.

راهنماي تعمير و نگهداري لب تاپها


2

حافظه، هارد ديسك و اسلات هاي ميني PCL در كامپيوترهاي كيفي غالبا از طريق دريچه هاي باز شو قابل دسترسي هستند و ارتقاء اين قطعات بدون باز كردن كل سيستم امكان پذير است. از همين رو، خيلي از كارهاي معمول از قبيل اضافه كردن حافظه، تعويض هارد ديسك، يا افزودن DVD درايو( در بعضي سيستم ها كه سيني افزودن درايو دارند) ظرف چند ثانيه انجام مي شود. افزودن قطعات ديگري از جمله اينترفيس شبكه، پورت USB 2.0، يا iLink هم مي تواند از طريق كارت هاي PCL صورت بگيرد. مشكل تعويض ساير قطعات در كامپيوترهاي كيفي اين است كه سخت افزار در اين حوزه كمتر عموميت دارد(نسبت به سخت افزار در اين حوزه كامپيوترهاي روميزي). البته موارد

 

استثناء هم وجود دارد كه شامل حافظه، هارد و كارت هاي افزودني موسوم به PC Card مي شوند. خريد و استفاده از قطعه اي كه دقيقا براي استفاده در سيستم شما ساخته نشده باشد معمولا با ريسك بالايي همراه است.
گاهي اوقات اين مشكل ناسازگاري ناشي از سياست هاي فني شركت ها است . سازندگان لپ تاپ صدها قطعه الكترونيكي را در يك جعبه كوچك جا مي دهند، و گاهي اوقات با برداشتن يك قطعه قديمي، جاي كافي براي افزودن قطعه جديد خالي نمي شود. اين وضعيت به طور خاص در مورد قطعاتي مصداق پيدا مي كند كه بايد از بيرون قابل دسترسي باشند(مثل فلاپي درايو يا سي دي درايو). صفحه كليد و مانيتور(آسان ترين قسمت هاي قابل تعويض در كامپيوتر هاي روميزي)، آن چنان در ساختار لپ تاپ در هم تنيده شده اند كه فقط خود شركت سازنده مي تواند به تعويض آن ها بپردازد. گاهي اوقات ارتقاء قسمت هاي مختلف لپ تاپ با گزينه هايي كه در BIOS سيستم ارائه شده محدود مي شود. به عنوان مثال، بسته به تاريخ و اصلاح BIOS ، ممكن است نتوانيد

هارد ديسكي با هر ظرفيتي انتخاب كنيد، كه اين موضوع در مورد سيستم هاي روميزي هم مصداق دارد. خوشبختانه، بيشتر كامپيوترهاي كيفي از BIOS ROM فلشي استفاده مي كنند كه قابل اصلاح است، مشروط بر آن كه شركت سازنده اصلاحيه BIOS را عرضه كرده باشد. هنگام خريد لپ تاپ، دقت كنيد ببينيد شركت سازنده وب سايتي را براي بروزرسانيBIOS يا درايوهاي سخت افزاري ممكن است در آينده مانع ازنصب سيستم عامل جديد شود يا حداقل شما را با دردسره

ايي مواجه سازد.
بيشتر اوقات لپ تاپ با ارائه شماره مدل سيستم فروخته مي شوند، حتي وقتي شكت هاي ديگر به عرضه قطعه پرداخته باشند. مثلا اگر كاتالوگ هاي قطعات PC را براي خريد RAM نگاه كنيد، مي بينيد كه عموما مشخصاتي چون سرعت تراشه، تكنولوژي به كار رفته و parity/non-parity در كاتالوگ نوشته شده اند. اما در كاتالوگ هاي لپ تاپ، معمولا فهرستي از اسامي شركت هاي سازنده همراه با مدل هاي سيستم و ميزان ظرفيت هر قطعه حافظه ذكر مي شود. البته در بعضي لپ تاپ هاي مدرن اين مشكل با استفاده از استاندارد صنعتي SO-DIMM بر طرف شده است، ولي هميشه استثناء هم وجود دارد. به هر ترتيب، خريد سخت افزاري كه با ساير قسمت ها سازگاري داشته باشد، قطعا براي لپ تاپ دشوارتر از دسكتاپ است.


جدول شماره 1
Motherboard : مدل هاي غير استاندارد قابل ارتقا نيستند.
CPU : نصب CPU سريعتر از همان نوع و مدل معمولا امكان پذير است، اما به خاطر مسائل مربوط به ولتاژ، حرارت، يا BIOS ممكن است محدوديت هايي وجود داشته باشد. افزايش سرعت كلاك هم معمولا زياد نخواهد بود.
Memory: معمولا فقط يك يا دو اسلات SIMM/DIMM خالي خواهد بود. براي همين هنگام ارتقا مجبوريد ماجول هاي قبلي را برداريد.
Vide adaptor/chipset: در مادربوردهاي غيرقابل ارتقا، ويدئو به صورت مجتمع عرضه مي شود.
Video display: مدل هاي غير استاندارد و اتصالات جدا نشدني مانع از ارتقا مي شوند. معمولا مي توان يك نمايشگر اكسترنال را به سيستم متصل نمود.
Keybord/pointing device: مدل هاي غير استاندارد و اتصالات جدانشدني مانع ازارتقا مي شوند. معمولا مي توان يك صفحه كليد اكسترنال را به سيستم متصل نمود.
Hard disk :سيستم هاي قديمي تر ممكن است هاردهاي بالاتر از 8.4 گيگا بايت را نشناسند. بسياري از سيستم ها فقط هاردهاي بالاتر 9.5 يا 12.5 ميلي متري را مي پذيرند. براي نصب معمولا به سيني يا قفسه درايو احتياج است.
Removable – media drive: اين قطعات از طريق محفظه هاي ماجولار(فلاپي يا CD/DVD) به صورت دروني قابل نصب هستند. مي توانيد از cd_rw/dvd+rw يا USB اكسترنال يا Ilink نيز استفاده كنيد.
USB, IEEE, 1394(FireWire/i.LINK),serial (RS-232),parallel(IEEE1284),SCSI): اين قطعات را از طريق PCCard يا cardBus نصب كنيد.
10/100/1000Mbps Ethernet LAN: اين قطعات را از طريق PCCard يا cardBus نصب كنيد.
Wireless 802 .11a/b/g Mini- PCI (Wi-Fi),Bluetooth(internal)cards,Modem Daughter Cards (MDCs)
اين قطعات را از طريق PC Card يا cardBus نصب كنيد. كارت هاي اينترنال ممكن است به آنتن از پيش نصب شده احتياج داشته باشد.
سيستم باز شده
به طور كلي پيچ هاي يك كامپيوتر كيفي خيلي بيشتر از كامپيوتر روميزي است و شكل و اندازه آنها هم متفاوت است. پيچ ها معمولا زير بر چسب ها يا درپوش ها پنهان هستند . جعبه ل

پ تاپ غالبا از دو قسمت پلاستيكي تشكيل شده كه داخل همديگر قفل شده اند، اما با مهارت و حوصله مي توان آن ها را طوري از هم جدا كرد كه آسيب نبينند. برخلاف كامپيوترهاي روميزي كه اصولا درون شان شبيه يكديگر است، كامپيوترهاي روميزي از نظر داخلي خيلي با هم متفاوت هستند و نه تنها محصولات شركت هاي مختلف، بلكه حتي مدل هاي مختلف يك محصول با هم فرق دارند. به همين دليل، براي باز كردن لپ تاپ، بهتر است مستندات همان دستگاه را از شركت سازنده اش داشته باشيد .
من معمولا براي يافتن مستندات و قطعات اضافي يك سيستم سعي مي كنم مستقيما به سراغ سايت سازنده بروم. همين امر يك راز جالبي را در دنياي لپ تاپ براي من افشاء كرده كه كمتر

راجع به آن صحبت مي شود و آن اين است كه اكثر لپ تاپ هاي با مارك معروف كه خيلي ها مي شناسند، در اصل توسط تعدادي شركت تايواني ساخته مي شوند، شركت هايي چون Quanta نشاني(www.quantaw.com)، يا Compal نشاني(www.compal.com)، يا Acer نشاني(global.acer.com) و غيره. اين شركت ها سيستم ها را به اسم خودشان نمي فروشند، بلكه طراحي و ساخت لپ تاپ ها را براي شركت هاي ديگر انجام مي دهند. كوانتا و كامپال دو شركت برتر سازنده لپ
شركت كوانتا براي دل،HP، كامپك،eMachine، Best Buy و اپل لپ تاپ مي سازد. البته Dell از دو شركت Compal و Acer هم لپ تاپ مي خرد(خودش را به يك تامين كننده محدود نكرده است). به همين دليل است كه مي بينيد اين همه لپ تاپ با مارك هاي مختلف هم شبيه به يكديگر هستند، زيرا عملا تمام آن ها را دو شركت Quanta و Compal مي سازند. يكي از معايب اتخاذ چنين سياستي اين است كه بعضي شركت ها نمي توانند يا برايشان دشوار است كه از سيستم هايي كه مي فروشند حمايت كامل به عمل آورند. زيرا سازنده اصلي آن ها نيستند و به قطعات دسترسي مستقيم ندارند . اگر بتوانيد سازنده اصلي لپ تاپ هاي خود را پيدا كنيد و به سراغ سايت آن برويد، اطلاعات دقيق تري درباره سيستم خود به دست خواهيد آورد و مي توانيد درايوهاي جديد را به روز رساني BIOS را مستقيما از همان شركت بگيريد. اما اگر نتوانيد سازنده اصلي سيستم خود را پيدا كنيد و شركت فروشنده هم پشتيباني نداشته باشد، آن وقت در تعمير و ياقتن قطعات يدكي لپ تاپ خود دچار مشكل خواهيد شد. وقتي يك سيستم كامپيوتر كيفي را باز مي كنيد، بايد تنظيمات و پيكر بندي هر قطعه را ثبت كنيد، مخصوصا وضعيت جامپرها و سوئيچ ها، جهت كابل هاي مختلف معمولي روباني محل سيم ارت،‌ محل آنتن هاي WiFi، و حتي جاي بورد آداپتور. تمام اين موارد را در يك جا ياداشت كنيد تا موقع سوار كردن مجدد در سيستم، بتوانيد هر چيزي را به حالت اول برگردانيد حتي اگر بتوانيد قبل از برداشتن هر قطعه، از نزديك عكس ديجيتال بگيريد، خيلي بهتر است.
جهت كابل ها و قطعه اي كه به آن متصل بوده است خيلي مهم هستند. كاپل ها در لپ تاپ معمولا در يك سر، سيمي با رنگ هاي قرمز، سبز، آبي يا سياه دارند كه پين شماره يك را مشخص مي كند. روي كانكتور هم معمولا علامت(مثلا يك مثلث) يا حتي شماره 1 گذاشته اند. روي

قطعاتي كه اين كابل ها را به آن ها وصل كنيد نيز به طريقي جاي پين يك مشخص شده است . غالبا يك نقطه يا عدد 1 يا علامتي ديگر در كنار پين شماره يك كانكتور ديده مي شود. با اين كه جهت و محل كابل ها ظاهرا ساده به نظر مي رسد، اما كمتر ديده شده كه كسي در اولين تجربه اشتباه نكند. خوشبختانه، سر و ته زدن كابل هاي روباني(اما نه كابل برق) تقريبا براي هيچ يك از قطعات مشكل خرابي ايجاد نمي كند. ولي اگر باتري CMOS را برعكس جا بزنيد، احتمال دارد تراشه آن را خراب كنيد،و چون چيپ هم معمولا به مادر بورد را تعويض كنيد. اگر چه كامپيوترهاي كيفي به اندازه كامپيوتر هاي روميزي استاندارد شده و قاعده مند نيستند، اما به نظر مي رسد در لپ تاپ هاي جديد خيلي چيزها مشترك هستند. باز كردن، تعمير و ارتقا دادن لپ تاپ ظا

هرا كار دشواري است، اما چيزي نيست كه با كمي دقت و تجربه فني نتوانيد از عهده آن برآييد.
چند نكته
1- عوامل يا قطعات نامرتبط به مشكل را در نظر نگيريد.
2- هر دفعه، فقط يكي از قطعات را جابه جا يا تعويض كنيد.
3- بعد از هر تغيير، سيستم را تست كنيد.
4- هر مرحله و اقدامي كه انجام مي دهيد را يادداشت كنيد.
5- به سادگي تسليم نشويد. هر مشكلي راه حلي دارد.
6- اگر به بن بست رسيديد، كمي استراحت كنيدو به سراغ مشكل بعدي برويد.
7- هر چيز بديهي و ساده اي را هم چك كنيد.
8- يادتان باشد كه باتري و آداپتور برق، بيشتر از بقيه قطعات آسيب پذير هستند. هميشه يك آداپتور يدكي براي تست سيستم داشته باشيد. اگر سيستم بدون باتري كاركرد و با گذاشتن باتري لز كار افتاد، پس اشكال از باتري است.
9- كابل ها و اتصالات هم زياد خراب مي شوند. از هر كدام يك يدكي داشته باشيد.
10- حتما از يك كارشناس كمك يا راهنمايي بگيريد. شايد با زحمت و تلاش بسيار بتوانيد هر مشكلي را در يك كامپيوتر روميزي حل بكنيد، ولي كامپيوترهاي كيفي گاهي اوقات بدون تماس با شركت سازنده يا فروشنده و كمك گرفتن از يك كارشناس تامين نمي شود.


در زير به رسمي ترين مدل تقسيم بندي لپتاپ ها ميپردازيم .
 نوت بوك هاي جايگزين سيستم هاي روميزي ( Desktop Replacement

)


3

اين نوت بوك ها در ميان ساير كامپيوتر هاي كيفي بيشترين سنگيني را دارند چيزي بين 3 تا 5 كيلو گرم . امروزه مصرف كنندگان عادي استقبال خوبي از اين نوع كامپيوتر ها ميكنند . نوتبوك ها ي جايگزين PC را ميتوان در دو دسته طبقه بندي كرد.

 

«« پيشرفت2ه (Advanced) »» و «« به قيمت (Mid Range ) »» .
نوت بوك هاي پيشرفته جايگزين PC ، عموما قيمتي بين 1500 تا 3000 دلار دارند . و وجه تمايز اين نوع كامپيوتر هاي كيفي با نوع به قيمت در قطعاتي هست كه در آنها به كار رفته است ، مثلا پردازنده سريع تا 3 گيگاهرتز يا كارت گرافيك خوب و جداگانه با حافظه تا 256 مگابايت نمايشگر هاي اين نوع نوت بوك ها 15 تا 17 اينچي و عمدتا WIDE ( عريض ) هستن . اين سيستم براي كارهاي چند رسانه اي ها عالي هستن . و برخي از آنها خروجي تلويزيوني هم دارند اگر بازي ، عكاسي يا ويدئو پردازي فعاليت اصلي شما را تشكيل ميدهد ( و قبليت حمل بودن آن براي شما اولويت محسوب نميشود . ) نوت بوكهاي جايگزين PC به دردتان ميخورد اگر فكر ميكنيد كه 3000 دلار زياد است و كارهايي در حد ويرايش عكس گشت زني در وب E-mail و اين قبيل كارها انجام ميدهيد به فكر خريد نوتبوكهاي «« به قيمت»» باشيد . اين سيستم ها چيزي بين 1000 تا 1500 دلار قيمت دارند و قطعات سطح پايين تري در انها به كار رفته است قالبا قطعاتي كه سال گذشته جزء اولين بوده اند . براي كاربران خانگي و دانشجويان كم درآمد و افرادي كه بخواهند در كنار PC خود يك نوت بوك داشته باشند اين سيستم ها مناسب است . به شرطي كه قابل حمل بودن زياد مد نظرتان نباشد .
نوت بوك هاي راهي
اين كامپيوتر ها به درد تاجران (business) و كاربراني ميخورد كه زياد سفر ميكنند وزن اين دستگاه ها بين دو تا سه كيلو گرم و نمايشگر آنها 14 تا 15 اينچي و قيمت انها بين 1200 تا 2500 دلار است .
نوت بوك هاي«« راهي »» كه مخصوص سفر هاي تجاري ساخته شده اند قدرت و قابل و حمل بودن را با هم دارند تقريبا تمام اين دستگاه ها پردازنده هاي كم مصرف مثل ( Centrino - Sonamo - Dothan ) ( بعدا به به طور مفصل به مبحث پردازنده لپتاپ ها ميپردازيم )‌ مجهز هستن و متوسط عمر باتري آنها بين 5 ساعت يا بيشتر ميرسد قابليت اتصال بيسيم هم از مسائل بسيار مهم است قابليت اتصالات 802.11 b تقريبا در همه آنها وجود دارد استفاده از استاندارد g802.11 هم رو به افزايش است . بسياري از مصرف كنندگان به خاطر تلفيق كارايي و قابليت حمل اين نوت بوك ها و همچنين عمر طولاني باتري از اين سيستن ها استقبال ميكنند نوت بوك هاي راهي در كم ترين قيمت موجودشان كه به معني بيشترين وزن نيز هست مخصوصا بر

اي دانشجويان مناسب هستن . ولي از لحاظ قيمت باز هم كمي گران تر از سري ( Desktop Replacement ) هستند.

نوت بوك هاي فوق قبل حمل ( Prtable -Thin & Light ) (Ultra-Portable )

4

زيباترين و باريك ترين نوت بوك هاي بازار كه وزني در حد يك تا دو كيلوگرم دارند در اين دسته قرار ميگيريند قيمت اين نوتبوك ها بين 1500 تا 2800 دلار است و اساسان به درد مديراني ميخورد كه دائم در سفر هستن و بيشتر از ساخت محتوا به گشت زد در اينترنت ارسال و دريافت E-mail و مطالعه اسناد مي پردازند .
با پيشرفته تر شدن فناوري به لحاظ مصرف كمتر در عين سرعت بيشتر و فناوري هارد ديسك به لحاظ ابعاد كوچكتر و ظرفيت بيشتر اكثر كاربران تجاري به اين نوع لپتاپ ها روي آورده اند تا بتوانند امور خود را در راه انجام بدهند . اين دستگاه ها معمولا نمايشگر 12 اينچي دارند و گرچه صفحه كليد برخي از آنها كوچيكتر از حد استاندارد است اما ميتوان مدل هايي را يافت كه صفحه كليد كامل را داشته باشند .

-- ميني نوت بوك ( Tablet)


5


اين نوع كامپيوترهاي كيفي و كامپيوترهاي موسوم به Tablet
كمترين سهم را در بازار دارند ميني نوت بوك بيشتر در اروپا و آسيا طرف دار دارند وزن انها در حدود يك كيلو گرم ، نمايشگر انها 10 اينچي و صفحه كليد آنها كوچك است بهترين استفاده اي كه ميتوان از اين سيستم برد E-mail در حد كم است خواندن اسناد و انجام امور و .



6

كامپيوتر هاي
Tablet دو نوع هستند ، « چرخيدني» و « تخت» .


7

مدل هاي چرخيدني در ظاهر شبيه به نوت بوكهاي راهي هستند . اما نمايشگر آنها با چرخش حول يك محور و خوابيدن روي بدنه دستگاه شبيه به Tablet هاي تخت ميشود كه با استفاده از قلم ديجيتالي ميتوان روي آنها نوشت اين در حالي است كه Tablet هاي تخت بيشتر در اماكني چون بيمارستان ها و مراكز دولتي مصرف دارند اين كامپيوتر ها صرفا يك نمايشگر و يك CPU هستند كه صفحه كليد به صورت جدا به آن قابل وصل است .
تا اينجا فكر ميكنم تونسته باشيد مدل دلخواه خودتون رو انتخاب كنيد .
مقالات در مورد لپ تاپ


کامپيوتر Laptop کامپيوتري کوچک و قابل حمل ميباشد که داراي صفحه تصوير مسطح و صفحه کليدي است که روي هم تا ميشوند . کامپيوتر هاي Laptop که با باتري کار ميکنند اغلب داراي يک صفحه تصوير LCD ( نمايشگر کريستال مايع ) ميباشند. بعضي از مدلها ميتوانند با يک ايستگاه جفت شوند و به عنوان يک سيستم روميزي کامل در دفتر عمل کنند. در بعضي از کامپيوتر هاي Laptop مجموعه اي از برنامه هاي کاربردي تجاري در ROM تعبيه شده است.
Laptop يکی از انواع متفاوت کامپيوترهای موجود است . اين نوع از کامپيوترها دارای قدرت محاسباتی و عملياتی نظير کامپيوترهای شخصی می باشند. با توجه به ويژگی های متعدد اين نوع از کامپيوترها خصوصا" قابليت حمل، می توان آنها را در موارد متفاوت و بصورت فرامکانی استفاده کرد .

سازندگان :

شركتهاي چند مليتي با محوريت امريكا و ژاپن در ساخت انواع لب تاپ ها پيشگا م اند و قسمت اعظم اين بازار را در اختيار خود دارند . از اين جمله مي توان به شركتهاي ( ايل )،‌(كا ميك) ،‌( دل)،اچ پي )،(آي بي ام ) ، (سوني)،(توشيبا)، اشاره كرد . بااين حال ، برخي شركتهاي آسيايي نيز در اين حوزه وارد شده است و هرچند محصولات آنها هنوز به كيفيت محصولات شركتهاي مشهور نرسيده است اما حضور آنها هر روز پررنگ تر مي شود كه از اين ميان نيز مي توان به ( ال جي ) و ( سا مسونگ ) و ( مگزونت) اشاره كرد . در اين ميان ، نكته آن است كه عموما" هر لب تاپ از

رايانه شخصي همسان كيفيت بهتري دارد ؛ زيرا هر لب تاپ به طور كامل در شركت سازنده با لوازم اصلي ساخته و نرم افزارهاي اصلي نيز روي آن نصب مي شود ؛ اما در مورد رايانه هاي شخصي – بخصوص در كشورهاي جهان سوم اين گونه نيست . قاعدتا ، توجه به پيشرفتگي و پيچيدگي ساخت لب تاپ ، نمي توان از كشوري چون ايران انتظار داشت كه در صف سازندگان قرار داشته باشد ؛ اما بتازگي در زمينه مونتاژ برخي لب تاپ هاي ارزان قيمت اقداماتي در كشور صورت گرفته است.

لب تاپ ها آينده چگونه خواهند بود ؟

آنچه مسلم است لب تاپ هاي آينده مانند ديگر اقسام رايانه بيشتر به سمت سرعت ريزپردازنده و ظرفيت ( حا فظه موقت ) خواهد رفت . همچنين ، ممكن است حافظه هاي جانبي فعلي ( مثل فلاپي وCD و DVD ) جاي خود را به حافظه هايي از جنس نيمه هادي ها مانند فلش مموري هاي ( Flash Memory ) فعلي بد هند كه هم سبكتر است و هم كم حجم تر فناوري ديگري كه امروزه كم و بيش مورد استفاده قرار مي گيرد انتقال ديتا به صورت بي سيم است كه مطمئنأ در آينده پيشرفته تر و متعارف تر خواهد شد ؛ و دست آخر به لحاظ شكل ظاهري نيز به نظر مي رسد كه طراحي رايانه هاي هموراه به سمتي برود كه مانند ساعت مچي كوچكي روي مچ دست كاربر بسته شود ، يا مانند گوشي تلفن همواره داخل كيف كمري كوچكي قرار گيرد .

لب تاپ بهتر است يا رايانه معمولي ؟
به طور كلي ، لب ت‍اپ دو مزيت مهم دارد
ويژگي حمل شد ؛ و ديگري كار كردن با باتري كه سا مانه هاي PC اگر از اين دو مزيت صرف نظر كنيم و بخواهيم لب تاپ و PC را با هم مقايسه كنيم ، مي توان گفت كه هيچ فرقي بين توانايي اين دو نوع سا مانه نيست ؛ با اين همه ، گفتني است كه سا مانه هاي PC امكان بيشتري براي ارتق

 

ا دارد ، اما در لب تاپ ها معمولا فقط مي توان هارد و رم و درايور لوح فشرده را ارتقا داد و همچنين غالبا قيمت لب تاپ از مشابه آن در سامانه هاي PC گرانتر است ؛ هر چند اين اختلاف قيمت به سبب متداولتر شدن استفاده از لب تاپ روز بروز كمتر مي شود ، به طور كلي كه اين اختلاف از 200% در اوايل دهه بيست به 20% در اين روزها رسيده است.


تفاوت لب تاپ با نوت بوك چيست

در واقع ، لب تاپ و نوت بوك دو نام متفاوت براي دستاوردي واحد است . به اين توضيح كه لغت لب تاپ پيشينه بيشتري دارد و اولين نسلهاي رايانه پرتابل – كه بسيار حجيمتر و سنگينتر از نمونه هاي امروزي آن بودند ( وزن حدود 18 كيلوگرم ، صفحه تصوير 9 اينچ هارد آنها 20مگابايت ) – با نام لب تاپ به بازار عرضه شد . حال آنكه لغت نوت بوك بعد ها كه اندازه رايانه هاي پر تابل به اندازه امروزي آن نزديكتر شد ( يعني در حدود 20*25 سانتيمتر ، ابعاد تقريبي د فتر چه يادداشت ) مورد استفاده عموم قرار گرفت . با اين حال ، در سالهاي اخير به سبب پيشرفت آشكار در كاراييهاي رايانه هاي پرتابل و توجيه نكردن اين همه كارايي با لغت نوت بوك بار ديگر لغت لب تاپ با استقبال عمومي مواجعه گرديده است .
سوالی که غالبا توسط کاربران پرسيده می شود اين است که:"کدام شرکت لپ تاپ های بهتری می سازد؟" و يا:"کدام لپ تاپ بهتر است؟"صرفنظر از کلی بودن و نادرست بودن سوال مربوط بايد دقت کنيد که هر برند يا سازنده لپ تاپ بر مبنای سياست های خود که بر اساس تجربه پيشين از نحوه برخورد خريدار و ميزان آگاهی و ادراک او و همچنين نيازمندی واقعی کاربر به لپ تاپ در کنار عواملی چون سياست های بازار و تغييرات تکنولوژيکی بويژه سخت افزاری و نيم نگاهی به سياست های رقبا و کشش بازار و نيازمندی های متفاوت بازارهای دنيا از آمريکای شمالی تا خاور ميانه و شمال آفريقا و همچنين ميزان درخواست احتمالی خريداران بالقوه و نحوه بازار يابی و تقويت نمايندگی های فروش و مسائلی از اين دست عمل می نمايد تا نبض بازار را از کف ندهدو در اين بين با تمامی موارد پيدا و پنها ياد شده اگر برندی بتواند بر مبنای سلايق مشتريان و بويژه وفاداران خود عمل نمايد و تعادلی بين تمامی موارد فوق ايجاد نمايد می تواند به رشد تدريجی و آهسته ولی پيوسته فروش خود اميدوار بوده باشد مشروط به اينکه خدمات پس از فروش مناسبی نيز در

کنار ارائه وسايل لازم و يکی و يا وسائل جانبی لپ تاپ نيز ارائه نمايد.پس می بينيد که از ديد يک مشتری چقدر نگاه به مطلب فوق متفاوت از نظر نگاه سازنده است.در اين بين سياست های حاکم بر هر برند سازنده لپ تاپ که ناشی از تمامی عوامل فوق و بويژه سهامداران آن شرکت و يا برند نيز می باشد نيز بر اهميت موضوع می افزايد.تصور کنيد که تنها يک اشتباه کوچک در محاسبات متغير فوق چقدر در ميزان فروش و ارائه خدمات يک برند و سهام آن در بازار اثر می گذارد.اينجاست که می بينيد در نهايت اين مشتری است که مجبور به انتخاب از بين سياست های کلی هر سازنده خواهد بود و اين مطلب بيشتر توسط علاقمندان وفادار به همان برند مفروض بخوبی نمود بيشتری خواهد داشت.گو اينکه راضی نگاه داشتن آنان نيز کاری بس مشکل خواهد بود.و البته قبول کنيد که همين علاقمندان وفادار بهترين مبلغان همان برند هستند.البته بحث متعصبين يک برند خاص مد نظر اين مقال نبوده و نيست.بسيار فرق است بين يک فرد متعصب که بدون دليل و برهان تنها با استناد به گفته های اين و آن به ذکر ناميک برند کفايت می کند و علاقمندی که بعنوان يک کاربر حرفه ای تمامی ضعف های احتمالی و کاستی های ناشی از سياست های نابجا و يا ناخواسته يک برند توليد کننده لپ تاپ را می پذيرد و ضمن پرهيز مبالغه گويی سعی در انتخاب مناسب تری نسبت به موارد قبل خود خواهد داشت.ضمن ايکه هر برندی همشه موفق نيت و تمامی مواردی که در بالا ذکر آن رفت می توانند در پروسه رشد و نمو کيفی يک برند وقفه کوتاه و يا ميان مدت ايجاد نمايند.
از نظر نگارنده لپ تاپی مناسب ترين خواهد بود که در قبال نيازمندی کاربر کارايی مناسب تری را به نسبت قيمت تمام شده ارائه نمايد.ضمن اينکه کيفيت قطعات اصلی سخت افزاری لپ تاپ مهم تر از تزئينات ديگر آن است.
عمده توليد کنندگان لپ تاپ (منظور از عمده سازندگانی هستند که در طی يکی دو سال گذشته چند مدل ارائه داده اند)عبارتند از:

 

لپ تاپ های ACER

به نسبت کارايی و قيمت تمام شده لپ تاپ های بسيار مناسبی توليد می کند.بخصوص سری فراری برای گيمر ها و سری تراول ميت و اسپاير برای کاربران حرفه ای.البته دقت کنيد که در بين سه دسته بندی ياد شده تنها چند لپ تاپ مناسب ديده می شود.پيشگامی در ارائه تکنولوژی روز در لپ تاپ و همچنين کيفيت مطلوب توليد می رود که اين برند را در بين رقبای مشابه به جايگاهی در خور ارتقا دهد. وليکن اين شرکت جهت ارايه قيمت پايين به سراغ استفاده از باطری های کم عمر نموده که زياد جالب نمی نماياند.

لپ تاپ های APPLE


سازنده لپ تاپ های خوش دست و سازگار با هر تيپ سليقه و کاربری و با کارايی متوسط مورد علاقه کاربرانی است که برای بار اول اقدام به خريد لپ تاپ می نمايند.قيمت بالای آن و سازگاری نرم افزاری صرف با سيستم عامل مک از جمله نکات بارز در هنگام در نظر داشتن اين برند خواهد بود
لپ تاپ های ASUS

سازنده مادر بورد های حرفه ای و با کيفيت که چندی است در ارائه لپ تاپ نيز فعال می باشد.لپ تاپ های قدرتمند و سبک و با کارايی متوسط به بالا از خصوصيات برجسته آن است.(در بين دسته بندی های متداول لپ تاپ های هر برند)قيمت بالای آن و کيفيت مطلوب مانيتور اين برند بيشتر مورد علاقه کاربرانی است که می خواهند لپ تاپ جديدی را تجربه کنند که چيزی متفاوت

 

از سايرين بوده باشد . وليکن به دليل قرار گرفنتن اين مارک در جرگه مارکهای آسيای جنوب شرقی از کنترل کيفی کليه مارک های امريکايی به دور می باشد

لپ تاپ های DELL
متنوع ترين مدلهای لپ تاپ از کم کارا ترين تا لپ تاپ های مخصوص گيمرها را توليد می کند.به نسبت کارايی از کمترين هزينه های ممکن بهره می گيرد تا مقام اول در بازار يابی را از آن خود سازد.البته اين نکته را نيز بايد گفت که امروزه از قيمت های متناسب سابق در مدل های جديد خبری نيست و بتدريج شاهد افزايش قيمت مدلهای جديد به نسبت سابق هستيم

لپ تاپ های FUJITSU
لپ تاپ های قدرتمند و قابل اعتماد و مقاوم و سبکی توليد می کند که از کيفيت مطلوب تصويری نيز برخوردار است.البته اين موارد شامل تمامی توليدات اين برند نمی شود و بايستی در انتخاب مدل های متنوع اين توليد کننده دقت نمود

لپ تاپ های GATEWAY
جزو يکی از قابل احترام ترين برندهای موجود محسوب می شده که تقريبا تمامی قطعات آن نيز در آمريکا توليد و ساخته می شد.هم اينک اين برند پس از ادغام با "اي ماشينزاز نظر خط توليدی به مالزی منتقل شده که از حداقل خدمات پس از فروش و گارانتی برخوردار است.از نظر قيمت به نسبت کارايی از مقبوليت نسبی برخوردار بوده و بيشتر برای گيمرهای غير حرفه ای و کسانی که انتظار چندانی از لپ تاپ های خود ندارند مناسب می باشد.گارانتی 90 روزه اين لپ تاپ ها از مقبوليت آنها می کاهد.

لپ تاپ های HP/COMPAQ

پس از ادغام اين دو شرکت و تولید لپ تاپ های جديد کماکان سری های توليدی مجزا مقبوليت بیشتری نزد کاربران دارد تا مدلهای ترکيبیلپ تاپ های کامپک از رنگ نقره ای بهره گرفته که در مقابل رنگ تيره سياه اچ پی مشخص و بارز می باشد.همچنين قيمت تمام شده کامپک بتنهايی کمی کمتر از نمونه مشابه اچ پی خواهد بود
از قدرت و قيمت مناسبی بهره می برد و همين امر آن را به دومين فروشنده جهانی لپ تاپ بدل ساخته است.ضمن اينکه برند فوق الذکر تقريبا مادام العمر کارايی خود را حفظ می کند مگر اينکه يکی از قطعات اصلی سخت افزاری آن دچار مرگ مغزی غير قابل برگشت شود!!پشتيبانی مناسب آن و خدمات پس از فروش مطلوب آن سبب شده که از محبوبيت زيادی در سطح جهان برخوردار باشد.
سری هايی که به صورت مشترک توليد می گردد همان سری های اوليه compaq به نام Evo ميباشند که مورد قبول تمامی صنايع دنيا می باشد HP اين مدل را کم کم دارد به نام خود تمام می کند

لپ تاپ های HIGHGRADE
يک شرکت مستقل به عنوان توليد کننده لپ تاپ که هنوز در ابتدای بازار یابی خود درمورد فروش محصولات خود می باشد.کارايی متوسط لپ تاپ های توليدی که اخيرا به تنوع مدلهای آن افزوده شده و قيمت بالای آن به همراه چگونگی ارائه خدمات پس از فروش و نبود اطلاع رسانی گسترده توسط اين شرکت بويژه در مورد کيفيت قطعات ساخت لپ تاپ های آن و همچنين نوبد يک شاخص بارز در لپ تاپ های آن می رود تا ترديدی جدی در کاربری که به مدلهای آن نظر می افکند بوجود آورد.گذر زمان نشان خواهد داد که اين شرکت چقدر در عرصه رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده خود موفق عمل خواهد کرد

 

لپ تاپ های IBM
از طلوع توليد لپ تاپ همواره اين برند فعاليت نموده و از تجارب ارزشمندی در اين باره بهره مند است.اين برند بخوبی می دانست که چگونه بايد يک رايانه لپ تاپ توليد کرد.قيمت بالای آن در کنار خوش دستی و کيفيت بالای قطعات آن ضامن

بقای آن نبود چراکه هم اينک اين برند به شرکت چينی لنوو فروخته شده(بخش توليد لپ تاپ)و بايد ديد که آيا اين شرکت چينی در حد و مرز انتظارات علاقمندان اين برند قديمی و صاحب نام مدلهای قابل قبولی ارائه خواهد کرد يا خير

لپ تاپ های PANASONIC
تاف بوک های اين برند از قدرت کار در محيط های نامناسب از نظر اقليمی برخوردار هستند.ضمن اينکه از قيمت نسبتا بالايی نيز برخوردار هستند ولی کيفيت مناسب کار با اين لپ تاپ ها بويژه برای افرادی که در چنين شرايطی نيازمند رايانه ای هستند

که انتظارات آنها را بخوبی برآورد نمايد گزينه مناسبی محسوب می شود

لپ تاپ های SAGER
در زمينه تخصصی ارائه لپ تاپ های مخصوص گيمرها فعااليت می نمايد و به نسبت سايرين در اين زمينه کاری يک سرو گردن جلوتر عمل می کند بخصوص اينکه هميشه سعی در استفاده از تکنولوژی روز سخت افزاری به نسبت قيمت تمام شده نموده و از اين نظر از ساير رقبای مشابه پيش است.
لپ تاپ های SONY
تخصص اصلی سونی در زمينه لپ تاپ در ارائه سبک ترين ها و زيبا ترين ها و باکيفيت ترين ها و صد البته گرانبها ترين ها می باشد.
کيفيت مانيتور اين برند که از تخصص های اصلی سونی در خلق تصوير سود می جويد به همراه زيبايی ظاهری آن سبب شده که گاه قيمت بالای آن در نزد کاربران توجيه شود.بيشترين مدلهای باکيفيت اين برند متعلق به دسته اولترا پرتابل است که از کيفیت قطعات داخلی بسيار مطلوبی برخوردار است و در اين رده صاحب نام است.

لپ تاپ های TOSHIBA
با ارائه سری ستلايت در زمان خود از پيشگامان ارائه

 

کيفيت مطلوب در لپ تاپ مطرح گرديد.در حال حاضر نيز کمی از کيفيت قطعات داخلی بويژه سخت افزاری اين برند کاسته شده که بدليل توجيه هزينه های شرکت توشيبا می باشد.بهمين دليل هم اينک بيشتر قطعات بصورت متصل و نه با قابليت منفصل شدن(جدا سازی)ارائه می شوند که هم اين مورد نه تنها از کيفيت آن کاسته بلکه از محبوبيت آن نيز بويژه در نزد علاقمندان می کاهد.البته ظاهرا دوباره اين برند قصد دارد تا دريک خانه تکانی مجدد در توليد لپ تاپ به محبوبيت سابق خود باز گردد.حال بايد صبر کرد و ديد که آيا چنين امری ممکن خواهد بود يا خير.

مقايسه کارت های گرافيکی در لپ تاپ

يکی ديگر از سوالات متداول در ين کاربران اين است که چه کارت گرافيکی مطلوب نظر بايد باشد و چگونه می توان کارت های گرافيکی متداول در لپ تاپ ها را با هم مقايسه نموددر اينجا ليستی مشاهده می کنيم که کمی پرده از راز آن برون کشيده است
Intel Extreme -> VIA/S3G Unichrome -> SiS Mirage -> Intel Extreme 2 -> SiS Mirage 2 -> Intel GMA 900/915 -> ATI Mobility RADEON 9000/9100 -> nVidia GeForceFX Go5200 -> MR9200 -> GFFX Go5400 -> MR x200M -> GFFX Go5500-> GFFX Go5600 -> GF Go6200 -> MR x300 -> MR9600 -> GFFX Go5700 -> MR9700 -> MR x600 -> GFFX Go5900 -> MR x700 -> MR9800 -> GF Go6600 -> MR x800 ->GF Go6800 -> MR x800XT -> GF Go6800 Ultra


نکات برجسته در این بین عبارتتد از:
برای کار با کورل و فتو شاپ در محيط دو بعدی حداقل ميزان برخورداری از رم کارت گرافيکی 64 پيشنهاد می شودبرای کار در محط های سه بعدی نظير انيميشن و رندر نمودن حداقل 128 پيشنهاد می شودبرای گيمر های حرفه ای حداقل ميزان 256 پيشنهاد می شود.
integrated cards stand no chance against real graphics chips
this list is based on the various 3DMark scores

نکاتی در باب پردازنده های لپ تاپ

چگونه می خواهيد پردازنده مطلوب خود را در لپ تاپی که در نظر داريد خريداری نماييد مشخص سازيد.اين سوال برای بسياری از کاربران کمی گيج کننده ولی مهم است بنحوی که انتخاب يک پردازنده مطلوب گاه نيمی از کار انتخاب را برای برخی کاربران شامل می شود.تصميم گيری در اين رابطه به ميزان هزينه ای که می خواهيد اعمال کنيد و ميزان استفاده تخصصی شما برحسب نيازتان از لپ تاپ بر می گردد.در اينجا سعی بر آن است که يه رفرانس معتبر و کوتاه ولی کافی آورده شود.
Intels
Celeron-M
شبيه تري معماری ساخت به پنتيوم-ام را داراست و البته با کمترين

ميزان سرعت کلاک و کش و باس نسبت به همان مدل.کاهش عملکرد سريع اجرای فرامين توسط اين پردازنده سبب کوتاهی عمر باطری لپ تاپ می گردد.در صورتيکه برای بازی از لپ تاپ خود استفاده نمی کنيد و بشدت از نظر بودجه در مضيقه هستيد خريد چنين مدل در لپ تاپ پيشنهاد می شود.
Pentium 4HT
يک پردازنده دسکتاپ در لپ تاپ....با گرمای زيادی که توليد می کند و برقی که می نوشد عملا چيزی بنام باطری در لپ تاپ خود نخواهيد داشت.لپ تاپ های دارای اين پردازنده از وزن سنگينی نيز عموما بهره مند هستند.بنابراين اگر نمی خواهيد بهيچ وجه لپ تاپ خود را از برق شهری محروم سازيد و حتی نیازي به جابجايی آن

نيز نداريد می توانيد بر انتخاب چنين موردی سرمايه گذاری نماييد
Mobile Pentium 4

به نسبت موارد ذکر شده در بالا از قابليت بهتری برخوردار بوده و از توليد گرمای کمتری بهره می گيرد.ضمن اينکه کارايی نسبتا بهتری نسبت به موارد قبلی نيز دارد
Pentium-M
اولين پردازنده 32 بيتی</SP< td>

تقسم بندی مذلها

در اين مقاله قصد داریم که يکی از بهترين و معتبرترين فروشگاهای اينترنتی خريد لپ تاپ و نوت بوک های اچ پی را برسی کنيم
امروزه با توجه به امکاناتی از قبيل اينترنت و کامپيوتر، کم کردن زمان و هزينه برای ما امری مهم تلقی می شود. اکثر علاقمندان و خريداران لپ تاپ و نوت بوک با استفاده از اين تکنولوژيها به راحتی می توانند مدلهای مختلف لپ تاپ و نوت بوک را در فضای الکترونيکی با هم مقايسه کنند و اطلاعات به روز اين صنعت را بدست آورند.سايتBestbuy يکی از اين پايگاها می باشد .که به صورت تخصص در زمينه نوت بوک و لپ تاپ های اچ پی(HP) فعاليت می کند


اين فروشگاه اينترنتی خريد لپ تاپ و نوت بوک های اچ پی (HP) و مدلهای دير، اين امکان را برای خريداران و علاقمندان به وجود آورده که به راحتی و با صرفه جویی در زمان انواع مختلف لپ تاپ و نوت بوک را در کنار هم مقايسه و از قابليتهای آنها مطلع شوند.
بی شک سرويس و خدمات قبل و پس از فروش لازمه هر تجارت بخصوص تجارت الکترونيکی می باشد. سايت Bestbuy اين مهم را برای مشتريان و علاقمندان نوت بوک و لپ تاپ فراهم نموده است
اين سايت راهنمای خوبی برای مقايسه قيمت انواع لپ تاپ و نوت بوک و همچنبن اطلاعات و اخبار بازار سنتی می باشد. شما به پشتوانه اطلاعاتی و قيمتی سايت Bestbuy می توانبد مشاور خوبی برای دوستان و همکاران خود در جهت تسريع خريد لپ تاپ و نوت بوک باشيد و اطلاع رسانی جامع و دقيق تری را در اين حوزه داشته باشيبد قيمتها و قابليتهای سايت با توجه به حرکت بازار هر لحظه به روز می شود
مطمئنم شما هم با بازديد از سايت يکی از مشتريان آن در جهت گرفتن قيمت لپ تاپ و نوت بوک خواهيد شد و اين فروشگاه را به عنوان يکی از سايتهايی که در زميه نوت بوک و لپ تاپ های اچ پی (HP) و مدلهای ديگر به روز می باشد، هر روز مشاهده می نمائيد
نوت بوک ها و لپ تاپ های ساخت کارخانهSONY هميشه بواسطه طراحی های منحصر به فرد خود مورد توجه بوده اند


اين برند بواسطه حضور خود از زمانها ی دور در کشور خودمانبسير محبوب می باشد ، چه بسا مشکلات عديه ای را در ارايه
خدمات از خود بروز داده و بواسطه ظريف بودن نوت بوک هایلپ تاپ های) ساخت اين برند ، هميشه دچار مشکل گرديده است
نوت بوکهای ( لپ تاپ های) به دسته های زير تقسيم ميگردند sony
نوت بوکهای( لپ تاپ های) سری S
نوت بوکهای( لپ تاپ های) سری SZ


نوت بوکهای ( لپ تاپ های) سری FE
نوت بوکهای( لپ تاپ های) سری TX
نوت بوکهای( لپ تاپ های) سری FS
نوت بوکهای( لپ تاپ های) سری N
نوت بوک های( لپ تاپ های) ساخت کارخانه معروف Compaq در سال 1982 به عنوان Compaq Portable اولين محصول خود را عرضه نمود.نمونه های امروزی نوت بوک ها ( لپ تاپ های) با مارک های مختلف بر پايه همان ابتکار عرضه شدند. با وجود عملکرد اين کمپانی در سالهای اخير محبوبيت اين مارک در نزد متخصصين با و جود سريهای حرفه ای نوت بوک های( لپ تاپ های) NX,NW,NC هنوز در بالاترين رده حفظ شده است.
نوت بوک های( لپ تاپ های) COMPAQ به دو سری :
( لپ تاپ های) PRESARIO
( لپ تاپ های) سری N
تقسيم می گردند .
بسياري از مردم فكر مي كنند كه سنترينو يك نوع پرسسور

يا چيپ ست ساخت اينتلاست. اما در حقيقت سنترينو يك اسم تجاري قراردادي براي كامپيوترهاي لپ تاپاست كه نشان مي دهد كه اين لپ تاپ داراي يك سري مشخصات سخت افزاري است بديهياست در لپ تاپي كه سنترينو نباشد اين ويژگيها وجود ندارد. براي اينكه يك لپتاپ سنترينو باشد بايد از سخت افزارهاي زير در آن استفاده شده باشد:پرسسور Intel Pentium Mجيپ ست Intel 855 PM يا Intel 855 GMIntel PRO/Wireless 2100 يا ورژن هاي جديدتر آنچيپ ست PRO/Wireless 2100 باعث مشكلات بسياري براي برخي سازندگان بزرگ لپ تاپشده است زيرا بسياري از آنها از چيپ ستهاي Wireless اينتل استفاده نمي كنندبنابراين سنترينو نيستند.اين ويژگي براي سنترينو باعث سر در گمي خريداران لپ تاپ شده است. آنچه درسنترينو براي بيشتر خريداران مهم است چيپ ست اينتل و پروسسور پنتيوم M است كهكارايي آن بسيار خوب بوده در عين حال مصرف انرژي آن پايين است. كه اين ويژگيدر يك لپ تاپ كه سنترينو نباشد هم مي تواند وجود داشته باشد در حاليكهاستاندارد هاي جديدي براي تكنولوژي بي سيم وضع مي شود هنوز بخاطر مسائلامنيتي كه وجود دارد اين تكنولوژي بوسيله بسياري از سازندگان كاملاً موردقبول واقع نشده است.
نتيجه
رويهم رفته پرسسور پنتيوم M جديد يك جهش بزرگ در دنياي كامپيوترهاي قابل حملو نقل است. كامپيوتر هايي كه از اين تكنولوژي استفاده مي كنند كارايي بالاييدارند كه در گذشته سيستم هاي قديمي به خاطر مصرف بالاي اين قابليت رانداشتند. بسياري از كاربران كامپيوتر در هنگام مقايسه پرسسورها دچار اشتباههستند زيرا پرسسور پنتيوم M از نظر كارايي از بسياري از پرسسورهاي

پنتيومچهار M كه سرعت Clock بالاتري دارند قوي تر هستند و بسياري از شركت هايسازنده لپ تاپ بر روي عمر زياد باتري ها تبليغ مي كنند در حاليكه اين نتيجهكم شدن مصرف پرسسورهاي جديد است به هر حال اگر قصد خريد يك لپ تاپ را داريدبهتر است به پرسسورهاي جديد تري پنتيوم M هم نظري داشته باشيد.
تهيه بازنگری (RECOVERY ) لپ تاپ
دفترچه راهنما MANUAL همراه لپ تاپ شما ، مرجع رسمی ومعتبر ترين راهنمای شما در استفاده و نگهداری از لپ تاپ مس باشد لطفا در ابتدای خريد و قبل از بروز هر گونه اشکال که شما را ناگزير به مراجعه کند، آنرا مطالعه و در استفادهازلپ تاپ بکار ببنديد.اکثر نوت بوکهای امروزی از روش عمل جديدی برای RECOVERY(باز گرداندن وضعيت سيستم عامل و نرم افزارهای راه اندازنصب شده در لپ تاپ به حالت اوليه ) استفاده می کند . که تاحدودی نسبت به

کامپيوترهای خانگی روميزی متفاوت است .بکارگيری روش زير جهت تهيه CD ويا DVD های پشتيبان (RECOVERY) لپ تاپ بخشی از وظايفی است که توسط شرکت سازنده به عهده کاربر نهاده شده است .تهيه (RECOVERY) لپ تاپ ترجيا اولي قدم در شروع استفادهاز لپ تاپ می باشد .
در مورد SONY : LAPTOP
STARTà CONTROL PANEL àVAIO RECOVERY WIZARD à NEXT àCREATE RECOVERY MEDIA KIT
در مورد LAPTOP TOSHIBA :STARTà ALL PROGRAMS à TOSHIBA HARD DRIVE RECOVERY
TOSHIBARECOVERY DISK CREATOR
در مورد HP : LAPTOP
STARTà ALL PROGRAMS à HP HARD DRIVE RECOVERY DISKCREATOR à RECOVERY DISK CREATOR
از FDISK يا FORMAT هارد ديسک سيستم لپ تاپ خود جداخودداری فرماييد . هر گونه صدمه نرم افزاری به ترکيب اصلي سيستم نياز به انجام خدمات نرم افزاری با هزينه های مربوطه خواهد داشت .لطفا موارد ذکر شده در گارانتی ها را مورد توجه کافی قراردهيد.

معرفی،بحث و تبادل نظر در مورد هر نوع Laptop

معرفی laptop شرکت Acer
مدل:Aspire 3050 1118
مشخصات

Operating Systems: Windows® Vista™ Home Premium
Platform: Notebook PC


Expansion Ports: 1 - Type II PC Card Slot
USB Ports: 3
LAN Ports: 1
Modem Ports: 1
Audio Out Jacks: 1 - SPDIF
Line In Jacks: 1


Microphone Jacks: 1
VGA Ports: 1
S-Video Connectors: 1


Processor Brand: AMD
Processor Class: Sempron
Processor Number: 3500+
Processor Speed: 1.8Ghz
Processor Cache: 512KB
Additional Technologies: PowerNow! Technology
HyperTransport™ Technology


Enhanced Virus Protection

Memory Type: DDR2
Memory Size: 1GB (512MB x 2)
Memory Speed: PC2-5300
Memory Slots (Total): 2
Memory Slots (Available): 0
Maximum Memory Supported: 4GB

Capacity: 120GB

جزئيا ت بصورت عکس

8


9

 


10


11


12

 


13


Laptop Batteries

14

يكي از موضوعات نگران كننده براي دارندگان لپتاپ ميزان عمر مفيد باطري و ميزان كاركرد آن در هر دوره شارژ مي باشد.اگرچه سازندگان لپتاپ هاي گوناگون همواره مي كوشند كه با بهره برداري از آخرين تكنولوژي و با استفاده از آخرين امكانات اين ميزان را زياد كنند,ولي در عمل نتيجه مورد رضايت كاربران حاصل نمي شود.تصور اينكه شما در لحظه اي بسيار حساس در حالي كه شارژ باطري لپتاپ به پايان رسيده است و امكان دسترسي سريع به برق هم نداريد و هر آن امكان از دست رفتن داده هاي خود را داريد,تصوير بسيار ناخوشايندي است كه تنها كاربران حرفه اي مي توانند بخوبي آن را درك نمايند.
لپتاپ ها همواره برخلاف آنچ

ه ادعا مي شود داراي عمر باطري مفيدي كه به هنگام فروش دستگاه ذكر مي شود,نيستند.حتي لپتاپ IBM ThinkPad X31 كه طبق ادعاي سازنده آن در عمل بايستي داراي طول عمر مفيدي بيش از 10 ساعت بوده باشد,بيش از 8 ساعت نيست.در حقيقت سازندگان لپتاپ به زيركي هرچه تمامتر اين امر را به گردن كاربري مي گذارند كه بر طبق ادعاي آنان در شرايط ايده آل از لپتاپ خود بهره نبرده است.


يكي از بهترين گزينه ها استفاده از يك منبع باطري خارجي است كه توسط سازندگان ديگري سواي سازندگان اصلي لپتاپ هاي با مارك هاي مختلف توليد و عرضه مي گردند.وزن چنين منبعي بين 0.73kg and 1.5kg در نوسان است.قيمت آن نيز بين US$150 to US$500 متغير است.در برخي موارد اين منبع باطري خارجي قابليت استفاده در گوشي تلفن همراه و يا ساير ادوات جانبي نظير handheld را داراست.
اگر براي شما حمل و نقل چند پوند وزن اضافي اهميتي ندارد,آسان ترين روش براي استفاده هرچه بهتر از لپتاپ محسوب ميشود,چرا كه بس

هولت به پورت برق AC لپتاپ شما وصل شده و نيازي به نرم افزار جانبي نيز ندارد.

تكنولوژي بكار رفته در ساخت باطري هاي لپتاپ:
با 4 تكنولوژي ساخت بكار رفته در باطري هاي لپتاپ و نوع پنجمين كه بزودي از راه مي رسد,مي توانيد مطمئن باشيد كه بهترين انتخاب ممكن را خواهيد داشت.البته باطري هاي فوق كه از فن آوري ساخت متفاوتي بهره ميبرند,داراي يك ساختار نيستند.در حقيقت طيف وسيعي از كاربرد را بر اساس ساختار خود در وسايل كوچك پخش كننده موزيك قابل حمل تا تامين انرژي مورد نياز يك لپتاپ را دارا مي باشند.واكنش شيميايي بوقوع پيوسته در باطري لپتاپ و تبديل آن به انرژي الكتريكي,جريان پيوسته و يكنواختي را براي كاركرد لپتاپ از قطب مثبت به قطب منفي فراهم مي آورد.


15


قديمي ترين فن آوري بكار رفته در باطري,nickel-cadmium cell =NiCd مي باشد.متاسفانه اين باطري قادر است جرياني را در حد يك ساعت فراهم آورد و البته كادميوم بكاررفته در آن بسيار سمي بوده كه انهدام باطري را پس از طي عمر مفيد,بسيار مشكل مي سازد.علاوه بر اين,چنين باطري هايي عليرغم اينكه داراي ق

ابليت شارژ تا هزار مرتبه هستند,وليكن از مسئله اي بنام memory effects تاثير مي پذيرند.همچنين به مرور زمان از توانايي شارژ كامل آنها نيز كاسته مي شود.خوشبختانه امروزه باطري هايي به مراتب سبك تر و با كارايي بيشتري ساخته شده اند كه مزيت هاي بيشتري را نسبت به باطري هاي نيكل-كادميومي دارند.بدين ترتيب امروزه باطري هاي NiCd بيشتر در اسباب بازي ها و تلفن هاي بيسيم خانگي ارز nickel-metal-hydride batteries =NiMH مجهز گشتند.نه تنها چنين باطري هايي كارايي 40 درصدي بيشتري نسبت به نمونه قبلي داشتند,بلكه تاثير memory effects آنان به مراتب بسيار كمتر از نمونه قبلي بود و البته از نظر آلودگي محيط زيست نيز مشكلات كمتري را فراروي مصرف كنندگان قرار مي دادند.البته تعداد دفعات شارژ چنين باطري هايي به 200 مرتبه و در باطري هاي جديدتر از همين گروه به 400 مرتبه محدود مي گردد.



16


پنجمين تكنولوژي ساخت باتري هاي لپتاپ ها نوع: نيكل-كادميوم است كه حداكثر80 وات بر ساعت توان دارند و 1000 بار قابليت تكرار شارش داند و بدترين مشكل انها سنگيني و الوده بودن انها است . و از كاربرد هاي اصلي آن ميتوان به اسباب بازي و Memory Effects و تلفن بيسيم اشاره كرد .

در آينده نزديك از باطري هاي lithium-polymer =Li-poly استفاده خواهد شد كه بيشترين بهره وري را براي مصرف كنندگان نهايي به همراه خواهد آورد.روزگار باطري هاي قديمي بسر آمده است.هم اينك با باطري هايFuel-Cell شما مي توانيد تنها با يك بار شارژ كامل,تا چندين روز براحتي و سهولت و بدون دغدغه از لپتاپ خود نهايت استفاده را ببريد.اين نسل از باطري ها به عنوان مثال از مخزني سود مي جويند كه داراي ذخيره سوخت الكلي است.همچنين گياهاني نيز هستند كه بعنوان مولد انرژي در اين نوع از باطري ها قابل استفاده مي باشند.شركت NEC اولين سازنده لپتاپي اين چنين است كه با يك بار شارژ مي تواند براي مدت زمان 40 ساعت دوام آورد
.
خوب با اين اوصاف,يك Fuel-Cellچگونه كار مي كند؟عملكرد آن درست معكوس واكنش الكتروليز آب(واكنش شيميايي تجزيه آب )است.متيل الكل يا متانول نيز به عنوان سوخت اصلي چنين باطري هايي نيز در واحد تحقيقات شركت NEC در لپتاپي با قدرت باطري 5 ساعت با موفقيت بكار گرفته شد.هنگامي كه مخزن متصل به لپتاپ به عنوان باطري (با قابليت جدا شوندگي)خالي باشد,انتظار كاركرد از آن منطقي نخواهد بود.ولي البته اگر بجاي حمل يك باطري خارجي ,تنها يك مخزن كوچك متانول به همراه داشته باشيد,موضوع فرق مي كند.البته الكل سمي است.آيا به نظر شما نمي ارزد تا با پر كردن مخزن باطري با حمل تنها يك شيشه كوچك حاوي متانول بتوانيد از لپتاپ خود ساعت ها بهره ببريد,بدون آنكه نگران از دست دادن داده هاي خود گرديد و يا احتياجي به برق نداشته باشيد . تنها مشكل كنوني packaging چنين سوختي است.در حال حاضر fuel cell قابل

يت تطابق با هيچ لپتاپي را ندارد. كوچك سازي مخزن و قابليت تطابق آن با ورودي برق لپتاپ يكي از عمده مسائلي است كه محققان با آن رودررو هستند.البته انتظار ميرود تا پايان سال جديد ميلادي شركت NEC بتواند لپتاپي منطبق با اين نوع باطري جديد و حداكثر با ابعاد قابل قبول و با وزن كلي(لپتاپ با مخزن)تجاري 2 كيلوگرم را كه قابليت كاركرد آن تا 40 ساعت پس از يك بار

قدرت و كارايي:

 

باطري هاي به عنوان منبع دوم تغذيه خارجي لپتاپ تنها روش موجود براي بكارگيري در لپتاپ نيستند.لپتاپ شما ممكن است قادر به نشان دادن ميزان ساعت بكارگيري مفيد باطري را براي شما بويژه در طول يك پرواز طولاني نشان دهد.ولي چگونه؟با وصف اينكه پردازنده لپتاپ نزديك به نصف انرژي باطري را مصرف مي نمايد,ولي به مدد فن آوري هاي بكاررفته در ساخت پردازنده هاي لپتاپ,اين ميزان مصرف كمي بهبود يافته است.به مدد Intel's Pentium M و البته Centrino technology لپتاپ ها سريع تر ,با كارايي بيشتر و به مدت زمان طولاني تري كار مي كنند.هم اكنون با انواع پردازنده هايي كه در لپتاپ بكار گرفته مي شوند و البته در تعيين ميزان مصرف انرژي نيز سهيم هستند آشنا مي شويم.


Intel Pentium M ,part of the Centrino package :

با 77 ميليون ترانزيستور,يك مگا كش خارجي و توانايي عملكرد يكنواخت مي تواند بيشترين عمر مفيد را براي باطري مورد مصرف در لپتاپ به همراه داشته باشد.با توجه به قطعه Intel-made W

i-Fi radio و Intel chipset بكار رفته,جزئي از سنترينو محسوب مي گردد.با سرعت پردازنده حداكثر تا1.7GHz در اكثر لپتاپ هاي سازندگان مختلف و مطرح در اين عرضه بكار رفته و عمر مفيد باطري در اين حالت در حدود 4 ساعت و 12 دقيقه مي باشد.

Intel Celeron M:

 

بر مبناي Pentium M بوده و از بهاي كمتري نسبت به نمونه قبلي برخوردار است.با حد سرعتي نزديك به 1.2GHz و البته 512KB of secondary data cache گزينه خوبي براي شروع است.با 400MHz frontside bus اين نوع پردازنده داراي نرم افزار كنترل كننده مصرف انرژي است كه سبب مي شود پردازنده با كمترين مصرف انرژي باطري به هنگام كار با لپتاپ رودررو باشد.

Mobile Intel Celeron:


بر اساس هسته Pentium 4 بوده كه كاملا با Celeron M متفاوت است و ميزان بيشتري از انرژي را مصرف مي نمايد. از سرعت 650MHz الي 2.5GHz برخوردار است كه Frontside buses From 100MHz to 400MHz را داراست. عمر مفيد باطري با بكارگيري اين پردازنده كمتر از حالت مشابه در Pentium M مي باشد.

Intel Mobile Pentium 4:

بر پايه Desktop Pentium 4 بوده و داراي 55 ميليون ترانزيستور و 512KB of external cache مي باشد.بيشتر در Desktop-replacement laptops ( لپتاپ هاي جايگزين سيستم هاي روميزي ) مورد استفاده داشته و با حداكثر سرعت 3.2GHz كارايي دارد.حداكثر عمر مفيد باطري در اين نوع از پردازنده هاي بكار گرفته شده در لپتاپ در حدود 2 ساعت و 47 دقيقه است.

Intel Pentium 4:
با اينكه اين پردازنده خاص رايانه هاي روميزي است,ولي در برخي از Desktop-replacement laptops ( لپتاپ هاي جايگزين سيستم هاي روميزي ) بكار گرفته مي شود.بسيار سريع بوده و قيمت آن بسيار كمتر از Mobile Pentium 4 and Pentium M chips مي باشد.البته اين پردازنده بسيار زود گرم مي شود و عمر باطري را بسيار كوتاه مي نمايد.

AMD Athlon XP-M:
با حداكثر سرعت 2GHz جزو ارزانترين پردازنده هاي بكار رفته در لپتاپ محسوب مي گردد.عمر مفيد باطري در بكار گيري اين نوع پردازنده در حدود 2 ساعت و 27 دقيقه است كه از اين جهت بعد از Mobile Pentium 4 and Pentium M قرار مي گيرد.مدل Mobile Athlon 64 نيز در برخي از لپتاپ ها بكار گرفته شده است.

Apple PowerPC:
خريداران Apple iBook داراي پردازنده هايي با سرعت هاي 800MHz, 933MHz, and 1GHz PowerPC G4 processor بوده كه در صورت ارتقا تا حد 1.33GHz نيز وجود دارد. 512KB external cache در اين نوع از پردازنده ها وجود داشته كه در مدل12-inch iBook عمر باطري 3.5 ساعت,در نوع 17-inch آن 2.7 ساعت مي باشد.

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید