بخشی از مقاله

خلاصه

با توجه به استراتژی سال های اخیر کشورمان در خصوص بومی نمودن صنعت هسته ای، افزایش توانمندی های داخلی و به منظور انتقال تکنولوژی به داخل کشور،ضرورت دارد که روش های مورد استفاده توسط طراحان کشورهای صنعتی پیشرفته، در داخل کشور شبیه سازی و استفاده شود. در این پایان نامه یکی از عواملی که روی راکتیویته تاثیر گذار می باشد وچنانچه به درستی عمل نشود موجب توقف نیروگاه می شود ،بوسیله شبیه ساز مورد ارزیابی وتبیین روند تغییرات راکتیویته ناشی از تغییرات دبی سیال خنک کننده راکتور WWER-1000 و سرعت های مجاز تغییرات راکتیویته و نرخ افزایش و کاهش توان راکتور هسته ای بررسی شده است با انجام چنین تحقیقاتی ضمن انتقال بخشی از دانش طراحی و تربیت متخصص در این زمینه، امکان ارزیابی، بهینه سازی و ارتقاء سیستم های موجود نیز میسر می شود.تحقیق کنونی می تواند در ساخت نیروگاه های اتمی جدید و توسعه دانش هسته ای کشور در زمینه طراحی مفهومی مورد استفاده قرار گیرد.

.1 مقدمه

پمپ اصلی گردش سیال مدل RCP-1391 ، برای گردش خنک کننده از میان قلب راکتور در رژیمهای عادی بهره برداری، درهنگام گرم کردن، خنک سازی مدار اول هنگام رژیم های راه اندازی و توقف راکتور طراحی شده است. با توجه به اینکه پمپ مدار اول سیال با فشار و اکتیویته بالا را پمپاژ میکند، انتظار اصلی ازآن تامین کارکرد عادی ومطمئن برای جلوگیری از آسیب دیدگی غلاف های میله های سوخت بر اثر افزایش دما است که سیال را بدون وقفه از میان قلب راکتور نه تنها در شرایط عادی بلکه در هنگام حادثه نیز عبور دهد. به این دلیل RCP وظیفه اضافه دیگری را که تامین گردش سیال در هنگام توقف - میرائی - در حوادث مختلف خصوصاً برقی و مقدمه شکل گیری چرخش - گردش - طبیعی می باشد را انجام می دهد. چرخ لنگردرنظرگرفته شده در این پمپ هنگام توقف محرک الکتروموتوری دبی مورد لزوم برای خنکسازی قلب راکتور را تضمین میکند.

.2روش شناسی

هنگام روشن کردن RCP و وصل یک حلقه که کار نمی کند به سایر حلقه های کاری قبل از کاهش قدرت، با توجه به تغییر جهت دبی سیال خنک کننده حلقه مورد نظر افزایش دبی سیال خنک کننده از طریق راکتور، دمای سیال خنک کننده قلب راکتور کاهش می یابد. با توجه به ساختار نوترونی قلب راکتور در اثر کاهش دما - با توجه به اثر دما روی راکتیویته - شاهد افزایش قدرت خواهیم بود. برای بررسی بهتراثرتغییرات دمای سیال خنک کننده روی پارامترهای قلب، به کمک شبیه ساز نیروگاهWWER-1000 ، هنگام روشن کردن یک RCP در قدرت های مختلف در ابتد وانتهای سیکل کاری آورده شده است.

.3 شکلها

در شکل-1افزایش راکتیویته وبه دنبال آن افزایش توان نوترونی درنتیجه ورود سیال خنک کننده با دمای کمتربه قلب راکتوراست را نشان می دهد کنترل توان برمبنای سیستم پایش قلب راکتور . - وصل پمپ در توان 67 درصد - توان حرارتی بر مبنای سیستم پایش قلب راکتور و راکتیویته   که بصورت eff   نشان داده شده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید