بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت انرژی امکان استفاده از تجهیزات کارخانجات سیمان را مناسبتر جلوه می دهد. در یک کارخانه، مدیریت انرژی را برای گسترش دهندگان مواد بعنوان یک ضرورت قرار داده است تا میزان تقاضای انرژی برای تجهیزات جدید را کاهش دهد. از طراحان و تولیدکنندگان در قراردادها خواسته می شود که در طرحهایشان حداکثر ذخیره انرژی را داشته باشند. برای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش صنعت، لازم است بخشها و واحدهایی که تلفات انرژی بیشتری دارند مورد مطالعه قرار گیرند تا زمینه های صرفه جویی فراهم گردد.

در عرصه رقابت جهانی در راستای تولید هرچه بیشتر کشورها جوامع و صنایعی موفق تر خواهند بود که در این رقابت با تحقیقات و مطالعات موفق به یافتن راهکارهایی جهت جلوگیری از اتلاف در مصرف انرژی شوند. صنعت بعنوان یکی از مصرف کننده های عمده انرژی در جوامع مختلف مطرح است. در چند دهه گذشته، ترقی علمی و تکنولوژیکی در کشورهای جهان و ارتقای بهره وری در عرصه ها و زمینه های مختلف، مهمترین عامل رشد و توسعه اقتصادی بوده است.

در طی دهه آینده هزینه های مختلف انرژی بیتردید برای مصارف مختلفی نظیر : گرمایش، سرمایش، روشنایی و نیروی محرکه در فرآیند تولیدات صنعتی و.... رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد و در عرصه رقابت جهانی در راستای تولید هرچه بیشتر کشورها، جوامع و صنایعی موفق تر خواهند بود که در این رقابت با تحقیقات و مطالعات، موفق به یافتن راهکارهایی جهت جلوگیری از اتلاف در مصرف انرژی شوند.

از طرفی کشور، بی تردید یکی از بزرگترین کشورهای صاحب منابع انرژی است. و همانطور که تجربه ایران و جهان در طول دهه های اخیر این قرن نشان می دهد اقتدار سیاسی و استقلال ملی و شکوفایی فرهنگی هر کشوری تابعی از رشد علمی، فنی و اقتصادی محسوب می شود که در عین حال بستگی مستقیم به عواملی نظیر انرژی و بهره وری مطلوب و بهینه از آن دارد. افزایش روز افزون مصرف انرژی در تمام شئون زندگی و محدودیت منابع انرژی از یکسو و مصرف بی رویه آن توسط جوامع مختلف از سوی دیگر، علاوه بر آلودگی محیط زیست و هدر دادن سرمایه های اصلی و ملی، زندگی آینده بشر را با مخاطره مواجه ساخته است.

اگرچه ایران از غنی ترین منابع انرژی برخوردار است، اما تلف کردن و استفاده نادرست از آن خسارات جبران ناپذیری را بر بودجه سالانه کشور تحمیل می کند. از اینرو استفاده منطقی از انرژی و برنامه ریزی در این زمینه از اولویت ویژه ای برخوردار می باشد. بعنوان مثال در کارخانجات سیمان میزان کاهش پیک از ابتدای سال 77 با نصب کنتور ACM قابل برنامهریزی بر روی برق ورودی این کارخانجات و دسترسی به اطلاعات مصرف برای ما ممکن می سازد وبا توجه به نمودارها و منحنی های مربوطه، از نظر کاهش مصرف در پیک شبکه و هم از نظر مقدار کم انحراف از معیار موقعیت بهتری را بدست میآوریم.

لذا دیده می شود که مدیریت بار جهت کاهش مصرف در پیک در دو کارخانه تهران و آبیک کوششهایی جهت مدیریت بار به چشم می خورد. صنعت سیمان در جهان امروز وظیفه تولید محصولی را در کارهای عمرانی و رفاهی برعهده دارد. استفاده از این محصول نه تنها در عصر حاضر دارای چنین اهمیت خاصی بوده، بلکه در اعصار قبل نیز به گونه هایی متفاوت تاًثیر به سزای خود را در پیشرفت کارها و پروژه های عمرانی و رفاهی نشان داده است. با توجه به روند کارخانه و رشد صنعت سیمان در جهان، اقتصادی ترین ظرفیتهای تولید در حال حاضر با توجه به هزینه های ثابت و متغیر جنبی این صنعت ظرفیت 4000 - 9000 تن در روز می باشد. قدم بعدی بررسی اجمالی الگوهای گذشته مصرف انرژی است که زمینه را برای مطالعات و تحلیلهای بیشتر مهندسی فراهم می آورد.

مقدمه:

میدانیم عملکرد واحدهای تولیدی با بازده اقتصادی بالا، مستلزم آن است که در هر مرحله از خط تولید، دستگاهها و تجهیزات با حداکثر ظرفیت مورد بهرهبرداری قرار گیرند و از این طریق از استهلاک سریعتر سیستمهای فنی جلوگیری شده و برای کاهش هزینه عملیات کارخانه، از انبارها برای ذخیره محصولات میانی فرآیندهای تولید استفاده می شود. این امر به مفهوم آن است که سیستمهای فنی باید به اندازه ساعت کاری مورد نیاز فعالیت کنند و از کارکرد آنها بیش از آن مدت، ممانعت بعمل آید.

برنامه ریزی عملیات تولید، با توجه به ویژگیهای کارخانه ها، امکان جابجایی زمان فعالیت فرآیندهای مختلف در خط تولید را فراهم می سازد. از اینرو، بهینه نمودن جریان انرژی و کنترل بار روزانه کارخانه از موارد مهم کاربرد منطقی انرژی بشمار می آید. مدیریت بار روزانه کارخانه، جهت سامان دهی به روند تحولات قدرت بکارگرفته شده در آن انجام میگیرد. کاهش قدرت مورد نیاز کارخانه در هنگام قله بار شبکه سراسری به منظور بهبود ضریب بار آن و بهینه سازی سرمایه گذاری در بخش برق رسانی از طریق مدیریت بار معیار بسیار مهمی می باشد.

صنعت بعنوان یکی از مصرف کننده های عمده انرژی در جوامع مختلف مطرح است. در کشورهای چین و هند نیمی از کل مصرف انرژی اختصاص به بخش صنعت دارد. فعالیتهای صرفه جویی در بخشهای مشخصی از زیر مجموعه صنعت نتایج مثبتی را در کاهش مصرف انرژی به همراه داشته است. بسته به نوع فعالیت صنعتی میزان و نوع مصرف انرژی فرق می کند. اصولاً یک ظرفیت بالقوه قابل توجهی در جهت کاهش مصرف برای کشورهایی با اقتصاد در حال توسعه وجود دارد.

با استفاده از تکنولوژیهای جدید نه تنها کارآیی مصرف انرژی بالا می رود بلکه دیگر عوامل مهم نظیرتولید و کیفیت آن نیز بهبود پیدا می کند. در توجیه دلایل مربوط به صرفه جویی انرژی می توان به این نکته اشاره کرد که در بازار رقابت داخلی و خارجی توجه به مسئله انرژی می تواند بدون آنکه دیگر عوامل را تحت تاًثیر قرار دهد باعث بهبود قیمت و کیفیت تولید گردد. کاهش انرژی مصرفی در کارخانجات تولیدی به منظور کاهش هزینه ها و افزایش عمر دستگاهها، امروز در بسیاری از زمینه ها در اولویت اول فعالیتهای تحقیقاتی مراکز تحقیق و توسعه وابسته به کارخانجات قرار دارد.

صنعت سیمان از دیدگاه اقتصاد انرژی انرژی در صنعت سیمان و ضرورت مدیریت بار و مصرف تصویر گذشته اقتصاد انرژی بطور عام حاکی از سیر صعودی مصرف سرانه انرژی اولیه و کاهش بهرهوری آن می باشد. بنابراین چنانچه بهینه سازی مصرف انرژی بعنوان کارمایه توسعه اقتصادی جدی تلقی نگردد، دورنمای سیر نزولی صادرات نفت و بالاخره کاهش شدید آن در سالهای آینده 1388 - به بعد - و در عین حال ضرورت صرف منابع مالی در راستای تاًمین تجهیزات تولید نیرو و انرژی، امکانات رشد و توسعه اقتصادی را با تنگنا و وقفه مواجه می سازد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید