بخشی از مقاله

چکیده

ساخت قطعات و ابزار میکرو - و نانو - اپتیکی فیبر نوري و همچنین ابزاري که کاربرد فوتونیکی دارند گزارش و توضیح داده شده است. این کار به منظور نشان دادن توانایی هاي عملی و بیان ویژگیهاي سیستم گرما-کششی جرقه الکتریکی همراه با کنترل کامپیوتري - CST-P - ، که قبلاً گزارش شده است، می باشد.

مقدمه

ساخت سیستم گرما-کششی جرقه الکتریکی همراه با کنترل کامپیوتري در آزمایشگاه میکرو و نانو اپتیک دانشگاه شهید باهنر کرمان، که براي ساختن قطعات و ابزار میکرو، نانو اپتیکی و همچنین وسایل با کاربردهاي فوتونیکی می تواند به کار گرفته شود، در [1] آورده شده است. مدل نظري بیانگر چگونگی کار آن نیز در [2] گزارش شده است. در این مقاله کارآیی هاي سیستم ساخت فوق، در قالب ارائه چند نمونه از قطعات و ابزار ساخته شده تا کنون، بیان می شود.

از جمله این قطعات و ابزار، چشمه و/یا کاوشگرهاي میکرو و نانو اپتیکی [4-3]، جفت کننده هاي نوري [5]، میکرو عدسی و میکرو کره ها [6]، میکرو و نانو رشته ها [7] و بلورهاي فوتونیکی فیبر نوري [8] هستند. بخشی از کاربردهاي میکرو و نانو اپتیکی قطعات و ابزار فوق عبارت است از بکارگیري آنها به عنوان چشمه هاي میدان نزدیک و دور و/یا حسگرهاي گوناگون [10-9]، میکرو و نانوسکوپی [11-13]؛ از کاربردهاي فوتونیکی آنها می توان به انتقال اطلاعات به بلورهاي فوتونیکی [14-15]، جداسازي و همراه نمودن اطلاعات نوري ارتباطی 5]و[16، انتقال اطلاعات نوري با حجم گسترده تر از بکارگیري فیبر نوري تک حالته -18] [17 را نام برد که گستردگی بکارگیري آنها را می رساند.

افزون بر معرفی نمونه هاي ساخته شده، چند نتیجه گیري نموداري دو دسته نمونه از انواع ساخته شده نیز ارایه شده است. نمونه هاي میکرواپتیکی، نانواپتیکی و فوتونیکی ساخته شده براي ساختن نمونه ها، ابتدا، نمونه فیبر - هاي - نوري - و یا فیبر نوري به همراه و/یا بدون لوله هاي نازك توخالی - ، مطابق نماي الگووار نشان داده شده در شکل - 1 - مرجع [1]، در برج ساخت    میکرو هاي نمایش داده شده درشکل - 3 - ، انواعی میکرو - و نانو -   قرار داده می شود. پس از اعمال جرقه کنترل شده توسط کامپیوتر، چشمه و/یا کاوشگر فیبر نوري هستند که بر حسب شکل و اندازه     میزان ویژه اي حرارت به بخشی از طول نمونه اعمال می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید