بخشی از مقاله

چکیده

امروزه در صنایع مختلف استفاده از کامپوزیت های فلزی تقویت شده با نانو لوله کربن به دلیل خواص ویژه آن از قبیل استحکام،سختی و... به طور قابل توجهی افزایش یافته است.آلیاژ 356 یک آلیاژ پر مصرف صنعتی می باشد. نانو لوله چند جداره به ماتریس آلیاژ آلومینیوم 356با درصد وزنی - 0.5-1-1.5-2-2.5 - gr به نمونه ها اضافه شد. ساختار میکروسکوپی از کامپوزیت موردنظر، رابط بین ماتریس آلومینیوم و نانو لوله را نشان میدهد،که استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی - SEM - ، مورد بررسی قرار گرفت.کامپوزیت مورد بحث، نشان داد با اضافه کردن CNT سختی افزایش یافته است.

مقدمه

آلومینیم به دلیل خواص ضعیف مکانیکی ، کمتر در صنعت به صورت خالص مورد استفاده قرار می گیرد . از طرف دیگر این عنصر با عناصر فلزی و غیر فلزی مانند مس ، منیزیم ، سیلیسیم ، روی ، منگنز ، کرم ، قلع و تیتانیم حدود 200 نوع آلیاژ مختلف نوردی و ریختگی تولید می کند که اغلب آنها با انجام یک سری عملیات حرارتی خاص دارای خواص مکانیکی و مهندسی نزدیک به فولاد می گردند که چنانچه نسبت به وزن مخصوص آلیاژهای این عنصر سنجیده شود قبول نیروهای مکانیکی و یا انتقال الکتریکی آنان بیش از فولادها و آلیاژهای مس می باشد.

کربن یکی از عناصر شگفتانگیز طبیعت است و کاربردهای متعدد آن در زندگی بشر، به خوبی این نکته را تایید می کند. به عنوان مثال فولاد که یکی از مهمترین آلیاژهای مهندسی است از انحلال حدود دو درصد کربن در آهن به حاصل می شود؛ با تغییر درصد کربن - بهمیزان تنها چندصدم درصد - می توان انواع فولاد را به دست آورد . »شیمی آلی« نیز علمی است که به بررسی ترکیبات حاوی »کربن« و »هیدروژن« می پردازد و مهندسی پلیمر هم تنها براساس عنصر کربن پایهگذاری شده است. در این تحقیق کامپوزیت آلومینیوم-نانولوله کربنی ساخته و مورد بررسی قرار گرفته است.

روش تحقیق

نمونه های مورد آزمایش از آلیاژ آلومینیوم 356 می باشد،که به ترتیب شماره گذاری،نمونه 1،نمونه خالص،نمونه شماره 2 با 0/5 درصد وزنی،نمونه شماره 3 با 1 درصد وزنی،نمونه شماره 4 با 1/5 درصد وزنی،نمونه شماره 5 با 2 درصد وزنی و نمونه شماره 6 با 2/5 در صد وزنی،به آنها CNT افزوده شد. مشخصات نانو لوله مصرفی در این آزمون در شکل 1 نشان داده شده است. تصویر برداری میکروسکوپی - SEM - از نانو لوله های کربنی و نحوه توزیع آنها در زمینه آلومینیوم در شکل 2 نشان داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید