بخشی از مقاله

خلاصه

گسترش وسیع کاربردهای اینترنت منجر به اتصال اشیاء به اینترنت گردیده است. بر این اساس اشیاء میتوانند برای خود هویت دیجیتال داشته و در اکوسیستمی قرارگیرند که بتوانند با تمامی افراد تعامل داشته و به کامپیوترها اجازه دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند. گسترش این تکنولوژی مستلزم بکارگیری زیرساختهایی نظیر رایانش ابری است چرا که اینترنت اشیاء برای ذخیره سازی و پردازش دادهها نیازمند استفاده از سیستمهای ذخیره سازی و سرورهای پردازشگر این تکنولوژی میباشد.تلفیق این دو؛ واژه جدیدی تحت عنوان ابر اینترنت اشیاء را پدید آورده است و انتظار میرود در آینده این دو تکنولوژی؛ جزء مهمی از اینترنت باشند و به صورت گستردهتری مورد استفاده قرار گیرند. یکپارچهسازی اینترنت اشیاء و رایانش ابری کار سادهای نیست و مباحث کلیدی جدیدی را بوجود میآورد. در این مقاله ضمن بررسی ضرورت یکپارچگی اینترنت اشیاء و رایانش ابری؛ چالشهای یکپارچگی این دو تکنولوژی را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای لازم را پیشنهاد میدهیم.

کلمات کلیدی: اینترنت اشیاء، رایانش ابری،ابر اینترنت اشیاء،چالش یکپارچگی ابر اینترنت اشیاء

.1  مقدمه

بعد از انقلاب صنعتی فرانسه و انقلاب صنعتی سال 2000 که فراگیری اینترنت در سطح بینالملل بود، اینترنت اشیاء3 را انقلاب سوم صنعتی مینامند. عبارت اینترنت اشیاء، برای نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون4 کارآفرین انگلیسی؛ مورد استفاده قرار گرفت. او جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، ازجمله اشیاء بیجان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند. به این ترتیب اشیاء دارای قابلیت ارسال داده از طریق شبکههای ارتباطی؛ اعم از اینترنت یا اینترانت میشوند. بررسیهای موسسه تحقیقاتی گارتنرنشان میدهد که تا سال 2020 بیش از 25 میلیارد وسیله مختلف در جهان از طریق خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء به اینترنت یا دیگر شبکههای اطلاع رسانی متصل خواهند شد. بررسیهای شرکت سیسکو نیز حاکیست که تا غلبه یافتن پدیده اینترنت اشیاء تنها سه سال زمان باقیست. بنابراین در سال 2018 ماشینها و سیستمهای الکترونیکی میتوانند از طریق اینترنت بدون نیاز به انسانها و حتی بیشتر از آنها با یکدیگر در ارتباط باشند.

یکی از بزرگترین موانع استقرار این فناوری؛ حجم گسترده دادههای تولید شده توسط اشیاء میباشد. این دادهها با توجه به تنوع؛ حجم و سرعت مورد نیاز برای پردازش از جنس کلان داده 1 میباشد. از سوی دیگر رایانش ابری2 دارای قابلیتهای نامحدودی از نظر ذخیرهسازی و قدرت پردازش میباشد و یک فناوری بالغ است که در آن حداقل بسیاری از مسائل اینترنت اشیاء حل شده است. بنابراین در پارادایمی که در آن دو فناوری مکمل اینترنت اشیاء و رایانش ابری با هم ترکیب و یکپارچه شدهاند انتظار میرود که حال و آینده اینترنت تغییر کند. این پارادایم که در آن دو فناوری اینترنت اشیاء و رایانش ابری با هم یکپارچه شدهاند ابر اینترنت اشیاء3 نامیده میشود .[1] در این مقاله ضمن بیان توضیحاتی در تعریف اینترنت اشیاء و رایانش ابری در بخش دوم و سوم ؛ در بخش چهارم ضرورت یکپارچگی این دو تکنولوژی را مطرح و نهایتا" در بخش پنجم بر چالشها و راهکارهای این هم افزایی متمرکز میشویم.

.2 اینترنت اشیاء

طی سالهای گذشته، شاهد چندین انقلابهای تکنولوژیک بودهایم. ابتدا گوشیهای موبایل هوشمند، سپس تبلتها و خدمات ابری به جریان اصلی حوزه فناوری وارد شدند. در ارتباط با بررسی انقلاب فناورانه بعدی، شرکت آی بی ام از بیش از 5000 مدیر سطح C از 70 کشور درخواست کرد تا فناوریهای تاثیرگذار در سه تا پنج سال آینده را مشخص کنند. همانطور که در شکل زیر آمده است، راهکارهای مبنتی بر اینترنت اشیاء را در رده سوم کلیدیترین نقشها در آینده نزدیک دانستند. [2]

اجزاء تشکیل دهنده :IOT
اجزاء آن عبارتند از اشیایی که درون آنها حسگرهایی تعبیه شده است؛ شبکه که این اشیاء را به هم مرتبط میکند و سیستمهای پردازش کننده ورودی و یا خروجی اشیاء.این حلقه بازخورد به شما اجازه میدهد تا بتوانید مانیتورینگ و کنترل اشیاء را از راه دور و از طریق اینترنت انجام دهید - نظیر بهبود عملیات مستمر - .

حوزههای کاربردی : IOT
اینترنت اشیاء حوزههای کاربردی متعددی را در بر میگیرند. برخی از این حوزهها عبارتند از: بخش خانگی؛ سلامت؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ مالی و بیمه؛ کشاورزی و دامپروری؛ سرگرمی و ورزش؛ کاربردهای نظامی؛ دولت و امنیت عمومی؛ کاربردهای صنعتی و تولید؛ انرژی؛ حمل و نقل و .... [3]

دلایل رشد: IOT
کاهش مستمر قیمت سختافزار، ایجاد ارزش به مراتب بیشتر راه حلهای B2B نسبت به برنامههای کاربردی مصرف کنندهی مصرفکننده ، پیشرفت حیرت انگیز نرمافزار نسبت به گذشته، تسهیل و سرعت در ایجاد اتصالات، ارائه راهحلهای ابری با قیمت پایین ، انعطاف بیشتر و مقیاسپذیری بالا و مزایای اقتصادی بیشمار دلایل رشدIOT هستند.

.3 رایانش ابری

ابر یک مدل محاسباتی است که نرمافزارها، میانافزارها و منابع محاسباتی مبتنی بر وب را هنگام تقاضای کاربران ارائه میکند. با پیشرفت فناوری به عنوان خدمات، کاربران فقط به منابعی که برای انجام کارشان نیاز دارند دسترسی پیدا

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید