بخشی از مقاله

چکیده

ارتباطات واژه هزاره سوم است. به هر محصولی که در حوزه فناوری های مصرفی نگاه کنید، ارتباط یکی از محور های اصلی آن است. امروزه، دغدغه اصلی متخصصان و تولید کنندگان حوزه فناوری مرتبط کردن هرچه بیشتر انسانها با یکدیگر است. گوشی های هوشمند،تبلت ها، شبکه های اجتماعی، وحتی تلوزیون های هوشمند همگی راه های ارتباطی جدیدی برای ارتباط بیشتر انسان ها با یکدیگر باز کرده اند پس بعید نیست در جدیدترین نقطه راهبردی، مرتبط کردن دستگاه ها با یک دیگر ذهن دست اندرکاران این حوزه را به خود مشغول کند و حتی پا را فراتر نهند وبرای گسترش این ارتباط میان دستگاه ها، وسایل، اجسام، ساختمان ها وخلاصه هر آنچه در اطراف خود می بینیم باچالش های جدیدی رو به رو شوند تا این حوزه به ثمر برسد. اینترنت اشیا - - internet of things در سال اخیر ورد زبان شده تا ارتباطات را وارد دوران تازه ای کند. در این نوشتار به بررسی چالش ها و تهدیدهای اینترنت اشیاء می پردازیم .

واژگان کلیدی : اینترنت اشیا - حریم شخصی-دستگاه های هوشمند- هکر

مقدمه:

فراگیر شدن اینترنت باند پهن، پیاده سازی عملی ipv6 کاهش هزینه اینترنت، رواج یافتن دستگاه های قابل حمل هوشمند واستفاده از انواع حس گرها در این وسایل، بستر را بیش از هر زمان دیگری مناسب ساخت تا اینترنت اشیا به عمل نزدیک شود. شبکه جهانی اینترنت را در حال حاضر تصور کنید،شبکه ای از چند میلیارد لپ تاب، تبلت وتلفن همراه حال به این شبکه جهانی چیز هایی مثل لباس، وسایل خانگی، ساختمان وتاسیسات آن، اجزای ماشین آلات صنعتی ،حیوانات خانگی وخودتان را نیز اضافه کنید. در واقع می توان به این صورت تعریف کرد که اضافه شدن ده ها ودر مراحل بعدی هزاران عضو جدید به این شبکه اینترنت اشیاء را شامل می شود. این یعنی یک دنیای کاملا متصل از ساعت های مچی ولباس ها گرفته تا دستگاه های پزشکی وسیستم های هوشمند آبیاری گلدان های خانه که همگی به اینترنت متصل می شوند.

از جمله چالشهایی که برای رسیدن به چنین مرحله ای وجود دارد چگونگی تامین برق چنین دستگاه های الکترونیکی است. می توان گفت که این مشکل تا حدود زیادی حل شده است وامروزه ابزارهایی را در اختیار داریم که قادرند توان مصرفی خود را از طریق تبدیل امواج رادیویی به برق تامین کنند. اما همچنان یک مشکل بزرگ بر سر راه همه گیر شدن اینترنت اشیاء وجود دارد و آن هم نداشتن امکان اتصال این اشیاء به اینترنت است. چالش دیگر این است که میلیارد ها کامپیوتر می توانند از هر جایی حس کنند. باهم در ارتباط باشند در حال پیوستن به اینترنت هستند این برای امنیت وحوزه حریم شخصی چه معنایی دارد؟ در واقع می توان گغت که این دنیای متصل به هم با خطرات پنهانی نیز همراه است. که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

-1 تکامل اینتر نت اشیاء:

اینترنت اشیاء جریانی طولانی مدت است که در حال حاضر در ابتدایی ترین مرحله آن قرار داریم. شاید بتوان سه فاز اصلی را برای به ثمر رسیدن مرحله نخست اینترنت اشیاء در نظر گرفت. در فاز نخست اشیا برای ما و یکدیگر قابل شناسایی می شوند و به تدریج آدرس خاصی را در شبکه به خود اختصاص می دهند. در این فاز هر شیء اطلاعات خاصی را در خود نگه می دارد، اما این افراد هستند که باید با استفاده از ابزارهایی مثلا اسمارت فون خود این اطلاعات را بیرون بکشند. در فاز دوم، هر وسیله می تواند اطلاعات را در موعد تعیین شده برای کاربر ارسال کند. پس از تکمیل ارتباط میان اشیاء و انسان، نوبت به ارتباط اشیاء با یکدیگر است.

در فاز سوم اشیاء بدون دخالت انسان با یکدیگر ارتباط می گیرند. با تکمیل این سه فاز مرحله نخست تکامل اینترنت اشیاء به اتمام می رسد. پس از اتمام مرحله نخست دنیایی از ایده ها در مقابل توسعه دهندگان قرار می گیرد مسئله اینجاست که هر وسیله اطلاعاتی را در خود دارد که در شبکه در دسترس وسایل دیگر و صاحبش است و این توسعه دهنده گان هستند که با خلاقیت خود از این اطلاعات استفاده بهینه می کنند. مثلا ترازوی متصل به شبکه وزن شما رو تحت نظر دارد واطلاعات مربوط به اضافه ویا کاهش وزن شما را در شبکه به اشتراک می گذارد یخچال نیز این اطلاعات را دریافت ودستور غذایی متناسب را محاسبه کرده وسفارش مواد غذایی را بر اساس این دستور تنظیم وبرنامه غذایی مناسبی را به شما پیشنهاد می دهد.

در این مثال ترازو به طور خاص برای تعامل با یخچال برنامه ریزی نشده بود، بلکه اطلاعات ترازو در شبکه بود وسازنده یخچال از این اطلاعات استفاده خلاقانه کرد. پس از به ثمر رسیدن این مرحله و هوشمند شدن خانه ها، شهر نیز می تواند اجزای خود را به شبکه متصل کند. صنایع مختلف نیز جزئی ازاین شبکه خواهند بود از صنایع کلان مانند نفت یاجنگ گرفته تا صنایع مصرفی مانند صنعت پارچه وحمل ونقل. در این سناریو که پیش بینی زمان به وقوع پیوستن آن واقعا دشوار است، با یک کره کاملا متصل وهوشمند رو به رو خواهیم بود. به این ترتیب می توان گفت تقریبا اینترنت اشیاءتکامل پیدا می کند.

-2 اهمیت داده در اینترنت اشیا :

داده ها واژه ای با اهمیت در اینترنت اشیاء می باشند برای اینکه به اهمیت داده ها در اینترنت اشیاء پی ببریم عملکرد شرکت nest را بررسی میکنیم این شرکت در سال 2010 توسط گروهی از مهندسان سابق اپل تاسیس شد وتلاش کرد ترموسات های عادی را به گچت های شیکی تبدیل کند که می توانستند به اینترنت متصل شوند. عملکرد این شرکت به اندازه ای خوب بود که یک شرکت خصوصی برق به nest هزینه ای پرداخت کرد تا از راه دور دستگاه های تهویه مردم را خاموش کند تا در روز های گرم سال، یعنی درست همان زمانی که هزینه برق زیاد گران می شود، در کارکرد برق صرفه جویی شود.

چنین روشی رویه ای - واکنش به در خواست - یا demand response خوانده می شود و شبکه های هوشمند از مدت ها پیش آن را به عنوان راه کاری عالی به خدمت گرفته اند. اگر کار کرد برق در زمان های اوج مصرف به اندازه کافی کاهش پیدا کند، شرکت های برق دیگر نیازی نخواهند داشت نیروگاه های ذخیره خود را که هزینه زیادی به آنها تحمیل می کند به کار بیاندازند - به طور خلاصه واکنش به درخواست، طرحی است برای صرفه جویی در کار کرد برق هنگامی که مصرف برق افزایش می بابد. - واکنش به درخواست راه کار سودمندی است. ترموستات های تولید شده توسط nest با استفاده از دو چیز توانسته اند چنین راه کاری را عملی کنند: یکی آگاه کردن کاربر از هزینه برقی که تا کنون به کار برده است ودیگری کنترل تقاضای برق که هر دو روش از طریق جمع آوری داده های کاربر به دست می آید.

کار واقعی ترموستات های nest گردآوری داده ها است واین کار را از درون خانه ها آغاز می کند. ترموستات های nest سیستم آشکار ساز دارد و برای سنجش دما، رطوبت هوا و نور محیط از حس گرهای ویژه ای بهره می برد. این دستگاه همچنین از الگوریتم هایی برخوردار است که عادت ها وترجیح های ساکنان خانه را یاد می گیرند و میتوانند تنظیم های مربوط به سیستم گرمایشی وبرق شهری را برنامه ریزی کنند. برای ارائه داده های مربوط به آب وهوا از یک اتصال وای فای استفاده می شود و کاربران می توانند این سامانه را با گوشی یا مرورگر وب کنترل کنند. داده ها تازه آغاز گر این ماجرا هستند و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند همان گونه که گوگل که اکنون با خرید 3/2 میلیارد دلاریnest به شیوه ای ماهرانه از دانسته هایش در باره شما برای انتشار آگهی های

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید