بخشی از مقاله

ريجستري


ريجستري چيست؟
در واقع ريجستري را مي‌توان به عنوان بانك اطلاعاتي معرفي كرد كه براي نگهداري تنظيمات و گزينه‌هاي نسخه‌هاي 32بيتي ويندوز همچون ويندوز 98,95, ME و NT/2000 مورد استفاده قرار مي‌گيرد ........


در واقع ريجستري را مي‌توان به عنوان بانك اطلاعاتي معرفي كرد كه براي نگهداري تنظيمات و گزينه‌هاي نسخه‌هاي 32بيتي ويندوز همچون ويندوز 98,95, ME و NT/2000 مورد استفاده قرار مي‌گيرد و شامل اطلاعات و تنظيماتي است كه براي تمام قطعات سخت‌افزاري, نرم‌افزاري, كاربران و تنظيمات مربوط به خود سيستم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هر زمان كه كاربري تغييري در تنظيمات مربوط به Control Panel يا System Policies, Associations Flie ايجاد كند و يا برنامه نرم‌افزاري جديدي را نصب كند, اين تغييرات در رجيستري ويندوز ثبت شده و باقي مي‌مانند.
فايل‌هاي فيزيكي كه رجيستري را تشكيل مي‌دهند بسته به نسخه ويندوز شما در محل و مكان خاصي نگهداري مي‌شوند, در ويندوز 95 و 98 به صورت دو فايل مخفي در پوشه ويندوز قرار دارند و با نام‌هاي USER.DAT و SYSTEM.DAT شناخته مي‌شوند. در نسخه MEعلاوه بر اين دو فايل, فايل ديگري نيز به نام CLASSES.DAT به آنها اضافه شده است. در حالي كه در نسخه‌هاي NT/2000ويندوز فايل‌ها در آدرس
%SystemRoot%/System32/Config قرار گرفته‌اند. اين فايل‌ها را نمي‌توان به صورت مستقيم ويرايش كرد و براي انجام چنين كاري نياز به ابزار رايجي كه با نام ويرايشگر رجيستري شناخته مي‌شود مي‌باشد.
در رجيستري برخلاف ساير برنامه‌هاي موجود در ويندوز, خبري از پنجره‌ها و منوهاي زيباي گرافيكي نيست اما با استفاده از آن مي‌توان به قدرتي دست يافت كه اين قابليت‌ها در هيچ روش ديگري وجود ندارد.
آيا تا به حال فكر كرده‌ايد كه اگر درايو كارت گرافيك خود را عوض كنيد, ويندوز در مرتبه بعدي شروع به كار خود از كجا بداند كه به جاي درايوري كه خودش در هنگام نصب تعيين كرده است, بايداز اين درايور جديد استفاده كند. به عبارت ديگر چگونه سيستم عامل پارامترها و گزينه‌هاي مختلفي را كه انتخاب كرده‌ايد يا براي سيستم‌تان مناسب است, به خاطر مي‌سپارد.


اين راز قدرتمند در رجيستري سيستم نهفته است. رجيستري انبار مركزي است كه ويندوز از آن براي ذخيره همه چيزهاي مربوط به پيكربندي سيستم استفاده مي‌كند. از آنجا كه هرنوع تغيير غيراصولي در آن سبب از كار افتادن برنامه‌ها و حتي خود سيستم عامل مي‌شود و همچنين ساختاربندي اطلاعات در آن به نحو پيچيده‌اي است كه ممكن است هر كاربر تازه كاري را دچار سردرگمي كند كه نتيجه آن نيز تنها اختلال در برنامه‌ها خواهد بود, به شما توصيه مي‌كنم قبل از شروع به انجام تغييرات, سعي در افزايش مهارت‌ها و اطلاعات عمومي خود نماييد.
البته دسترسي به برنامه Editor آن به سادگي دسترسي به برنامه‌هاي ديگر نيست. در واقع مي‌توان آن را به عنوان يكي از برنامه‌هاي پشت پرده ويندوز دانست كه شامل پارامترهاي

سخت‌افزاري, مشخصات اجسام مختلف, پارامترهاي مربوط به خود سيستم‌عامل و نيز پارامترهاي برنامه‌هاي كاربردي مي‌شود.
براي اجراي اين برنامه مي‌توانيد دستور Regeditرا در كادر Runمنوي Start وارد كنيد. اما از آنجا كه با هر نوع تغيير در رجيستري ممكن است تنظيمات سيستم عامل شما دچار مشكل شود بهتر است قبل از هر كار اقدام به تهيه نسخه پشتيبان از اين برنامه كنيد.
ايل User.datبراي ذخيره اطلاعات کاربر طراحي شده است و در آن فايل اطلاعات زير ذخيره مي شوند:
1- کاغذ ديواري ، الگوي رنگ ، گزينه ها ي ماوس، گزينه هاي Accesibility و ديگر پارامترهايي که در پنجره Control Panel تعيين مي شوند .
2- نمادهاي روي Desktop
3- پوشه ها ، ميانبر هاي موجود در منو
4- پيکر بندي تعريف شده براي پنجره Windows explorer
5- پارامترهاي تعيين شده براي Accessories ويندوز
6- اتصالات شبکه و کلمات رمز
هر زمان که از ويندوز خارج مي شويد سيستم کپي پشتيبان جديدي از فايل User.dat را ايجاد مي کند . اين کپي پشتيبان نيز از نوع پنهان ، سيستمي و فقط خواندني است و نام آن User.DA0 مي باشد . اگر به هر دليلي فايل User.dat خراب شده و يا از بين برود سيستم از اين فايل استفاده مي کند .
فايل System.dat نيز براي نگهدار ي اطلاعات سيستم طراحي شده است . اين فايل نيزاطلاعات زير را در خود نگه مي دارد .
1- گروههاي مختلف سخت افزار هاي شناسايي شده توسط ويندوز
2- دستگاه هاي مختلف متصل شده به کامپيوتر
3-منابع مورد استفاده در هر دستگاه
4- اطلاعات Plug&play بدست آمده از بايوس و يا دستگاههاي Plug&Play
5-درايورهايي که درمود حفاظت شده کار مي کنند و در زمان شروع به کار ويندوز بارگذاري مي شوند.
6- پارامترهاي داخلي ويندوز
7- پارامترهاي برخي از برنامه هاي کاربردي 32 بيتي


پاكسازي رجيستري
حتما تا به حال پس از نصب و يا حذف برنامه هاي مختلف بر روي سيستم خود با مشکل سر

 

عت پائين بارگذاري ويندوز مواجه شده ايد .در واقع علت اصلي باقي ماندن برخي فايلهاي مربوط به برنامه هاي حذف شده در سيستم مي باشد که در هنگام حذف بطور کامل پاک نمي شوند. و اين امر سبب افزايش بي دليل حجم رجيستري مي شود . اين وظيفه بر عهده كنترل كننده رجيستري است که در واقع آن را پاكسازي مي كند .
کاربران ويندوز 95 مي توانند بر روي دكمه Start و سپس گزينه Run كليك کرده، عبارت regclean را تايپ کنند و سپس دكمه Enter را فشار دهند .
در نسخه هاي بعدي غير از ويندوز Xp ، از برنامه هاي ديگري براي اين کار استفاده مي شود و ديگر خبري از Regclean نيست .دو برنامه از اين دست با نام هاي Regclean و EasyCleaner مي باشند که مي توانيد آنها را از طريق شبکه اينترنت دريافت کنيد .
البته برنامه هاي ديگري نيز همچون Norton System Works و يا Ontrack System Suite نيز وجود دارند که مي توانيد در ويندوز Xp نيز از آنها استفاده کنيد .
در رجيستري سه نوع متغير وجود دارد كه عبارتند از :String , Binary , Dword كه هر كدام از آنها در شرايط خاصي قابل استفاده مي باشد. به طور شش شاخه اصلي در رجيستري وجود دارند كه هر كدام بخشي از اطلاعات ذخيره شده در رجيستري را نگهداري مي كنند كه در اينجا اشاره اي كوتاه بر هر كدام داريم:
HKEY_CURRENT_USER: اين شاخه به بخشي از اطلاعات شاخه HKEY_USERS اشاره مي كند كه در آن خصوصيات و اطلاعات كاربر فعلي از قبيل نام كاربر، تنظيمات ميز كاري (Desktop) ، تنظيمات منوي شروع (Startmenu) و ... در سيستم نگهداري مي شود.
HKEY_CLASS_ROOT: اين شاخه شامل اطلاعاتي از قبيل :نگاشت پيوستگي فايلها براي پشتيباني از ويژگي كشيدن و رها كردن (Dtrag-and-Drop) ، اطلاعات OLE ، ميانبرهاي ويندوز(Shortcuts) ، و هسته اصلي واسط كاربري ويندوز (User Interface) ميباشد.
HKEY_LOCAL_MACHINE : اين شاخه شامل اطلاعاتي در مورد خصوصيات سيستم كامپيوتر از قبيل سخت افزار ، نرم افزار و ديگر مشخصه هاي كامپيوتر مي باشد، كه ان اطلاعات براي ت

مام كاربراني كه از سيستم استفاده مي كنند يكسان مي باشد.
HKEY_USERS : اين شاخه محتواي اطلاعات انتخابات و تنظيمات مربوط به هر كاربر مي باشد.هر كاربر يك SID در اين شاخه دارد .
HKEY_CURRENT_CONFIG : اين شاخه نيز به شاخه HKEY_LOCAL_MACHINE اشاره ميكند و در ارتباط ميباشد و شامل پيكربندي سخت افزار سيستم مي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید